Rezultate PISA 2022. România, penultima țară din Uniunea Europeană și pe locul 45 dintre cele 81 de țări și economii participante

0
Sursa foto: oecd.org

Rezultatele PISA 2022, programul prin care sunt testate competențele elevilor de 15 ani la lectură, matematică și științe, arată că România se află pe penultimul loc în Uniunea Europeană, înaintea Bulgariei, și pe locurile 45 – 48 dintre cele 81 de țări și economii participante. Scorul obținut de elevii români este 428 la fiecare evaluare, ceea ce înseamnă locul 45 la matematică și lectură și locul 48 la științe. Singapore se află pe prima poziție în toate cele trei domenii.

Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE) a publicat marți, 5 decembrie 2023, rezultatele la testarea PISA 2022, prima testare organizată după pandemie.

  • Programul pentru Evaluarea Internațională a Elevilor (PISA) evaluează competențele la matematică, lectură și științe ale elevilor de 15 ani. Testele administrate vizează capacitatea elevilor de a rezolva probleme complexe, de a gândi critic și de a comunica eficient. Astfel, PISA oferă informații despre eficiența sistemelor de învățământ în ceea ce privește pregătirea elevilor pentru a face față provocărilor din viața reală și pentru a avea o viață de succes în societatea actuală.

Rezultatele publicate de OCDE:

  • Rezultate PISA 2022 – Matematică: România a obținut un scor de 428 de puncte, în scădere cu 2 puncte față de testarea PISA 2018, clasându-se pe poziția 45. Pe primele locuri se situează:
    1. Singapore – 575 de puncte
    2. Macao (China) – 552 de puncte
    3. Chinese Taipei – 547 de puncte
    4. Hong Kong (China) – 540 de puncte
    5. Japonia – 536 de puncte
    6. Korea – 527 de puncte
    7. Estonia – 510 de puncte
  • Rezultate PISA 2022 – Lectură: România a obținut, ca și la Matematică, 428 de puncte, cu un punct mai mult față de testarea anterioară, situându-se pe poziția 45. Pe primele locuri se află:
    1. Singapore – 543 de puncte
    2. Japonia – 516 puncte
    3. Irlanda – 516 puncte
    4. Korea – 515 puncte
    5. Chinese Taipei – 515 puncte
    6. Estonia – 511 puncte
    7. Macao (China) – 510 puncte
  • Rezultate PISA 2022 – Științe: scorul României este de 428 de puncte, cu 2 puncte mai mult față de testarea PISA 2018, clasându-se pe poziția 48. Pe primele locuri se situează:
    1. Singapore – 561 de puncte
    2. Japonia – 547 de puncte
    3. Macao (China) – 543 de puncte
    4. Chinese Taipei  – 537 de puncte
    5. Korea – 528 de puncte
    6. Estonia – 526 de puncte
    7. Hong Kong (China) – 520 de puncte

Ce spune Ministerul Educației

Într-un comunicat de presă, transmis marți, Ministerul Educației precizează că ”scorurile medii obținute de elevii din România în 2022 au fost similare cu cele înregistrate în 2018 la matematică, lectură și științe”.

Spre deosebire de multe alte state, România nu a înregistrat pierderi semnificative în performanțele elevilor, ceea ce demonstrează că avem un sistem de educație rezilient și că țara noastră a reușit să reducă impactul pandemiei. Scorul mediu obținut de elevii români în 2022 este 428 la oricare dintre domeniile investigate – matematică, lectură sau științe”, a transmis ministerul.

  • Conform unui document publicat de Ministerul Educației, ”la matematică, scorurile medii din anul 2022 au fost mai scăzute față de cele din anii 2012 și 2015”, în timp ce ”la lectură și științe, rezultatele din cadrul acestui ultim ciclu PISA au fost similare cu cele obținute la evaluările PISA precedente, începând cu anul 2012”.

  • Potrivit Ministerului Educației, elevii din România au obținut rezultate mai scăzute decât media OCDE la matematică, lectură și științe.
  • O proporție mai mică de elevi din România, față de media țărilor OCDE, au avut performanțe de nivel ridicat ‒ nivelul 5 sau 6. De asemenea, proporția elevilor din România care au atins cel puțin nivelul minim de competență (nivelul 2) a fost mai mică decât media țărilor OCDE, la toate cele trei domenii.

Alte informații din documentul publicat de Ministerul Educației:

Ce știu și ce pot face elevii la matematică

  • În România, 51% dintre elevi au atins cel puțin nivelul 2 de competență la matematică, procent semnificativ mai scăzut față de ​​media OCDE (69%). Elevii încadrați la acest nivel sunt capabili să interpreteze și să recunoască, fără instrucțiuni directe, modul în care o situație simplă poate fi reprezentată matematic (de exemplu, compararea distanței totale pe două rute alternative sau conversia prețurilor într-o monedă diferită). Peste 85% dintre elevii din Singapore, Macao (China), Japonia, Hong Kong, Taiwan (China) și Estonia s-au situat la acest nivel sau la nivelurile superioare.
  • Aproximativ 4% dintre elevii din România au avut performațe ridicate ‒ au atins nivelul 5 sau 6 la matematică (media OCDE a fost de 9%). Șase țări și economii asiatice au avut cele mai mari ponderi de elevi cu performanțe superioare: Singapore (41%), Taiwan ‒ China (32%), Macao ‒ China (29%), Hong Kong* (27%), Japonia (23%) și Corea (23%). Elevii, de la acest nivel, pot  construi modele matematice ale unor situații complexe și pot selecta, compara și evalua strategii adecvate de rezolvare a problemelor. Doar în 16 din 81 de țări și economii participante la PISA 2022, procentul elevilor care au atins nivelul 5 sau 6 de competență a depășit pragul de 10%.

