Învățătoarea Simona Ioniță este unul dintre dascălii din Sibiu care au răspuns provocării ”O săptămână fără teme”. A pus-o în aplicare, iar copiii au fost extrem de bucuroși. ”Tot ce nu este constrângere este plăcere”, spune învățătoarea care a ajuns totuși la o convenție cu elevii săi, din cauza lunilor destul de fragmentate care au rămas până la sfârșitul anului școlar: vor avea o zi pe săptămână fără teme. Pentru Simona Ioniță este un ”experiment”, unul pozitiv, și așteaptă rezultatele, dar mărturisește că elevii săi vin oricum cu plăcere la școală. Au o trupă de teatru, iar scenetele sunt scrise chiar de învățătoare.
În luna ianuarie, Diana Bucuță, inspector școlar pentru învățământul primar din cadrul Inspectoratului Şcolar Județean Sibiu, îi provoca pe învățători la un experiment: o săptămână pe lună fără teme. Ideea a fost preluată de învățătoarea Simona Ioniță, de la Școala Gimnazială din localitatea Poplaca, Sibiu, iar bucuria copiilor a fost fără margini.
”Mi-a plăcut ideea enorm și orice chestie experimentală mă provoacă. A doua zi am aplicat și ați văzut reacția”, ne spune învățătoarea.
Pentru că le-a făcut o promisiune elevilor săi, învățătoarea vrea să se țină de cuvânt. ”Copiii îmi aduc aminte de fiecare dată”, spune Simona Ioniță. Convenția cu elevii săi a fost însă ca săptămâna fără teme să fie aplicată doar în lunile complete, care nu sunt fragmentate de vacanțe sau Școala Altfel. În rest, copiii vor avea în fiecare săptămână o zi fără teme, zi stabilită de comun acord.
”Am convenit astfel o zi fără teme pe săptămână, de fiecare dată alta. Astăzi, mi-au adus aminte că este ziua fără teme și, bineînțeles, că nu le-am dat teme. Tot ce nu este constrângere este plăcere”, consideră învățătoarea.
Simona Ioniță spune că, deocamdată, ziua fără teme reprezintă un experiment: ”Îi observ. În primul rând le văd reacția de bucurie, de descătușare. Încă suntem în faza experimentală: ce fac ei în timpul liber, ce înseamnă pentru ei ziua aceea fără teme, cum o petrec, sub ce formă. Și trebuie, într-adevăr, să urmărim pentru o perioadă mai lungă și apoi să tragem o concluzie. Ce au făcut în timpul liber, ce preocupări au, un fel de jurnal de activități, dar nu obligatoriu. Pentru că tot ce înseamnă obligatoriu este din start respins, nu le place...”
”Un dascăl încruntat este un dascăl urât”
Învățătoarea Simona Ioniță ne spune că elevii săi vin cu plăcere la școală și ”acest lucru spune totul”. ”Vin cu plăcere pentru că este o atmosferă destinsă în clasă. Ei sunt partenerii mei. Eu stau cât mai mult printre ei, foarte puțin la catedră. Chiar și atunci când îi ascult sau povestim, sunt alături de ei, printre mese, să mă simtă cât mai aproape. Eu zic că de aici încolo începe toată construcția.
Și atunci normal că avem și câștig. Îl cucerim pe copil, suntem aproape de el, îl simțim altfel și ne simt copiii altfel pe noi. Este foarte importantă empatia aceasta și încă din primele zile de școală trebuie aplicată. Să te simtă copilul aproape, să fii deschis, zâmbetul este obligatoriu, zâmbetul pe buze. Un dascăl încruntat este un dascăl urât”, declară dascălul.
Trupa de teatru a clasei
La această stare de bine din clasă contribuie și activitățile extrașcolare pe care învățătoarea le desfășoară. Simona Ioniță scrie poezii și compune scenete.
Cu ajutorul poeziilor scrise de învățătoare, copiii au învățat în clasa pregătitoare literele și s-au împrietenit cu Matematica. Învățătoarea este autoarea cărții ”Bubu școlărel”, iar copiilor săi chiar le spune ”Generația Bubu”:
”După aproape patru ani, ei știu toate poezioarele, tot ce am compus pentru fiecare literă sau cifră. Cu Bubu acesta Școlărel ne jucăm și rezolvăm, alfabetul învățăm. Este o abordare interdisciplinară. Pentru o singură literă am intrat prin toate domeniile. Am intrat în Matematică, ne-am plimbat puțin prin Dezvoltare personală, apoi am făcut și desen, și pictură…”
Clasa Simonei Ioniță are și o trupă de teatru, iar învățătoarea scrie scenetele pentru cei 11 copii din trupă. Se cheamă ”Trupa lui Ionuț” și a participat la multe concursuri și ”de fiecare dată am luat locul întâi”, spune învățătoarea. Acum, trupa pregătește o scenetă muzicală cu care va participa la un festival județean ce va avea loc la Sibiu.
Printre scenetele create de învățătoare se numără ”Păcală și Tândală” (jucată de elevii din generația trecută) și ”Ionuț… în lumea lui Bănuț”, ”o mare provocare”, mărturisește dascălul, pusă în practică la opționalul Educație Financiară, urmat de copii în clasa I. Filmulețul a fost prezentat în Cercul pedagogic al învățătorilor.
”Acestea îmi sunt cele mai dragi: Păcală și Tândală și Ionuț… în lumea lui Bănuț”, spune învățătoarea pentru care relația cu elevii este esențială, iar crearea unui mediu plăcut în clasă este cheia în procesul de învățare.
”Prin tot ce facem, cum facem, prin metodele pe care le folosim, important este ca şcoala să fie o bucurie pentru copii”, este convingerea învățătoarei Simona Ioniță.
Citește și:
- O săptămână fără teme, provocarea pentru învățătorii din Sibiu. Cum au reacționat elevii dintr-o clasă
- Clasa în care elevii joacă teatru și sunt fericiți când ies la tablă. Învățătoarea organizează lecțiile sub formă de concurs
- Școala altfel în fiecare zi. O oră la clasa învățătoarei Claudia Chiru: ”La școală venim cu bucurie!”
- Clasa de poveste a învățătoarei Gabriela Șerban. Copiii au fost actori în povestea lui Creangă și au învățat cu ajutorul ”pânilor”
- Andrada Sorca, învățătoarea care adună poveștile din clasă în Jurnal de școală: ”Frau, n-ai putea să faci un vlog cu lecţia şi să învăţăm acasă?”
- Învățătoarea din Bacău care a creat un orar personalizat pentru elevii săi: ”Cred în învățarea bazată pe bucurie mai mult decât în orice altă strategie”