Școala în care profesorii „colorează” viața copiilor: „Vrem să le oferim un loc în care să le fie drag să vină și să învețe” FOTO

0

În luna ianuarie, la Școala Gimnazială „Gheorghe Manu” din Budești, județul Călărași, Mihaela Dumitrașcu, profesoară de engleză, și Gheorghe Boris Viorel, profesor de educație plastică, au pornit un amplu proiect de transformare a spațiilor din școală. Cei doi și-au dorit ca elevii, cei mai mulți proveniți din medii defavorizate, să învețe într-o școală mai veselă și să vină cu drag la cursuri, într-un loc în care abandonul școlar este la cote mari. Mihaela Dumitrașcu povestește că totul a început cu pictarea pereților exteriori ai școlii, acum se reface gardul din spatele școlii și va continua cu amenajarea unui spațiu de joacă în curtea școlii și a unei săli în interior unde elevii să facă orele de sport. Toate lucrările se realizează din donații și sponsorizări, efortul de atragere a fondurilor nu este unul ușor, însă, spune profesoara, ”bucuria copiilor compensează tot”.

Proiectul de colorare a școlii din Budești a început la finalul lunii ianuarie și a continuat până în martie, când cursurile au fost suspendate. În tot acest timp, au fost pictați pereții exteriori ai clădirii, gardul din fața școlii, iar elevii nu doar au asistat la înfrumusețarea școlii în care ei învață.

”Copiii au fost implicați în colorarea școlii până când s-a instituit starea de urgență, sub îndrumarea domnului profesor. Au folosit șabloane, combinații de culori, diverse desene educative și le-a făcut o mare plăcere să vadă cum era înainte și cum s-a schimbat. Acum au o școală mai vie, mai plină de culoare, de veselie, văd și altceva decât condițiile anoste pe care cei mai mulți dintre ei le au acasă”, povestește Mihaela Dumitrașcu.

La școala din Budești învață 700 de copii (1.000 în total cu cei din școlile și grădinițele arondate), majoritatea sunt de etnie romă, iar mulți provin din familii dezorganizate sau cu părinți plecați afară. Profesoara spune că sunt însă destui în sat care nu vin deloc la școală din cauze financiare sau pe fondul lipsei de educație din familie.

”Gradul de școlarizare este foarte redus. Tot ce ne dorim este ca ei să vină la școală. Abandonul școlar este la cote mari și încercăm prin toate mijloacele posibile și uneori chiar imposibile – pentru că aspectul financiar ne pune probleme mari – să facem cumva ca ei să găsească un loc plăcut în care să le fie drag să vină și să învețe”, explică profesoara din Oltenița, care predă de 15 ani la școala din Budești.

Spațiu de joacă în curtea școlii și ore în aer liber

Din acest motiv, profesoara și-a propus să facă mai multe schimbări, iar odată cu ridicarea stării de urgență, s-a întors la școală pentru refacerea gardului din spate, care, la final, va fi pictat cu sprijinul profesorului de educație plastică. Mihaela Dumitrașcu este ajutată de voluntari la această lucrare, printre care și soțul său, și ține să precizeze că totul se face cu respectarea regulilor în vigoare.

După terminarea gardului, transformările din școală vor continua cu crearea unui spațiu de joacă în curte și amenajarea unui loc cu gazon, unde din toamnă ar urma să aibă loc chiar și ore în aer liber: ”Vreau să facem ore în aer liber, să ieșim cu flipchart, cu laptop, cu scăunele, cu păturici…

Pentru a realiza toate aceste lucruri, profesorii școlii din Budești caută soluții financiare și încearcă să convingă oameni, firme să facă donații și sponzorizări. De pildă, pentru picturile de pe clădire, profesoara de engleză a luat vopseaua pe datorie.

Mihaela Dumitrașcu (foto) se arată însă extrem de motivată în a le crea copiilor din Budești condiții de învățare mai bune – ”Mă regăsesc puțin în copilăria lor”, mărturisește – motiv pentru care a acceptat să fie și președintele unui ONG din Budești, care acum poartă numele unei profesoare care a decedat, în luna decembrie a anului trecut, la numai de 23 de ani, în urma unei boli necruțătoare.

