Clasa în care elevii și-au amenajat propria bibliotecă. Învățătoarea folosește ”trucuri” de citit și ține ore de lectură afară

0
Foto: Gabriela Petriu

Elevii de clasa a IV-a de la o școală din Drobeta Turnu Severin și-au amenajat singuri o bibliotecă în clasă. Un copil este bibliotecar, are pupitru, ține evidența cărților împrumutate și își atenționează colegii dacă nu înapoiază cartea la timp.  Învățătoarea Gabriela Petriu ne povestește că elevii au organizat Biblioteca clasei cu cărți donate și au creat chiar un colț de lectură unde stau și citesc. Trucurile de lectură pe care dascălul le aplică la clasă i-au motivat pe copii să îndrăgească cititul, iar ora de lectură afară, într-o curte interioară a școlii, este așteptată cu nerăbdare. Copiii sunt încântați, spune învățătoarea, și sunt ”în nouălea cer” atunci când au parte de evenimente speciale, cum a fost petrecerea în pijamale la școală, organizată chiar în sala de clasă.

Gabriela Petriu este învățătoare la Școala Gimnazială Nr. 14 din Drobeta Turnu Severin. Are o experiență veche la catedră și caută cele mai potrivite metode pentru a-i determina pe copii să învețe mai ușor. Așa a ajuns la ”trucurile de lectură”, pe care le folosește din clasa a II-a cu actualii săi elevi, acum în clasa a IV-a, din dorința de a-i motiva să citească. Într-o lume a tehnologiei, dascălul crede că este nevoie să-i ”păcălim” pe cei mici pentru a-i apropia de citit. ”Trucurile i-au ajutat să iubească lectura”, mărturisește învățătoarea.

”Cutia lecturilor” este unul dintre aceste trucuri, povestește dascălul: într-o perioadă stabilită, fiecare copil pune, într-o cutie sigilată, un bilețel cu paginile citite dintr-o carte pe care fiecare și-a ales-o. Într-o competiție pozitivă, care se încheie cu un câștigător, elevii sunt încurajați să citească cât mai mult. ”La finalul proiectului, deschidem cutia și discutăm. Copiii pun întrebări legate de ceea ce a citit fiecare. Facem destul de des lectura la alegere pentru ca apoi copiii să-și împărtășească. Sau am mai făcut lectură în perechi: citeau aceeași carte doi copii. Le-am dat niște fișe, fiecare și-a făcut propria fișă și apoi am comparat. A fost foarte frumos”, spune învățătoarea.

”Copacul timpului” este o activitate pe care elevii au primit-o în timpul vacanței: în copac erau mai multe ceasuri, iar copilul îl colora pe fiecare în ziua în care a citit minim 20 minute. Învățătoarea are multe astfel de trucuri, iar ”Bibliotecarii clasei” este un proiect care a prins viață în clasa a II-a, după ce învățătoarea a observat că tot mai mulți copii încep să frecventeze biblioteca școlii. De aici a pornit ideea copiilor de a-și amenaja propria bibliotecă și un colț de lectură.

Au folosit un pupitru pe care îl aveau de la o altă activitate, l-au decorat și fiecare copil a donat câte o carte la biblioteca clasei. ”Și-au amenajat singuri biblioteca. Pupitrul acela este pentru bibliotecar. El ține evidența și atenționează dacă au întârziat cu împrumutul. Iau acasă din biblioteca clasei, iar bibliotecarul notează… Exact ca la bibliotecă. Are situația, notează când a luat-o, când a adus-o, dacă nu a adus-o, îl atenționează… Din când în când întreb și eu: cine a luat mai multe cărți într-o perioadă dată, verificăm dacă s-a citit….”, povestește învățătoarea.

Bibliotecarul este câștigătorul unui concurs de lectură și are mai multe ajutoare, colegi  ”care citesc”. ”Și sunt o mulțime de ajutoare”, adaugă învățătoarea, care organizează diferite competiții de lectură cu elevii săi. Concursul fete-băieți cu întrebări dintr-o carte anume este doar un exemplu: ”Copiii sunt încântați, iar eu îi „păcălesc” determinându-i să citească, să fie atenți atât la narațiune, cât și la detalii, să participe activ la eveniment.”

Alături de bibliotecă, copiii au amenajat un colț de lectură, pe care și l-au dorit foarte mult: ”Citesc în clasă, iar unii copii citesc foarte mult. Am copii care au Citit Legendele Olimpului…

Atunci când vremea este frumoasă, ora de lectură se mută afară, într-o curte interioară a școlii. Se întâmplă cel puțin o dată pe săptămână și este o altă metodă prin care învățătoarea îi motivează pe copii să citească.

