O zi dedicată lecturii, în clasa învățătoarei Geanina Spiriduș: Elevii au citit ce le place și au scris ”Cartea clasei”

0
Foto: Geanina Spiriduș

Elevii clasei a III-a C de la Școala ”Ion Creangă” din Bacău au realizat o ”Carte a clasei”, de Ziua internaţională a cărţii pentru copii. ”Vreau să citesc ce îmi place!” a fost motto-ul sub care s-au desfășurat orele de astăzi, iar elevii au citit despre apă, au realizat fluturași publicitari, texte științifice sau colaje. Învățătoarea Geanina Spiriduș povestește cum au reacționat copiii la sfârșitul unei zile dedicate cărții, iar concluzia i-a aparținut unuia dintre elevi: ”Când citesc ce îmi place, nu mă plictisesc.” 

Ziua internațională a cărții pentru copii, celebrată în fiecare an pe data de 2 aprilie, a fost marcată și la ”Clasa Steluțelor”. Învățătoarea Geanina Spiriduș a pregătit o zi în care fiecare copil a fost invitat să citească ce îi place și tot ceea ce au scris și desenat a fost adunat, la final, într-o carte a clasei.

”Am citit despre apă, fiecare ce am dorit. Am realizat fluturași publicitari, texte științifice, narative, descriptive și desene sau colaje. Le-am strâns într-un dosar, ca-ntr-o carte. O carte a clasei. Am citit (urmează să mai citim) compunerile, dar nu în fața clasei, ci schimbându-le între noi, pe rând. Evaluarea copiilor: A fost o zi minunată. A fost distractiv, amuzant. Nu a fost chiar ușor, dar mi-a plăcut. Fără să îmi dau seama, am învățat multe azi. Facem și mâine? Când citesc ce îmi place, nu mă plictisesc”, a povestit dascălul pe Facebook.

”De aceea m-am făcut învățătoare, să-i învăț, nu să-i chinui!”

Învățătoarea ne-a explicat de ce ales o astfel de ”provocare” pentru elevii săi, în această zi, și cum încearcă să îi motiveze să citească.

”Facem din citit o greutate pentru copii, ei identificând cititul cu o „temă plictisitoare”, neinteresantă. De data aceasta, am gândit lucrurile invers, adică am pornit de la ceea ce ne interesează, ce ne place, ce avem nevoie, ce dorim să știm, spre a căuta în toate părțile și prin toate mijloacele informațiile de care avem nevoie, pentru a avea produsul care ne face fericiți: o carte a clasei, o carte a noastră.

Din aproape în aproape, din raționament în raționament, din exemplu în exemplu, din argument în argument, copiii au înțeles că, fără a fi neplăcut, fără a fi greu, fără a conștientiza cititul ca pe o temă, zilnic citim. Citirea numelui ciocolatei, citirea prețurilor, numelui unui joc, regulile sale, numele unor oameni, destinația unei călătorii, conținutul unei prăjituri sunt „citiri” de care nu se plânge nimeni.

Încet-încet, copiii au înțeles că citind ceea ce ne place nu dăm de greu. Am ascultat muzică cultă, am exersat balet, salsa, am citit, am desenat, am scris, ne-am bucurat… Toate acestea, pentru a înțelege copiii că tot ceea ce ne place este ușor”, relatează Geanina Spiriduș.

Învățătoarea spune și cum arată ”Cartea clasei”, realizată de copii: ”Așa-zisa carte va primi coperți mâine. Fiecare copil a scris cam 2 pagini A4, a desenat un desen pe A4 și un fluturaș publicitar pe A5. Gândiți-vă cât de mult au citit, scris și învățat în două zile, fără să li se pară că au teme, teme grele…

Eu cred că această strategie, pentru această perioadă, îmi va fi de ajutor, putând să păstrez vie dorința elevilor mei de a căuta, de a citi, de a ști, de a povesti altora ceea ce au aflat. Și, de ce nu, îmi place să aud cum evaluează ei ziua, munca, starea… De aceea m-am făcut învățătoare, să-i învăț, nu să-i chinui!”

Câteva ”pagini” din Cartea Clasei Steluțelor:


Citește și:

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.