În clasa învățătoarei care primește cele mai frumoase mesaje de la elevii săi. Copiii spun că este ”grozavă”

0

În cartierul Drumul Taberei, înghițit de lucrările interminabile la Metrou, am ajuns într-o dimineață, pentru a-i cunoaște pe elevii clasei a III-a B de la Liceul Tehnologic ”Sf. Antim Ivireanu”. Aflasem de surprizele pe care care copiii le fac învățătoarei lor, Mihaela Mirela Șerban. Într-o zi, ”Miss” a găsit tabla plină de mesaje pentru ”cea mai bună doamnă”. Nu demult, Alex i-a dedicat o compunere pentru că este ”cea mai grozavă învățătoare”. I-am găsit pe copii la ora de Matematică. Cu muzica în surdină, au jucat ”Ruleta” și au făcut exerciții de înmulțire. La final, un lucru a fost clar: ”orele sunt mai interesante când facem jocuri matematice”.

Cei 21 de elevi ai învățătoarei Mihaela Șerban sunt cei mai fericiți atunci când, la ore, învață prin joc. Exact acest lucru s-a întâmplat joi. Prima oră a început în clasa a III-a B cu salutul de dimineață, un ritual pe care învățătoarea și copiii îl au în fiecare zi. Fiecare elev își alege o formă de salut, o îmbrățișează pe învățătoare sau bate palma cu ea. Unii nu se rezumă la atât. Au și complimente pentru ”doamna”, mesaje care o fac să zâmbească pe învățătoarea de 30 de ani și să își îmbrățișeze și mai tare elevii.

Alesia și Jasmine sunt cele două fetițe care, în urmă cu o săptămână, după After, au venit în clasă și au scris pe tablă mesaje pentru învățătoare. Spun că aceasta a fost forma prin care ele au vrut să-i transmită cât de mult o apreciază.

”Am scris mesajul pe tablă pentru că o iubesc. Este foarte bună cu noi, este cea mai bună învățătoare din toată școala. Ne duce la teatru, organizează tabere, face jocuri cu noi”, spune Alesia. Jasmine răspunde la fel de sincer: ”Pentru că este cea mai bună doamnă. Ne învață lucruri noi, este bună cu noi, ne învață prin joc. Mie îmi place foarte mult să vin la școală pentru că stau cu colegii, cu doamna și învăț lucruri noi.

Alex a scris în schimb o compunere despre învățătoare și, încurcându-se puțin în cuvinte, reușește să spună că cel mai mult îi place ”la doamna” faptul că este permisivă: ”Ne suportă. La cât de enervanți suntem, ne suportă… ”

Lui Alex, prima oră de Matematică i s-a părut extrem de interesantă. Au jucat ”Ruleta” și crede că jocurile matematice sunt mai atractive decât ”să citească din manual”.

Fiecare copil a ieșit la tablă pentru a rezolva un exercițiu de matematică, extras dintr-un bol pregătit de învățătoare cu ajutorul unei eleve înainte de începerea orelor, după ce numele îi era ”extras” la Ruletă. Atmosfera a fost una antrenantă, în care copiii așteptau cu nerăbdare să vadă dacă numele le va fi selectat. Pentru exercițiul corect, fiecare a fost răsplătit cu un ”smile face”, iar totul s-a derulat pe un fundal muzical. Învățătoarea obișnuiește să pună muzică la toate orele: ”Ajută la concentrare, îți dă o stare de bine, inclusiv mie și mereu le pun, nu doar la ora de Matematică.”

 

”Orele sunt mai interesante când facem jocuri. A fost foarte frumoasă prima oră”, ne spune, la pauză, și Daesia, încântată, la rândul ei, că au o doamnă care ”nu țipă așa cum fac alte doamne”.