Părinții ne-au ajutat și au făcut niște băncuțe și atunci când ne permite vremea ieșim afară și citim. Facem și picnic”, spune Gabriela Petriu. Jocul nu lipsește de la ora de lectură de afară și acest lucru le dezvoltă creativitatea: copilul deschide cartea la întâmplare, citește un fragment și își imaginează ce se întâmplă mai departe.

Tehnologia la ore

Cu ajutorul jocurilor, dar și al tehnologiei, elevii învață și la Matematică, Română, Geografie ori Istorie. Învățătoarea spune că de mult timp folosește tehnologia la clasă: ”Din 1993, când existau niște calculatoare Spectrum, ca o tastatură, și conectam tastatura aceea la un televizor și la un casetofon. Făceam programul pe calculator și se vedea pe televizor, alb-negru pe acea vremea.”

”Acum am ajuns la tablă interactivă și la internet”, completează învățătoarea care folosește manuale digitale, altele decât manualul de la clasă, pentru că vrea ca elevii să înțeleagă cât mai bine ceea ce le predă. La Matematică, copiii urmăresc explicațiile și demonstrațiile din manualul digital, dar și diverse tutoriale.

”Folosim și jocuri, jocuri contra cronometru. pentru ca totul să devină cât mai clar”, spune Gabriela Petriu. Jocuri și tot felul de aplicații sunt utilizate și la Română, ba chiar copiii vizionează  secvențe din filme pentru a-și însuși, de pildă, cunoștințele la Istorie. Atunci învățătoarea le face popcorn ca să creeze ”atmosfera de cinema”.

”Avem cuvinte necunoscute, nu mai căutăm în dicționar, repede pe Dexonline. La Geografie, avem niște aplicații absolut superbe, CD-uri cu jocuri și, pur și simplu, nu mai au nevoie să învețe acasă pentru că, jucându-se, învață. Spre exemplu, la organizarea administrativ-teritorială, au un joc în care apar numere de mașini și ei trebuie să potrivească numărul acela și să-l ducă pe hartă, din ce județ este mașina. Învață jucându-se”, relatează învățătoarea.

Petrecere în pijamale…

Elevii din clasa învățătoarei Gabriela Petriu se și distrează la școală. În decembrie, înainte de Crăciun, au avut petrecere în pijamale chiar în sala de clasă. ”Au fost în al nouălea cer. Și-au adus pernițe de acasă… Ideea mea a pornit tot de la ei pentru că tot întârzie cu plecarea de la școală. Atunci când se termină orele mai stau, mai discută. Le-am zis: ”O să vă opresc o dată să dormiți la școală. A fost o glumă cândva… Și acum m-am gândit să fac ceva inedit și am zis ”asta e”…. Au venit în pijamale, inclusiv eu”, povestește învățătoarea.

În cele patru ore din seara petrecerii în pijamale, copiii s-au uitat la film, au avut karaoke, au cântat colinde și le-au făcut o surpriză colegilor de la celelalte clase, decorând holul de la parter. Părinții s-au minunat în fața unei asemenea idei, dar s-au bucurat și ei alături de copii. Învățătoarea folosește orice ocazie pentru a-i implica în diferite activități.

”Principala problemă, în opinia mea, a actualei generații de părinți este că nu acordă timp suficient copiilor, pentru că părinții nu au timp suficient și atunci copiii suferă. De aceea îi implic în tot felul de activități. La o activitate, am schimbat părinții cu copiii. Am tras la sorți și fiecare părinte a stat cu un alt copil o vreme. De ce acest lucru? Pentru că uneori părinții văd că al lui este cel mai bun, face cele mai bune lucruri, cele mai frumoase și apar diverse discuții. Așa au putut să vadă cât de grozavi sunt toți copiii, cât de frumos și special este fiecare în parte.”

Învățătoarea amintește aici și de ”Gândurile de început de an” pe care fiecare copil le scrie și le pune într-o cutie sigilată, care se deschide la sfârșit de an școlar. Fiecare vede ce și-a propus și ce a realizat. ”La finalul clasei a III-a, le-am deschis și au fost foarte amuzante. Unele erau total diferite de ceea ce s-a întâmplat, altele chiar se realizaseră.”

Plăcerea de a veni la școală nu le este străină copiilor din clasa învățătoarei Gabriela Petriu. ”V-am spus, nu vor să plece”, susține învățătoarea. De 8 Martie, a primit de la elevi un fluturaș, ei fiind Clasa Fluturașilor, pe care fiecare a scris un mesaj. ”Doamna este glumeață”, este unul dintre ele, iar dascălul explică: ”La noi în clasă, atmosfera este caldă și plăcută, fără stres…”

 

Foto: Gabriela Petriu


Dacă știți Povești din școală – proiecte derulate de copii și de profesorii lor sau povestea unor copii/profesori care v-au impresionat – vă așteptăm să ne scrieți pe stiri@sparknews.ro sau în secțiunea ”Știrea ta!”

Citește și:

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.