Clasa în care copiii se ”joacă” cu bomboane la ora de matematică. Învățătoarea începe altfel săptămâna

0

Copiii din clasa învățătoarei Cristina Tacu învață prin joc. La ora de Matematică, elevii de clasa I fac adunări și scăderi cu ajutorul bomboanelor, iar la Comunicare, ”Steluța Curioasă” îi ajută să înțeleagă mai bine ceea ce au învățat. În fiecare zi de luni, primele ore sunt altfel. Învățătoarea își ”energizează” copiii în prima zi din săptămână venind cu ceva diferit. Tot în clasa Cristinei Tacu, elevii iau locul profesorului, primesc steluțe înainte de calificative și știu că ”Bine” este ”foarte bine”.

Ziua de luni a fost una ”dulce” pentru cei 27 de copii din clasa I a învățătoarei Cristina Tacu de la Școala Nr. 7 din Buzău. La ora de matematică, copiii ”s-au jucat” cu bomboanele. Au făcut adunări și scăderi cu dulciurile lipite pe magneți, iar la final au fost răsplătiți de învățătoarea lor cu bomboane de ciocolată.

Cristina Tacu ne povestește că face altfel de ore în fiecare zi de luni, pentru că, după weekend, este ”o amorțeală”, nu venim ”mai fresh, mai odihniți, mai dornici de treabă”.

Și întotdeauna lunea încep printr-un exercițiu mai altfel. Azi (n.red. – luni) am făcut două castroane, cu Adevărat sau Fals, și pe niște bombonele am avut scrise exerciții de la unitatea la care suntem acum: adunări și scăderi cu numere formate din zeci și unități, având și rezultatul. De exemplu: 76 – 12 este egal cu 52? Trebuia să rezolvăm exercițiul și dacă era adevărat îl puneam la castronelul cu adevărat, dacă nu, la fals. A fost o distracție… Le-a plăcut foarte mult”, spune învățătoarea, în vârstă de 42 de ani, cu o experiență de 21 de ani în învățământ.

După o astfel de oră, copiii sunt mai vioi și mai motivați, spune învățătoarea, mai ales când știu că vor avea și activități practice. Luni a fost ziua în care au plantat semințe, o activitate extracurriculară desfășurată după ore, intitulată ”Mica mea grădină”. Copiii și-au adus stropitori de acasă și au plantat în pahare cimbru, rozmarin, frăguțe, coriandru, pătrunjel, ceapă roșie…. ”A fost foarte frumos. Mimica feței copiilor și starea lor creată în momentul acela vorbesc mai mult decât aș spune eu pas cu pas”, mărturisește Cristina Tacu, cu un entuziasm al unei ore reușite care poate să îl egaleze pe cel al copiilor.

”Le las impresia că fac ce vor ei”

Învățătoarea a ținut să ne spună povestea micuților săi de clasa I și vorbește cu multă pasiune despre ceea ce face. Este învățătoare de ”o mie de ani” și, la așa copii deștepți în clasă, vrea mereu să îi surprindă. Ne-a povestit toate acestea seara, când încă mai pregătea materialele pentru a doua zi. Așa am aflat că la ore are câteva ”reguli”. Copilul poate întreba în orice moment ce dorește, ridicând creionul. Nu deranjează pe nimeni, nu întrerupe lecția. Iar când vorbește nu trebuie să stea în picioare. ”Nu mi se pare normal statul în picioare. Este ca și cum l-ai judeca, l-ai pune în fața unui pluton. Lasă copilul să stea pe scaun, relaxat, să își spună părerea, opinia….”, este de părere învățătoarea. Mai mult, copiii au o stare de bine în timpul orelor pentru că ei cred că fac doar ce vor. De exemplu, la Joc și mișcare.

Învățătoarea îi lasă să aleagă un cântec, în funcție de literele pe care le învață, și pe baza acestuia, fac o discuție: ”Despre ce crezi tu că este vorba în cântecelul Vrăbiuța?” ”Despre o vrăbiuță care a venit acum din țările calde și își caută frățiorii sau vrea să-și pregătească cuibul”… Eu doar le arunc mingea și cădem de acord. Pe ei lucrul acesta îi încântă mult. Ei cred, și eu le las această impresie, că facem doar ce vor ei, numai că doamna dirijează din umbră activitatea.”

Mai mult, copiilor nu li se spune niciodată că nu sunt buni la matematică ori că nu au desenat frumos. Cristina Tacu își încurajează tot timpul elevii și apreciază orice pas făcut.

La orele de AVAP, chiar dacă lucrarea nu este reușită din punctul lor de vedere, eu le spun că toate sunt reușite. ”Sunt opere de artă ceea ce faceți voi”… și ei devin încrezători. Dacă nu îl încurajezi și nu îi dai încredere, copilul refuză, nu-i place Matematica, nu-i place Comunicarea… Dacă tu îi spui ”Nu poți, nu te pricepi, nu reușești să faci singur temele”, el capătă o neîncredere în sine și, de aici, vine și aversiunea față de un obiect.

