Ce copil nu își dorește ca o zi la școală să se desfășoare în jurul unei teme propuse de el. Elevii învățătoarei Roxana Costache de la școala din satul Dârza, județul Dâmbovița, au parte de o astfel de experiență în această perioadă. Copiii au venit cu 24 idei și le pun în practică până pe 23 decembrie. Este cunoscutul Calendar Advent, un eveniment adus de învățătoare la clasă pentru ”a-i motiva și ține în priză pe copii”. Fiecare zi înseamnă o activitate, iar până acum, elevii au avut o zi fără teme, și-au confecționat căciulițe de Crăciun, au împodobit bradul și au promovat un concurs. Învățătoarea spune că părerile elevilor săi sunt importante și ține seama de ele ori de câte ori începe un proiect nou. Copiii sunt clasa a IV-a, este prima ei generație și își dorește ca ei să plece mai departe încrezători în ceea ce pot face.
”Eu mă consult foarte mult cu copiii, țin foarte mult la părerea lor și țin cont de ideile lor. Vreau să îi împuternicesc cu încredere, să știe că pot să facă anumite lucruri. Toate proiectele le-am scris cu ajutorul lor, i-am implicat foarte mult. Eu cred în facilitare, nu doar în dirijare și ei știu ce au de făcut și sunt gata să plece în lume. Este prima mea generație și am investit mult în ei”, declară Roxana Costache (foto).
Învățătoarea este la școala din Dârza, sat ce ține de Crevedia, din 2014 și le-a fost mai întâi educatoare celor 20 de copii pe care îi are acum în clasă. Spune că este ”foarte fericită” să predea aici pentru că este un sat cu ”oameni speciali”: ”Sunt foarte implicați. Acest lucru se datorează unui om care a marcat acolo învățământul: Grigore Gheorghe, fost învățător, apoi profesor de matematică și director al școlii. A format satul să iubească școala.”
Să iubești școala la Dârza înseamnă să dai o mână de ajutor când este nevoie, să participi la activitățile copiilor, să fii alături de ei și să te implici în educația lor. ”E nevoie de un sat pentru a educa un copil” crede învățătoarea, care și-a intitulat în acest fel un proiect desfășurat la clasă, cu care a câștigat la selecția națională de bune practici ”Creatori de educație” 2021. A fost o activitate desfășurată în clasa a III-a, în care și-a propus să-i aducă mai aproape pe copii de lectură și, pentru că își dorea ca fiecare elev să aibă cartea lui (”Matilda”), a cerut spijin în comunitate.
”Mai mulți oameni din sat au cumpărat cartea și am primit chiar mai mult decât aveam nevoie, 24-25 de cărți. Biblioteca școlii este învechită, copiii nu pot împrumuta cărți, singura bibliotecă de la care împrumutăm este cea din Crevedia, dar nu ai cum să iei aceeași carte pentru 20 de copii pentru că nu există atâtea exemplare. Am început să scriu un proiect și vreau să cumpărăm cărți pe fiecare formațiune de studiu astfel încât fiecare copil din fiecare clasă să aibă cartea lui. Vom face cluburi de lectură și vom roti cărțile între noi – clasele pregătitoare, I și II și clasele III și IV, iar toată lumea va avea cartea aceea o lună de zile. Îmi doresc să înceapă proiectul în ianuarie și să desfășurăm cluburile de lectură până la finalul anului”, spune Roxana Costache.
În clasa unde predă există o mini-bibliotecă, iar multe dintre cărți sunt aduse chiar de copii. La început de an școlar, Roxana Costache nu primește flori, preferă, dacă este posibil, o carte pentru bibliotecă: ”Florile se usucă, dar cartea rămâne. În fiecare an, copiii nu aduc flori, aduc cărți.”
Târgul de toamnă
Tot comunitatea a ajutat școala și la Târgul de toamnă, un eveniment organizat până în 2020, când a fost întrerupt din cauza pandemiei. Fiecare clasă avea standul ei, cu gemuri, compoturi, prăjituri, porumb fiert, gogoși, orez cu lapte (Dârza este vestită pentru cozonac și plăcinta cu brânză și orez), iar elevii învățătoarei au participat de fiecare dată. Ideea organizării unui astfel de eveniment a pornit de la ei din clasă. În primul lor an de școală, au avut un târg al recoltei, ce a fost extins la nivel de școală în anul următor și transformat într-un târg de toamnă pentru comunitate:
”Cu banii care se strângeau se cumpărau diferite lucruri. Boxe pentru clase, mingi, s-au făcut chiar donații către persoane bolnave sau cu posibilități materiale reduse… Au împletit copiii mai multe competențe în cadrul acelor evenimente, le plăcea foarte mult târgul și am reușit acolo să creăm o comunitate frumoasă.”
Învățătoarea amintește și de ajutorul primit din comunitate pentru amenajarea unei bănci în curtea școlii. A lansat un apel pentru donare de materiale, le-a obținut, câțiva părinți și voluntari au construit-o, iar copiii au pictat-o.
”De câte ori am cerut ajutor în comunitate, oamenii s-au implicat. Acum lucrăm la un proiect cu oameni de zăpadă, este ideea copiilor mei. Ei și-au dorit să aibă oameni de zăpadă în curtea școlii și îi vom face din materiale reciclabile, din cauciuri și pahare de plastic. Copiii vor lucra și acasă, iar cineva ne va dona un brad în curte, ceea ce este o premieră pentru școala din Dârza”, precizează Roxana Costache.
