Povești cu… Scratch, scrise de elevii din Radovanu: Un proiect de programare în care scene din cărți sunt transpuse în clipuri

0
Foto: Marian Cîrlig

Elevii clasei a III-a de la Școala Radovanu, județul Călărași, au început o nouă provocare: ”Povești cu… Scratch”. Un proiect în care copiii din clasa învățătorului Marian Cîrlig vor programa și vor transpune în clipuri personaje și fragmente din cărțile citite. Elevii nu sunt începători, ei au făcut și anul școlar trecut programare, iar tehnologia este folosită la ore încă din clasa pregătitoare. Proiectul este nu numai un mod de a dezvolta competențele digitale ale copiilor, dar și dovada că lectura poate fi încurajată și cu ajutorul tehnologiei.

Proiectul, derulat în cadrul inițiativei Meet and Code și organizat de Asociația Părinților din Școala Gimnazială ”Dimitrie Ion Ghica” Radovanu, se desfășoară în perioada 7-18 octombrie 2019.

Elevii vor participa la șapte ore de programare, în care vor crea povești, scopul proiectului fiind acela de a consolida capacitatea de a citi și a înțelege un text și de a transpune evenimente din acesta în clipuri, folosind limbajul de programare. ”Activitățile care se vor desfășura le vor consolida elevilor deprinderile de programare simplă în Scratch și curiozitatea pentru a citi diferite opere literare. Se preconizează consolidarea capacităților de citire a unui text, de dezvoltare a creativității, a gândirii critice și algoritmice, de formare a gustului estetic și de apreciere a unei lucrări realizate în format digital”, este descris proiectul, într-un comunicat al Asociației.

Povești, scrise digital

Luni, copiii din clasa învățătorului Marian Cârlig au avut prima oră de ”Povești cu… Scratch”. ”Proiectul este o continuare la ceea ce eu tot fac la clasă, aproape zilnic, dar și o continuare a proiectului Meet and Code, început anul trecut. Noi învățăm să trecem de la utilizatori de soft la creatori de soft, bineînțeles, la un nivel mai empiric, sunt în clasa a III-a și programarea nu este așa de simplă. 

Dar am făcut anul trecut, algoritmi la început, am accesat apoi niște mini-proiecte din inițiativa Meet and Code și am pornit pe inițiere în Scratch, un limbaj de programare pentru începători, pe care îl continuăm și anul acesta. Numele proiectului a fost, anul trecut, ”Boboceii și programarea”, iar anul acesta avem ”Povești cu Scratch”, în ideea că folosim tehnologia, îmbinăm cu formarea abilităților de a citi și a interpreta un text și de a transpune, cu ajutorul limbajului de programare, anumite pasaje din ceea ce citesc ei în niște clipuri pe care să le realizeze cu acest limbaj de programare”, ne-a declarat învățătorul Marian Cîrlig.

Concret, fiecare copil va realiza un clip, pe telefon sau pe tabletă, pornind de la un fragment dintr-o carte pe care el și-o dorește, având posibilitatea de a crea decoruri, personaje, care vor interacționa, se vor mișca și vor comunica prin intermediul unor mesaje scrise sau înregistrate de elevi.

”Ideea este că elevii nu pornesc de la 0”, spune învățătorul, adăugând că proiectul va avea continuitate la clasă, unde elevii vor programa în Scratch. Acum, copiii au aceste ore din proiect în afara programului școlar, pentru că, explică Marian Cîrlig, ”programa școlară nu îți permite să faci ceea ce ți-ai dori tu, în calitate de cadru didactic, care trebuie să fii un creator de educație, un om cu imaginație pentru fiecare oră, în care să duci în permanență ceva nou și ceea ce și-ar dori copiii”. ”Programa școlară te limitează și trebuie să abordezi în afara activităților de la clasă”, completează învățătorul.

