Luminița Angelescu, învățătoare la Școala Gimnazială ”Mircea cel Bătrân” din Pitești, a lansat o provocare către colegii de catedră pentru a-i ajuta pe copiii din mediile defavorizate, care au întâmpinat dificultăți în învățare și care au nevoie de suport emoțional, dar și pe cei care își doresc să învețe mai mult. Anul trecut, învățătoarea a creat o cancelarie virtuală, unde zeci de profesori din întreagă țară se întâlnesc, fac schimb de idei și împărtășesc experiențele de la clasă. Acum, 14 învățători și profesori, dar și un bibliotecar au răspuns inițiativei învățătoarei și vor face voluntariat, organizând ore online cu copiii. În plus, profesorii de gimnaziu sunt dispuși să facă pregătire, tot gratuit, cu elevi care vor susține anul acesta Evaluarea Națională.
”Cancelaria profesorilor digitali și creativi” este un proiect lansat de învățătoarea Luminița
Angelescu (foto) anul trecut, când profesorii căutau platforme, aplicații, soluții pentru
organizarea orelor în sistem online. ”A fost un șoc pentru toți începerea și prelungirea învățării în online. Era trecerea de la căruță la avion”, spune acum, cu umor, învățătoarea din Pitești, care povestește că stătea noaptea să învețe, să experimenteze, deși avea ceva competențe digitale, pentru a putea desfășura optim, a doua zi, lecțiile cu elevii. ”Data de 11 martie 2020 rămâne ca reper în cariera mea didactică.
Epuizarea era mare atunci, toți cei care au ales să le fie alături elevilor în acele momente de incertitudine munceau la foc continuu”, mai precizează învățătoarea, a cărei idee de creare a unei cancelarii virtuale a atras zeci de învățători și profesori. Împreună au descoperit aplicații digitale, au exersat, au învățat și au făcut schimb de bune practici în cadrul unor webinarii.
”Atunci când am lansat invitația pentru cancelaria profesorilor digitali și creativi au venit alături de mine oameni foarte serioși și implicați și mi-am dat seama că vom face lucruri faine împreună”, mărturisește învățătoarea.
Recent, în continuarea proiectului destinat profesorilor, Luminița Angelescu a lansat o nouă idee: ”Învață cu Luminița”, un proiect în care profesorii au fost invitați să se alăture pentru a ajuta copiii care provin din mediile defavorizate sau care au nevoie de sprijin. În același timp, proiectul se dorește a fi unul de colaborare și de învățare între profesori.
”În această perioadă, ne organizăm pentru învățarea adresată copiilor. Fiecare învățător, profesor care s-a înscris în proiectul acesta va identifica copiii aflați în dificultate sau copiii care doresc să își dezvolte și mai mult ceea ce știu și îi vom ajuta să învețe. Vom face ore cu ei, voluntar, și va fi o activitate cel puțin săptămânală în care vom asigura suport copiilor.
Grupul țintă îl reprezintă copiii din mediile defavorizate. Unii dintre ei au nevoie de susținere nu doar pe partea de învățare, au nevoie și de susținere emoțională și vom face acest lucru prin povești, jocuri de rol, discuții, astfel încât ei să se simtă în siguranță. Vom organiza aceste ore într-un mod atrăgător, distractiv, creativ, dar în același timp vom asigura învățarea. Sunt și profesori care s-au oferit voluntari și, dacă va fi nevoie, vor face pregătire cu elevi de clasa a VIII-a pentru Evaluarea Națională” , spune Luminița Angelescu.
Până în acest moment, 14 învățători și profesori și-au exprimat disponibilitatea pentru a participa la proiect, iar învățătoarea estimează că va fi pornit în aproximativ două săptămâni, după ce vor fi puse la punct toate detaliile, inclusiv de ”respectare a legislației”.
Copiii vor fi împărțiți câte 3-4 într-o grupă, în funcție de vârstă, întâlnirile vor fi online, iar dacă profesorii vor simți că este nevoie de pregătire individuală în cazul unui copil, vor putea face acest lucru.
”Îmi doresc foarte mult să funcționeze acest proiect și, chiar dacă vor fi pentru început doar 10 copii care beneficiază de el și beneficiază bine, pentru mine lucrul acesta va fi o mare satisfacție și o împlinire profesională și umană”, declară Luminița Angelescu, care s-a înscris ca profesor voluntar și la două centre de copii defavorizați.
Ore colaborative
Învățătoarea din Pitești are acum clasa a IV-a și, în acest an școlar, elevii săi au avut parte de experiențe inedite în școala online, când s-au întâlnit, în cadrul unor ore colaborative, cu elevi din țară și din străinătate, dar și cu bibliotecari și specialiști în dezvoltare personală.
