Jocuri și povești, la ora de engleză. O profesoară din Bacău organizează vânătoare de cuvinte în școală și își provoacă elevii la „Let’s Boovie!”

2

Elevi cu caietele în mână, risipiți pe holurile școlii, căutând și notând fiecare descoperire făcută. Este o imagine din Școala Gimnazială „Constantin Platon” din Bacău, de fapt o vânătoare de cuvinte pe care profesoara Ana Maria Bostan o organizează la ora de engleză. Un joc care îi motivează pe copii, așa cum o fac și poveștile create la oră pentru că lecțiile de engleză nu stau în manual. Profesoara pune accent pe învățarea prin joc, pe conversație și pe dezvoltarea gândirii critice, iar, la dirigenție, lucrează cu elevii săi de clasa a VIII-a inclusiv pe partea de motivație, implicându-i chiar și pe părinți. Una dintre provocările lansate de profesoară către elevii săi este participarea la Festivalul Boovie. După experiența de anul trecut, când copiii au realizat book-trailerul cărții ”27 de pași” a lui Tibi Ușeriu, anul acesta, profesoara va merge cu două echipe pe scena de la Focșani. 

Ana Maria Bostan (foto) este genul de profesor care iese la cafea cu părinții. Discuțiile sunt altfel într-un astfel de mediu, deși nici ședințele de la școală nu se desfășoară după tiparul clasic, ”Hai să vedem ce note au copiii”. Este dirigintă la clasa a VIII-a și îi cunoaște pe copii încă din clasa a IV-a. Când ne povestește toate aceste lucruri, profesoara vorbește despre schimbare. În urmă cu aproape doi ani, a participat la un curs SuperTeach la Iași și mai apoi la cursul de ”Mentalitate deschisă în educație” și de atunci a început să organizeze multe activități în care îi implică pe părinți, să organize ședințe nonformale și să aducă noi metode de predare la clasă.

”Chiar s-au întâmplat povești foarte frumoase cu părinții și cu elevii în ultimii doi ani. Am creat o legătură mai puternică și merg foarte mult pe partea aceasta de motivație și de dezvoltare personală, altfel nu funcționează lucrurile. Înainte să merg la prima conferință SuperTeach, la Iași, chiar le spuneam copiilor să facem altfel de activități la dirigenție și ei au propus ”Voluntarii bunătății”. Fiecare copil a tras la sorți numele unui coleg, pe care avea să îl ajute când avea nevoie și cu care să se împrietenească mai mult. Copiilor le-a plăcut foarte mult și cu această activitate a început transformarea”, povestește Ana Maria Bostan.

Jocuri și povești

Profesoara din Bacău predă limba engleză atât la gimnaziu, cât și la ciclul primar și își adaptează metodele în funcție de nevoile copiilor. Un lucru este valabil însă la orice oră, indiferent de clasă: ”Nu îmi place manualul, recunosc.”

La clasele mai mari, orele de engleză înseamnă conversație, public speaking și creare de povești. Pornind de la un titlu, elevii își imaginează întâmplări și situații, bazându-se pe propriile experiențe.

La clasele mai mici, jocul are un rol esențial. Ceea ce le place foarte mult copiilor este ”Boggle” (”copiii îl asociază cu Google”), un joc cu litere, în care ei formează cuvinte, iar de la cuvinte ajung la povești. ”Am și un cronometru, cu un sunet special, pe care îl folosim când expiră timpul, avem și un joc cu jetoane… Merg foarte mult pe partea de vizual, de grafică”, adaugă Ana Maria Bostan.

Anul trecut, profesoara a desfășurat un proiect pe critical thinking, iar lucrările copiilor au fost expuse în școală. Din semestrul trecut, pereții de pe holuri au fost decorați cu noi panouri, pe care elevii unei clase de a VIII-a au așezat, în funcție de tema aleasă, cuvintele preferate. Așa s-a ajuns la vânătoarea de cuvinte în școală pe care profesoara o organizează pentru cei mici: Cine găsește cele mai multe cuvinte pe o anumită temă. Copiii merg, caută și notează. Le place extraordinar de mult.”

Manualul e pe bancă, dar…

Manualul nu lipsește de pe bancă, răspunde profesoara curiozității noastre, dar nu este folosit tot timpul, iar ”cele mai frumoase ore sunt acestea: Despre ce vreți să vorbim astăzi?” ”Pornim de la teme actuale pentru copii și facem povești, chiar și poezii. Manualul este pe bancă, doar că mergem foarte mult pe partea aceasta de exprimare liberă și construim astfel și vocabularul, dezvoltăm și gramatica. Abilități de comunicare și competențe, asta urmăresc în activitățile pe care le desfășor cu copiii”, explică profesoara.

Ana Maria Bostan predă de 10 ani și este recunoscută pentru activitățile extrașcolare și concursurile la care participă cu elevii săi. Chiar în primii ani la catedră, undeva într-un sat din Bacău, și-a înscris copiii la  ”Pașaport pentru excelență”, iar una dintre elevele sale s-a situat între primii 20 de elevi din țară. ”A fost o activitate cu un impact foarte mare pentru că, din mediul rural, să ajungi în primii 20 într-un concurs la nivel național, eu zic că este extraordinar”, spune Ana Maria Bostan.

Profesoara de engleză, premiată mai târziu și la Liga Profesorilor Excepționali, a avut parte atunci de o experiență la Oxford, unde a mers cu un grup de 24 de elevi într-o tabără internațională.

