Școala din Bărăgan unde elevii și profesorii au creat ”un mic univers”: ”Unde e culoare, e și veselie” 

1
Foto: facebook.com/scoala.suditi

La școala din Sudiți, județul Ialomița, elevii au colțul lor de lectură, pe hol, cu o bibliotecă deschisă, dar și un club de lectură, unde discută și citesc la un ceai. Colțul de lectură l-au creat singuri, și tot ei au pictat, alături de voluntari și îndrumați de profesori, în cadrul unui program internațional, treptele din școală cu expresii motivaționale, în patru limbi. ”Ne-am dorit să facem un mic univers într-o şcoală mică din Bărăgan. Un copil se dezvoltă mai frumos într-un spaţiu prietenos, iar unde e culoare, e și veselie”, spun profesorii.

Elevii de la Şcoala Gimnazială ”Apostol D. Culea” din localitatea Sudiţi, județul Ialomiţa, s-au dovedit extrem de creativi în schimbarea spațiilor din școala lor. Utimul proiect în care au fost implicați a fost acela în care au scris cu vopsea colorată mesaje pe treptele din școală. Totul s-a derulat în cadrul proiectul Discover, un proiect în care voluntari din alte țări vin și desfășoară activități alături de copii și profesori în școlile din România.

”Proiectul urmăreşte dezvoltarea abilităţilor de comunicare într-o limbă străină la elevii cu vârste cuprinse între 6 şi 15 ani. Mai mult, urmăreşte dezvoltarea toleranţei la elevi faţă de diferite naţionalităţi, dezvoltarea abilităţilor de implicare socială, de gândire critică, autonomie, lucru în echipă şi colaborare. Suntem un grup de profesori care lucrăm la acest proiect. Fiecare avem rolul nostru în proiect”, explică Ionela Munteanu, coordonator al proiectului la nivelul școlii din Sudiți, desfășurat în parteneriat cu AIESEC Bucureşti.

POVESTE DIN ȘCOALĂ. Profesor de limba engleză, Ionela Munteanu, trainer și alumna Teach for Romania, aduce în școlile în care a predat proiecte pentru că îi ”sunt dragi copiii”. Cel de la școala din Sudiți a pornit de la proiectul de comunitate pentru anul al doilea ca profesor în programul Teach for Romania. ”Atunci am organizat ateliere de vară timp de o săptămână, în două şcoli din Ialomiţa. Am aflat de la o altă colegă care implementase acest proiect într-o şcoală de lângă Bucureşti şi am zis că ar fi util pentru copii şi pentru comunitate un proiect internaţional”, povestește profesoara.

În școală sunt acum două voluntare: Echo din China şi Gabi din Brazilia, amândouă studente în ţările lor, care fac diverse ateliere cu elevii. În proiectul Discover, voluntarii sunt selectaţi de către AISEC și trimişi în şcolile care au solicitat că vor să găzduiască voluntari.

Winter Workshops Discover, cum am numit noi atelierele, se desfăşoară pe durata de cinci săptămâni. La şcoala noastră s-au făcut ateliere de comunicare în limba engleză – toate atelierele sunt în limba engleză, de muzică, arte, sport şi ieşiri în aer liber, atelier de poveşti, seri de film, acestea din urmă fiind organizate de o fostă elevă a şcolii noastre care este voluntară în acest proiect. Aceste ateliere au fost organizate de profesorii implicaţi în proiect împreună cu cele două voluntare. Elevii s-au înscris la atelierele de după-amiază, după orele de curs, în funcţie de preferinţele şi de nevoile lor de învăţare. Astfel, copiii au fost foarte implicaţi pe tot parcursul atelierelor”, spune Ionela Munteanu.

”Ne-am gândit că până ce vor vedea ei lumea, să aducem lumea la ei în şcoală, în sat”

Atelierele au început pe 14 ianuarie şi se vor termina pe 15 februarie, iar, în această vacanță, elevii și cele două voluntare, îndrumaţi de profesori, au pictat treptele din școală.

Noi vrem să dezvoltăm autonomia la elevii noştri şi le dăm posibilitatea să exerseze aceast lucru cât de mult posibil. Elevii au putut picta treptele pentru că le-a dat voie domnul director, care este un om deschis la proiectele care au loc în şcoală şi are drag de educaţie. Treptele sunt un simbol pentru noi, încă de anul trecut din vară de la atelierele de vară. Treptele înseamnă progres pentru noi şi asta vrem să-i învăţăm pe elevii noştri. E în cultura noastră, a şcolii.

Pe trepte sunt mesaje care îi inspiră pe copii şi în care ei cred, sunt cuvinte care să-i ghideze şi pe care să le simtă sub paşii de copil zi de zi. Mesajele sunt scrise în patru limbi: limba engleză, limba proiectului nostru, limba română, chineză şi portugheză – limbile țărilor participante în proiect.

Aceste scări au fost pictate ca o continuare a altei activităţi, când am pictat scări din şcoala în vară de anul trecut, într-un proiect unde au participat doi voluntari din Pakistan. Acolo avem mesaje în engleză, română şi urdu.

