Ce licee vor să urmeze elevii claselor a VIII-a din București. Pe primul loc în topul preferințelor se află Colegiul Național „I. L. Caragiale” – studiu

0

Colegiul Național „I. L. Caragiale” se află pe prima poziție într-un top al liceelor din București pe care elevii de clasa a VIII-a din Capitală intenționează să le urmeze după terminarea gimnaziului, potrivit unui studiu realizat de Centrul Municipiului București de Resurse și Asistență Educațională (CMBRAE ). Pe locurile următoare în opțiunile elevilor se clasează Colegiul Național „Gheorghe Lazăr”, Colegiul Național „Iulia Hașdeu” și Colegiul Național Bilingv ”George Coșbuc”. Specializarea spre care vor să se îndrepte cei mai mulți elevi bucureșteni este Matematică-informatică.

CMBRAE a realizat ”Studiul privind opţiunile şcolare și profesionale ale elevilor din clasele a VIII-a” în perioada octombrie – noiembrie 2023. 9.911 elevi bucureșteni, din totalul de 16.235 înscriși în clasa a VIII-a în anul școlar 2023-2024, au răspuns la un chestionar online, care a fost administrat în 184 de școli din toate sectoarele Capitalei.

Dintre elevii care au răspuns la chestionar, 9.852 au spus că doresc să continue studiile după terminarea clasei a VIII-a (99,40%), iar cei mai mulți vor să urmeze filiera teoretică.

Astfel, 75,05% dintre elevi intenționează să se îndrepte către filiera teoretică (7.439 de elevi), față de 5,30% – filiera tehnologică (526 de elevi) și 7,75% – filiera vocațională (769 de elevi).

Către învățământul profesional se orientează, conform studiului, doar 1,87% dintre elevi (186 elevi), iar spre liceu și învățământ profesional special 30 de elevi (0,30%). Procentul celor nehotărâți este de 8,29% (822 de elevi).

”Ca și în anii precedenți, cu diferențe nesemnificative din punct de vedere statistic, și în acest an școlar 2023-2024, elevii optează mai mult pentru filiera teoretică (75,05%) comparativ cu cea tehnologică (5,30%) sau cu cea vocațională (7,75%). Învățământul profesional (1,87%) nu prezintă încă un interes vizibil în cadrul opțiunilor elevilor, deși cerințele pieţei muncii indică nevoia unui alt tip de abordare a domeniului formării profesionale. Acest aspect poate fi consecinţa unei promovări insuficiente a ofertei educaționale din partea liceelor care organizează învaţământ profesional şi profesional dual, a lipsei atractivității locurilor de muncă de pe piața muncii, a etichetării negative a statutului absolvenților de învățământ profesional etc.”, se precizează în studiu.

În ceea ce privește filiera teoretică, 4.635 de elevi bucureșteni vor să meargă la Real, iar 2.804 elevi la Uman. Pe specializări, cel mai mare număr de elevi preferă Matematică-Informatică – 1726 de elevi, apoi Matematică-Informatică – bilingv – limba engleză – 861 elevi, Științe ale naturii – 887 de elevi, Filologie – 833 de elevi, Filologie – bilingv – limba engleză – 651 de elevi și Științe sociale – 593 de elevi.

”Balanța preferințelor pentru aproape jumătate dintre elevii care au ales filiera teoretică înclină spre profilul real (46,76%), ceea ce susține tendințele internaționale de promovare a STEM (Science, Technology, Engineering, Math) și a noilor tehnologii din perspectiva meseriilor inedite care vor fi practicate în viitorul apropiat”, se arată în studiu.

  • Vezi în document opțiunile elevilor pentru licee pe fiecare sector.

În studiu este realizat și un top al liceelor preferate de elevii bucureșteni, pe cele trei filiere – teoretic, tehnologic și vocațional. Colegiile Naționale ”I. L. Caragiale”, ”Gheorghe Lazăr” și ”Iulia Hașdeu” ocupă primele trei locuri în preferințele elevilor. La filiera tehnologică, Colegiul Economic ”Virgil Madgearu” se află pe prima poziție, iar la filiera vocațională, Colegiul Național „Elena Cuza” atrage cele mai multe opțiuni.

