Școala în care elevii au „cea mai armonioasă clasă” și meșteresc „biblioteca de la clasă”. Un proiect la final de an școlar: Bătălia reclamelor

0
Vara trecută, elevii liceului din Răducăneni au amenajat o minibibliotecă la Bohotin

În decembrie anul trecut, elevii participau la concursul ”Cea mai armonioasă clasă” și se întreceau în a-și personaliza și împodobi sălile în care învață. În luna februarie, porneau în căutarea propriilor superputeri, a eroilor din ei și strângeau emoțiile negative într-o cutie, ce aveau să fie în final ”înecate”. În urmă cu două luni, în școală a fost inaugurată prima ”bibliotecă de la clasă”, cu bibliotecari-elevi ”angajați” în urma unui interviu. Toate aceste lucruri s-au întâmplat în acest an școlar la Liceul Teoretic „Lascăr Rosetti” din comuna Răducăneni, județul Iaşi, sub coordonarea profesoarei Aurora Enache. Sunt idei puse în practică la clasă sau în școală cu sprijinul Consiliului Elevilor, prin care profesoara urmărește să le dezvolte elevilor abilități de lider, dorința de a se implica, de a experimenta și capacitatea de a se adapta și de a identifica oportunități odată ce vor termina liceul.

Aurora Enache (foto) este câștigătoarea ediției din acest an a Galei Profesorul Anului din mediul rural, la categoria ”Dezvoltarea leadership-ului la elevi”, eveniment organizat de Teach for Romania. Predă științe socio-umane (psihologie, logică, filosofie) și de mai bine de 10 ani coordonează activitățile educative și extrașcolare în liceul din comuna ieșeană. Toate proiectele din școală sunt derulate în parteneriat cu Consiliul Elevilor, așa cum a fost și concursul ”Cea mai armonioasă clasă”, în care elevii au fost provocați să transforme sălile de clasă în spații prietenoase.  

Înainte de pandemie, școala a intrat în renovare, astfel că atunci când s-au întors fizic la cursuri, elevii au găsit o școală cu pereți albi. Pentru a o face un pic altfel, mai atractivă, profesoara le-a propus elevilor concursul prin care ei să personalizeze spațiile de învățare.

Fiind în preajma sărbătorilor de iarnă, elevii au decorat clasele de Crăciun, dar au așezat pe pereți și copacul cu valorile din ”Școala încrederii” (școala derulează programul inițiat de Transylvania College) și imagini cu activitățile și proiectele desfășurate. Trofeul a fost câștigat de două clase – a XII-a și a VII-a, însă în luna mai va fi organizată a doua etapă a concursului. După prima ediție, povestește Aurora Enache, clasele au devenit mai prietenoase, dar acum elevii au ocazia de a aduce mai multe elemente de identitate în clasa lor, așa cum au făcut elevii cărora le este dirigintă.

Pe panourile din sala în care învață elevii clasei a XI-a A sunt surprinse activități desfășurate în timpul orelor, acțiuni de voluntariat la care ei au participat, momente în care se distrează cu diferite ocazii ori postere cu cărțile citite de ei până acum. ”Dacă ești în clasă, îți poți da seama ce au făcut copiii aceștia din clasa a IX-a până în clasa a XII-a, care sunt interesele lor, cum se distrează, la ce sunt ei mai buni… Cam asta aș vrea să se regăsească în fiecare clasă și îmi doresc ca acest concurs să devină o tradiție la noi în școală”, declară profesoara.

Biblioteca de la clasă și clubul de lectură

În clasa elevilor de la XI A a fost creată și prima ”bibliotecă de la clasă”. Într-un colț, pe rafturi realizate chiar de elevi (”de băieții mei”, după cum spune profesoara) sunt așezate cărți primite din donații sau în cadrul unor parteneriate, pe care le gestionează două bibliotecare. Sunt elevele care au câștigat proba de interviu organizată de profesoară în clasă – ”am vrut să le arăt cum arată un interviu pentru un job” – iar colegii din toată școala pot veni și împrumuta cărți.

