Profesoara care face experimente cu elevii înainte de a preda teoria. Activitățile practice, mutate acum acasă și în online

0
Cristina Dudan predă biologia la Colegiul Național „Radu Negru” din Făgăraș. Este profesor Merito 2020

Un copil curios este un copil determinat și motivat să învețe. De la acest lucru pornește profesoara Cristina Dudan în organizarea lecțiilor de biologie, care se bazează foarte mult pe activități practice. De cele mai multe ori, teoria nu este predată înainte de a face un experiment. Așa le stârnește curiozitatea copiilor, îi implică, îi face să înțeleagă mai ușor, să rețină din clasă ceea ce le predă și mai ales să vadă că ceea ce învață la școală se aplică în viața de zi cu zi. O învățare experiențială pe care profesoara din Făgăraș a dus-o și în online, încă din luna martie. Copiii au avut acasă de făcut tot felul de activități practice, cum ar fi realizarea neuronului din mărgele sau din boabe de struguri. Acum, când copiii sunt din nou în online, iar școala în vreme de pandemie nu permite oricum realizarea de experimente în clasă, profesoara pregătește mici ”pastile” video în care le explică elevilor cum pot face un experiment cu ceea ce au prin casă.

Școala online este o provocare și pentru copii și pentru profesori, crede Cristina Dudan (foto), profesoară de biologie la Colegiul Național „Radu Negru” din Făgăraș. ”Dar așa cum le spun și colegilor în cancelarie, chiar dacă este greu, nu este imposibil. Copiii învață oricum. Nu există moment din viața noastră sau a copiilor în care să nu învățăm. Important este să le oferim copiilor lecții de calitate”, spune profesoara.

În martie, când s-a decis trecerea în online, Cristina Dudan a avut o săptămână la dispoziție pentru a-și adapta metodele pe care le folosea la clasă. Elevii erau obișnuiți cu realizarea de experimente, de demonstrații și cu activități practice la începutul fiecărei unități de învățare, iar profesoara și-a propus să nu renunțe la acest mod de predare-învățare nici în clasa virtuală.

”Ca profesor de biologie, pot spune că învățarea se bazează cel mai mult pe folosirea organelor de simț. Copilul trebuie să simtă, iar învățarea vine din curiozitate. Un copil curios este un copil determinat și motivat să învețe. Întotdeauna eu pornesc invers, nu predau teorie și apoi facem experimente, facem mai întâi experimente sau activitățile practice și apoi, de la acele experimente și ce au trăit ei în timpul realizării unui proiect, discutăm teoria”, explică profesoara.

Astfel, la orele de biologie, cu plastilină, aluat, sticle, paie sau baloane, copiii au realizat sistemul respirator, modelul funcțional al urechii sau pielea. Lucruri palpabile care îi ajută să înțeleagă mai bine partea de teorie.

Machetă realizată la ora de biologie

Odată mutate cursurile în online, Cristina Dudan a căutat soluții pentru a păstra activitățile practice și pentru a menține interesul copiilor. Mai întâi, și-a făcut un abonament pe o platformă de biologie dedicată medicilor și studenților la medicină, Biomap, care le-a dat copiilor posibilitatea să studieze corpul uman în format 3D.

”Biologia în spatele ecranului este mai grea și chiar pe internet nu întotdeauna găsești imagini bune, cel puțin modele 3D nu am găsit. Și ca să pot să am impact, mi-am achiziționat contra cost un abonament și așa am început în martie școala online. Inițial, pe consolidare și recapitulare, iar după vacanța de primăvară, când deja ne era confirmat faptul că nu ne mai întoarcem la școală, am început ușor-ușor predarea de noi conținuturi”, povestește Cristina Dudan.

În paralel, experimentele și activitățile practice au continuat de acasă. De exemplu, elevii de clasa a VII-a au avut de realizat un neuron din orice material aveau la îndemână în casă, de la mărgele până la hârtie creponată, plastilină ori boabe de struguri. Fiecare și-a prezentat ”neuronul” într-un filmuleț sau în imagini și de aici au pornit discuțiile pentru înțelegerea și aprofundarea teoriei.

Elevii, în timpul unei activități practice

La acel moment, întâlnirile online aveau loc pe platforma Webex, o soluție găsită rapid de profesoară și aleasă pentru că inspira mai multă încredere din punct de vedere al siguranței copiilor. Cristina Dudan admite însă că școala online a reprezentat o provocare, oganizarea orelor în clasa virtuală necesitând un efort mult mai mare decât în școala fizică.

