O zi fără teme nu este sfârșitul lumii, iar performanța școlară a elevului nu este legată de volumul de teme pentru acasă. O spune o învățătoare din Timișoara, care a aplicat la clasă o strategie prin care și-a propus să facă temele mai atractive pentru copii. De-a lungul unui an școlar, Cristina Ile Novacov a organizat diferite activități în care copiii au făcut schimb de caiete pentru rezolvarea temelor, au scris ”pe dos”, au folosit ”culoarea zilei”, dar au avut și ”o zi fără teme”. Învățătoarea a folosit toate aceste metode cu elevii săi în clasa a III-a, iar rezultatele obținute au încurajat-o să le reia în clasa a IV-a. Copiii și-au făcut temele cu mai multă atenție, cei care scriau cu greșeli sau mai dezordonat și-au îmbunătățit scrisul, iar în zilele cu teme speciale nu a existat elev care să aibă tema nefăcută.
Pot fi temele pentru acasă atractive? A fost întrebarea de la care a pornit învățătoarea Cristina Ile Novacov (foto), în momentul în care copiii au început să se plângă de faptul că petrec prea mult timp pentru a-și efectua temele acasă.
Învățătoarea a gândit atunci o strategie în câțiva pași, prin care a dorit, înainte de toate, să stabilească împreună cu elevii și părinții cât de dificile sunt temele pe care le primesc, dacă volumul lor este mare și cât timp necesită rezolvarea acestora.
Acest lucru se întâmpla la începutul anului școlar 2018-2019, când elevii săi erau în clasa a III-a. Vreme de o săptămână, fiecare copil a avut de notat zilnic timpul în care termina tema, pasul aplicat în perioada imediat următoare fiind ca, după o oră și jumătate, să se oprească din efectuarea temei.
”Temele cu timp au fost la început, când au venit din vacanță, și spuneau că stau până la patru ore să își facă temele. Atunci le-am recomandat să își noteze, într-o săptămână, în cât timp termină temele, apoi am făcut temele cu timp standard: după o oră și jumătate, tragi linie și te oprești. Ca să le iasă un timp foarte bun, ei nu mai făceau și alte lucruri cum făceau de obicei, să mai bea apă, să se mai joace cu ceva, să vadă ce mai este nou pe telefon… Am constatat astfel că exagerau timpul petrecut la teme. Ei stăteau patru ore, dar în timpul acesta, copilul a și mâncat, s-a și jucat… Au reușit în acest fel să se încadreze în timp”, povestește Cristina Ile Novacov, învățătoare la Școala Primară „Casa Speranței” din Timișoara.
După acești primi pași, învățătoarea a mers mai departe și a căutat metode prin care să facă temele mai prietenoase, fără să schimbe volumul sau gradul de dificultate al acestora. Astfel, pe parcursul întregului an școlar, învățătoarea a organizat diferite activități, de la Ziua prieteniei până la Ziua pe dos.
Ziua prieteniei a fost cea în care fiecare elev a făcut schimb de caiete cu colegul de bancă, cu prietenul cel mai bun sau, pur și simplu, în urma unei trageri la sorți: ”Au luat caietele acasă și au scris temele unul în caietul celuilalt. Pentru mine a fost o surpriză foarte plăcută să mă sune părinții și să îmi spună cât de ordonat și de frumos au scris… Au fost foarte conștiincioși. Copii, care de obicei scriau foarte urât, dezordonat, neîngrijit, și-au dat foarte mult silința.”
În Ziua pe dos, toate lucrurile au fost pe dos, nu numai temele. Orarul a fost pe dos, copiii au venit îmbrăcați pe dos, au scris pe caietele întoarse invers, exercițiile și problemele au fost rezolvate ”pe dos”, iar la teme, caietele au fost inversate: au scris tema la Matematică pe caietul de Limba română și la Română pe caietul de Matematică.
