Fă rai unde predai! O școală primitoare, cu spații atractive și clasă în aer liber, pentru copiii din Bucovăț. În curte a fost amenajată și o cancelarie

0
Clasa din curte, la Școala Gimnazială Bucovăț, Timiș

Mesajul „Fă rai unde predai!” este scris pe măsuța din foișorul amenajat în curtea școlii, unde profesorii vin în pauze să își pregătească următoarea oră sau, pur și simplu, să socializeze. Aici este ”cancelaria din curte”, un spațiu creat în acest an și aflat în vecinătatea ”clasei din curte”, o clasă în aer liber unde sunt organizate ore și activități extrașcolare. Cele două zone outdoor pentru elevi și profesori se numără printre proiectele realizate în ultimii doi ani la școala din comuna Bucovăț, județul Timiș, o școală cu 130 de elevi, care s-a transformat radical în 15 ani. De la toalete în curte, parchet ros de vremuri și sobe de teracotă, s-a ajuns la o școală modernă, cu săli de clasă primitoare și multă culoare, inclusiv pe holul școlii.

Transformarea școlii a început în 2007 când satul Bucovăț s-a dezlipit de comuna Remetea Mare și a devenit comună, povestește directorul școlii, Velinka Bogici. ”Nu vreau să vă spun cum arăta școala înainte de 2007. Cu toaletele în curte, cu sobe de teracotă care scoteau fum, cu parchetul clasic care era ros în diferite colțuri din clasă, cu mobilier vechi… La acea vreme, toți banii se duceau la școala de centru, dar după 2007, când am devenit școală cu personalitate juridică, noua primărie a dorit să se implice și să creeze condiții bune de învățare. De atunci am pornit. Mai întâi am reparat acoperișul, apoi am făcut sălile de clasă, toaletele în interior, am început să construim și o aripă de clădire. An de an am făcut câte ceva. Acum avem toate condițiile și pot spune cu mândrie că putem concura la capitolul acesta de infrastructură școlară cu o școală bine cotată din Timișoara”, spune directoarea, care este profesoară de limba și literatura română.

Săli de clasă prietenoase

Școala Bucovăț are 212 elevi și preșcolari, dintre care 82 sunt copii de grădiniță (aceștia învață într-o clădire separată, complet renovată anul acesta), 78 de copii sunt la clasele primare (aici există și o clasă simultană pentru copiii de a III-a și a IV-a), iar 52 de elevi sunt la gimnaziu.

În școală sunt nouă săli de clasă, inclusiv un laborator de informatică, toate cu un spațiu atractiv, mobilier nou și videoproiectoare, în care fiecare învățător și diriginte și-a pus amprenta. De exemplu, în clasa în care învață elevii profesoarei de matematică (clasa la care este dirigintă) un perete este îmbrăcat în formule și definiții matematice. Fiecare sală are pata ei de culoare și este decorată cu mesaje motivaționale. Sunt lucruri făcute cu fonduri de la primărie, care a venit astfel în sprijinul profesorilor care și-au dorit să le ofere copiilor din Bucovăț un mediu plăcut de învățare.

”Nu suntem o comună bogată, dar cum se spune, nu trebuie să fii foarte bogat ca să fii gospodar. Încercăm să drămuim banii puțini și să investim în ceea ce trebuie. În fiecare an, primăria ne ajută cu ceva. Anul acesta, de exemplu, am reabilitat o clădire întreagă și am făcut o grădiniță nouă. Bucovățul este un sat mic (n.red. – aflat la 15 km de municipiul Timișoara), noi nu avem aici foarte multe firme care să vină să investească în școală,  dar s-au mutat foarte multe familii tinere și a început să se dezvolte comuna. De aceea și numărul de copii a început de acum doi ani să crească foarte mult”, declară directorul școlii.

Clasa din curtea școlii

Sala de clasă în aer liber a fost amenajată anul trecut. Ca și clasele din interior, este un spațiu atractiv, cu mobilier colorat și dotat cu table pentru desfășurarea orelor. ”Pandemia ne-a obligat să căutăm soluții. Inițial am făcut ore în cort, apoi sub copaci. Curtea noastră este atât de primitoare și atât de frumoasă… Avem tei de 50 de ani în curte, iar primăvara este foarte frumos în curtea noastră. Am încercat însă să valorificăm potențialul, mai ales că eu am participat și la un curs organizat de doamna Anca Tîrcă. Am văzut ce fac și alții și așa am ajuns să creăm acest spațiu primitor pentru copii care este clasa din curtea școlii”, povestește Velinka Bogici.

De atunci, când este frumos afară, în clasa în aer liber sunt organizate ore, iar după-amiaza, când se termină programul, sunt desfășurate activități nonformale ori sunt sărbătoriți copiii cu ocazia zilelor de naștere.

