Școala din localitatea Cârța, județul Sibiu, este prima școală care are o ludotecă, un spațiu plin de jucării, unde copiii se joacă sau iau cu împrumut jocuri la clasă. Tot aici există și un atelier de învățare prin explorare. Elevii fac experimente și învață, prin activități practice, matematică, științe și chiar limbi străine. Este un stil de învățare adus în școala din satul sibian de Tudorel Drăgoi, un învățător care a ales meseria de dascăl la vârsta de 45 de ani. Învățătorul a deschis recent în clasa sa și Ceainăria literară.
Într-o școală mică dintr-un sat mic se pot petrece lucruri minunate. Școala din Cârța, o localitate ce are puțin peste 900 de locuitori, ține pasul cu vremurile. Are After School, organizat în incinta căminului cultural, ludotecă, atelier de învățare prin explorare și, mai nou, aici găsim și o ceainărie literară.
Învățătorul Tudorel Drăgoi predă la clasa a IV-a și organizează săptămânal cu elevii săi Ceainăria literară. Copiii sunt obișnuiți cu atmosfera de citit la un ceai pentru că dascălul a mers cu ei, în mai multe rânduri, la o librărie de acest fel, în Sibiu. Acum au propria ceainărie în clasă.
”Eu am un cerc de lectură și am zis să îl extind pentru că îl aveam doar cu câțiva copii. Și m-am gândit să facem o ceainărie literară cam o dată pe săptămână. Ne întâlnim în clasă, aranjăm clasa ca într-o ceainărie, facem ceai și citim. După ce citim, discutăm puțin, facem reclamă cărților ca să îi facem curioși și pe ceilalți colegi, să vedem cine vrea să citească și altă carte”, spune învățătorul.
Cei 15 elevi ai lui Tudorel Drăgoi sunt încântați de ideea învățătorului care și-a propus, în acest mod, să îi motiveze pe copii să citească.
”Mie îmi place lectura, îmi plac cărțile și copiii sunt foarte greu de urnit la citit. Și acest lucru încerc: să îi fac curioși să citească. Iau o carte, citesc puțin din ea și spun: ”Ce interesant e mai departe…” Și copiii intervin. ”Și eu vreau, sunt curioasă…” Să îi vedeți ce bine se simt… Le fac ceaiuri diferite și le place, este interesant”, povestește învățătorul.
Învățare prin joc: ”La noi se face numai teorie și practică 0”
Tudorel Drăgoi este dascălul de la care a pornit și proiectul atelierului de învățare prin explorare. O idee pusă în practică după ce a participat, alături de alți profesori din județ, la un curs la Berlin. Atelierul a fost amenajat anul trecut și este destinat elevilor până la clasa a IV-a și chiar copiilor de grădiniță:
”E ceva nou, un alt stil de a învăța, destul de complicat la noi pentru că toată lumea se plânge de timp, dar este foarte interesant. Este un mod de a învăța prin descoperire, prin experimente… Exact cum se lucrează la Berlin, pentru că acolo sunt foarte multe școli care au acest stil: un atelier unde te poți duce să faci foarte multe activități. Activități la Științe, la Matematică atunci când învățăm despre corpurile geometrice, apă, mărimi… Sunt foarte multe lucruri care se pot face acolo ca și experiment. Poți să lucrezi și pe Limbi străine.
De exemplu, dacă avem o lecție despre magnetism, acolo avem tot felul de materiale… Ei singuri descoperă ce înseamnă de fapt un magnet, ce este câmpul magnetic, care sunt polii. Prin experimente. Îi pui să construiască mașinuțe…. Ei se joacă practic, construiesc și apoi discutăm: Ce ați înțeles, ce ați văzut, cum vi se pare, cum ați descoperit lucrul acesta?”
Atelierul are un orar, iar elevii sunt captivați de orele desfășurate aici: ”Copiii învață legătura cu realitatea, ceea ce lipsește la noi în învățământ. Noi facem numai teorie și practică 0.”