Amenajarea unui spațiu pentru ora de sport

Prin Asociația ”Cristina Maria Iorgu”, copiii din sat beneficiază gratuit de cursuri de dans, șah, pictură sau engleză (susținute tot de profesoara de engleză, alături de soțul ei și de profesorul de educație plastică), dar participă și la tot felul de activități de petrecere a timpului liber. Prin intermediul aceluiași ONG, s-au făcut sponsorizări pentru dotarea cabinetului de geografie, achiziționarea unor articole sportive pentru patru unități școlare (trei sunt structuri ale școlii din Budești), precum și a unei părți dintre materialele necesare pentru proiectele de transformare a școlii.

Satisfacția este 100% sufletească. În momentul în care văd bucuria copiilor care se implică sau, pur și simplu, stau lângă noi, se uită și văd cum li se colorează viața… bucuria lor compensează tot. Faptul că mă țin în brațe și spun: <Doamna, ce frumos ați făcut!> sau <Hai să mai mângâiem pomii puțin să înfrunzească mai bine> este mai mult decât orice altă mulțumire”, spune Mihaela Dumitrașcu, care se mândrește cu grădina de trandafiri a școlii, aduși de la o căsuță pe care o construise la țară, dar pe care a vândut-o.

Pentru la toamnă, când elevii se vor întoarce la școală, profesoara de engleză are un alt plan. Vrea să amenajeze un spațiu în interiorul școlii unde copiii să facă sport.

”Copiii duc lipsă de o sală de sport și încercăm să încropim o sală cu destinație de relaxare, de petrecere a timpului de sport, dar nu este o sală de sport. Urmează din două clase, care sunt despărțite de un perete din rigips, să amenajăm una singură unde copiii să petreacă ora de sport, ceea ce înseamnă un alt mediu decât pe o saltea mucegăită sau afară în ploaie”, explică Mihaela Dumitrașcu.

Profesoara are promisiunea că va primi susținerea financiară necesară pentru a duce la îndeplinire proiectul și speră ca, în septembrie, copiii să se bucure de ea: ”E ceva decât nimic, până când vom avea o sală de sport propriu-zisă.”

Șase proiecte pentru școala din Budești

În total, profesoara de engleză, alături de colegi, a pus pe hârtie șase proiecte de transformare a spațiilor din școală. Primul dintre ele a prins deja viață:  „Vreau o şcoală mai frumoasă!” – pictarea pereților exteriori ai școlii și amenajarea unei grădini, care a fost concepută ca un loc de relaxare atât pentru elevi, cât și pentru profesori. Celelalte vor fi puse în aplicare odată cu identificarea fondurilor necesare, iar profesoara ne-a vorbit deja despre o parte dintre ele: ”Sportul înseamnă sănătate!” – amenajarea sălii unde se vor face orele de sport, ”O sală de clasă ca acasă!” – transformarea sălilor de clasă în spații mai primitoare, ”Cine ne oferă locul de joacă? Culori care-ți inspiră viața!” – amenajarea spațiului exterior cu zone de joacă și ”Sunet și veselie” – achiziţionarea unui sistem audio în școală.

Mihaela Dumitrașcu ține să precizeze că toate proiectele derulate în școală și lucrările de modernizare nu ar fi posibile fără susținerea directorului școlii, profesorul de matematică Daniel Huțanu: ”Domnul director și-a format o echipă de cadre didactice pregătite să facă față mediului greu în care-și desfășoară activitatea școlară. A fost prezent de fiecare dată când a cerut-o situația, știind să asculte cu răbdare și interes orice doleanță sau propunere de rezolvare a vreunei probleme ivite. Ne-a insuflat plăcerea de a veni la locul de muncă și, urmându-i exemplul, noi vom face tot ce ne stă în putință să oferim șansa de a reuși în viață elevilor noștri, printr-o școală veselă și plină de culoare în care să vină cu drag și să descopere că se definesc pas cu pas și prind aripi puternice pentru a zbura spre noi orizonturi.”

Foto: Arhiva personală a prof. Mihaela Dumitrașcu; facebook.com/Roma Education Fund Romania

Citește și: 

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.