”Am început noi cu biblioteca de la clasă, dar avem cărți pentru a realiza o altă bibliotecă într-o a doua clasă. Acum, ei lucrează la partea de rafturi, le meșteresc. Văzându-i pe colegii lor făcând aceste lucruri, sunt sigură că își vor dori și alții, și alții, și în câțiva ani poate va avea fiecare clasă un asemenea colțișor”, mărturisește profesoara.

Biblioteca de la clasă a fost deschisă în luna februarie și este parte dintr-un proiect mai amplu de promovare a lecturii, ”Stare de carte”, derulat de Consiliul Elevilor pentru al treilea an consecutiv. În cadrul acestuia sunt desfășurate cluburi de lectură lunare, însă elevii s-au implicat și în amenajarea unor minibiblioteci în școlile-structură ale liceului din satele Bohotin și Roșu.

”În aceste sate, ori nu exista deloc o bibliotecă, ori cărțile erau foarte vechi. De exemplu, la Bohotin, în iunie anul trecut, am dus cărți noi, obținute cu ajutorul partenerilor sau achiziționate din donațiile făcute de oameni. Au fost și profesori care ne-au trimis cărți și am creat acolo o minibibliotecă cu titluri atractive pentru copii”, precizează Aurora Enache.

Clubul de lectură, coordonat de profesoară și desfășurat cu sprijinul profesoarelor de română, este gândit ca o leapșă literară, în care elevii care citesc o carte o promovează în rândul colegilor în cadrul unui eveniment și mai apoi în fiecare sală de clasă. De altfel, clubul chiar așa se numește: ”club de lectură de dat mai departe”. Anul trecut, întâlnirile s-au desfășurat online din cauza restricțiilor impuse de pandemie, însă anul acesta se întâmplă fizic.

Ultima carte citită și prezentată în cadrul clubului de către elevii a două clase a X-a și a XI-a a fost ”Vara în care mama a avut ochii verzi”, de Tatiana Țîbuleac. Evenimentul de promovare a avut loc în sala de sport și au fost invitați toți elevii din școală. ”A fost plină sala. Acum, după vacanță, echipe din aceste clase vor merge din clasă în clasă pentru a promova cartea. Ideea este de a stârni interesul pentru lectură, iar la sfârșitul lunii mai, vom avea un nou club de lectură. De data aceasta, organizatoare sunt o clasă a V-a și o clasă a IX-a, care vor promova cartea <Marele uriaș prietenos> de Roald Dahl”, declară profesoara.

”Sunt eroul meu!”

În luna februarie, Consiliul Elevilor Răducăneni demara în școală o campanie de ”căutare a superputerilor liceenilor”. Ideea i-a aparținut profesoarei Aurora Enache care i-a găsit pe mulți elevi, la întoarcea la școală după pandemie, ”mai apatici, mai detașați, și nu doar în relațiile cu ceilalți, chiar și în relația cu ei înșiși”.

”Îi vedeam nemulțumiți de ei, mai puțin curajoși decât îi știam și am pornit campania de la un proiect făcut la ora de psihologie cu cei de clasa a X-a, în care ei și-au descris superputerile și au realizat afișe pe care le-am expus în școală. Fiecare nivel de învățământ s-a implicat în această campanie, de la clasa a IX-a până la a XII-a. Clasele a X-a au mers pe ideea de superputerile mele și, într-o săptămână, au adunat într-o cutie toate gândurile negative. Au mers cu acea cutie din clasă în clasă și fiecare și-a notat ce nu poate să facă, ce nu îi place… Le-am adunat din toată școala și la final le-am înecat simbolic, într-o găleată”, povestește profesoara.