Ideea de a învăța prin colaborare, explică Luminița Angelescu, a pornit de la dorința de a-i scoate pe elevi în afara clasei virtuale, de a cunoaște alți copii și a învăța împreună. O idee inspirată de afară, care i-a reunit inițial pe profesori: ”A venit din această nevoie a omului de a nu fi singur. Ușor-ușor, ne-am creat grupuri, ca niște comunități de învățare și suport, dar și de deconectare. Mai povesteam despre o carte, împărtășeam poate și stările prin care treceam, problemele din școala online…”
Într-un prim proiect, elevii învățătoarei din Pitești participă la întâlniri online alături de alte cinci clase de a IV-a din diferite localități ale țării – Pitești, București, Suceava, inclusiv din Republica Moldova, și până acum au avut loc trei astfel de întâlniri.
”După întâlnirile dintre profesori, am continuat cu întâlnirile între clase pentru că am considerat că este foarte important să fie scoși și copiii din clasele lor, să fie puși în contexte noi de învățare și adaptare. Suntem șase clase de învățământ primar și avem această învățare colaborativă în sensul că elevii se cunosc între ei, fac schimb de cunoștințe, vorbesc despre școala lor, povestesc ce au învățat, ce le place, ce nu le place. Proiectul la care suntem parteneri se întinde pe parcursul întregului an școlar și întâlnirile vor continua. Activitățile vor fi organizate, indiferent că mergem fizic la școală sau învățăm online”, precizează Luminița Angelescu.
Al doilea proiect la care a aderat clasa învățătoarei se desfășoară în parteneriat cu școli din afară. În luna decembrie, 100 de copii din cele șase școli partenere s-au întâlnit virtual, iar elevii din Pitești au putut face cunoștință cu elevi din trei școli din străinătate – Spania, Belgia și Statele Unite, alături de copii de la Colegiul Național de Informatică ”Tudor Vianu” din București și încă o clasă de a IV-a din Capitală.
Proiectul se numește ”Urme de cultură românească” și elevii din România au avut ocazia să afle cum învață elevii de afară și cum este școala românilor din diaspora, următoarea întâlnire fiind programată în luna martie. ”Pentru copii, a fost senzațional, o experiență nemaipomenită să interacționeze cu semeni de-ai lor și să se vorbească în aceeași întâlnire patru limbi: română, spaniolă, franceză și engleză”, spune învățătoarea.
Digitalul la clasă și ore în aer liber
După experiența de luni de zile în online, Luminița Angelescu nu va renunța la învățarea
digitală, chiar dacă elevii s-au întors în bănci. ”Vom stabili anumite zile și vor veni cu telefonul sau cu tableta la școală, în plus putem folosi în continuare platforma digitală. Ar fi păcat să renunțăm la ce am învățat. Nu renunț la digital și chiar am de gând să aprofundăm unele aplicații.
Anul trecut, copiii s-au obișnuit destul de repede cu sistemul online, le plăcea și chiar ne-au ajutat pe noi, profesorii, să vedem altfel lucrurile, într-o perioadă în care erai obligat să înveți, să te depășești și să poți să faci față. Învățăm mergând cu ei la braț și copiii au marele dar să îți arate că totul este posibil atunci când îi înțelegi, când ești atent la nevoile lor și când le ești aproape”, mărturisește învățătoarea.
Cât privește revenirea în sala de clasă, Luminița Angelescu spune că le-a explicat elevilor săi că merg la școală pentru ”a fi fericiți”, dar foarte importantă este și ”grija de a fi sănătoși” și de a învăța, așa cum au făcut-o mereu.
Învățătoarea are 24 de elevi în clasă, vor sta câte doi în bancă pentru că acesta este spațiul, dar vor participa, pe cât posibil, la activități organizate în aer liber, așa cum s-a întâmplat și în toamnă, când cel puțin o oră pe zi învățau afară, fie că era ora de geografie, de română, istorie sau arte.
”Și acum am de gând să fac același lucru. Consider că este mai sănătos și mult mai plăcut pentru noi să ieșim afară cel puțin o oră, decât să țin copiii patru ore în clasă cu masca pe față, cu geamul deschis și cu ușa deschisă”, declară Luminița Angelescu.
Sursa foto: facebook.com/ Luminița Angelescu
Citește și:
- Întâlnire online între liceeni și elevi de clasa a IV-a: O lecție specială, în care cei mici și cei mari au călătorit împreună în lumea lui Caragiale
- Ore în aer liber în fiecare școală. Tema unei campanii ce se va finaliza cu o propunere de program național, după modelul ”Săptămâna altfel” FOTO
- Clasa în care fiecare copil a avut ziua lui specială și învățătoarea face orele altfel: „Stârnirea curiozității este cel mai bun aliat pentru învățare”
- Tipa cu stiloul, o învățătoare care își lasă „semnătura” în inima elevilor: „Dacă îți iubești meseria, pui suflet și îți pasă, poți să faci rai din ce ai”