Școala de la sat în care matematica se învață pe tabletă. Profesoara Ana Ungureanu: ”Copiilor le place. Progresul este evident”

0

Elevii de la Școala Gimnazială ”Profesor Mihai Dumitriu” din Valea Lupului, Iaşi, învață și își consolidează cunoștințele de Matematică cu ajutorul tehnologiei. Profesoara Ana Ungureanu a creat o platformă online pe care copiii o pot folosi la școală și acasă, iar profesorii pot urmări, în timp real, activitatea elevilor din clasă și chiar pot da teme. Platforma conține exerciții și teste la Matematică, Română și Istorie, până la clasa a VIII-a, este gratuită și poate fi accesată de orice elev sau profesor. Ana Ungureanu povestește că a creat aplicația pentru că, după un an de învățământ, și-a dat seama că nu poate lucra diferențiat cu elevii. ”Efectiv, mă simțeam neputincioasă”, mărturisește profesoara. După 2 ani de când a început să o folosească la ore, copiii au înregistrat progrese: elevi cu note de 4-5 au ajuns la 6, 7 sau 8. Profesoara își desfășoară orele într-o sală de clasă dotată cu 34 de tablete. Aici este laboratorul de matematică, un spațiu neconvențional, colorat, în care copiii pot sta și pe covor.

Orele de matematică la școala din Valea Lupului au devenit mai interesante pentru copiii din comună din momentul în care Ana Ungureanu (foto) a adus tehnologia la clasă. Ajutată de soțul său, programator, profesoara a creat ”Another Smart Question”, o platformă dedicată elevilor, profesorilor, dar și părinților, cu exerciții și teste la Matematică (de la clasa I la clasa a VIII-a), Română și Istorie.

”Platforma este făcută pentru orice materie, pentru orice nivel. Noi, în momentul de față, avem conținut foarte mult la Matematică, dar și la Română și Istorie. Însă fiecare profesor poate să vină și să-și creeze propriul conținut. Acesta poate fi disponibil doar lui și copiilor pe care îi are la școală sau poate să îl facă vizibil pentru toată lumea”, spune Ana Ungureanu.

Platforma poate fi utilizată și la școală și acasă, explică profesoara de matematică. Elevii au la dispoziție explicații video, exerciții și teste, primesc puncte și își pot urmări progresul. În schimb, profesorii pot vedea online ce lucrează fiecare copil în timpul orei, pot să dea teme și chiar să lucreze diferențiat cu elevii.

”Eu folosesc în clasă foarte mult această platformă. Elevii lucrează individual și, cât lucrează, eu pot să mă plimb printre ei și să îi ajut unde nu înțeleg. În același timp, văd online, în timp real, ce lucrează fiecare și unde greșește. Elevii pot folosi aplicația și acasă pentru a exersa, dar nu numai că o pot folosi acasă, eu le dau și teme online. Le apare în cont, selectez până când au tema de făcut și văd ce au lucrat și unde au greșit. Așa îmi este foarte ușor să verific”, povestește Ana Ungureanu.

Folosirea aplicației la ore nu exclude însă manualul. Profesoara de matematică spune că se lucrează din manual, iar aplicația vine să consolideze ceea ce elevii au învățat. ”Folosim aplicația pentru siguranța lor, să capete mai multă încredere în ei, în special copiii care nu deprind așa ușor cunoștințele sau care nu au avut niciodată note mari la Matematică… Au o încredere fantastică atunci când văd că au luat 10 puncte la un test”, precizează Ana Ungureanu.

Laboratorul de matematică, o sală colorată cu tablete și… pufuri 

Copiii nu trebuie să vină cu telefoanele sau cu tabletele la ora de matematică pentru că, la școala din Valea Lupului, există laborator de matematică. Școala a aplicat, în urmă cu 2 ani, la Digitaliada și are acum 34 de tablete, suficiente pentru numărul de elevi dintr-o clasă, care nu depășește această cifră.

”Avem o sală specială, o sală de matematică, unde eu fac orele. Când am decis să facem aici laboratorul de matematică, am modificat sala respectivă, am colorat-o, am văruit chiar și eu… Nu avem bănci normale, avem mese la care ei se așază în grupuri și lucrează. Stau și pe jos, pe covor, au pufuri…”, descrie profesoara spațiul neconvențional în care se desfășoară orele de matematică.

Ana Ungureanu spune că folosirea tehnologiei îi motivează pe copii și, un lucru important, nimeni nu stă la oră, toți elevii lucrează. În timp ce unii ies la tablă, ceilalți lucrează pe caiet și pe aplicație.

”Lor le place foarte mult, mai ales cei care vin în clasa a V-a sunt absolut încântați când văd. Dacă avem altă activitate în această sală de matematică, ei întreabă: Dar de ce nu putem merge acolo?… Le face plăcere”, povestește profesoara.

Problema unui sistem: ”Efectiv, mă simțeam neputincioasă”

Dacă există o schimbare de când a început să folosească aplicația la ore, Ana Ungureanu răspunde categoric da: ”Sunt copii care au crescut la note. Am avut un copil care era de nota 4-5 și acum este de 6-7-8. Este un progres evident, dar trebuie lucrat constant.” 

Ana Ungureanu nu a fost atrasă dintotdeauna de tehnologie, nu a avut o pasiune pentru lumea digitală, însă problemele de care s-a lovit la clasă au determinat-o să găsească o soluție pentru a ajunge la rezultate.

