Un mic muzeu amenajat în școală, cu obiecte vechi strânse din sat. În locul special creat de doi învățători, se țin ore de istorie și chiar de română

0

La Școala Gimnazială ”Constantin Teodorescu” din satul Războieni (comuna Ion Neculce), județul Iași, există de câțiva ani un mic muzeu. Un loc al întoarcerii în timp, în satul tradițional, creat de învățătorii Camelia Rusu și Ionel Pîclă, care au vrut astfel să le dea posibilitatea copiilor să cunoască trecutul satului în care locuiesc, tradițiile și obiceiurile. Cei doi învățători au strâns obiecte vechi de la oamenii din satele comunei, le-au adus în școală și au amenajat un spațiu în care, uneori, au loc orele de istorie și chiar de limba și literatura română.

Învățătoarea Camelia Rusu povestește că muzeul a fost creat în 2015, atunci când școala s-a mutat în noua clădire, după renovare. Obiectele au fost adunate de la oamenii din Războieni, Ion Neculce și Prigoreni, unele aparținând chiar părinților și bunicilor învățătoarei.

”Împreună cu colegul meu, învățătorul Pîclă Ionel, am fost și am adunat lucrurile în primăvara anului 2015. Avem un ceas din perioada interbelică, un cap de pușcă din primul război mondial… multe lucruri din sat, chiar valoroase. Unele dintre obiectele expuse au aparținut familiei mele, sunt costumele populare cu care au fost îmbrăcați bunicii mei când au fost miri, lada de zestre a mamei. Sunt fiică a satului Prigoreni, iar mama nativă din satul Ion Neculce și tata un păstrător al lucrurilor vechi. Având multe lucruri de „poveste”, am hotărât să amenajăm micul nostru muzeu, o punte între trecut și viitor , un spațiu în care mereu să adăugăm o pagină din trecutul celor trei sate. Avem trei ferestre pe perete pentru „a privi” trecutul celor trei sate sate ”, spune Camelia Rusu.

Micul muzeu a fost creat din dorința de a trezi și înnoi respectul pentru trecut, tradiții, obiceiuri și locurile natale, dar și pentru a cunoaște trecutul satului românesc, explică învățătoarea. 

Muzeul este amenajat într-un hol al școlii și locul nu a fost ales întâmplător. ”Nu este un hol oarecare, este locul care face legătura între corpul vechi al școlii și cel nou. De fapt, muzeul reprezintă, așa cum spuneam, trecerea de la trecut la prezent și viitor. 

Copiii, adulții care vin în școala noastră sunt foarte uimiți, sunt încântați și curioși să afle despre lucrurile care au miros din gospodăriile bunicilor lor. Primim multe aprecieri”, spune învățătoarea Camelia Rusu.

Micul muzeu din școala din Războieni reprezintă și un spațiu al învățării. ”În locul în care se simte parfumul de istorie, desfășurăm lecții de istorie, dar și ore de educație socială, de educație civică (cum ne comportăm într-un muzeu) și chiar de limba și literatura română, precum și multe activități extracurriculare”, povestește învățătoarea.
 

Cum și-a întâmpinat învățătoarea noii elevi

Camelia Rusu (foto) este învățătoare la clasa pregătitoare și i-a întâmpinat, luni, în prima zi de școală, pe cei 18 copii, purtând un tricou cu un mesaj în ton cu școala în vreme de pandemie.

Elevii au fost curioși să afle ce scrie pe tricoul ”doamnei” și au aflat că vor avea ”un an de poveste” (”Covid-uțul nu ne lasă s-avem deschidere fastuoasă. Peste pod de flori voi nu veți trece, dar veți deveni elevi de 10… Iar eu sper să fiu o doamnă de poveste! Totul va fi bine.”

Cum va crea învățătoarea clasa de poveste? ”Implicându-i pe copii în toate activitățile, iar eu le voi fi și mamă și prietenă și colegă, în același timp. Mă joc cu ei, intru în jocul lor și învăț de la ei. Zilele acestea, m-a impresionat atunci când copiii mi-au cerut să le citesc o carte. Avem un colț legendar al clasei și m-au rugat să închid lumina, adică să fac o atmosferă de poveste. Am primit și eu o lecție de la ei. Pe ușă avem scrise câteva cuvinte-cheie – speranță, colaborare, fericire, apreciere, empatie, hărnicie, răbdare și acestea vor fi aptitudinile pe care ei le vor dezvolta în acest an școlar”, spune Camelia Rusu.

În crearea clasei de poveste, un rol important îl are și spațiul pe care învățătoarea l-a amenajat, punând accent pe culoare. ”Culoarea înseamnă veselie și le dă o stare de bine copiilor. Cel puțin la clasa pregătitoare, eu consider că este nevoie de un astfel de spațiu colorat.”

Culoare este și în curtea școlii, unde sunt desenate jocuri pe asfalt, iar învățătoarea va desfășura acolo activități cu elevii cât vremea este frumoasă. Aici, copiii pot renunța la masca de protecție, deși învățătoarea spune că primele două zile de școală nu au fost atât de dificile din acest punct de vedere. Micuții au înțeles că trebuie să respecte niște reguli și, în timp, se vor obișnui cu ”noua normalitate”.

”Nu aș spune că a fost foarte greu în aceste două prime zile, am ieșit și afară, dar ne vom forma deprinderile, încetul cu încetul ne adaptăm”, declară învățătoarea.

Foto: înv. Camelia Rusu

Citește și:

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.