Pentru a doua oră, învățătoarea le-a pregătit ”Zarul înmulțirii”, un joc prin care copiii au repetat și consolidat ceea ce au învățat la Matematică. Mihaela Șerban spune că o profesoară din Brașov o inspiră în folosirea metodelor de la ore, iar rezultatele sunt pe măsură: ”Recunosc că nu pot în fiecare zi să desfășor orele în această manieră, dar, pentru că am observat că le place foarte mult și pentru că așa colaborează – pentru că asta îmi doresc, să colaboreze, atunci când am o lecție ca cea de astăzi, o recapitulare, pot să introduc un joc. Atunci când am o lecție de predare, căpătăm cunoștințe, dar, într-o oră ulterioară, exersăm sub formă de joc.”

Cu o experiență de 11 ani, Mihaela Șerban mărturisește că, prin ceea ce face, caută să fie apropiată de copii: ”Încerc să găsesc tot felul de metode să îi atrag către mine și încerc să îi ascult pe fiecare. Dacă are o părere, o ascult, o dezbatem și tot timpul îi îndrum de bine și tot timpul le ofer modele. Mă consider eu că le pot oferi un model, prin felul meu de a vorbi, de a mă comporta, de a mă îmbrăca fiindcă fetele mă admiră tot timpul... ” La începutul orelor, învățătoarea discută cu elevii despre noutățile zilei și insistă cât de importantă este răbdarea. Copiii au o mascotă – Răbdarea și, la întrebările învățătoarei, știu să spună de ce este nevoie uneori de răbdare.

Cu tot efortul de a face orele mai atractive, Mihaela Șerban se confruntă cu programa supra-încărcată, ceea ce o face uneori să impună un ritm mai alert de parcurgere a materiei: ”La nivelul sistemului de învățământ sunt multe lucruri care trebuie schimbate și îmbunătățite. De exemplu, programa școlară care este destul de încărcată si sunt anumite conținuturi cu care copiii mai târziu în viață nu prea vor lucra. Se impune câteodată un ritm alert. Astăzi, de exemplu, nu am reușit să finalizez ceea ce mi-am propus și am intrat peste cealaltă oră.

Acum, ora am pierdut-o și trebuie să o recuperez. Într-un fel poate rămân în urmă cu o lecție și atunci trebuie să grăbesc lucrurile ca să revin… Nu există o permisivitate, să mai stai la orele de Limba Română să mai povestești…. Nu îți prea permiți, ai 5 ore pe săptămână și materia este suficient de stufoasă.”

Mihaela Șerban este una dintre învățătoarele care nu își sperie copiii cu Calificativele : ”Nu le-am spus că ”Dacă nu sunteți atenți, primiți Insuficient.” Nu. Nu consider că un calificativ ”Foarte Bine” poate să arate într-adevăr ceea ce poate ști un copil. Eu apreciez cu ”Foarte Bine” un copil pentru că este conștiincios, își face temele, vine pregătit la școală, are și un comportament deosebit, răspunde la ore. Dar poate că la un test s-a panicat la un exercițiu, l-a greșit, nu a știut să îl facă și nu a luat Foarte bine și atunci nu pot să îi dau Bine din acest motiv. Eu apreciez per ansamblu.”

Și pentru că un lucru care le place copiilor la școală este să se joace în pauze, învățătoarea și elevii săi au stabilit chiar și un program astfel încât, în fiecare zi, au ceva diferit în pauză: ”Lunea de exemplu să iasă afară, marțea le-am dat voie să se poată juca la telefon, asta mi-au cerut ei și am zis să le fac pe plan. Miercuri au ales o pauză în care să facă ei ce vor, unii desenează, unii citesc. Joia este pauza pentru jocuri, își aduc jocuri de acasă.. Iar vinerea își pun muzica pe care vor ei și dansează”, povestește Mihaela Șerban.

”Eu mă uit deseori la pozele de la pregătitoare și văd cum s-au schimbat, cum au crescut, cum au evoluat, ce deprinderi au căpătat. Faptul că mă surprind uneori cu niște răspunsuri și aprecieri … Eu zic că asta este satisfacția muncii împlinite”, mărturisește învățătoarea, care își amintește zâmbind de discuția dintre doi copii, pe un bilețel, în timpul unei ore: ”Ce faci, Boss?” ”Ascult ce zice doamna! Îmi place lecţia asta!”

Foto&video: SparkNews.ro

Citește și:

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here