Temele pentru acasă nu se decid în cabinetul ministrului, spune ministrul Educației, Ecaterina Andronescu, iar decizia în acest sens aparține profesorilor care știu ce are nevoie un copil. Pe de altă parte, ministrul recunoaște că programele școlare sunt extrem de încărcate.
Ecaterina Andronescu a declarat, joi, într-o conferință de presă la Bistrița, că temele pentru acasă nu se pot rezolva din cabinetul ministrului, scrie Mediafax.
”Eu cred că toate generațiile făceau teme pentru acasă și nu cred că temele pentru acasă trebuie să se decidă la cabinetul ministrului. (…) Eu aș da autonomie profesorului, el știe ce trebuie pentru acel copil. Ce putem să facem noi, la nivel național, este să încercăm să lămurim pe toată lumea că astăzi școala nu este singura sursă de formare pentru acel copil, că acest copil aflat acum în școală are nenumărate surse de informare de la telefon și televizor și atunci trebuie să esențializăm programele școlare”, a spus ministrul.
În opinia ministrului, trebuie înțeles faptul că elevul trebuie „să mai facă ceva și acasă”, iar instruirea lui sau formarea lui prin școală nu se face numai în cele patru ore de școală pe zi pentru învățământul primar și șase-șapte ore pentru învățământul gimnazial.
Programele școlare
Pe de altă parte, Ecaterina Andronescu a recunoscut că programele școlare sunt prea încărcate și că trebuie modificate, ținându-se cont și de vârsta elevilor.
”Sunt absolut de acord ca asta trebuie să facem și, recunosc acest lucru, din păcate… M-am uitat peste programele care sunt acum în vigoare și de multe ori am avut senzația, citind aceste programe, că cei care au elaborat programele au încercat să pună în programe cam cât știu domniile lor, la experiența de profesori pe care o au, uitând uneori că elevul căruia îi e dedicată acea programă are o altă vârstă.
Faptul că trebuie să revizuim programele rezultă și din următoarea constatare: dacă un copil pleacă din școala românească dintr-o anumită clasă la o școală din Occident, saltă una sau chiar două clase, ceea ce este încă o dovadă a ceea ce spuneam: că programele noastre sunt excesiv de condensate, o să facem această esențializare”, a spus ministrul Educației.
Uniformele școlare
Ministrul Educației a mai arătat că a readus în discuție tema uniformelor școlare deoarece își dorește ca elevii să aibă un semn distinctiv pentru a putea fi recunoscuți mai ușor.
Andronescu a susținut că nu vrea o uniformizare, ci găsirea unor elemente de vestimentație distincte pentru ca elevii să poată fi mai ușor recunoscuți și astfel să poată fi crescut gradul de securitate a elevilor și profesorilor.
„În 2007 eram în Parlament și dintr-un caz petrecut similar cu cel petrecut recent în Ploiești, cu înjunghierea profesoarei, m-am apucat și am făcut Legea 35. Am făcut-o tot din disperarea de a încerca să găsim soluții care să protejeze siguranța copiilor și a profesorilor în școală. Acum mă întorc la școala din Ploiești: avea doi paznici, doi – trei jandarmi patrulau prin fața școlii, fiecare elev avea card de intrare în școală, exista profesor de serviciu care se plimba pe coridoarele școlii și totuși, în aceste condiții, a fost posibil un asemenea gest pe care doresc să fie sancționat așa cum se cuvine. Atunci m-am întrebat ce ar fi putut să ne ajute să identificăm intrarea unui intrus în școala respectivă?! Poate o ținută care să fie dedicată școlii respective, nu știu dacă uniforma este neapărat necesară, o eșarfă, o pălărie ceva, un semn distinctiv, care l-ar ajuta și pe paznic și pe profesorul de serviciu să îl detecteze pe acel intrus”, a declarat Andronescu.
Ministrul a afirmat că nu își dorește uniformizarea personalităților din școli, însă vede că școlile mari din Europa sunt mândre de uniforma pe care o poartă uneori de sute de ani.
„Dacă școala împreună cu părinții aleg un semn distinctiv, un sacou de o anumită culoare, nu știu, ce găsesc ei (…) ne-ar fi mai ușor să îi recunoaștem pe intruși printre elevii școlii și mai ușor le-ar fi și jandarmilor, poliției să îi protejeze atunci când se află pe stradă”, a adăugat Ecaterina Andronescu.
În altă ordine de idei, Andronescu a fost întrebată ce se întâmplă cu orele de sport, deoarece statisticile arată că elevii români au cele mai puține ore de sport prinse în programa școlară. Ministrul a răspuns că lansează un apel la adresa profesorilor, să își amintească de faptul că spiritul de echipă pe care îl formează sportul este dus de copil toată viața și reprezintă un câștig.
Citește și:
- Ecaterina Andronescu: În viitoarea lege a educației va trebui să avem un capitol special dedicat copiilor cu CES
- Ministrul Educației: Învățătorii, profesorii pot să îşi organizeze after school, dar nu cu elevii de la clasă
- Ecaterina Andronescu: ”Trebuie să motivăm elevii, să facem școala mai atractivă, să vină la lecție cu bucurie”