La școala din Valea Lupului, în fiecare zi, timp de 15 minute, toată lumea citește: elevi, profesori, femei de serviciu, vizitatori

6
Foto: Ana Ungureanu

Ne întoarcem la școala din Valea Lupului, Iași, școala decorată cu pictograme despre care am scris în urmă cu ceva vreme, pentru că aici a prins viață un nou proiect: ”Toată școala citește”. În fiecare zi, timp de 15 minute, elevii, profesorii, femeile de serviciu și chiar vizitatorii lasă orice activitate deoparte și citesc.

Proiectul ”Toată școala citește” a fost demarat la Şcoala Gimnazială „Profesor Mihai Dumitriu” din Valea Lupului de o lună de zile. În fiecare zi, de la 9.45 la 10.00, toată lumea își oprește activitatea pentru a citi: de la copiii de grădiniță până la elevii de clasa a VIII-a, de la educatori, profesori și director până la personalul nedidactic și inspectorii sau metodiștii care se află în școală în acest interval. Chiar și la ora de sport, se citește. Și la ora de Matematică.

De altfel, un profesor de matematică a realizat clipul de promovare a proiectului. Ana Ungureanu spune că școala a pus în practică acest proiect pentru ”a-i încuraja pe copii să citească”, dar și ca o soluție împotriva analfabetismului funcțional.

”Am pornit ideea aceasta cu cititul pentru că mulți dintre copii, atunci când citesc un text, nu îl înțeleg. Acum ei citesc, discută despre ceea ce citesc și sperăm noi că se va îmbunătăți înțelegerea unui text, chiar și la Matematică. Mulți dintre ei ne întreabă cuvinte în timp ce citesc sau își notează cuvintele și apoi caută pe Dexonline”, declară Ana Ungureanu, profesoară de matematică, pentru SparkNews.ro.

Pentru a face loc celor 15 minute de lectură, au fost scăzute două ore cu câte 5 minute, iar pauza mare de 20 de minute a fost adusă la 15 minute. Copiii își aduc cărți de acasă sau împrumută de la bibliotecă, în timp ce profesoara de română îi încurajează să cumpere toți aceeași carte pentru a discuta despre ea atunci când o termină.

”Și acum este un fel de competiție între ei, care citește mai repede. Copiii chiar citesc cu plăcere”, adaugă Ana Ungureanu.

Profesorii se opresc și ei din orice altă activitate și citesc alături de copii. ”Toată lumea a acceptat ideea și face cu plăcere acest lucru. Și eu am acum timp să citesc și să termin o carte, pentru că am patru copii acasă și este mai dificil cu timpul. Dar chiar sper să simtă și elevii bucuria de a citi”, spune Ana Ungureanu.

Cum toată lumea este prinsă în cele 15 minute de lectură, până și femeile de serviciu s-au gândit să se alieze demersului. ”Au văzut că citim toți și s-au apucat și ele”, explică profesoara de matematică.

Ana Ungureanu vorbește cu multă încredere despre reușita proiectului și spune că este foarte mândră de școala unde predă și de colegii săi: ”Facem o echipă grozavă. Dacă tot ne facem meseria cu drag, să fie și cu folos”, conchide profesoara de matematică.

15 minute de ”lectură”, la grupa mică 

Roxana Ifrim, educatoare la grupa mică, ne povestește, la rândul său, cum ”citesc” micuții de la grădiniță și ce înseamnă pentru ei cele 15 minute de lectură:

”Copiii s-au obișnuit ca în fiecare zi, la ora 9.45, atunci când le spunem că este timpul să ne alegem o carte, să meargă în zona bibliotecii și să citească ceea ce doresc. ”Citesc” imagini, sunt încântați atunci când le citesc colegilor, ascultă fascinați poveștile și curiozitățile. Momentul de lectură a devenit una dintre activitățile preferate ale “iepurașilor” de la grupa mică.”

”Elevii își scot nerăbdători cărțile și se cufundă pur și simplu în poveste”

Laura Vătămanu, profesor de Limba și literatura română, care s-a implicat în derularea proiectului, explică cât de important este acesta pentru elevi și cum s-a ajuns la punerea lui în aplicare:

Proiectul a pornit de la nevoia copiilor noștri de a se familiariza cu lumea aceasta, atât de frumoasă, a cărții.

Ca profesor de limba română eram neputincioasă uneori în fața golurilor imense din vocabularul elevilor mei, de aceea, în anumite ore, când îi vedeam obosiți și plictisiți de gramatică, veneam în clasă cu câte o carte și le citeam. Unii erau fascinați, alții adormeau, iar cei mai mulți nu înțelegeau mesajul textului. În acea perioadă am fost contactată de Editura Art și anume de Clubul de lectură, unde ne-am înscris și am încurajat elevii să citească. Cărțile sunt pentru toate gusturile (de aventuri, SF, istorice, comice etc)  și, încet, încet, elevii mei au început să descopere povești noi, personaje minunate și și-au îmbogățit zi de zi vocabularul. Dar… nu erau mulți. Încă nu citeau toți, iar eu luptam cu ei să-i fac să citească, măcar o pagină pe zi.

