Școala din Ploiești, cu grădină de legume și clasă în aer liber. Elevii mai mari au început un proiect amplu de schimbare a spațiilor FOTO

1
Foto: facebook.com/ Școala Gimnazială ”Grigore Moisil”

Şcoala Gimnazială ”Grigore Moisil” din Ploiești este una dintre școlile cu proiecte ambițioase, în care elevii și profesorii și-au propus ca lucrurile să fie ”altfel”. Ore în afara sălilor de clasă, timp petrecut în natură, spații mai vesele și prietenoase. În aceste proiecte sunt implicați atât elevii din ciclul primar, cât și colegii lor mai mari, de la gimnaziu. Cei mici au grijă de o seră, au creat, împreună cu profesorii și cu ajutorul părinților, o grădină de legume și așteaptă cu nerăbdare finalizarea clasei în aer liber, care este în curs de amenajare. Elevii de la gimnaziu au pornit schimbarea spațiilor din școală. Deja au pictat un perete exterior în această vară, iar planul cel mai îndrăzneț este realizarea unei scene în formă de pian. În toate aceste activități, elevii școlii din Ploiești au demonstrat un adevărat spirit antreprenorial. Copiii din clasele primare au vândut plante și au folosit banii pentru dotarea claselor, în timp ce elevii de gimnaziu au organizat evenimente de fundraising pentru a-și pune în aplicare proiectul de înfrumusețare a școlii.

Grădina celor mici

De câțiva ani, la Şcoala Gimnazială ”Grigore Moisil” din Ploiești există o seră, unde copiii din clasele pregătitoare și I-IV cultivă plante. În luna mai, ei au început, împreună cu profesorii, și amenajarea unei grădini de legume, în cadrul unui proiect numit ”Țara Plăntăcioșilor”. Șase clase participă la proiectul demarat de școală și realizat cu sprijinul Institutului de Cercetare în Permacultură din România, în cadrul Programului de finanțare „Creștem Grădinescu”, sponsorizat de Kaufland România.

Alexandra Moise, învățătoare la clasa a III-a și unul dintre profesorii implicați în proiect,  povestește că elevii au fost încântați să-și creeze propria grădină: au plantat semințe în seră, au construit, alături de părinți, ”paturi înălțate”, au plantat, au udat și au copilit. ”Avem roșii, castraveți, dovlecei, morcovi, plante aromatice…. Pe timpul verii, copiii au venit să îngrijească plantele și s-au implicat cu mare drag”, spune învățătoarea. Dincolo de plăcerea de a lucra în grădină, elevii s-au dovedit și ”mici afaceriști”, pentru că, își amintește Alexandra Moise, după ce au cules busuiocul, copiii l-au ”vândut” părinților și, din banii strânși, au cumpărat lucruri de care aveau nevoie în clasă.

Sala de clasă în aer liber

Proiectul include și amenajarea unei săli de clasă în aer liber, iar lucrările sunt în toi. ”Este un spațiu realizat din lemn, care va fi acoperit și în care vom putea ține orice oră. Întotdeauna, am considerat că cei mici au nevoie să stea mai mult în natură. Acest lucru îi ajută să se dezvolte pe toate planurile, să se descopere, descoperind, la rândul lor, ceea ce este în jur”, explică învățătoarea.

Lucrările la sala de clasă în aer liber vor fi finalizate în prima parte a anului școlar care stă să înceapă, adaugă Alexandra Moise, astfel încât ”până la finalul semestrului I, ne vom bucura de grădină”: ”Mult nu mai este.”

Sărbătorile verii, în grădina de legume

În această vară, elevii au venit la școală nu numai să îngrijească plantele, dar și să sărbătorească. În luna iulie a avut loc ”Sărbătoarea Dovlecelului”, iar, alături de copii, și părinții au cules primele roade din grădină.

”Am cules dovleceii, am avut și câteva ateliere, iar provocarea a fost un iulie fără plastic. Fiecare copil a venit cu cănuța de acasă, au băut limonadă asezonată cu mentă din grădină, mămicile au făcut clătite și gogoși cu dovleceii pe care i-am cules…  Am organizat și Olimpiada simțurilor, i-am legat la ochi, le-am dat să miroasă diverse frunze și să le ghicească. Le place și părinților, ei se bucurau de munca pe care o depuneau acolo, în grădină, și spuneau că le aduce relaxare”, povestește Alexandra Moise.

A doua sărbătoare, organizată în grădină, a fost cea a Busuiocului. Copiii au cules busuiocul, au preparat ulei aromatizat și au pus buchețele la uscat. ”Am vorbit despre utilizarea acestuia, despre legende și tradiții legate de busuioc pentru că există foarte multe.” Învățătoarea spune că lucrul în grădină are un rol esențial în dezvoltarea copiilor, ”le aduce mult mai multă libertate și, în același timp, disciplină, pentru că îi disciplinează fără să facem noi nimic.”