O altă metodă aplicată de învățătoare și care a avut mare succes în rândul copiilor a fost cea a culorilor. În Săptămâna culorilor, copiii au venit îmbrăcați în aceeași culoare în fiecare zi și au scris în caiete folosind culoarea zilei respective. ”Cel mai interesant a fost în ultima zi când am făcut un concurs cine reușește să vină îmbrăcat în cât mai multe culori și apoi tema a fost să scrie în toate culorile. A fost o săptămână în care copiii s-au simțit extraordinar”, spune învățătoarea.
O zi fără teme și bilețelul de aur
Pe lângă zilele cu teme speciale a existat și o zi specială, Ziua fără teme. Aceasta a fost instituită săptămânal, timp de o lună într-un semestru, și decisă, la începutul fiecărei săptămâni, prin tragere la sorți. A fost însă doar una dintre variantele oferite de învățătoare pentru că a existat și șansa de a mai câștiga o zi fără teme în cadrul unui concurs de citit, organizat la nivelul clasei.
”Din clasa a II-a, în fiecare an, am organizat un concurs numit ”Noaptea poveștilor”, în care, dacă citeau un anumit număr de pagini pe lună, primeau drept premiu o noapte petrecută la școală. Am dormit atunci, în clasa a II-a, pentru prima dată la școală. A fost o noapte a poveștilor, cu saci de dormit, cu povești… Pe lângă acest premiu, pentru a-i încuraja să citească, am decis ca, în fiecare lună, cei care reușesc să citească numărul de pagini stabilit să primească și un bilețel de aur, numit ”O zi fără teme”. Cu acel bilețel de aur, ei își alegeau o zi în care nu doreau să aibă teme. În locul temei, ei trebuiau să lipească pe caiet acel bilețel”, povestește Cristina Ile Novacov.
”Copiii să vină cu drag la școală”
Învățătoarea spune că, prin această strategie aplicată la clasă de-a lungul întregului an școlar, a urmărit să îi facă pe copii să vină cu drag la școală și să nu aibă oroare de teme:
”De multe ori, copiii îmi spuneau cât de fain este la școală, dar așa de urâte sunt temele… Mi-am dat seama că performanța nu este legată de volumul temelor de acasă și chiar am studiat lucrul acesta. Un lucru bun pe care poate să îl facă un cadru didactic pentru elevi este să dea teme care să aprofundeze ceea ce fac la școală și uneori să îi lase fără teme pentru că nu se întâmplă nimic. O zi fără teme nu este sfârșitul lumii.”
La finalul clasei a III-a, când a tras linia după ”experimentul” temelor, învățătoarea a constatat că metodele folosite au dus la schimbarea atitudinii elevilor. A dispărut acel stres al copilului față de teme, în zilele speciale nu a existat copil cu tema nefăcută, iar temele au fost efectuate cu mai multă atenție. În plus, a observat modificări pozitive în realizarea temelor de către elevii care obișnuiau să scrie urât sau cu multe greșeli.
”Cu siguranță, temele pot fi mai atractive. Depinde foarte mult și de ceea ce transmite cadrul didactic. Ce sunt temele, o pedeapsă? Dacă elevul percepe tema ca pe o pedeapsă, este normal să nu îi placă ceea ce are de făcut acasă. Eu am încercat tot timpul să le trasmit copiilor ideea că temele fac parte din sarcinile lor și acestea trebuie să aprofundeze ceea am făcut în clasă. Eu nu dau alte teme decât legat de ceea ce am făcut în clasă, astfel ei pot să își facă temele singuri și nu mai intervin tot felul de frustrări și nemulțumiri.
Dacă faci temele atractive, copii, care nu le acordau înainte atenția necesară sau nu le făceau, își schimbă atitudinea. Elevii din clasa mea au demonstrat că se poate. Nu am avut niciun copil care să vină fără teme în acele zile cu teme speciale”, precizează învățătoarea din Timișoara.
Cât privește activitățile cu impactul cel mai mare, preferatele copiilor au fost tema scrisă în caietul colegului, ziua pe dos și săptămâna culorilor. Însă, completează învățătoarea, râzând, cea mai așteptată și cea mai plăcută a fost cu siguranță ziua fără teme.
