Tehnologia la ore și o educație altfel. Cornelia Melcu: ”Trebuie să ne adaptăm, altfel ne vor scoate elevii din clasă”

0
Foto: facebook.com

Într-o eră a revoluției digitale, copiii preferă metodele moderne, orele interactive, iar tehnologia este un mod prin care aceștia învață mult mai ușor pentru că este ceea ce le place. Cornelia Melcu, învățătoare la Școala Gimnazială Nr. 9 ”Nicolae Orghidan” din Brașov, este un profesor care își pregătește elevii pentru meseriile viitorului și face o educație ”altfel”. În clasa sa, nu lipsesc în nicio zi calculatorul, aplicațiile sau jocurile. ”Fără tehnologie nu se poate”, spune învățătoarea, dar, subliniază, folosită cu măsură și în funcție de obiectivele de învățare. ”Copiii nu mai sunt atât de statistici cum erau înainte, aceasta este lumea în care trăiesc”, argumentează Cornelia Melcu. Învățătoarea ne povestește cum aplică tehnologia la clasa sa, de ce este importantă și, mai ales, cum trebuie folosită, dar și ce este Educația STEM și care sunt avantajele acestei abordări.

Cornelia Melcu predă la clasa pregătitoare și este, în același timp, formator și Ambasador Scientix și eTwinning România. Este implicată în multe proiecte europene, participă la conferințe și îi învață pe profesori metodele care pot face procesul de predare-învățare mai atractiv și mai eficient. Despre importanța tehnologiei la ore, Cornelia Melcu este categorică:

”Nu se poate fără tehnologie. Ne place sau nu ne place, asta este și trebuie să ne adaptăm pentru că, altfel, ne vor scoate elevii din clasă.” Deși crede în puterea tehnologiei, învățătoarea spune că trebuie impuse niște limite: să fie folosită cu măsură, în funcție de obiective.

”Prima întrebare pe care o pun întotdeauna este cum folosim tehnologia. Este cea mai importantă întrebare la care trebuie să răspundă un pedagog. Și răspunsul este în funcție de obiectivele pe care ni le propunem. Niciodată să nu o folosim de dragul de a o folosi, pentru că atunci o facem degeaba, ci în funcție de ceea ce ne propunem să învețe elevii, la un moment dat”, explică dascălul.

Cornelia Melcu povestește că elevii săi din clasa pregătitoare învață în fiecare zi cu ajutorul tehnologiei. Dacă se întâmplă vreodată să nu existe Internet sau să nu meargă calculatorul, copiii caută soluții, cer ”HotSpot” pentru că da, la cei 6 ani ai lor, știu ce înseamnă și la ce folosește.

”Ei știu, uneori, mai bine decât mine”, mărturisește învățătoarea. ”De foarte multe ori, ei intervin și îmi spun: Nu așa, doamna! Știți care este supărarea mea? Noi, profesorii, de multe ori, nu înțelegem că, dacă nu știm, nu este nicio problemă dacă elevii intervin: ei știu, pot ajuta și trebuie sa fie partenerii noștri, fără să ne fie rușine sau să ne speriem… Acestea sunt vremurile. Acum nu le mai știm noi pe toate, iar elevii nu știu mai nimic, nu mai este cazul. Și, de foarte multe ori, copiii intervin și spun: Doamna, faceți așa sau cred că merge și așa!”, adaugă Cornelia Melcu.

Aplicații sub formă de joc

Învățătoarea folosește tehnologia în procesul de predare, atât la Matematică și explorarea mediului, cât și la Comunicare, și ori de câte ori este nevoie.

”Vă dau un exemplu ce am făcut astăzi, la Matematică și explorarea mediului. Am căutat habitat natural din diferite regiuni ale lumii pentru că sunt o mulțime de materiale puse la dispoziție, resurse educaționale deschise… Ai deschis calculatorul, le pui copiilor și este altceva când văd, decât dacă doar le povestești. Ei nu mai sunt atât de statici cum erau copiii înainte, aceasta este lumea în care trăiesc. Și atunci nu le pot pune numai imagini statice… Asta le place, asta le dăm, dar nu foarte mult, repet: în funcție de obiective și totul cu măsură. Lucrăm hands on, cum zice englezul, cu mâinile, să exploreze ei, să descopere ei înșiși”, explică învățătoarea.