Pentru anul școlar următor, învățătoarea își propune să exploateze din plin grădina și sala de clasa în aer liber, împreună cu elevii săi de clasa a III-a: ”Îi voi scoate în timpul orelor, la Joc și mișcare, de exemplu, chiar și la Matematică. Cred că orice oră, la orice materie, poate fi făcută afară, în natură. Cei mai mici pot număra frunze, pot învăța înmulțirea… Cred că sunt o grămadă de lucruri pe care le poți face în grădină, trebuie doar un pic de creativitate.”

Culoare în școală

În timp ce elevii mai mici se ocupă de grădină, colegii de la gimnaziu au început schimbarea spațiilor din școală. Timp de trei săptămâni, elevi de clasa a V-a, a VI-a și a VII-a au pictat, în această vară, un perete exterior al școlii. Activitatea s-a desfășurat în cadrul opționalului ”De-a arhitectura”, pe care l-au avut, în timpul anului școlar trecut, elevii claselor a VI-a A și B.

Alături de profesoara lor de educație plastică, Simona Moldoveanu, dar și de voluntarii arhitecți, copiii și-au propus redecorarea și înfrumusețarea școlii. ”Pictura de pe perete este doar un început. L-am făcut în vacanță, cu copiii voluntari și cu cei care fac opționalul, dar ne-am bazat și pe voluntarii talentați ai școlii. Este peretele de lângă scena școlii, unde au loc festivitățile de început de școală”, precizează profesoara Simona Moldoveanu.

În realizarea picturii, fiecare elev a venit cu idei, povestește profesoara, iar mesajul lucrării pornește de la faptul că ”școala înseamnă cunoștințe generale”:

”În pletele fetiței, s-au lucrat simboluri ale materiilor. Pe partea ei stângă, sunt materiile reale reprezentate de culorile reci, iar pe partea dreapta, disciplinele umane care sunt reprezentate de culorile calde. Fiecare dintre copii a venit cu idei, am ales dintre ele pe cele mai bune și am pus simboluri ale materiilor în pletele fetei, pentru că, de fapt, educația este ceea ce rămâne în memoria, în mintea unui copil după ce toată școala se încheie, cunoștințele acelea esențiale pentru un om complet… Și pe ideea aceasta am mers, a unui copil care trebuie să rețină esențialul, să aibă o cultură generală minimă necesară unui om educat.”

Scena, în formă de pian

În această toamnă, elevii claselor care au opționalul de Arhitectură vor continua proiectul și vor începe pictarea altor spații din școală. ”Vom lucra în interiorul școlii, pe pereții școlii, vom veni cu diverse motto-uri pentru educație. Ne bazăm foarte mult pe imagini, nu pe cuvinte, ci pe impactul pozei, al fotografiei asupra memoriei omului”, explică profesoara. Proiectul este însă ”destul de amplu, de complex”, precizează Simona Moldoveanu, pentru că unul dintre planurile elevilor este refacerea scenei din curtea școlii: ”Acea scenă va trebui remodelată și vrem să o facem în formă de pian, în care scările să fie ca niște clape de pian.”

De altfel, în cursul anului școlar trecut, elevii au avut, în cadrul proiectului, și o altă activitate, prin care au dat culoare scărilor din școală: ”Am făcut șabloane și am pictat cuvinte motivaționale – respect, educație, perseverență, echipă, toleranță…

Banii pentru înfrumusețarea școlii, strânși de copii

Profesoara Simona Moldoveanu spune că toate aceste idei au fost puse în practică sau sunt pe cale de realizare datorită eforturilor copiilor care au organizat diverse evenimente, spectacole, petreceri pentru a strânge banii necesari achiziționării de materiale.

”Sunt bani strânși de ei din activitățile de fundraising. Ei singuri s-au organizat, de Halloween, de Crăciun, înainte de finalul anului școlar, au făcut tot felul de activități și au strâns bănuți. Au cântat, unul la chitară, altul la pian, un grup de fete a dansat, a venit și o gimnastă de la noi din școală care este campioană europeană și a făcut un moment din acesta… Ei au făcut invitații, au venit părinți, bunici, prieteni și profesori din școală și au plătit un bilet. De asemenea, de Crăciun au făcut cu mine icoane pe sticlă, au pictat globulețe. Le-au vândut și pe acestea, în special părinților, și au strâns bănuți”, povestește Simona Moldoveanu.

Pentru proiectul de reamenajare a scenei, completează profesoara, va fi nevoie însă de o sponsorizare pentru că acesta presupune costuri mari. Astfel că unul dintre obiectivele elevilor va fi, în perioada următoare, căutarea unor sponsori pentru a-și realiza proiectul pus deja pe hârtie.

Sursa foto: Alexandra Moise, facebook.com/ Școala Gimnazială „Grigore Moisil” Ploiești, facebook.com/ Culorile inocenței, instagram.com/ viitorul.incepe.azi

Citește și:

1 COMENTARIU

  1. […] Şcoala Gimnazială ”Grigore Moisil” din Ploiești, România este una dintre școlile cu proiecte ambițioase, în care elevii și profesorii și-au propus ca lucrurile să fie ”altfel”. Ore în afara sălilor de clasă, timp petrecut în natură, spații mai vesele și prietenoase. În aceste proiecte sunt implicați atât elevii din ciclul primar, cât și colegii lor mai mari, de la gimnaziu, scrie portalul sparknews.ro. […]

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.