Peretele virtual sau cititor la înălțime, metodele unei profesoare din Sibiu care își încurajează elevii să citească. Experiența „cocoțați pe catedră”

0
Elevii clasei a V-a și-au prezentat cărțile preferate de la ”înălțimea” catedrei

Profesoara Luminița Radu s-a inspirat din filmul ”Dead Poets Society” atunci când i-a provocat pe elevii clasei a V-a să urce pe catedră. Nouă dintre ei au acceptat provocarea și de la ”înălțime” și-au prezentat cartea preferată. A fost un exercițiu prin care profesoara de română a vrut să le arate elevilor că ”lectura schimbă perspectiva” și altfel privești lucrurile atunci când ajungi sus, punând carte peste carte. ”Cartea te ridică. Lectură cu lectură, carte pe carte, așezate temelie, urcăm și vedem lucrurile diferit”, spune Luminița Radu, o profesoară care promovează lectura în rândul elevilor și vine cu metode prin care să le trezească interesul pentru carte.

Luminița Radu (foto) este profesoară de limba și literatura română la Școala Gimnazială Nr. 25 din Sibiu și unul dintre Creatorii de Educație 2020. A câștigat cu un proiect derulat la clasa a V-a, o carte digitală realizată de elevi – Tărâmul basmelor (E-book), care a văzut ”lumina online-ului” de Ziua Copilului. Activitatea s-a desfășurat la început de pandemie, când provocările școlii online erau mari, însă profesoara a reușit să îi atragă pe elevi și fiecare a creat câte un basm. În întâlniri pe Zoom, organizate în afara programului școlar, elevii și-au prezentat basmele, le-au analizat și tot aici ei au învățat despre plagiat, furt intelectual ori au descoperit valori precum prietenia, familia și faptul că ”binele învinge”.

”În acea perioadă destul de tensionată, i-am dus în lumea basmului unde totul se termină cu bine. Ne vedeam în Zoom și fiecare elev a creat câte un basm. Le-am adunat pe toate în cartea digitală și le-am făcut o surpriză de 1 Iunie. A fost  un demers interdisciplinar care a vizat mai multe materii. Pe lângă română, am mers și pe partea de TIC, dar și pe partea de arte, pentru că ei au și desenat, nu doar au scris basmele”, spune profesoara.

Cartea digitală ”Tărâmul basmelor”

Peretele virtual 

Luminița Radu admite că nu este ușor să îi convingi pe elevi să citească, dar caută metode prin care ei să conștientizeze importanța lecturii. A creat un perete virtual (în Padlet), unde copiii își prezintă cărțile citite. La început de an școlar, profesoara le propune o listă cu titluri din literatura română sau universală, autori mai vechi sau mai noi, ori le dă posibilitatea să își aleagă ce cărți vor. La finalul cărții, ei scriu o recenzie, o postează în aplicație și practic fac recomandări de lectură către colegi.

”Pentru a le păstra interesul pentru lectură, am gândit acest perete virtual, <Timpul trece, lecturile rămân! Colaborăm și învățăm unii de la alții!>, care ne permite să tragem cu ochiul la ceea ce se întâmplă în celelalte clase, ceea ce fizic nu ar fi posibil. Copiii văd ce citesc colegii, se inspiră unii de la alții, iar eu le valorizez experiențele de lectură. Sunt de fapt recomandări pentru colegi. A ne inspira nu înseamnă însă a copia, acesta este furt intelectual, de aceea învățăm și niște valori aici: <Ceea ce pui să fie munca ta>, nu plagiem”, povestește Luminița Radu. Peretele virtual a fost lansat anul trecut și conține la acest moment aproape 90 de recenzii, fiecare clasă la care predă profesoara având rubrica ei.

Cocoțați pe catedră

Marți, de Ziua Națională a Lecturii, Luminița Radu i-a rugat pe elevii clasei a V-a să vină fiecare cu cartea preferată. Mergând pe ideea filmului cu Robin Williams, le-a lansat provocarea de a urca pe catedră pentru a face ”lobby” cărții aduse.