  • Repartiția opțiunilor elevilor pe licee/specializări/sectoare din București – în document.

Întrebați ce i-a influențat cel mai mult în alegerea liceului, 46,02% dintre elevii respondenți au spus ”aptitudinile personale”, 33,53% au invocat ”apropierea școlii de casă”,  25,79% – „prestigiul școlii”, iar 22,70% – ”prietenii, anturajul”. 

Familia este cel mai important factor pentru 77,57% dintre elevi în luare deciziei privind alegerea profilului și a liceului, în timp ce 35,29% dintre respondenți plasează prietenii în ecuația deciziei referitoare la parcursul școlar, comparativ cu profesorii (10,03%), consilierul școlar (2,71%) și dirigintele (6,24%) care obțin scoruri scăzute. 3.606 elevi au spus că au decis singuri.

Potrivit studiului, domeniile atractive pentru elevii bucureșteni sunt reprezentate de: medicină (16,21%), administrarea afacerilor (15,06%), justiţie (14,27%), informatică/ computer science (14,03%), arhitectură (13,14%), informatică și noile tehnologii (12,24%). Întrebați care este cel mai important aspect pentru a reuși în domeniul ales, 4.303 elevi au răspuns o bună pregătire teoretică (43,41%), 4.103 elevi – o bună pregătire practică (41,39%), seriozitatea – 4.116 elevi (41,52% ) și aptitudinile/pasiunile – 3.694 de elevi (37,27%).

”Rezultatele obținute în urma prelucrării răspunsurilor la acest item evidențiază importanța pe care elevii o acordă dimensiunilor practică și teoretică care stau la baza pregătirii în vederea reușitei în carieră (4.103 – 41,39% pregătire practică, 4.303 – 43,41% pregătire teoretică). Se poate observa că în acest an școlar, elevii au considerat într-o pondere mai mare că pregătirea teoretică are o pondere mai mare decât cea practică în construcția premiselor reușitei într-un domeniu de activitate”, menționează studiul.

Cercetarea mai arată că principalii factori care îi determină pe elevi să obțină rezultate bune la învățătură sunt motivația pentru învățare (49,04%), dorința de a-și mulțumi părinții (43,69%) și suportul emoțional oferit de familie (30,52%).

”Atrage atenția într-un mod neliniștitor faptul că unor dimensiuni care fac parte integrantă din structura obiectivă (Baza materială a școlii), dar și din compoziția psihoemoțională care însoțește acțiunea educațională în sens larg (Calitatea actului didactic – 4,99%, Stilul didactic și personalitatea profesorului – 10,59%, Climatul educațional stimulativ -4,99% ) obțin ponderi modeste în urma opțiunilor elevilor”, explică realizatorii studiului.

La întrebarea în ce măsură consideră că vor reuși să fie admiși la liceul pe care l-au ales, elevii au oferit răspunsuri care ”denotă încredere în potențialul individual de reușită în admiterea la liceul ales”, se mai precizează în studiu. Astfel, 5.351 de elevi (53,99%) consideră că în mare măsură vor reuși să fie admiși la liceul ales, iar în foarte mare măsură 1.198 de elevi (12,08%).

  • ”Studiul privind opţiunile şcolare și profesionale ale elevilor din clasele a VIII-a” – CMBRAE, noiembrie 2023 – documentul integral aici.

Conform calendarului admiterii la liceu 2024, repartizarea computerizată în licee va avea loc pe 24 iulie. Completarea opțiunilor în fișele de înscriere de către absolvenții clasei a VIII-a și de către părinții acestora, asistați de diriginții claselor a VIII-a, este programată între 11 și 12 iulie și 15 și 22 iulie.

Citește și:

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.