Învățarea prin joc nu lipsește din clasa Corneliei Melcu, iar aplicațiile sunt preferate de copii:De fapt, sunt exerciții pe care eu le creez pe diferite site-uri. Lor le place acum foarte mult Learning Apps. Este atât de simplu, un site gratuit, nu plătești nimic și poți crea rebusuri, jocuri de genul Citește și potrivește, puzzle-uri… Fie lucrează individual în sala de computere – încă nu vin cu telefoanele la școală -, fie pe rând, în clasă, la videoproiector.”

Laboratorul de informatică al școlii este un loc pe care elevii Corneliei Melcu îl vizitează destul de des. Învățătoarea își amintește de Ora de Cod (Hour of Code) pe care a făcut-o de două ori cu elevii săi, o oră de programare ce are drept scop inițierea elevilor în știința computerului: ”Am avut și doi părinți care m-au ajutat la prima oră pentru că nu știam exact ce pot copiii. Și am râs și le-am spus, la un moment dat: O să vedeți că ei s-au prins deja și, până terminăm noi explicațiile, ei deja vor fi la nu știu ce nivel… Și așa a fost. Noi ne pregăteam pentru nivelul 10 și unii ajunseseră la 22. Ei prind foarte repede…”

”Facem lecții de informatică, ne jucăm Kahoot frecvent pentru că le place, avem și proiect pe eTwinning unde încărcăm toate rezultatele muncii noastre, împreună cu colaboratorii din alte țări…”, completează învățătoarea tabloul utilizării tehnologiei la ore.

Misiunea viitoare: Roboții Lego

Următorul pas legat de folosirea tehnologiei este construirea unor roboți Lego. Cornelia Melcu a cumpărat deja o parte dintre seturile Lego Education pe care le vor folosi copiii și pentru restul a aplicat la Fondul Științescu, un program de finanțare pentru proiecte educaționale care susține educația STEM și care îi încurajează pe profesori să o folosească.

”Ce am de gând să fac? Copiii mei vor învăța să folosească aceste seturi anul viitor. Acum sunt în clasa pregătitoare, dar eu vreau să îi ajut să devină experți pentru a trece la nivelul următor: adică, în anul următor, să îi învățăm pe alți copii să folosească seturile LEGO Education. Copiii să se învețe unii de la alții, pentru că un copil învață mult mai ușor de la copil”, dezvăluie învățătoarea planurile pe care le are cu cei 29 de copii din clasa sa.

Educația STEM: ”Viața nu este împărțită pe discipline” 

În ceea ce privește educația STEM (Science, Technology, Engineering and Mathematics), dascălul ne povestește cât de utilă este această abordare, pe care o folosește la clasa sa și despre care le vorbește colegilor săi la cursurile de formare.

STEM în limba română înseamnă ȘTIM – științe, tehnologii, inginerie, matematică. Mai nou este adăugată și arta. Toate acestea sunt văzute în ansamblu. De ce? Pentru că, așa cum zicea Jean Moffet și mi-e tare drag citatul acesta, viața nu este împărțită pe discipline. Dacă eu mă duc la piață, și așa le spun și cursanților, și studenților, până și copilașilor, nu trebuie să știu numai biologie, botanică pentru a cumpăra ceea ce trebuie, trebuie să știu și matematică ca să îmi calculez prețurile, trebuie să știu și fizică și chimie… Ele sunt văzute în ansamblu, dar nu în ideea de a ruina rigoarea disciplinei… Aici este o mare polemică, pentru că unii spun că distrugi disciplina, rigoarea ei. Nu este adevărat, sunt învățate în contexte tematice.”

Practic, prin educația STEM, copiii descoperă acele discipline considerate grele prin experimente, joc și activități practice, iar cu o anumită temă, într-o zi de școală, sunt acoperite toate orele.

”Vă spuneam că vom avea roboții și atunci vom face de toate: matematică pentru că au de calculat distanțe, limbaj pentru că vor trebuie să comunice. Vor lucra câte doi la o trusă ceea ce este minunat pentru că noi nu știm să lucrăm în echipă. Îmi pare rău să zic acest lucru, dar aici noi avem o mare-mare tară, noi ca popor. Vor face și fizică, depinde de proiect… Eu mi-am propus pentru Științescu să facă un minirobot care urcă o pantă. Deja vor înțelege noțiunile de fizică fără să le spui formule… Eu am învățat Fizica pe formule, fără să înțeleg de fapt ce se petrece. Nu am priceput de ce să învăț eu atâtea formule pentru că nu știam la ce îmi folosesc. Educația STEM își propune ca elevii să învețe discipline, considerate grele, dar în contexte reale, astfel încât să devină plăcute pentru ei”, spune Cornelia Melcu.