Învățătorul spune că mai sunt câteva școli care au implementat stilul acesta de învățare. ”La noi chiar se lucrează mult. M-au ajutat și colegele… Eu sunt cel care împinge, să facem…”, spune Tudorel Drăgoi.
Ludoteca școlii a fost deschisă în aceeași perioadă cu atelierul. Este prima dintr-o școală de stat. Copiii se pot juca aici, alături de educatorii și profesorii lor, și învață cu ajutorul jocurilor educative, concepute pe grupe de vârstă. Tudorel Drăgoi spune că ludoteca a fost realizată în colaborare cu fabrica de jucării din Cârța.
”Este un fel de bibliotecă cu jocuri, avem foarte multe jocuri. Învățătoarea poate să ia 2-3 jocuri și să meargă cu ele la clasă sau copiii se pot duce chiar acolo, dar ideea este ca la bibliotecă: nu le luăm pe toate și nu ne jucăm cu toate deodată. Pe rând, să le înțeleagă… Chiar și cei mai mari se joacă, din clasele a VI-a, a VII-a… Și lor le place”, explică învățătorul.
Dascăl la 45 de ani
Învățătorul care a făcut posibile toate aceste lucruri la școala din Cârța, alături de colegi și de directorul școlii, are o poveste fascinantă. A devenit învățător la vârsta de 45 de ani, după ce a trăit mulți ani în Olanda. În anul 2000 s-a întors în România, alături de soția sa olandeză, și s-a ocupat o vreme de cu totul altceva decât școala.
”Am terminat liceul, am lucrat un an, am făcut armata și am plecat în Olanda imediat după Revoluție… Părinții soției mele aveau un restaurant și am lucrat acolo”, povestește învățătorul. Acum 10 ani a ales meseria de dascăl și a urmat Pedagogia la Babeș-Bolyai și un Master de Arte. ”Directoarea m-a rugat să vin în școală. Am făcut vreo 5 ani cercul de pictură aici, am făcut și cercul de lectură și a zis: ”Hai, vino să predai și la școală…” Și am acceptat pentru că am lucrat mult cu copiii, am făcut teatru, pictură, îi cunoșteam…”, își amintește Tudorel Drăgoi.
La 55 de ani, după 10 ani la catedră, învățătorul spune că ”nu este greu” în școala românească. Totul este să te implici și să vrei să faci lucruri bune. ”Doar că sunt copiii mai puțin receptivi la învățare. Au prea multe tentații și părinții nu mai au timp de copii, cel puțin la țară….”
Foto: Tudorel Drăgoi/Școala Cârța
Dacă știți Povești din școală – proiecte derulate de copii și de profesorii lor sau povestea unor copii/profesori care v-au impresionat – vă așteptăm să ne scrieți pe stiri@sparknews.ro sau în secțiunea ”Știrea ta!”
Citește și:
- Clasa în care elevii și-au amenajat propria bibliotecă. Învățătoarea folosește ”trucuri” de citit și ține ore de lectură afară
- La școala din Valea Lupului, în fiecare zi, timp de 15 minute, toată lumea citește: elevi, profesori, femei de serviciu, vizitatori
- Școala altfel în fiecare zi. O oră la clasa învățătoarei Claudia Chiru: ”La școală venim cu bucurie!”
- Clasa de poveste a învățătoarei Gabriela Șerban. Copiii au fost actori în povestea lui Creangă și au învățat cu ajutorul ”pânilor”
- Andrada Sorca, învățătoarea care adună poveștile din clasă în Jurnal de școală: ”Frau, n-ai putea să faci un vlog cu lecţia şi să învăţăm acasă?”
- Învățătoarea din Bacău care a creat un orar personalizat pentru elevii săi: ”Cred în învățarea bazată pe bucurie mai mult decât în orice altă strategie”
- Clasa în care elevii joacă teatru și sunt fericiți când ies la tablă. Învățătoarea organizează lecțiile sub formă de concurs