”În școala fizică aveam mulaje, aveam materialul didactic, instrumentele de laborator pe care le foloseam, deși nu aveam laborator, dar le căram în clasă. Acum a trebuit să transform conținutul, nu puteam să livrez pur si simplu niște informații, eu doar să vorbesc, iar copiii să scrie în caiet pentru că nu aceasta înseamnă învățare. Șansa mea a fost să intru în două comunități de învățare foarte frumoase și foarte complexe, Aspire Teachers și Merito, unde avem acces la cursuri de calitate și la schimb de experiență cu colegii profesori”, spune Cristina Dudan, care este unul dintre profesorii Merito din acest an.

Experiment realizat de elevi la clasă despre cum funcționează urechea

Pastila pentru experimente

Cristina Dudan predă la gimnaziu, are și o clasă de a X-a, iar acum, în noul an școlar, predă din nou online. Colegiul „Radu Negru” se află în scenariul roșu, iar profesoara a început să lucreze conținuturi video în care le explică elevilor cum pot face un experiment cu ceea ce au prin casă. ”Mici pastile” le numește profesoara, realizate pentru fiecare clasă cu ajutorul aplicației Loom.

”Elevilor de clasa a V-a le pregătesc, de exemplu, o mică pastilă în care prezint etapele realizării unui experiment, ce înseamnă ipoteză de cercetare și cum putem verifica dacă boabele de fasole încolțesc mai bine când au apă sau când au apă cu sare. Este o modalitate de a învăța cum se face un experiment și cum testăm o ipoteză într-un experiment”, explică Cristina Dudan.

Profesoara crede că modul în care a ales să facă predarea, bazată pe învățarea experiențială, îi atrage pe copii. Majoritatea participă cu drag și cu tot sufletul lor ancorat, spune Cristina Dudan, însă, în ceea ce privește online-ul, crede că profesorul nu trebuie să devină ”un animator”.

”Tendința acum în învățământul online este să animăm copiii pentru a face lecțiile cât mai interactive, cât mai frumoase. Nu sunt de această părere. Sunt momente ale lecției în care suntem serioși și discutăm, momente în lecție în care copiii vizualizează un conținut scris ca să aibă noțiunile corecte, perioade din oră în care verificăm cunoștințele anterioare printr-un joc Kahoot, de exemplu, care le place foarte mult. Trebuie să existe un echilibru între a fi un profesor animator și un profesor responsabil care oferă conținut de calitate, dar expus într-o formă plăcută și accesibilă copiilor”, precizează profesoara.

O problemă a școlii online semnalată de profesoara din Făgăraș este că, în timpul orelor, copiii sunt expuși multor stimuli și pot fi distrași mult mai ușor. În timpul celor șase ore în fața calculatorului, ei folosesc și telefonul, discută și pe grupuri și ”atunci capacitatea de concentrare scade foarte mult în învățământul online”.

Un alt experiment la clasă: sistemul respirator

Este un motiv pentru care colegiul unde predă a decis micșorarea duratei orei online pentru elevii de gimnaziu la 40 de minute, cu pauză de 20 de minute între ore. Cristina Dudan consideră că un rol important pentru disciplina copiilor în online îl au și părinții, care pot verifica istoricul accesărilor copiilor pe calculator și pe telefon în timpul orelor și să discute cu ei. ”Copiii nu trebuie abandonați pentru că este pandemie și nu merg la școală. Cu orice preț, trebuie să îi ținem cât mai conectați la școală”, completează Cristina Dudan.

Copiii timizi, mai curajoși în școala online

Profesoara vede însă și avantaje în învățământul online: ”Copii mai timizi în orele față în față au mai mult curaj să răspundă în online. Am descoperit că sunt mai concentrați, întreabă mai mult și cu o mai mare ușurință. Probabil nu se mai tem atât de mult de reacția colegilor. Fiind în spatele ecranului, la ei acasă, nu mai există acea presiune din partea colegilor, acele reacții ale copiilor când un coleg de-al lor spune ceva greșit. În clasă, un copil mai sensibil, mai introvertit, de teamă să nu mai aibă parte de astfel de reacții, data viitoare preferă să tacă. În online se schimbă lucrurile din acest punct de vedere.” 

