Învățătoarea „magică” a lui Matei: „Încerc să fac din fiecare zi de școală o sărbătoare. Copiii să vină cu drag, să fie încurajați, lăudați, apreciați”

1
Elevii din clasa învățătoarei Nicoleta Toma, de la Școala Gimnazială Nr.1 Bistrița

Învățătoarea lui Matei, elev în clasa I la Școala Gimnazială Nr.1 Bistrița, este Nicoleta Toma. Matei îi spune ”învățătoarea magică” și am aflat acest lucru dintr-o descriere pe care mama copilului a făcut-o într-o nominalizare pentru ”Învățătoarea Anului 2021”. De ce magică? Pentru că încearcă să facă din fiecare zi de școală ”o sărbătoare”. Pentru că își dorește ca cei mici să vină cu drag la școală, să se simtă valorificați și să capete încredere în ei. Este o învățătoare care vede ”binele” din fiecare copil, îi evidențiază părțile bune și îl încurajează să își spună punctul de vedere și să argumenteze, chiar și la 6 ani. Cei 32 de elevi formează ”familia de la școală”, spune Nicoleta Toma, în care cea mai importantă lecție este cea a ”omeniei”.

Nicoleta Toma (foto), învățătoare cu o experiență la catedră de peste 30 de ani, se regăsește pe lista nominalizaților pentru ”Învățătoarea Anului 2021”, un proiect educațional inițiat de Mirela Retegan. Mama lui Matei a propus-o printre acei ”învățători și educatori care prin meseria lor pot schimba lumea”: ”Pentru mine ca părinte, faptul că fiul nostru o vede ca pe <o zeiță cu puteri supranaturale>, faptul că zilnic așteaptă cu nerăbdare întâlnirile cu ea din sala de clasă, venind de fiecare dată mai încrezător, mai plin de vise și speranță, nu pot decât să mă facă să mă înclin în fața ei.”

Reacția învățătoarei atunci când am căutat-o, curioși să aflăm cum face învățarea la clasă, a fost: ”Ce frumos! Mă simt așa măgulită! Dar mie nu îmi place să mă laud foarte tare.” Prima întrebare a fost de ce crede că cei mici o văd ca pe o învățătoare ”magică”. Răspunsul: ”Încerc să fac din fiecare zi de școală o sărbătoare”.

”Elevii să vină cu drag la școală!”

Ce și-a propus dintotdeauna Nicoleta Toma a fost să îi motiveze pe copii să vină cu drag la școală, iar ceea ce o ghidează este să vadă ”binele din fiecare copil”. ”Consider că ar trebui să promovăm în școală sisteme de valori pro-sociale și să construim adevărate caractere. Elevul trebuie valorificat pentru ceea ce știe, nu pedepsit pentru ceea ce nu știe.

Eu le spun de foarte multe ori părinților: Fiecare copil are ceva bun în el și niciodată nu trebuie să îi comparați. Fiecare copil este unic și, la un moment dat, toți își găsesc drumul. Copilul trebuie lăsat pe drumul pe care el îl alege. Dacă un copil face cu plăcere ceea ce face, atunci va avea succes. Dacă este împins de la spate să facă matematică și lui nu îi place matematica, părerea mea este că el nu va avea satisfacții și nici rezultatul pe care îl așteaptă părinții”, spune Nicoleta Toma.

Elevii învățătoarei Nicoleta Toma

Învățătoarea consideră că atât în școală, cât și în viață, ”oamenii au momente mai bune sau mai rele, sunt mai încrezători sau mai emoționați, mai fericiți sau mai triști, iar societatea sau profesorii ar trebui să recompenseze mai des momentele bune, deoarece în cazul educației vorbim de continuitate”.

Un elev încurajat, lăudat, apreciat – chiar dacă are și părți negative – va veni cu drag la școală și va dori să își schimbe comportamentele negative. El se va simți apreciat, iubit, respectat, iar acest lucru se numește motivație. Elevii au nevoie să se simtă în largul lor la școală, să nu le fie frică să pună întrebări dacă nu știu și să răspundă liber, fără teama de a fi certați sau pedepsiți de profesori dacă nu au răspuns corect”, adaugă Nicoleta Toma.

Familia de la școală

De altfel, învățătoarea își încurajează elevii, încă din clasa pregătitoare, să își spună punctul de vedere, îi lasă să o contrazică, dar le cere întotdeauna să vină cu argumente: ”În clasa I, chiar dacă sunt mici, știu să argumenteze. Este foarte important pentru un copil să își spună punctul de vedere, pentru că acest lucru înseamnă că el chiar gândește, nu stă doar în bancă și ascultă pe doamna învățătoare și zice Da, doamna învățătoare… Dacă are argumente, da, poate să mă contrazică.”

