Andronescu, după scandalul admiterii: ”Nici nu apuci să vorbești despre ceva și discuția publică ia o amploare absolut îngrozitoare”

0
Foto: cotidianul.ro

Ministrul Educației, Ecaterina Andronescu, a declarat, marți seara, la TVR, după ce a retras cele două ordine de ministru, că ”în momentul în care vrei să schimbi ceva, categoric deranjezi pe foarte mulți și sigur, de aici, foarte-foarte multe supărări”. Unul dintre ordine schimba calendarul admiterii la liceu astfel că probele de aptitudini și de limbi străine, care au început miercuri, erau amânate cu o lună. ”Ceea ce nu am știut la momentul acela a fost faptul că ieri au început înscrierile și sigur că nu puteam să-i încurcăm pe cei care s-au înscris să susțină probele de aptitudini și de o limbă străină pentru liceele vocaționale și pentru liceele bilingve”, a fost explicația dată de ministru. ”Nici nu apuci să vorbești despre ceva și discuția publică ia o amploare absolut îngrozitoare, ceea ce vă mărturisesc că mă sperie”, a mai spus Andronescu.

Ecaterina Andronescu a încercat să explice cele două ordine pe care le-a semnat și retras după o zi, la presiunea sindicatelor care au amenințat cu proteste, vorbind despre cifrele de școlarizare și numărul de locuri alocat școlilor profesionale.

”Angajatorii ne-au cerut anul acesta să dublăm numărul de locuri la școala profesională. Nu este o chestiune pe care să o faci foarte ușor. Trebuie să mai schimbi niște reguli ca să poți să mergi mai departe. Sunt din ce în ce mai multe autorități locale care își doresc să se implice în dezvoltarea școlii duale (…).

Și noi trebuie să mergem în această direcție. Sigur sunt foarte multe lucruri care  deranjează, poate că unii părinții nu-și doresc. Să ne uităm puțin în istoria recentă. De la legea aceasta 1/2011, probabil că au rămas fără examen de bacalaureat 6-700 de mii de tineri, majoritatea fără niciun fel de calificare, probabil că au luat drumul străinătății și astăzi avem circa 4 milioane de români care lucrează în străinătate. De aici și nevoia atît de mare și atât de acută de a califica în meserii care se cer pe piața muncii. (…)

Încercăm, în același timp, să vedem în ce măsură putem să centrăm cifrele de școlarizare pe județe în așa fel încât să avem agenți economici care să îi caute pe acești elevi astăzi, mâine absolvenți.

Toate aceste lucruri, fără îndoială, ne preocupă și suntem foarte atenți să încercăm să le și rezolvăm. În momentul în care vrei să schimbi ceva, categoric deranjezi pe foarte mulți și sigur că de aici foarte-foarte multe supărări.

În esență, pentru cazul acesta, în mod normal, școlile ar trebui să ofere o broșură pentru cei care sunt interesați de ce școlarizează fiecare unitate școlară în parte și această broșură nu este gata acum. Va fi gata peste puțină vreme, probabil cam peste două săptămâni. Nu era nicio nenorocire dacă deplasam aceste perioade din calendar, le deplasam puțin mai spre vară.

Dar ceea ce nu am știut la momentul acela a fost faptul că ieri au început înscrierile și sigur că nu puteam să-i încurcăm pe cei care s-au înscris să susțină probele de aptitudini și de o limbă străină pentru liceele vocaționale și pentru liceele bilingve”, a declarat marți seară, la Tema Zilei, de la TVR, ministrul Educației.

Cum a decurs în continuare dialogul dintre moderator și ministru:

”A fost cumva perturbat calendarul admiterii?

Nu, absolut deloc. Dar, vedeți dvs, nici nu apuci să vorbești despre ceva și discuția publică ia o amploare absolut îngrozitoare, ceea ce vă mărturisesc că mă sperie, pentru că sunt multe lucruri pe care trebuie să le facem și pe care sistemul le așteaptă pe cele mai multe de foarte multă vreme. (…)

Ce le răspundeți celor care amintesc și despre simulări și despre scandalul de la începutul acestui an?

Le răspund că probabil, dacă nu faci nimic, nu superi pe nimeni. Dar nu sunt din această categorie. N-am venit la minister ca să nu supăr pe nimeni, am venit să încercăm să corectăm lucrurile care nu merg și eu cred că foarte mulți vorbesc de nemulțumirile pe care le au față de sistemul de învățământ. Nu putem să stăm cu mâinile încrucișate și să pară că ele nu există și noi nu ne ocupăm de ele. De aceea, din noiembrie am vorbit de cursurile remediale, de nevoia de a-i pregăti pe elevi pentru examene în așa fel încât rezultatele să se amelioreze. Am mers mai departe, am încercat să corectăm evaluările în așa fel încât rezultatele să fie folositoare și profesorilor și celor care urmăresc sistemul și fără îndoială stăm de vorbă și cu părinții…

Asta voiam să vă întreb: există și o consultare în momentul în care…

Da, de exemplu în săptămâna care s-a încheiat, a fost un eveniment chiar la Palatul Parlamentului unde Federația Asociațiilor de Părinți și-a adunat reprezentanții din teritoriu. Am mers acolo, am vorbit despre aceste lucruri.

Cât de importantă este din punctul dvs. de vedere predictibilitatea în învățământul românesc. Mă refer aici la examene, la simulări. Putem așa avea o imagine de ansamblu dacă sunt părinți care își duc copiii, de exemplu, în clasa I, pot ști din primul moment cam ce examene vor parcurge până la finalul ciclului de învățământ obligatoriu?

În mod categoric, lucrurile acestea le știu pentru că Legea din 2011 este nemodificată și practic aceleași examene se susțin. În ceea ce privește simulările, ministerul le organizează în principal pentru a atrage atenția asupra nivelului de pregătire de la un moment dat. Teoretic, nu trebuie să te pregătești pentru simulare, tu trebuie să pregătești pentru că școala este făcută nu neapărat să alergi după note, ci să știi și mai ales să știi ce să faci cu ceea ce înveți acolo la școală. De aceea, din când în când, asemenea evaluări cum sunt simulările sunt absolute necesare atât pentru profesori cât și pentru părinți. Pentru că, dacă ne uităm în sistem, ceea ce face diferența între școlile care au performanță mai mare și cele cu performanță mai slabă sunt părinții. Părinții din prima categorie sunt extrem de interesați de copiii lor, sunt extrem de apropiați de copiii lor și îi susțin permanent. Și iată rezultatele se văd.”


Citește și:

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.