Ne-am dorit să facem un mic univers într-o şcoală mică din Bărăgan. Şi cred că am reuşit într-o anumită măsură. Elevii noştri au reuşit să cunoască anumite culturi prin aceste proiecte. Ne-am gândit că până ce vor vedea ei lumea, să aducem noi, profesorii, lumea la ei în şcoală, în sat. Expunerea la diferite medii culturale este importantă pentru copii”, mărturisește Ionela Munteanu.

”Copiii nu mai percep școala doar ca disciplină și note”

Profesorul crede că școala din Sudiți poate fi numită Happy School și explică cât de important este pentru copii să aibă un spațiu mai prietenos: ”Este important şi este nevoie ca o şcoală să fie un spaţiu prietenos. Un copil se dezvoltă mai frumos într-un astfel de spaţiu, unde mai mult, i se dă voie elevului să participe la crearea acestui spaţiu.  Acest lucru îi dă copilului sentimentul de apartenenţă şi aceasta este o nevoie umană.

În primul rând în şcoală este nevoie să se ţină cont de starea de bine atât a elevilor cât şi a profesorilor care lucrează cu aceştia. Bucuria duce la creativitate atât la profesori cât şi la elevi. Şi până la urmă, creativitatea este sursa vieţii. De ce să o ucidem? Am ucide viaţa.

De aceea, pentru noi este importantă bucuria în şcoală şi în învăţare. Creierul asimilează mai bine informaţia nouă când ne bucurăm de ceea ce învăţăm. Dacă vrem adulţi care să iubescă să înveţe lucruri noi, să exploreze, să creeze, să gândească critic, atunci să fie învăţarea cu bucurie.

Maria Dima, învățătoare la clasa a II-a, unul dintre profesorii implicați în proiect, spune că ”unde e culoare, e și veselie”:

”Am vrut să facem școala mai veselă si copiii împreună cu voluntarele au ales cuvinte și expresii motivaționale pe care le-au scris pe trepte. Unde e culoare, e și veselie. Copiii nu mai percep școala doar ca disciplină și note. E spațiul mai prietenos.”

Colțul de lectură, ”oaza de relaxare” a elevilor

Elevii de la școala din Sudiți au și propriul colț de lectură, amenajat de ei, în urmă cu doi ani, pe holul școlii.

Ionela Munteanu povestește că acest colț a pornit de la ideea de a folosi materialele reciclabile în mod util, nu doar pentru decorații: ”Am observat elevii prin pauze – că asta mai facem noi profii prin pauză, observăm elevii – că se duceau undeva pe hol, într-un loc mai la lumină și stăteau de vorbă, dar, de multe ori, incomod, în picioare. Știind că pentru elevii noștri este importantă socializarea, am zis să ducem cauciucurile vopsite de la un proiect cu Let’s Do it Romania în hol ca elevii să stea pe ele în pauze. Aceste cauciucuri sunt vopsite și pictate de către un grup de elevi de la noi din școală. Apoi, cam în același timp, am primit oportunitatea unei donații de două rafturi și cărți de la Bookster. A fost potrivirea perfectă pentru noi!

Așa ne-am gândit să amenajăm un colț de lectură, de repetat în pauză, de povestit, de medidat, de stat în liniște pe hol singur sau cu alți colegi în colțul… nu de pedeapsă, ci de lectură, de socializare, lângă calorifer în zilele de iarnă, și la soare în zilele însorite.

Era pe undeva la final de ianuarie 2017. Eu și alți colegi de-ai mei aveam medii de încheiat și situații de dat și hârtii în loc de prânz și le-am spus elevilor că nu-i pot ajuta cu amenajarea colțului de lectură. M-au rugat să am toată încrederea în ei că vor face un colț de lectură drăguț. Și asta au făcut! Ei singuri. Doar rafturile au fost fixate înainte de un domn pentru siguranța copiilor. Acum sunt foarte mândri de oaza lor de relaxare din școală.

În școală există și Clubul de lectură Fanbook, unde elevii și profesorii discută și citesc, la un ceai cu biscuiți. ”Cititul nu se îndrăgește fără iubire. E o poveste și asta…. Suntem arhitecți de copilărie sau adolescență noi, educatorii”, mărturisește Ionela Munteanu.

Foto: facebook.com/scoala.suditi


Dacă știți Povești din școală – proiecte derulate de copii și de profesorii lor sau povestea unor copii/profesori care v-au impresionat – vă așteptăm să ne scrieți pe stiri@sparknews.ro sau în secțiunea ”Știrea ta!”

Citește și:

1 COMENTARIU

  1. Dragi elevi,
    Inventivitatea și entuziasmul vostru vor duce România mai departe. Fiți mândri că sunteți fii acestei țări!
    Asta v-o spune un fost elev al Scolii generale din Sudiți-Ialomita.
    Mă mândresc cu voi prin ceea ce faceți. Vă doresc succes în tot ce v-ați propus!

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.