Învățătoarea ne dă un exemplu cum a acoperit toate disciplinele într-o zi prin abordarea STEM:

”Eu întotdeauna când fac ceva îi întreb pe copii. Acesta este marele secret, îmi întreb copiii: Ce vreți, ce vă interesează? Și copiii au întrebat, într-o zi, cum de știe atât de multe calculatorul.

Și atunci am invitat doi părinți care sunt experți în computere și au explicat că un calculator nu știe decât cifrele 1 și 2 și au fost de-a dreptul… nu le venea să creadă. Le-a explicat pe înțelesul lor cum funcționează și am făcut coduri de bare, cu niște benzi uriașe, magnetice, albe și negre exact cum sunt codurile de bare, puse în ordine. Am făcut QR codes, fiecare copil a primit un breloc, au citit cu un cititor de coduri și au văzut ce este în spatele codului. 

I-am întrebat la ce cred că folosește. Și au răspuns: dacă pierd ghiozdanul și e brelocul, cineva vede QR Codul, citește și mi-l aduce acasă. Au rămas așadar cu ceva palpabil… Și aceea a fost o zi cu adevărat minunată care le-a plăcut foarte mult. 

Aceasta este educația STEM. Acoperi toate disciplinele pe o anumită temă. Știu de ce este atât de greu pentru unele cadre didactice, pentru că este greu… Până când te obișnuiești, este foarte dificil să faci conexiunile și să îți vină ideile, dar în momentul în care începi să lucrezi așa, devine un reflex, nu mai poți să faci altfel…”

Cornelia Melcu crede în performanța acestei abordări și o promovează, iar în cadrul proiectului CRED, organizat de Ministerul Educației, unde va participa în calitate de formator, va vorbi atât despre rolul educației STEM, cât și despre folosirea tehnologiei la ore.

”Să ne focusăm mai mult pe ce poate să facă copilul”

Toate aceste metode pe care învățătoarea le pune în aplicare la clasă îi atrag pe copii, iar rezultatele nu se lasă așteptate: Școala este altfel. Altfel decât în general… Eu sunt fericită pentru că sunt într-o școală minunată, sunt aici de 10 ani și este altfel decât era la început și avem și un director care ne susține. Sunt formator de clasă pregătitoare, am format profesorii în 2012 și atunci mi-am dat eu seama ce anume ar trebui să facem și ce înseamnă noua programă școlară, iar directorul ne-a susținut ceea ce este foarte important.”

Despre programa școlară, Corneliu Melcu spune că programa de la clasele I-IV este ”foarte bună acum”: ”Dar din păcate se predă în trei feluri în România: Unii predau ca acum 15 ani pentru că este mult mai ușor sau cum au învățat toată viața, este foarte greu să te adaptezi. Unii predau cum cred ei, adică așa și așa, iar unii predau cum trebuie.

Cum trebuie? În primul rând pe competențe. Să nu ne focusăm atât de mult pe cantitatea de informații și pe cunoștințe, că nu folosesc la nimic, ci să ne focusăm mai mult pe ce poate să facă copilul. De aceea, vă spuneam: tehnologia cu măsură…


Să explicăm tot ceea ce facem, să aducem argumente, chiar la clasa pregătitoare. La mine, copiii trebuie să explice întotdeauna de ce i-a plăcut sau nu un lucru.  O mare tară a societății noastre este că noi nu știm să argumentăm, noi nu știm să aducem niște argumente logice. Ne certăm, ne supărăm, ne simțim frustrați sau credem că toată lumea trebuie să ne asculte doar pentru că suntem într-o funcție… Cred că pentru așa ceva trebuie să fie pregătiți copii”, conchide învățătoarea.

Cornelia Melcu a absolvit Liceul Pedagogic Braşov în anul 1985, iar în 2005 Colegiul Universitar Pedagogic din cadrul Universităţii Transilvania  din Braşov, obţinând titlul de institutor limba engleză. În anul 2009, a obţinut Licenţa în Ştiinţe ale educaţiei, pedagogia învăţământului primar şi preşcolar, în cadrul aceleiaşi universităţi. A absolvit cursurile de master-tot la Universitatea Transilvania- în cadrul programului Resurse umane în educaţie. Formare şi management în iunie 2011. În cei peste 30 de ani petrecuţi la catedră, a căutat permanent să adapteze stilul de predare elevilor, iar noile tehnologii şi tehnici de învăţare sunt o prioritate în întreaga sa activitate didactică. Este implicată în proiecte locale, naţionale şi internaţionale, fiind şi ambasador eTwinning, Scientix și consul ESERO România.  Este mentor, formator și profesor metodist. 


Citește și:

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.