O oportunitate pentru mine a fost momentul în care anul 2019 a devenit Anul Cărții. Fiind dirigintă la clasa a V-a, le-am propus copiilor mei, în luna ianuarie, să ne cumpărăm toți o carte, din care să citim în fiecare seară câte 10 pagini, iar a doua zi, la ora de română, timp de zece minute să povestim, să ne spunem părerea, să scoatem citate, să desenăm scenele care ne-au plăcut… Au fost încântați, iar eu am prins curaj și le-am propus și celorlalte clase același lucru.  Susținută de cititorii mei fideli, am comandat prima carte și am început să citim cu toții, seara, iar a doua zi împărtășeam impresii.

Petronela, d-na director, a mers mai departe și a propus ca elevii să citescă și la școală și așa s-a născut proiectul ”Toată școala citește”. Da, toți citim zilnic, timp de 15 minute! Pot spune că e o binecuvântare pentru fiecare dintre noi!

La început nu a fost ușor… Uitau cărțile acasă (de aceea am creat pe holurile școlii mici biblioteci de unde elevii să ia cărți, reviste, nu aveau răbdare să stea cu ochii în carte și să citească, puneau zeci de întrebări…

Însă acum, după mai bine de o lună de citit, a ieșit soarele… Când vine momentul de lectură, elevii îmi amintesc că trebuie să mă opresc din predat, își scot nerăbdători cărțile și se cufundă pur și simplu în poveste. Și spun acest lucru pentru că, atunci când mă uit la ”fățucile” lor, îi văd ba încordați, ba zâmbind, ba purtați de acțiunea cărții.

Astăzi eram la clasa a VII-a B. La finalul activității, discutând cu copiii despre cartea pe care o citesc, Denisa mi-a spus că a fost curioasă să vadă cum se termină cartea și a citit finalul. A recunoscut că acum regretă acest lucru, pe de-o parte pentru că nu a înțeles mare lucru, iar pe de altă parte acum cartea nu mai are același farmec. Sincer, m-am bucurat că a făcut acest lucru, deoarece ea a învățat astfel o lecție importantă…”


Profesoara spune, pe de altă parte, că ”Toată școala citește” a fost pus în practică ”din nevoia de a fi mai buni, din nevoia de a le arăta copiilor că și lumea cărții este fascinantă, nu numai jocurile pe telefon sau calculator”: ”Din dorința de a cultiva ceea ce este cu adevărat valoros. De a forma deprinderi de lectură conștientă. Din nevoia de a vorbi corect, de a citi cât mai cursiv și de a ne dezvolta vocabularul.”

”Aceste 15 minute vor însemna mult în viața fiecărui elev”

”Mereu am zis că lucrurile pe care le facem noi, profesorii, sunt precum semințele unei flori: astăzi le plantăm și peste câtva timp vedem floarea și simțim parfumul ei. Poate astăzi este doar un exercițiu, mâine va fi o obișnuință și, încet, încet va deveni un mod de viață.

Sunt sigură că aceste 15 minute înseamnă/vor însemna mult în viața fiecărui elev.  În primul rând, faptul că își spun părerea despre ceea ce citesc,  faptul că au libertatea de a comenta, de a  avea propria opinie și de a nu fi corectat sau notat, le dă o siguranță care se regăsește și la orele clasice. Se simt în siguranță!

În al doilea rând, și cred că cel mai important, relația dintre noi, profesorii, și ei, elevii, este mult mai strânsă, mai familială, iar sala de clasă se transformă, ca prin magie, într-un loc…, nu știu cum să-l numesc, …al încrederii, al frumosului… Să vezi o clasă întreagă absorbită de lectură… e, pentru mine, o mare reușită! Acum le observi cel mai bine inocența, sinceritatea și ești copleșit de căldura ce vine dinspre ei, ca o adiere caldă de primăvară!”, conchide Laura Vătămanu.

”Toată școala citește” este o idee lansată de Anca Tîrcă, specialist în educație, care, de altfel, i-a și inspirat pe profesorii de la școala din Valea Lupului în realizarea proiectului.

Foto: Ana Ungureanu


Dacă știți Povești din școală – proiecte derulate de copii și de profesorii lor sau povestea unor copii/profesori care v-au impresionat – vă așteptăm să ne scrieți pe stiri@sparknews.ro sau în secțiunea ”Știrea ta!”

Citește și: Într-o comună din Iași: Școala decorată cu obiecte pictate, unde copiii învață programare și fac teatru

6 COMENTARII

  1. Felicitari conducerii scolii, colectivului didactic si nedidactic, bibliotecarului,parintilor si mai ales elevilor! Sa fie exemplu pentru toate scolile Romaniei ! semneaza o bunica…..

  2. Minunat si felicitări inițiatorilor!
    Cred ca rezultatele ar putea fi si mai bune daca acest proiect ar continua cu încă 15 minute de lectură în familie.Parintii, bunicii, sa închidă televizoarele si sa-si încurajeze copiii la alte 15 minute de descoperire si educatie.
    Mult succes!

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here