Ideea este că, după primul an de învățământ, mi-am dat seama că, după modelul clasic, eu nu am cum să fiu profesor. Simțeam că efectiv nu pot să lucrez cu fiecare elev. În timp ce lucram cu un copil, ceilalți stăteau și se uitau la mine… Ba lucrau, ba nu lucrau… Este foarte greu, chiar dacă ai 15 copii în clasă. Nu poți să spui că lucrezi diferențiat când lucrezi după manual. Cel puțin, eu mi-am dat seama că nu pot să lucrez așa. Am căutat, mai întâi, aplicații în limba română, dar nu am găsit absolut nimic, apoi în engleză. În engleză sunt, dar copiii locuiesc totuși la sat, nu au abilitatea aceasta de a înțelege într-o limbă străină și, în al doilea rând, nu sunt conform programei de la noi. De aceea am dezvoltat eu această platformă. Efectiv, mă simțeam neputincioasă. Făceam foarte multe fișe, aveam foarte mult de corectat ca să pot să lucrez diferențiat… Eu mi-am organizat și creat această platformă așa cum am simțit că am nevoie, ca profesor. Și am creat acea parte pentru copii în care primesc puncte de experiență și lor le place”, explică profesoara.

Experiența britanică…

Ana Ungureanu este de 5 ani în învățământ. A terminat Facultatea de Matematică la Iași, a fost plecată în Marea Britanie pentru o bucată de vreme, iar de aproape șase ani locuiește în comuna Valea Lupului din Iași. Are patru copii. Cel mai mare are 11 ani, trece clasa a V-a, iar ceilalți au 9 ani, 7 ani și 4 ani.

Cât a fost plecată în Anglia, profesoara a făcut voluntariat într-o școală, dar nu s-a putut obișnui cu ideea de a sta departe de casă și s-a întors. Însă experiența scurtă în învățământul britanic și-a pus amprenta pe ceea ce avea să facă profesoara de matematică în școala din comuna ieșeană.

”Am făcut un pic de voluntariat, mi-am echivalat chiar și studiile și pot să predau acolo. Interesant este că aici nu pot să predau la liceu, dar în străinătate pot. Ei erau înnebuniți după profesori de matematică… În sistemul britanic se începe cu voluntariat pentru că acolo școlile te angajează, nu te angajează statul și te duci ca la un interviu. Am fost teacher assistant, așa este la început, și am asistat la o clasă. Este total diferit față de ceea ce se întâmplă la noi… Primul lucru care m-a izbit este că în clasă era extrem de mare gălăgie. Profesorul accepta acest lucru, discutau, nu era liniște deplină ca la noi… Elevii lucrau mult pe proiecte, poate mai puțin la matematică, dar la arte, chimie, fizică aveau foarte multe proiecte. Ei așa învață, cu multe experimente și fără foarte multă teorie”, relatează profesoara.

”Ca să fie așa și la noi, trebuie să se schimbe și programa și profesorii”, comentează Ana Ungureanu perspectiva ca lucrurile să se schimbe și în sistemul nostru de educație, să se pună mai mult accent pe practică și mai puțin pe teorie.

Un profesor care dezvoltă independența copiilor

La nivelul școlii din Valea Lupului, Ana Ungureanu se implică în multe proiecte. Este profesoara care a realizat clipul pentru activitatea ”Toată Școala Citește”, un proiect care s-a desfășurat anul școlar trecut și care va continua din toamnă, și spune că îi place foarte mult partea de promovare. Crede că, atunci când faci ”lucruri faine”, trebuie să le ”răspândești” pentru a-i inspira și pe alții. Este profesorul care vrea ”o școală altfel”, iar, în clasă, urmărește același obiectiv. În anul ce s-a încheiat, a fost dirigintă la clasa a VIII-a și povestește cum s-au schimbat copiii din momentul în care au venit din ciclul primar până la sfârșit de gimnaziu:

”Când intră în clasa a V-a, elevii sunt destul de reticenți și le ia aproape un an de zile să înceapă să lucreze mai degajat. Mie îmi place să dezvolt independența copiilor. Sunt și severă, severă în sensul de corectitudine, dar nu mi se pare normal, de exemplu, ca un elev să îți ceară voie să meargă la baie. Mi se pare o chestie… simplă și banală. Dacă are nevoie să meargă la baie, să meargă, nu trebuie să îmi spună mie. E în școală, e în siguranță. Poate are un motiv să iasă din clasă, s-a săturat să stea în clasă.. face o tură și vine înapoi.

Vreau foarte mult să dezvolt independența copiilor și îmi doresc ca ei să aibă puterea de a spune ce gândesc. Doar, ca să dezvolți această independență și libertatea de vorbire, ei trebuie să treacă prin câteva etape: întâi să își facă curaj, după ce și-au făcut curaj, au impresia că atmosfera este cumva foarte permisivă, urmează o perioadă de sfaturi și încurajări și abia apoi încep ei să conștientizeze. În timpul acesta ei și cresc și se dezvoltă…

Dorințele unei profe de Mate

La finalul celor patru ani de gimnaziu, adaugă profesoara, elevii au ieșit în mod clar mai încrezători. Dacă, în clasa a V-a, ”toate fetele voiau să se facă hair stylist, acum, la sfârșit de clasa a VIII-a, doar o fetiță a mers la profesională pe domeniul acesta. Copiii și-au ales și matematică-informatică, un copil a mers la arhitectură…” ”Evoluția lor, ca dezvoltare a personalității, a fost extrem-extrem de faină. Dar mi-aș fi dorit, pe partea teoretică, să fi progresat mult mai mult. Însă, în mod clar, progres a fost”, conchide Ana Ungureanu.

Foto: Ana Ungureanu

Citește și:

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.