În următoarea săptămână, elevii claselor a XI-a au strâns ”gândurile pozitive”, ”care sunt superputerile tale, ce crezi tu că poți să faci”, au făcut flashmob, au dansat, iar acum cei de clasa a IX-a lucrează la o cărticică cu aforisme și poezii, ”Eu sunt eroul meu”: ”Toată școala a fost implicată. A fost foarte fain. Copiii s-au expus, au vorbit despre ei, au prins mai mult curaj, a fost ca o reconectare după întoarcerea din online.”

”Bătălia reclamelor”

Aurora Enache predă și Educație antreprenorială la clasa a X-a, iar la finalul anului elevii se vor întrece în ”Bătălia reclamelor”. Profesoara nu predă teorie la aceste ore, merge pe partea practică, astfel că în prima parte a anului, elevii își fac planuri de afaceri și participă la un târg de minicompanii. Împărțiți pe grupe, elevii din fiecare clasă organizează câte 4 minicompanii și concurează între ei, pentru ca apoi să intre în competiție cu cealaltă clasă: ”Trebuie să își crească vânzările, să facă profit… Ei învață concret, aplicat.”

În partea a doua a anului, are loc promovarea și aceasta este ”Bătălia reclamelor”: fiecare echipă va realiza o reclamă pentru un produs și pentru o campanie, urmând să fie jurizați de un grup de profesori.

”Ei își prezintă reclamele, fac și un afiș, au și un discurs al liderului și se calculează un punctaj. Echipa cu punctajul cel mai mare va fi desemnată compania anului. Organizez această activitate de 8 ani și avem o mascotă care trece de la o generație la alta, cei câștigători fiind cei care o păstrează.

Pentru această bătălie a reclamelor, eu le dau elevilor idei de campanii și produse care nu există pe piață. De exemplu: meditator telepatic la matematică sau stimulator cardiac de optimism… Sunt produse inventate de mine astfel încât să nu existe pe piață reclame pe care ei să le poată copia, chiar și involuntar. Astfel, creativitatea lor va fi maximă și lor le place acest exercițiu. Este mult mai util și ei învață mult mai multe în felul acesta, decât să le dau eu o definiție pe care să o învețe pe de rost și apoi să vină să spună ce este un antreprenor, dar să nu înțeleagă de fapt nimic”, explică Aurora Enache.

”Elevii să fie dispuși să se implice în experiențe variate”

Prin implicarea elevilor în astfel de proiecte ori în activități de voluntariat (profesoara și elevii din Răducăneni participă la multe acțiuni umanitare), aceștia ”își însușesc abilități de lider”, devin proactivi și ”sunt puși în valoare și în mișcare”.

”Îmi doresc ca atunci când termină liceul să fie deschiși către oportunități, să își facă planuri, să își asume riscuri și să câștige din tot ceea ce fac. Să fie adaptabili și dispuși să se implice în experiențe variate. Altfel, nu au cum să își dea seama la ce sunt buni dacă doar stau într-o bancă și învață teorie. Foștii mei elevi care acum sunt studenți continuă să fie implicați în acțiuni de voluntariat. Ei învață în liceu și iau lucrurile acestea cu ei mai departe”, precizează profesoara.

În prezent, Aurora Enache participă la ”Future Student”, un curs adresat elevilor și profesorilor privind formarea pentru carieră, și ceea ce învață acolo aplică cu elevii la orele de dirigenție. ”Am învățat multe lucruri la acest curs și ultimele ore le-am organizat pe această temă, a carierei. Înainte, am avut ore de dirigenție în care aplicam ceea ce elevii învățau la opționalul de psihologie aplicată, pe stiluri de atașament, pe tipuri de emoții, povești de viață. Lucrăm mult pe partea aceasta de neuroștiință”, mai spune Aurora Enache.

Profesoara Aurora Enache și Consiliul Elevilor pregătesc acum concursul ”Elevii au talent”, un proiect zonal la care școala participă de aproape 10 ani

Sursa foto: Facebook/Consiliul Elevilor Raducaneni

Citește și:

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.