Timp de șapte săptămâni, ziua de vineri a fost cea mai așteptată în clasa învățătoarei Monica Toader din Oradea. Elevii și părinții își amintesc de toate pregătirile pentru ziua dedicată culorilor curcubeului, în care copiii au venit îmbrăcați în culoarea zilei, au adus o cutie a culorilor și au învățat lucruri noi prin jocuri, metode și cu materiale colorate. Învățătoarea și-a propus o zi altfel pentru elevi, cu surprize, iar părinții spun că a fost ”wow”. Ziua colorată a fost o provocare, dar și cea mai frumoasă experiență pentru elevii din Clasa Delfinilor, în anul școlar care s-a încheiat.
Monica Toader, învățătoare la Școala Gimnazială ”Avram Iancu” din Oradea, a desfășurat proiectul ”Culorile curcubeului”, inspirată de o învățătoare din Botoșani.
Astfel, din 18 octombrie anul trecut, timp de 7 săptămâni, cei 30 de elevi din clasa I C au fost provocați să sărbătorească, în fiecare vineri, culorile curcubeului prin activități integrate și prin jocuri educative. ”Elevii au fost puși să se transpună în situații concrete de viață, învățarea experiențială fiind cea care a primat”, explică Monica Toader.
Respectându-se orarul și disciplinele zilei, conținuturile predate, învățate și evaluate au fost ”îmbrăcate” în fiecare culoare a curcubeului.
”Elevii au venit îmbrăcați în culoarea zilei, au adus o cutie cu obiecte adunate din casă de culoarea respectivă pe care au prezentat-o în fața tuturor și cine a dorit, cu ajutorul implicării familiei, a pregătit și o gustare dulce sau sărată de aceeași culoare.
De fiecare dată, la începutul zilei s-a făcut captarea atenției prin metode și mijloace variate ca de exemplu: aritmogrife, ghicitori, jucării de pluș, povești, poezii, scrisori, mesaje…
A urmat căutarea simbolisticii culorii pe internet de cele mai multe ori împreună cu copiii, ca apoi să se aleagă în unanimitate motto-ul zilei, de exemplu: ”Roșu e iubire”, ”Orange e prietenie”, “Galben e optimism”, “Verde e speranță”.
Prin munca frontală, independentă sau în echipă s-au realizat obiectivele temelor zilei. Acestea au fost atent alese astfel că și ele au fost în strânsă legătură cu semnificația culorii zilei (plicurile galbene încurcate, fișele verzi găsite în pădurea de conifere, fișa cu obiecte portocalii ale unui prieten cunoscut, etc).
Nu au lipsit jocurile didactice variate și atractive, ca de exemplu Parașuta colorată, Mingea roșie prin tunel, Razele Soarelui, Firul verde de păianjen, Lămâia acră, Ce se ascunde în vasul verde?, Caută-ți perechea. Sarcinile de lucru alese în mod creativ au inclus, pe lângă cunoștințe la CLR, MEM, DP, MM, EFS și AVAP, realizarea unor lucrări colective sau individuale.
Ziua de vineri, timp de 7 săptămâni, a fost o zi altfel, așteptată cu nerăbdare și curiozitate de toată lumea”, povestește Monica Toader.
Învățătoarea spune că, prin derularea acestui proiect, a urmărit abordarea interdisciplinară a conţinuturilor, valorizarea potenţialului creativ al copiilor, creşterea motivaţiei pentru activitatea şcolară și cultivarea interesului pentru nou, pentru ieşirea din rutină.
Astfel, au fost create ”situaţii educaţionale atractive care să contribuie la sporirea interesului pentru şcoală și secvenţe educaţionale provocatoare, care să necesite abordarea interdisciplinară a conţinuturilor”. Prin activitățile colorate, învățătoarea și-a mai propus formarea şi consolidarea unor deprinderi şi abilităţi practice, cultivarea încrederii în potenţialul creativ propriu, întărirea colaborării şcoală – familie şi responsabilizarea familiei, dar și promovarea interesului pentru elementul-surpriză care ”poate dinamiza orice activitate” și formarea unor competenţe sociale.