Ruleta din clasa virtuală
După rezultatele din clasa a III-a, învățătoarea a continuat să organizeze zilele speciale și fără teme și în clasa a IV-a. Lucrurile s-au schimbat odată cu trecerea orelor în online, în luna martie, însă și atunci învățătoarea a găsit o modalitate de a le stârni interesul copiilor. În clasa virtuală, a folosit o ruletă, în funcție de care elevii primeau teme din culegere, de pe fișe, din caietul special sau… nicio temă: ”Era palpitant, copiii își doreau să pice mov, adică fără teme. Am aplicat o lună această metodă și copiii au fost încântați”.
Despre experiența online-ului din anul școlar trecut, Cristina Ile Novacov spune că a fost o mare provocare. ”Iubesc meseria aceasta, iubesc copiii, îmi place să interacționez cu ei și pentru mine a fost crunt. În martie, când au anunțat că nu se mai deschid școlile, pur și simplu am plâns. A fost o mare provocare, dar m-am adaptat”, povestește învățătoarea care înregistra lecțiile în fiecare zi, le trimitea pe grupul de WhatsApp al clasei și le discuta a doua zi cu elevii în întâlnirile de pe Zoom.
O nouă generație
Acum, Cristina Ile Novacov are clasa pregătitoare, urmează un an fără teme, dar își face deja planuri pentru următorii ani. Intenționează să aplice aceleași metode prin care temele să fie atractive pentru copii și chiar să le ofere posibilitatea de a-și alege ce teme doresc dintre cele pe care le va indica.
Are 23 de elevi în clasă, cursurile se desfășoară în scenariul verde, însă învățătoarea recunoaște că este mai dificilă școala în vreme de pandemie: ”Este mai greu să îi faci pe copii să iubească școala când sunt atâtea reguli. Cumva și noi, cadrele dicatice, suntem stresate cu aceste reguli, nu numai ei, dar chiar dacă ni se par crude, sunt reguli și trebuie respectate. Eu am încercat să le transmit copiilor o idee pozitivă despre aceste reguli, despre portul măștii, folosind jocul și poveștile pentru a-i face să înțeleagă.”
Cristina Ile Novacov este unul dintre câștigătorii de anul acesta ai selecției naționale de bune practici ”Creatori de Educație”. Are 33 de ani, predă de la 19 ani și spune că ”s-a lipit” de meseria de profesor, la care nu a renunțat, deși a avut oferte de a lucra în alte domenii și chiar oportunitatea de a pleca în afara țării. ”M-am îndrăgostit de copii și îmi place ceea ce fac. Pentru mine contează cum se simt ei, vreau să vină cu drag la școală, să le fie drag să învețe și să învețe de drag și să fie pasionați de ceea ce fac”, mărturisește învățătoarea.
Foto: înv. Cristina Ile Novacov
Citește și:
- Învățătoarea care a reinventat orele de scriere la clasa I: Scrisul este un fel de punte a suspinelor pentru elevi. La noi a fost un an deosebit de prietenos
- Un vis și un proiect inedit: O învățătoare și un fost învățător vor să creeze într-un autobuz un spațiu educațional pentru copiii din sat
- Rugămintea unui copil către învățătoare: să nu le mai dea teme în weekend. Răspunsul primit: ”Se aprobă! Motivarea este foarte tare!”
- O zi fără teme în clasa învățătoarei care crede că ”un dascăl încruntat este un dascăl urât”: ”Elevii mei vin cu plăcere la școală”
- O săptămână fără teme, provocarea pentru învățătorii din Sibiu. Cum au reacționat elevii dintr-o clasă
Cel mai dragut, adevarat si profund mesaj pe csre l am citit in ultimul timp! Felicitari, foamna invatatoare! Deja ma gandesc sa preiau modelul dumneavoastra. De anjl viitor insa, deoarece si eu am acum clasa pregatitoare! Superb! 🤗