Dragostea pentru lectură

Despre competențele pe care le vor dobândi elevii la finalul acestui proiect, Marian Cîrlig invocă, în primul rând, competențele digitale, ”fără de care, în viitor, profesional, nu poți să exiști”:

”Cine susține contrariul se înșală amarnic pentru că, atunci când acești copii vor ieși pe piața muncii, nu știm ce profesii vor mai fi. Și noi trebuie să le dăm elementele de bază. A doua este faptul că le formez dragostea pentru lectură pentru că, în ziua de astăzi, copiii citesc, din păcate, foarte puțin”, spune învățătorul.

În aceeași idee, Marian Cârlig amintește că una dintre cele cinci ore de română pe care le are este rezervată, săptămână de săptămână, pentru lectură: ”Pur și simplu, să citim, că nu se mai citește.” O alegere prin care învățătorul ”păcălește” puțin programa școlară.  ”Programa poate fi păcălită, cu ghilimelele de rigoare. De fapt, programa aceea nu este bătută în cuie, eu tot am mers pe această idee și le-am spus colegelor mele, chiar și orarul  la nivel de zi și la nivel de săptămână poți să ți-l flexibilizezi, în funcție de ce ai tu acolo de lucru, în funcție de complexitatea temelor pe care le ai de abordat. Sunt niște puncte în programe, dar nu sunt bătute în cuie.

Manualul este un auxiliar, dar, din păcate, foarte-foarte multe cadre didactice din România se țin de acel manual pentru că așa este comod pentru ei, nu pentru elevi. Pentru că este mult mai simplu să îi spui elevului ”Deschide manualul și lucrați ca muncă independentă la pagina X, exercițiile a și b”, decât să îi spui: Vedeți că în Google Class aveți o fișă de muncă independentă sau deschideți un Google Drive și creați un document pe care îl partajați cu 2-3 colegi și lucrați împreună sau îl partajați cu mine”, declară Marian Cîrlig.

Copii pregătiți pentru viitor 

Elevii săi sunt obișnuiți cu tehnologia încă de la clasa pregătitoare, iar din clasa I lucrează constant pe Google Classroom.

”Există foarte multă reticență față de tehnologie, dar vrem-nu vrem, tehnologia vine peste noi, nu ne întreabă. Nu ne întreabă nici pe noi, nici pe copii. Nu e OK să le dăm armele cu care să se adapteze mai târziu? El o să spună că școala nu l-a pregătit pentru asta. Într-adevăr, școala nu te poate pregăti pentru toate problemele de care te vei lovi atunci când vei ieși tu în societate, dar trebuie să îți dea strictul necesar ca să te poți adapta la ceea ce vine peste noi. Noi încă nu realizăm, însă valul tehnologic vine încet-încet peste noi. Nu realizăm că, peste 15-20 de ani, foarte multe activități în care astăzi lucrează oameni vor fi preluate de softuri sau de roboți, de calculatoare”, explică învățătorul.

Săptămâna viitoare, la ora de Scratch din proiect, au fost invitați și părinții care vor lucra împreună cu copiii. Marian Cîrlig spune că aceștia vor avea ocazia să vadă cum lucrează copiii lor, dar și ce poate să facă și cum poate ajuta tehnologia. ”Tehnologia este cu două fețe: dacă nu suntem foarte atenți, s-ar putea să ne controleze ea pe noi, și nu noi, cei care am creat-o, pe ea”, conchide învățătorul.

Asociația Părinților din Școala Radovanu, cea care organizează proiectul, a participat și anul trecut la inițiativa Meet and Code, coordonată în România de Asociația Techsoup. Asociația s-a numărat printre beneficiarii de fonduri oferite pentru organizarea de evenimente în cadrul Europe Code Week, organizând un eveniment ”Boboceii și programarea” pentru elevii din clasa a II-a.

Foto: Marian Cîrlig

Citește și: Ce așteptări au profesorii în noul an școlar. Marian Cîrlig, învățător: ”Din păcate, de la Revoluție încoace, s-a tot încurajat mediocritatea în învățământ”

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.