La astfel de activități, elevii folosesc de obicei scaunul autorului, însă de data aceasta profesoara a vrut ca lucrurile să se desfășoare altfel, copiii să facă prezentările de ”sus”, cocoțați pe catedră.”I-am întrebat apoi: <Care credeți că a fost scopul demersului? Ce căutăm pe catedră?> Încetul cu încetul au ajuns la concluzia că, într-adevăr, de acolo, de la înălțime, se vede un pic altfel, cartea te ridică, îți schimbă perspectiva. Și atunci am zis: cum ajungem la înălțime? <Dacă voi citiți și puneți carte pe carte, urcați și ajungeți la o înălțime de unde aveți mai multe perspective și puteți să luați altfel pulsul.> Cred că a fost de impact această activitate și sigur vor ține minte o astfel de experiență”, explică Luminița Radu.

De altfel, provocarea va continua pentru că profesoara așteaptă ”tot mai mulți curajoși să schimbe perspectiva”. Marți, nouă elevi au ”îndrăznit” să urce pe catedră, însă toți au înțeles ideea: ”Cartea te ridică. Lectură cu lectură, carte pe carte, așezate temelie, urcăm și vedem lucrurile diferit, distingem binele de rău și adevărul de minciună.”

O temă altfel

La clasa a VI-a, profesoara a lansat un alt tip de provocare. La lecția despre scrisoare, copiii au avut de redactat o scrisoare către o personalitate, la alegere, sau către dirigintă. Le-au fost sugerate mai multe nume – Klaus Iohannis, Smiley sau Simona Halep. Cei mai mulți au ales să îi scrie dirigintei, dar au fost și scrisori pentru mama, Messi, Hans Christian Andersen sau Stan Lee, creatorul american de benzi desenate.

Activitatea ”Jamboard, o altfel de temă pentru Scrisoare” a fost prezentată și în revista școlii, coordonată de profesoara de română, alături de o scrisoare adresată lui Dumnezeu, în care o elevă spunea că îi este dor de viața de dinainte de pandemie, de libertate și că s-a săturat să ”stăm separați”.

Revista școlii, ”Frunze aurii”, numărul din decembrie 2021

 ShoeBox și biblioteca din curtea școlii

O idee pe care Luminița Radu vrea să o aducă la clasă, folosită deja într-un proiect internațional, este prezentarea în cutia de pantofi (ShoeBox).”Pui într-o cutie de pantofi câteva elemente cheie din cartea citită și povestești acțiunea cărții scoțând câte un obiect din cutia de pantofi. Am aplicat ideea într-o întâlnire eTwinning cu Portugalia, când am citit aceeași carte, iar elevii noștri au venit cu această cutie de pantofi, frumos pictată, și au făcut prezentarea. Colegii din Portugalia au fost impresionați”, povestește profesoara.

Lapbook-ul este o altă metodă pro-lectură folosită de profesoară, însă o dorință mare este ca școala să aibă o bibliotecă. Anul trecut, din cauza lipsei de spații, biblioteca a fost desființată și în locul ei a fost amenajată o sală de clasă. O soluție, spune profesoara, ar fi crearea unei biblioteci în curtea școlii, mai ales că spațiul exterior este extrem de generos.

”Este o idee, un vis și mi-aș dori foarte mult să devină realitate. Această bibliotecă din curtea școlii ar putea fi ca o căsuță, cu un perete pentru fiecare nivel – grădiniță, primar și gimnaziu. Elevii cei mari sunt bibliotecari voluntari, pe baza unui orar bine stabilit, sub coordonarea unui profesor, și împrumută cărți colegilor. O zi să fii bibliotecar! Este un lucru care te responsabilizează și totodată este inedit pentru colegi care vin la tine să împrumute cărți. Sper să avem într-o zi o astfel de bibliotecă în școala noastră”, mărturisește profesoara Luminița Radu.

Joc de rol, la ora de română. Concurs de teatru: împărțiți în patru grupe, elevii clasei a V-a au pus în scenă ”Vizita” lui Caragiale
Scrisoarea unei eleve către dirigintă

Citește și:

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.