Ce spun părinții despre vinerea colorată:
- „Ionuț era de fiecare dată foarte nerăbdător să vină ziua de vineri. De ce?! Deoarece începea căutarea obiectelor ce trebuiau așezate în cutia “fermecată”, iar doamna le pregătea din nou surprize de tot felul. În casă era o adevărată întrecere cu cine găsește primul cele mai multe obiecte de culoarea din vinerea respectivă. Sper să mai aibă loc astfel de activități care să dezvolte competitivitatea atât a copilului, cât și a părintelui.” (Ana)
- “Pentru noi aceste activități organizate vinerea au fost o adevărată provocare. În fiecare săptămână ne-am pregătit cu mare interes cutia culorilor. Acest proiect ne-a responsabilizat foarte mult pe toți.” (Florina)
- „A fost o activitate inedită și interactivă atât pentru copii, cât și pentru părinți. Pentru părinți a fost un prilej bun de colaborare, comunicare și implicare în pregătirea gustărilor în culorile curcubeului, la unele culori fiind chiar o adevărată provocare. Suntem mândri că în clasa noastră a fost această inițiativă!’ (Raluca)
- “Activitățile din acest proiect au avut un impact pozitiv asupra copiilor prin prisma faptului că i-au antrenat în a-și pune la încercare atenția la detalii legate de îmbrăcăminte și în alegerea obiectelor din cutie. Fetița mea și cu siguranță și ceilalți copii din clasă au fost plăcut surprinși de surprizele pregătite de părinți uneori dulci, alteori sărate în aceeași culoare cu cea sărbătorită din curcubeu.” (Claudia)
- „Totul a fost wow! Îmi pare rău că nu am putut să mă implic și mai mult!” (Ramona)
- “Larei i-a plăcut foarte mult că s-au îmbrăcat în culori vesele și că au mâncat dulciuri colorate. Pentru noi, ca părinți, a fost o mare bucurie văzând-o că așteaptă cu atâta nerăbdare fiecare zi de vineri.” (Milena)
- “A fost o activitate minunată, în fiecare zi de vineri în clasa delfinilor a fost o adevărată sărbătoare. Copiii au fost răsfățați de mămici iscusite cu adevărate delicatese, iar ei au avut ocazia să-și aducă jocuri, jucării și alte lucruri personale să le prezinte colegilor. Era un adevărat maraton seara de joi când își pregăteau cutiuța. Așteptăm curioși și nerăbdători altă provocare!” (Ioana)
Amintirile elevilor:
- Giulia: “Eu iubesc acum mult culoarea roșu pentru că e culoare din mărțișor, e culoarea din haina moșului, a globurilor din brad, e culoarea iubirii, dar îmi place și culoarea albastru că e culoarea cerului, galbenul că e culoarea soarelui. Ador curcubeul pentru veselia lui!”
- Riana: „A fost foarte frumos și interesant pentru că am învățat semnificația culorilor și am avut parte de multe surprize.”
- Daria: „A fost o activitate drăguță. Cel mai mult așteptam momentul deschiderii cutiilor și prezentarea obiectelor. Culoarea roșie mi-a plăcut cel mai mult.”
- Carla: „În aceste zile de vineri, mă bucur că m-am putut îmbrăca cu alte haine diferite de uniformă, care m-au făcut să mă simt deosebită în grupul nostru și în școală. Fișele colorate au fost altceva decât fișele pe care le folosim la ore de obicei, lucru care mi-a plăcut mult.”
Citește și:
- Învățătoarea care organizează o tabără nonformală, un festival și face educație prin artă: „Copiilor le place să exploreze, să inventeze, să creeze”
- Copiii dintr-un sat din Cluj învață în ”Clasa Medievală”. Învățătoarea schimbă decorul în fiecare an: ”Spațiul educațional creează o stare de bine”
- Metoda prin care o învățătoare își duce elevii la potențialul maxim. Oana Bogdana Bucșa a ieșit de pe ”șină” și predă la ore așa cum ”simte”