Acum, unii copii sunt buni la matematică, alții, atenție, sunt mai puțin buni. Eu asta le spun și părinților: toți copiii sunt foarte buni, dar unii sunt foarte buni la Matematică și unii sunt mai puțin buni la Limba română sau invers. Cel care este mai puțin bun va performa și el la nivelul lui. El nu urcă șapte trepte, el urcă două. Dar pentru mine că azi a urcat una, mâine una este un real succes. El nu va fi la ultima treaptă, dar asta nu înseamnă că nu e bun. Și dacă noi la școală, și părinții acasă ar face lucrurile acestea, pentru un copil ar avea un impact mult mai bun decât să îi spui că nu știi, că nu poți.”

Cât privește calificativele pe care le acordă elevilor săi, și aici învățătoarea are o strategie: copiii primesc steluțe care, la final de săptămână, sunt transformate în ”note”. Pentru ”o muncă independentă” fără nicio greșeală, copilul primește trei steluțe: ”La sfârșitul săptămânii, adunăm steluțele. Eu nu pot să dau azi dictare și să trec nota în catalog, pentru că, de luni până vineri, se vede că el face un progres. Eu îi explic copilului întotdeauna unde a greșit și îi spun: ”Ai luat Bine. Este foarte bine și calificativul Bine.”

Când elevul devine profesor, iar învățătorul stă în bancă

Finalul unei ore devine ”un feedback” la ceea ce s-a făcut, dar și momentul în care se schimbă rolurile: ”Doamna stă în bancă și copilul merge la tablă. Cât de fericiți sunt ei când, repet, au impresia că fac ceea ce își doresc. Numai că doamna dirijează din umbră…” Și la fel de încântați sunt copiii atunci când joacă ”Steluța curioasă”. Este un joc care le dezvoltă vocabularul și creativitatea, iar copiii trebuie să răspundă la întrebările scrise pe steluțe – ce, când, cum, unde?, în funcție de ceea ce au învățat în ziua respectivă.

”Este o atmosferă foarte tristă atunci când îi dai unui copil să copieze un text, să-l transcrie. Este ca și cum l-ai obliga să stea închis undeva, mai ales când nu știe să citească foarte bine. Să-l pui să transcrie șase propoziții și să scrie frumos, că facem caligrafie, e cumplit și nu-i nimic vesel, nu-i dă o stare de confort. Și atunci facem jocul Steluța curioasă. Scoatem întrebările, alegem trei steluțe curioase și întrebăm: ”Unde era lebăda?” Ei atât a trebuit să scrie pe caiet: ”Lebăda era pe lac” și toată lumea a scris propoziția”, povestește Cristina Tacu.

Și pentru că unii copii termină mai repede ce au de făcut decât alții, învățătoarea mai are o surpriză: ”Când termină unul ca să nu îi deranjeze pe ceilalți, pentru că am și copii foarte iuți, agili, am un pliculeț cu surprize: pliculețul mov, pliculețul roz, pliculețul verde, în funcție de nivelul fiecăruia. Și fiecare își ia de acolo un pliculeț.

”Mă bucur că ne-am întâlnit”

În afara orelor, copiii au parte de distracție și pe hol. Încă de semestrul trecut, ei au la intrarea în clasă un loc de dat ”Bună dimineața!”

”Ei vin mai devreme pentru a-și da Bună dimineața. Avem jocul ”Mă bucur că ne-am întâlnit”de semestrul trecut când mulți copii au lipsit, fiind bolnăviori. Pentru că au revenit totuși în ultima săptămână și fiind și mulți – vreo 11 au lipsit, am zis să îi așteptăm cu un suflu nou și atunci am adus această idee. Prima dată aveam niște cartonașe, apoi am făcut-o sub formă de planșă: ”Mă bucur că ne-am reîntâlnit”. Sunt foarte haioși, primul care vine zice că e doamna. Își aleg formula de salut și unul face ca doamna, o imită … ”, povestește învățătoarea.

Cristina Tacu este dascălul care, în prima zi de școală a elevilor săi, a fost ”învățătoarea-albinuță”. Crede cu tărie că trebuie să le oferi copiilor momente de bucurie, nu toate deodată cât ”să lași flacăra aprinsă”: ”Sunt momente când vezi că obosesc, că ar vrea altceva și atunci trebuie să intervii cu ceva.”

Foto: Cristina Tacu


Dacă știți Povești din școală – proiecte derulate de copii și de profesorii lor sau povestea unor copii/profesori care v-au impresionat – vă așteptăm să ne scrieți pe stiri@sparknews.ro sau în secțiunea ”Știrea ta!”

Citește și:

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.