CNE: Cele 250.000 de tablete nu sunt suficiente. Modelul hibrid, singura variantă pentru ca elevii să se întoarcă la şcoală în siguranţă

0
Foto: pixabay.com

Consiliul Național al Elevilor (CNE) avertizează că cele 250.000 de tablete pe care Ministerul Educației vrea să le achiziționeze ”nu sunt suficiente”. Elevii trag un semnal de alarmă cu privire la modul în care MEC ”tratează nevoia elevilor de a avea acces la educaţie online”, în condițiile în care, din toamnă, este foarte posibil ca învățământul să funcționeze în baza unui model hibrid. 

”Ca urmare a declaraţiilor ministrului Educaţiei şi Cercetării de ieri, 13 iulie, în cadrul unei vizite la Iaşi, elevii şi părinţii din România au fost informaţi că este foarte posibil ca, începând din toamna acestui an, învăţământul preuniversitar din România să funcţioneze în baza unui model hibrid (online/offline).

Deşi apreciem că modelul hibrid este singura variantă pentru ca elevii să se întoarcă la şcoală în siguranţă şi, totodată, singura cale pentru a moderniza învăţământul preuniversitar din ţara noastră, în vederea alinierii acestuia la standardele internaţionale, tragem un semnal de alarmă cu privire la modul în care Ministerul Educaţiei şi Cercetării tratează nevoia elevilor de a avea acces la educaţie online”, se arată într-un comunicat al Consiliului Național al Elevilor, transmis Agerpres.

CNE mai arată că ”documentaţia privind achiziţia tabletelor a fost realizată tergiversat (după 3 luni de aşteptare), iar echipamentele nu au ajuns nici măcar acum la elevi, ceea ce ne face să credem că beneficiarii procesului nu vor avea suficient de mult timp pentru a se acomoda cu noul dispozitiv”.

Pe deasupra, Ministerul Educaţiei şi Cercetării refuză să valideze, în comunicarea publică, faptul că nu doar 250.000 de elevi au nevoie de sprijin în accesarea şcolii online. Problemele elevilor dezavantajaţi sunt expuse formal în discursul ministrului, în lipsa unor acţiuni concrete pentru a sprijini participarea acestora la procesul instructiv-educativ.

Efectele directe ale acestei superficialităţi sunt reprezentate de creşterea ratei abandonului şcolar şi de adâncirea inechităţilor din sistemul educaţional, aspecte relieferate şi în urma afişării rezultatelor la Evaluarea Naţională şi Bacalaureat, rezultate care nuanţează discrepanţele între unităţile de învăţământ preuniversitar din mediul rural şi cele din mediul urban”, mai spun reprezentanții elevilor.

CNE solicită Ministerului Educaţiei să urgenteze procedura de realizare a normelor de aplicare a Legii 109/2020, care prevede faptul că este obligaţia instituţiei centrale de a asigura, la cerere, fiecărui cadru didactic şi fiecărui elev un dispozitiv – laptop sau tabletă, conectat la internet, pentru a putea participa la activităţile de e-learning, căreia să îi urmeze procedura de achiziţie centralizată.

Consiliul Naţional al Elevilor a realizat un model tipizat de cerere pe care elevii îl pot completa şi transmite către Ministerul Educaţiei şi Cercetării, la adresa cabinet@edu.gov.ro. Cererea poate fi regăsită AICI.

Mai mult, elevii spun că ”este de datoria Ministerului Educaţiei şi Cercetării să conştientizeze faptul că tabletele nu pot fi eficiente în procesul instructiv-educativ al cărui beneficiar este un elev de liceu, de pildă, sau unul de gimnaziu, care învaţă informatică”:

Tableta limitează procesul educaţional la vizualizarea datelor, acestea neputând fi create. Soluţia nu este ca elevii să îşi copieze lecţiile de pe tabletă pe caiet şi, analog, temele, ci să înveţe să folosească fiecare dispozitiv şi să aprecieze funcţiile acestuia, relevante în acest sens fiind datele Eurostat, care plasează România la coada clasamentului UE privind competenţele digitale de bază ale cetăţenilor. Ministerul Educaţiei şi Cercetării trebuie să conştientizeze că, deşi tabletele sunt potrivite pentru preşcolari şi elevii din ciclul primar, elevii din învăţământul gimnazial şi liceal au nevoie de laptopuri.”

„Ministerul Educaţiei şi Cercetării are obligaţia de a asigura implementarea Legii 109/2020, prin care orice elev din România poate solicita, printr-o cerere, asigurarea de către statul român a dispozitivului prin care să acceseze şcoala online. Noi am făcut această cerere şi am transmis-o elevilor pe care îi reprezentăm. Cele 250 de mii de tablete nu sunt suficiente, numărul elevilor care au nevoie de echipamente pentru accesarea şcolii online fiind de 3,6 ori mai mare”, a declarat Antonia-Laura Pup, preşedintele Consiliului Naţional al Elevilor.

Citește și:

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here