La Liceul Teoretic „Sfântu Nicolae” din Gheorgheni, județul Harghita, un spațiu de la mansardă a fost transformat într-o zonă de relaxare și lectură. Pereții au fost pictați, iar mesele și băncuțele, realizate din paleți, dau culoare unui loc ce își așteaptă elevii să se întoarcă la școală. Proiectul a fost început în timpul vacanței intersemestriale și finalizat în perioada pandemiei. Cosmina Nan, directorul liceului, unul dintre profesorii implicați în amenajarea spațiului, spune că și-a dorit întodeauna ”o școală care râde”, o școală care ”să îi spună, fără cuvinte, elevului: Îmi pasă de tine!”
287 de elevi, de la clasa pregătitoare până la clasa a XII-a, învață la Liceul Teoretic „Sfântu Nicolae” Gheorgheni, singurul liceu cu predare în limba română din localitate. Toți se vor bucura, la momentul reluării cursurilor, de spațiul vesel și primitor creat la mansardă, un fel de anticameră, de unde se intră în biblioteca școlii.
Cele care au dat viață proiectului sunt Cosmina Nan, o profesoară de română care cochetează cu pictura, Alina Mondics, profesoară de educație fizică și sport, absolventă și a unei școli de artă, și Petra Sandor, fostă elevă a liceului, acum educatoare.
”Îmi doresc o școală care râde”, spune directorul școlii, Cosmina Nan, care a pornit amenajarea spațiului, convinsă fiind că, ”atâta vreme cât elevii au un cadru primitor la școală, altfel se vor implica și vor răspunde”.
”Acest spațiu s-a născut dintr-un vis. E un început și o proiecție a unei imagini reflexive, interioare despre ceea ce cred că ar trebui să ofere școala elevilor, dincolo de cunoștințe. Este o anticameră a studiului, provocatoare pentru imaginație, ofertantă în confort și familiaritate. Un elev care se va recunoaște în acest spațiu va fi mai provocat să se simtă la școală ca într-un loc dispus să-i recunoască sensibilitățile și pasiunile.
Cred că acest loc este o declarație făcută elevului, copil – adolescent: <Ești important pentru noi. E locul unde poți fi creativ, a învăța și a deveni vor fi o provocare și o prelungire firească a curiozității tale>. Cred că nu poți să înveți pe cineva ceva, dacă nu-l ajuți să se descopere. Asta văd în școală: locul unde elevii mei învață să se descopere”, mărturisește Cosmina Nan.
Educatoarea Petra Sandor s-a alăturat proiectului după ce a participat la ”Provocarea generațiilor”, o poveste lansată în toamnă, în care foști elevi ai școlii sunt invitați să le vorbească actualilor elevi și ”să lase o urmă pe acolo pe unde au trecut”.
”Petra și-a lăsat acum, prin acest proiect, darul de suflet școlii căreia îi datorează începuturile. E o formă de validare a valorii acestei școli. Când foști elevi se întorc aici cu plăcere și împart din darurile lor elevilor de acum, înseamnă că există valoare și drag de acest loc”, spune directorul școlii.
Costurile pentru amenajarea spațiului au fost minime. Un părinte a pus la dispoziție paleții, iar restul este doar rodul imaginației. ”A fost mai mult voință și drag de a face ceva decât partea financiară. Eu sunt convinsă că se poate orice. Atâta vreme cât ai voință și găsești oamenii potriviți, se pot face foarte multe lucruri. Esența este să iubești copilul și să vrei să îi dăruiești. Dacă îi dăruiești și îi transmiți mesajul că <pentru mine ești important>, copilul te răsplătește”, explică profesoara de română.
Culoare în școală
Spațiul creat la mansardă nu este singurul colorat din școală, chiar și cabinetul de română este unul altfel, amenajat de Cosmina Nan, împreună cu elevii, în urmă cu doi ani. O dată pe lună, aici, liceenii participă la clubul de lectură. Practic, ora de română din ultima zi de vineri a fiecărei luni este transformată într-o oră de lectură, unde elevii își prezintă cărțile citite (stabilite încă de la începutul anului și alese de ei, altele decât cele din programa școlară), discută, își spun impresiile și pun întrebări.
”Se creează cumva libertatea aceea că ei pot să citească și să facă și altceva decât ceea ce cere programa”, precizează profesoara.
De altfel, Cosmina Nan consideră că școala trebuie să-i formeze pe copii dincolo de competențele legate de programe și o dovadă în acest sens este cercul de pictură, unde elevii realizează tablouri, pictează icoane și decorează diverse obiecte.
Lucrările lor au fost prezentate în multe expoziții, aducând culoarea și veselia pe care profesorii și-au propus să o imprime școlii din Gheorgheni.
”Trăim într-o lume extrem de grăbită, căreia personal îi reproșez neglijarea nevoii de a te opri asupra detaliilor. Le spun mereu elevilor mei că <lucrurile mari> le poate face oricine, pe când detaliile sunt cele care subliniază diferențe, dau valoare și ne definesc.
Lucrurile frumoase din școala aceasta se constituie în detalii. Cred că ele se sustrag grabei, automatismelor și că, de fapt, sunt cele mai frumoase daruri pe care i le poți oferi unui copil. Încă nu am întâlnit nici un copil care să fie insensibil la asemenea declarații fără cuvinte.
Când vorbesc despre școală și despre copii, am tendința să mă raportez ca la o mare iubire: cu pasiune și încredere că totul este posibil. Și pot să vă spun că un copil, dacă simte autenticitatea personalității dascălului, darul de cunoștințe, suflet și lumină, îți va dărui întotdeauna ceea ce-i oferi. Acesta este declicul care mă inspiră. Și primesc extrem de mult de la elevii mei. E ca într-o poveste în care ți se oferă inspirație și tinerețe a spiritului. Sunt norocoasă, e sigur!”, spune Cosmina Nan.
În liceul din Gheorgheni, amenajarea spațiilor va continua, iar unul dintre proiecte vizează curtea școlii. Un lucru își dorește însă foarte mult Cosmina Nan: din toamnă, școala să poată să își deschidă porțile.
”Îmi doresc foarte tare să înceapă școala adevărată și să intrăm cumva în firescul dinainte. Sunt norocoasă că lucrez cu copiii, ei îmi dau energie și mă inspiră. Și mai sunt norocoasă că am lângă mine colegi, parteneri de spirit cu care putem realiza lucruri speciale. Suntem o echipă cu filiații spirituale, oameni diferiți ca structură interioară, dar mobilizați de încrederea în potențialul copiilor noștri. Cred cu tărie că ei vor fi parte din cei care vor schimba fața acestei lumi”, conchide directorul Liceului Teoretic „Sfântu Nicolae” din Gheorgheni.
Imagini din școală, cu spațiul de relaxare și diverse expoziții:
Foto: Arhivă personală – prof. Cosmina Nan
Citește și:
- Copiii dintr-un sat din Cluj învață în ”Clasa Medievală”. Învățătoarea schimbă decorul în fiecare an: ”Spațiul educațional creează o stare de bine”
- O sală de lectură „neconvențională”, într-o școală din Rădăuți. Cum arată biblioteca și ce desene au fost realizate pe holuri FOTO
- Școala în care profesorii „colorează” viața copiilor: „Vrem să le oferim un loc în care să le fie drag să vină și să învețe” FOTO
- Loc de joacă creat pentru copii într-o școală din Timișoara. Andrada Mazilu a investit o parte din premiul Merito pentru amenajarea spațiului ”visat”