Expediție în sat
”Descoperim Dârza” este un proiect desfășurat de elevii învățătoarei anul trecut, când au făcut expediții în sat, au vorbit cu oamenii și au aflat istoria locurilor. A fost un nou prilej de a se apropia de oameni, de a cunoaște mai bine comunitatea, iar copiii au aflat, de exemplu – povestește învățătoarea – că fosta grădiniță de lângă școală a fost casa Reginei Elena. Copiii au filmat atunci, au întrebat cum era satul pe vremuri, ce s-a schimbat și ce este bine acum. Expediția a avut loc în cadrul opționalului ”De-a arhitectura”, o disciplină pe care copiii o fac de doi ani, alături de un arhitect voluntar.
În octombrie anul acesta, de Ziua Educației, elevii învățătoarei Roxana Costache au avut parte de o altfel de expediție, acasă la un antreprenor local. În curtea cu dovleci, au aflat secretele cultivării dovlecilor, cât de multă muncă implică această activitate și și-au demonstrat calitățile antreprenoriale și artistice realizând afișe-reclamă pe care antreprenorul să le folosească la târguri.
”Domnului i-au plăcut atât de mult afișele, a văzut cât au muncit copiii încât ne-a făcut o supriză și ne-a adus tort la școală, în formă de dovleac. Am făcut educație antreprenorială în acea activitate. Eu vreau să le insuflu încrederea că pot să facă multe lucruri, să fie creativi și îndrăzneți. Trebuie să fii îndrăzneț ca să reușești.
Am aplicat într-o perioadă tehnica semaforului, dacă au înțeles sau nu noțiunile predate și i-am apreciat foarte mult pentru că aveau curajul să spună și roșu sau galben. Sunt deschiși, spun când nu au înțeles, dar asta și pentru că știu că nu există repercusiuni. Nu avem catalog în clasă, niciodată nu știu ce note iau ceilalți, nota e secretă, nu se spune nici în clasă, nici la ședințe. Nu am vrut să existe o competiție între ei, ci cu ei înșiși”, explică Roxana Costache.
Calendarul Advent
De undeva din noiembrie, elevii au început un Calendar Advent pe care îl vor termina în ultima zi de școală, înainte de vacanța de iarnă. În fiecare zi, ei desfășoară câte o activitate, fiind 24 în total, toate propuse ei. ”Avem niște plicuri în clasă și extragem în fiecare zi să vedem ce avem de făcut. Ei au propus prin bilețele activitățile din acest calendar, o idee pe care am preluat-o pentru a-i motiva și a-i ține în priză. În fiecare dimineață, ei sunt curioși ce vom face. Fiecare zi este o provocare”, mărturisește învățătoarea.
Prima zi din calendar a fost dedicată activităților antibulliyng, au urmat ziua fără teme, cea în care au scris bilețele pentru ce sunt recunoscători, atelierul de Crăciun și afișul pentru concursul cu oamenii de zăpadă din materiale reciclabile.
În ziua în care au făcut căciulițe de Crăciun, copiii au fost ajutați de o mămică croitoreasă, care i-a învățat cum să le creeze și să le coasă: ”Am discutat în acea zi despre muncă și am făcut o activitate integrată; la lectură am avut ”Banul muncit”. Tot timpul caut să integrez tema la toate materiile. Am cusut cu ei și din materialul rămas, doamna a făcut ghetuța Moșului Nicolae pe care ei au primit-o apoi cadou. În altă zi, am făcut bradul și urmează să creăm orașul lui Moș Crăciun, cu ajutorul doamnei arhitect. Vor aduce căsuțe construite de ei, le vom decora în clasă și cu ocazia aceasta facem și arhitectură.”
Școala din Dârza
Școala din Dârza, structură a școlii din Crevedia, are acum 208 elevi și este o școală care ”a crescut” în ultimii ani. ”Munca noastră s-a văzut”, arată Roxana Costache, care este și director adjunct al Școlii Gimnaziale Crevedia. Învățătoarea spune că școala are dotări, clasele au laptop, videoproiectoare (”noi avem în clasă tablă inteligentă, donată de un domn din Germania, originar din Dârza, care a împlinit un vis al copiilor”), sunt toalete în interior (un singur corp de clădire nu are), însă ar mai fi nevoie de ceva:
”Noi, la Dârza, ducem mare lipsă de o sală de sport și ne dorim foarte mult să o avem pentru că nu se pot face orele atunci când vremea este urâtă. A existat un proiect care cuprindea și amenajarea unei săli de sport, dar s-a suspendat. Apoi, biblioteca școlii din Dârza. Dacă este să scriu un proiect, pentru bibliotecă aș scrie. Sunt ONG-uri care susțin procesul de literație, eu țin foarte mult să lucrăm în această direcție și sper să putem realiza acest lucru.”
-
-
-
-
Elevii implicați și într-un proiect STEAM, derulat de Eematico, în care construiesc cu ajutorul unor kit-uri educaționale
Sursa foto: Arhiva personală – înv. Roxana Costache
Citește și:
- Copiii explică istoria. Lecții video prezentate de elevii din Sohatu, într-un proiect în care și-au exersat calitățile de actori și au jucat rolul de profesor
- Cum a reușit o educatoare să pornească schimbarea în școală. La Salva, profesorii predau în echipă, copiii citesc și au activități în aer liber
- Ora de astronomie, la clasele primare. Învățătoarea predă un opțional, face experimente cu elevii și duce tema spațiului cosmic la toate disciplinele