Pe de altă parte, toată această perioadă de online este un câștig pentru că, odată ce școala va reveni la normal, iar toți elevii vor fi prezenți fizic în clase, aplicațiile digitale vor fi folosite în continuare: ”Pe platforma achiziționată de școală, toți copiii au conturi, iar eu voi încărca acolo materiale, teme, le voi verifica și le vor primi fiecare cu toate sugestiile mele, cu feedback-ul meu, fără să știe colegii ce a greșit sau ce notă a luat. Și oricând au o nelămurire, putem avea o întâlnire online.

Ca înainte de pandemie, nu vom fi, cu siguranță. Eu una mă bucur. Ca profesor, ca om, eu am evoluat de când e pandemie. Mi-am exersat foarte mult răbdarea, adaptabilitatea și perseverența, am un program foarte bine organizat, totul programat pe ore, nu îmi permit să pierd timpul pe nimic.”

Despre teama unor profesori de a face orele online, Cristian Dudan spune că, personal, nu are o problemă. Nu i-a fost niciodată teamă ca cineva să vină să asiste la oră pentru că știe foarte bine ce face și nici acum nu are emoții dacă părinții sau altcineva i-ar urmări lecțiile live. Ba chiar i se pare normal să vadă și părinții, să știe ce se întâmplă, este ”un lucru de bun simț”.

”Sunt un profesor ca toți profesorii…”

Cristina Dudan este la catedră din 2011 și de trei ani la colegiul din Făgăraș. Până atunci, a predat în mai multe școli din județul Brașov și, dezamăgită că nu își găsea un loc ”pe nicăieri”, tot expirau perioadele de detașare, de două ori a vrut să iasă din învățământ: ”În fiecare an eram profesor detașat, uneori găseam post, alteori nu găseam, făceam navetă la trei școli, la 50 de km unele de altele, era destul de greu… Aveam și copiii mai mici atunci, dar am rămas pentru că așa cred că mi-a fost scris. Sunt o persoană activă și cred că asta mi se potrivește cel mai mult.”

Copiii săi, gemeni, sunt acum în clasa a VII-a, iar Cristina Dudan spune că aceștia sunt cei mai buni profesori pe care îi are pentru că de la ei învață să își adapteze metodele la generația actuală.

Profesoara de biologie, alături de familie

În tot procesul de predare, cea mai mare provocare pentru profesoara de biologie este de a-i face pe elevi să învețe ”de dragul de a învăța, de dragul curiozității”. ”Copiii au fost obișnuiți să fie vânători de note. Fac ca să îmi iau nota… Nu există să îmi iau nota. Eu nu vin în fața lor ca să le dau note, vin să-i învăț cum să învețe, sunt facilitator de învățare, pentru asta sunt plătită, pentru asta mă lupt.

Eu le explic copiilor: nu mă verifică nimeni, nu sunt sancționată dacă ei iau 4. Dar dacă un copil, doi, trei, patru, cinci au nota 4 la test, nu este OK. Poate fi o problemă a lor, dar poate fi și o problemă a mea. Și atunci, eu care ofer și fac învățare cu ei, trebuie să fac tot posibilul ca un copil să învețe și să evolueze de cel puțin 5”, declară Cristina Dudan.

Opțional în care copiii învață lucruri necesare în viață

Pentru momentul în care elevii se vor întoarce fizic la școala aflată încă în pandemie, profesoara și-a propus să nu renunțe la partea practică a orelor de biologie. Va face experimente demonstrative în fața clasei pentru că știe cât de mult îi ajută pe copii.

De altfel, profesoara are și un opțional la clasa a VII-a –  acordarea primului ajutor, ținut și în online, un exemplu concret despre lucruri care pot fi învățate la școală și aplicate în viață. ”E un opțional pe care copiii îl adoră. Eu mă folosesc de opțional pentru a face consolidare la biologie, dar ei învață noțiuni și proceduri necesare în viață – cum se face un masaj cardiac, cum reacționăm în caz de accident, ce facem când vedem o victimă pe jos, simulăm cu un coleg care a căzut, cu un coleg care s-a rănit.”

Feedback-ul pe care copiii îl dau profesoarei la fiecare final de semestru arată că metodele și activitățile în care sunt implicați îi atrag  și îi ajută în procesul de învățare, chiar și la alte materii.

Feedback de la elevi, la sfârșit de semestru

”Sunt un profesor ca toți profesorii, doar că mi s-a dat șansa să fiu mai cunoscută decât alții. Sunt foarte mulți profesori de foarte mare calitate”, conchide profesoara Cristina Dudan.

Sursa foto: Arhiva personală – Prof. Cristina Dudan

Citește și: 

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.