Ce știu și ce pot face elevii la lectură

  • Aproximativ 58% dintre elevii din România au atins cel puțin nivelul 2 la lectură (media OCDE a fost de 74%). Acești elevi pot identifica ideea principală dintr-un text de lungime moderată, pot găsi informații bazate pe criterii explicite, uneori complexe, și pot reflecta asupra scopului și formei textelor atunci când li se cere în mod explicit să facă acest lucru. Ponderea elevilor de 15 ani care au atins cel puțin nivelul minim de competență la lectură (nivelul 2) a variat de la 89% în Singapore, la 8% în Cambodgia.
  • În România, 2% dintre elevi au obținut la lectură rezultate de nivel 5 sau 6 (media OCDE a fost de 7%). Acești elevi pot înțelege texte lungi, pot aborda concepte abstracte și pot diferenția faptele de opinii, folosindu-se de indicii implicite referitoare la conținutul sau sursa informației.

Ce știu și ce pot face elevii la științe

  • Aproximativ 56% dintre elevii din România au atins cel puțin nivelul 2 la științe (media OCDE a fost de 76%). Acești elevi pot recunoaște explicația corectă privind fenomenele științifice familiare și pot folosi astfel de cunoștințe pentru a-și da seama, în cazuri simple, pornind de la datele furnizate, dacă o concluzie este validă.
  • În România, 1% dintre elevi au performanțe superioare la științe ‒ nivelul 5 sau 6 de competență (media OCDE a fost de 7%). Acești elevi pot aplica într-o varietate de situații (inclusiv în cele nefamiliare), în mod creativ și autonom, cunoștințele științifice acumulate.

Cum este viața școlară a elevilor în România?

Sentimentul de apartenență la școală și satisfacția cu viața

  • În 2022, 83% dintre elevii din România au raportat că își fac prieteni cu ușurință la școală (media OCDE a fost de 76%), în timp ce 17% au declarat că se simt singuri la școală. Comparativ cu 2018, sentimentul de apartenență al elevilor la școală nu s-a schimbat semnificativ în România.
  • Pe parcursul ultimilor ani, satisfacția elevilor față de viață, în general, a scăzut în multe țări și economii. În 2022, 11% dintre elevii din România au raportat că nu sunt mulțumiți de viața lor (și-au evaluat satisfacția față de viață între 0 și 4 pe o scală care variază de la 0 la 10). În 2018, mai puțini elevi erau în această situație (9%). În medie, în țările OCDE, proporția elevilor nemulțumiți de viață a crescut de la 11% în 2015 la 16% în 2018 și 18% în 2022.

Sprijin și disciplină în cadrul orelor de matematică

  • În România, 57% dintre elevi au raportat că, la majoritatea orelor de matematică, profesorul manifestă interes pentru procesul de învățare al fiecărui elev (media OCDE a fost de 63%), iar 61% dintre elevi au raportat că profesorul oferă ajutor suplimentar atunci când elevii au nevoie (media OCDE a fost de 70%). În 2012, ponderea corespunzătoare era de 69%, respectiv 63%. În sistemele de învățământ în care mai mulți elevi au raportat că profesorii acordă ajutor suplimentar atunci când elevii au nevoie, performanța medie la matematică în 2022 a tins să scadă mai puțin față de cea înregistrată cu zece ani în urmă.
  • Mulți elevi studiază matematica într-un climat disciplinar nefavorabil învățării: în 2022, aproximativ 21% dintre elevii din România au raportat că nu pot lucra bine la majoritatea sau la toate lecțiile (media OCDE a fost de 23%); 28% dintre elevi nu ascultă ceea ce spune profesorul (media OCDE a fost de 30%); 35% dintre elevi sunt distrași de folosirea dispozitivelor digitale (media OCDE a fost de 30%); iar 31% sunt distrași de alți elevi care folosesc dispozitive digitale (media OCDE a fost 25%). În medie, în țările OCDE unde utilizarea telefoanelor mobile în incinta școlii este interzisă, a fost mai puțin probabil ca elevii să declare că au fost distrași de dispozitive digitale.

Aproximativ 690.000 de elevi din 81 de țări și economii au susținut evaluarea PISA în 2022, eșantion reprezentativ pentru 29 de milioane de tineri de 15 ani din întreaga lume. În România, 7.364 de elevi din 262 de şcoli au participat la testare.

  • Elevii au susținut o testare de două ore, care a acoperit cele trei domenii ‒ matematică, lectură și științe. Elevilor li s-au oferit combinații diferite de subiecte (de exemplu, matematică urmată de lectură sau științe urmate de matematică etc.). Testele au cuprins atât întrebări cu răspunsuri cu alegere multiplă, cât și întrebări care au solicitat elevilor să își construiască propriile răspunsuri.
  • Suplimentar, elevii au răspuns la un chestionar a cărui completare a durat aproximativ 35 de minute. Chestionarul a vizat informații despre elevii înșiși, atitudinile, dispozițiile și credințele lor, mediul de acasă și experiențele lor școlare și de învățare. Directorii școlilor au completat un chestionar care a vizat managementul școlii și organizarea instituției, precum și mediul de învățare.

Conform Ministerului Educației, următorul ciclu de testare (2023 – 2025) va fi PISA 2025, 2025 fiind anul în care se va derula testarea principală. Pentru PISA 2025, științele reprezintă domeniul principal, iar domeniul inovator este „Învățarea în lumea digitală” (LDW). Pe lângă domeniile principale și cel inovator, PISA oferă și evaluarea unui domeniu opțional, care, pentru PISA 2025, este limbă străină, respectiv limba engleză.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.