”Se stă foarte mult acolo când vremea ne permite”, adaugă directoarea, explicând că și acest spațiu a fost amenajat cu bani de la primărie: ”Suntem privilegiați pentru că și primarul și viceprimarul sunt profesori. Poate aceasta este explicația faptului că se investește atât de mult în școala noastră. Nu sunt colegii noștri, dar sunt din comunitate, sunt profesori la bază și înțeleg cât de important este să investești în școală. Școala noastră s-a schimbat foarte mult în ultimii doi ani datorită implicării primarului comunei, domnul Gheorghe Pop, și a viceprimarului, domnul Ionuț Luda.”

Cancelaria din curte

La doi pași de ”clasa din curte” a fost amenajată în primăvara acestui an și ”cancelaria din curte”. Un loc cochet, aranjat cu bun gust, în care profesorii vin în pauze, ”își pregătesc lecția pentru ora următoare, mai bem și câte o cafea, mai și socializăm”.

”Copiii se simt mult mai în siguranță având în vedere că, atunci când este timp frumos, suntem aproape toți în curte. Copiii zburdă în voie… Din acest punct de vedere, pot să spun că sunt împlinită ca profesor, ca director pentru că la noi în școală nu există violență, nu există bullying, pentru că noi ne implicăm… Școala este fereastra prin care vezi lumea. Așa trebuie să fie școala: să ne reprezinte, pe noi și pe elevii noștri”, precizează Velinka Bogici.

În mai, când au văzut noua cancelarie (și ea creată cu bani de la primărie), copiii au fost puțin încurcați pentru că nu știau cum îi pot aborda pe profesori, obișnuiți să bată la ușa cancelariei din interior. ”A fost ciudat pentru ei la început. Băteau în lemn, ca și cum ar vrea să intre”, își amintește directoarea.

Despre ideea creării unei astfel de cancelarii, ceea ce s-a urmărit a fost starea de bine a profesorului. ”Și profesorul trebuie să fie băgat în seamă, nu numai elevul. De aici mi-a venit ideea: profesorul să aibă și el un loc unde să se simtă bine. Profesorul trebuie să fie împlinit, să predea apoi cu pasiune. Ce predai cu pasiune naște pasiune”, consideră Velinka Bogici, care spune că și cancelaria din interior va fi o ”cancelarie altfel”, aceasta aflându-se pe lista proiectelor viitoare.

Bibliotecă în aer liber

Un alt proiect pe care școala vrea să îl realizeze îl reprezintă amenajarea unei biblioteci în aer liber. Acum, elevii au la dispoziție o bibliotecă într-o sală de clasă, unde după-amiaza, după ore, se desfășoară activități cu elevii care provin din medii defavorizate (un proiect derulat de școală, care include și o masă). ”În această sală am pus și cărți la dispoziția tuturor copiilor din școală. Este o sală multifuncțională, cu bibliotecă pe care noi am gândit-o ca un spațiu deschis unde copilul vine, ia cartea, citește, o lasă sau o ia acasă și o aduce când o termină.

Ne gândim însă și la o bibliotecă în curtea școlii, o bibliotecă în aer liber. Planuri de viitor există, știm ce trebuie să facem. Nu inspectoratul, nu ministrul sau nu știu ce persoană sus-pusă trebuie să vină și să ne spună ce să facem. Școala o facem noi, profesorii. Noi știm care sunt nevoile noastre, ale copiilor, ale școlii și de aici începem să clădim. Pas cu pas”, declară directoarea școlii.

Cea mai mare împlinire a unui profesor este să-și vadă elevii realizați – mai spune Velinka Bogici, iar la Bucovăț rezultatele au venit odată cu investițiile făcute în infrastructura școlii și în pregătirea profesorilor. ”Sunt profesor de mulți ani aici și cea mai mare realizare este când îi văd pe copii realizați. Unii dintre foștii mei elevi sunt profesori acum sau sunt părinți ai elevilor de astăzi. Avem rezultate foarte frumoase în ceea ce privește reușita elevilor noștri după finalizarea clasei a VIII-a. Acestea sunt rezultate indiscutabile, recunoscute și de către părinți.

Dacă în urmă cu ceva ani aveam învățământ simultan la toate clasele, după ce am investit în calitate, lucrurile s-au schimbat. Calitate înseamnă nu doar infrastructură, înseamnă și pregătirea profesorilor. I-am îndemnat pe colegi să meargă la cursuri, să învețe lucruri noi, să descopere noi metode de predare. De aici rezultatele: am investit în profesori și în infrastructura școlară”, încheie directoarea școlii din Bucovăț.

Sursa foto: Facebook/Școala Gimnazială Comuna Bucovăț, Jud. Timiș și arhiva personală – prof. Velinka Bogici

Citește și: 

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here