”O altă lume acolo, dar eu cred că la noi este o chestie de mentalitate. Nu prea ne dăm voie să fim noi înșine. E un blocaj pe care ni-l impunem. În ziua de astăzi, cu generația actuală, nu mai prinde Haideți să deschidem cartea, să scriem cuvinte… Pe copii nu îi mai poți motiva în acest fel, trebuie să le dai încrederea că ceea ce gândesc este bine și să îi încurajezi să exprime ceea ce gândesc”, consideră Ana Maria Bostan.

D-ale vieții…

Profesoara admite că disciplina pe care o predă îi permite să extrapoleze și să lucreze transdisciplinar, dar crede că acest lucru se poate la orice disciplină ”dacă vrei să faci orele altfel și să vină elevii cu drag la școală”: ”Se poate. Eu discut foarte mult cu elevii mei de clasa a VIII-a și le explic că examenul vine, trece, nu se întâmplă nimic. Dacă toți pun presiune pe ei, lucrurile nu vor merge foarte bine. Trebuie doar să lucrezi un pic la partea de motivație și să le spui de ce trebuie să învețe.”

Acest lucru îl face Ana Maria Bostan la orele de dirigenție, iar de săptămâna trecută, a pornit o activitate pe care a numit-o ”D-ale vieții”, în care îi invită pe părinți în clasă. ”Vine câte un părinte și le povestește copiilor cum a fost la liceu pe vremea lui, la școala generală, cum își făcea temele la diferite discipline, cum a găsit jobul pe care îl are sau ce greutăți a întâmpinat. Zilele trecute, a venit o mamă, unii copii i-au adresat întrebări direct, alții pe hârtie și chiar a avut impact. Părinții împărtășesc din experiența lor de viață, copiii află poate pentru prima dată lucruri pe care nu le știau despre părinții lor și vom continua această activitate. Este o dirigenție altfel”, povestește profesoara.

Mesajul unei profe de engleză pentru colegi

Ana Maria Bostan participă la multe cursuri de formare, de altfel este și formator SuperTeach, și spune că unul dintre mesajele cu care merge în fața colegilor este acela de a le preda elevilor într-un mod care să îi atragă, chiar și atunci când este vorba de ”cosinus și sinus” la matematică: ”Dacă știi cum să îmbraci totul într-o poveste și începi lecția de la nevoile lor, cu siguranță vei reuși. Întreabă-l și pe elev ce nevoie are, fii tu și arată că ești empatic! În acest mod îi încurajez.

Îmi place mult povestea lui Horațiu Mălăele care se termină cu „Tu ești un geniu. Iar eu am început să fiu!” Cred că acesta este și mesajul pe care îmi doresc să-l duc: „Crede, motivează și inspiră fiecare copil cu care lucrezi. Dă-i aripi și va fi un geniu!”

Let’s Boovie!

Aripi prind copiii și atunci când obțin rezultate la concursurile de limba engleză, cum sunt cele de Public Speaking, la care profesoara și elevii săi participă de ani de zile, sau cum s-a întâmplat anul trecut la competiția organizată la Iași, M.A.T.E.: ”Copiii prezintă un discurs pe o temă dată sau extrag un bilet atunci, pe loc. Chiar au fost copii care au câștigat multă încredere în ei: Uite că pot. Hai să merg și la anul. Drept dovadă, am fost și acum în octombrie.”

Experiența poate cea mai frumoasă la clasa unde este dirigintă o reprezintă participarea anul trecut la festivalul concurs de book-trailere Boovie, organizat la Focșani de profesoara Carmen Ion. ”A fost o experiență minunată. Am avut cartea ”27 de pași” a lui Tibi Ușeriu și copiilor le-a plăcut foarte mult, deși, pe parcursul filmărilor, au fost un pic dezarmați… La festival însă au fost atât de încântați, au zis Uite ce fain! Un lucru care m-a impresionat a fost atunci când copiii, din proprie inițiativă, au mers la oamenii din Focșani pentru a le cere votul. Le-au spus că sunt din Bacău, au făcut filmul ”27 de pași” și dacă le pot da un vot… A fost emoționant, oamenii chiar au votat și copiii au fost excepționali. Au luat premiul special”, povestește Ana Maria Bostan.

Pentru că povestea a fost prea ”faină”, anul acesta, profesoara va merge cu două echipe care și-au ales deja cărțile: ”Ca să nu rămână nimeni pe-afară, pentru că numărul maxim al unei echipe este 11, voi merge cu două echipe – Infinit și Twice – și au două cărți diferite. Și-au făcut comandă de cărți, le vom citi și apoi vom redacta scenariul. Este foarte frumos. Sunt zile în care este așa o forfotă, toată lumea este implicată, este acolo și asta contează mult. Acest proiect îi încheagă și îi aduce împreună pe copii.

De altfel, ”Împreună putem, împreună reușim!” este și motto-ul clasei. ”Acest lucru ni l-am propus: să fim o familie nu numai acasă, dar și la școală, să fim împreună. Și reușim acest lucru”, mărturisește profesoara Ana Maria Bostan.

Sursa foto: prof. Ana Maria Bostan

Citește și: 

2 COMENTARII

  1. Felicitări si mult succes în proiectele viitoare! (Prof. Irimia Vasilica, o fostă colegă a dnei prof. Bostan, la Școala Gimnazială Cleja, jud. Bacău)

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here