Pe de altă parte, învățătoarea își recunoaște greșelile în fața copiilor, nu ascunde acest lucru și îi încurajează, ori de câte ori observă, să o corecteze. Uneori greșește intenționat, alteori chiar se întâmplă în mod real. ”Nu sunt perfectă, mai greșesc, sunt om, cine știe ce zi am avut, poate mi-a fugit mintea în altă parte și este foarte bine că mă corectează. Pe de o parte, copilul îmi arată că este atent, pe de altă parte îmi demonstrează că are încredere în mine”, explică Nicoleta Toma.

Generațiile trecute…

Relația pe care și-o construiește cu cei mici este una bazată pe încredere, știind că lucrurile merg bine doar atunci când elevii au încredere în dascălul lor și simt că acesta le este alături: ”Noi chiar așa ne numim: familia de la școală. Le-am spus încă de la început că suntem o familie și eu pentru ei voi fi o a doua mamă.

Dacă reușești să obții încrederea copilului și dacă îi vezi punctele tari, lucrurile vor merge cum trebuie. Dar dacă îi arăți punctele slabe – Nu ești bun, stai jos! – atunci l-ai pierdut. Eu consider că un copil care învață încă din clasele primare să aibă încredere în forțele proprii și în propria persoană, el va ști pe viitor că poate să facă aproape orice lucru.”

”Consider că prima și cea mai importantă lecție, pe care trebuie să o învețe un elev, este lecția omeniei: încurajați să fie respectuoși, iubitori, empatici, să aibă o gândire critică, să nu se teamă să își exprime liber gândurile și sentimentele, iar pe acest fundament sănătos să se construiască educația lui cognitivă.”

Ceai pentru părinți

Deși are o vastă experiență la catedră, învățătoarea mărturisește că este atrasă de tot ce apare nou în ceea ce privește activitățile la clasă și aplică ceea ce crede că este benefic pentru copii. Își amintește de prima zi de școală a promoției de astăzi, când s-a gândit să pornească pe noul drum, alături de copii și părinți, într-un mod altfel, așa cum aflase de la fiul său că se întâmplă la o școală din Anglia. Nicoleta Toma este mamă a doi copii, un băiat care a studiat în Anglia încă din clasa a XI-a și o fată care a urmat studiile universitare în Elveția (în clasele primare, învățătoare i-a fost chiar mama ei și a povestit despre acest lucru chiar și profesorilor de la facultate).

Încântată de exemplul britanic, le-a oferit părinților în acea primă zi din clasa pregătitoare un pliculeț cu ceai ”No stress” și un bilețel în care îi îndemna să meargă acasă, să își facă un ceai cald, să se relaxeze și să aibă încredere că își lasă copiii pe mâinile unui dascăl care va face tot ce îi stă în putere pentru a fi un bun ghid copiilor lor. ”Amintește-ți că vom lucra împreună și vom da tot ce este mai bun pentru binele copilului tău”, era mesajul învățătoarei.

Tot ce își dorea era să înceapă o strânsă relație de colaborare și de încredere cu părinții copiilor, iar a doua zi, la ședință, i-a rugat să scrie câte o scrisoare. Un bilețel în care să facă o prezentare a copilului, să vorbească despre punctele forte și slăbiciunile acestuia, să spună ce așteptări au și să ofere orice informație care ar putea-o ajuta în relația cu cel mic. ”Părinții mi-au trimis scrisori foarte frumoase, foarte emoționante. Le-am răsfoit acum și îmi dau seama cum au evoluat copiii, dar și relația mea cu părinții. Le voi păstra până în clasa a IV-a și atunci le vom deschide împreună”, spune învățătoarea.

Pictori la ora de scriere 

Orele, și nu numai la generația aceasta, Nicoleta Toma încearcă să le facă cât mai atractive. La Matematică, lucrează cu mult material concret, iar elevii au învățat adunarea și scăderea folosind diverse obiecte. La scăderi, de exemplu, a venit în clasă cu pungi de pufuleți, copiii au zis ”wow, pufuleți la ora de matematică” și au făcut scăderea până au mâncat toți pufuleții.

Acum în clasa I, învățătoarea s-a gândit cum să îi facă pe copii să îndrăgească scrierea de mână – să înveți să scrii, mai ales în școala online, nu este ușor – și le-a spus că sunt pictori: ”Să vă închipuiți că sunteți niște pictori, în mână aveți niște pensule și trebuie să pictați cele mai frumoase litere… Copiilor le-a plăcut foarte mult acest exercițiu de imaginație. Am terminat alfabetul, dar rămânem în continuare pictori.”

Metodele specifice gândirii critice (învățătoarea a urmat acum 20 de ani un curs de gândire critică și chiar a avut clase speciale de gândire critică) sunt aplicate atât la Comunicare, cât și la Matematică, iar copiii sunt foarte atrași să învețe cu metoda ”Ciorchinele” sau ”Știu, vreau să știu, învăț”.

În plus, clasa Nicoletei Toma este una foarte ”muzicală”, învățătoarea fiind absolventă de școală de muzică. În perioada în care copiii nu au putut să cânte și să se miște în clasă, din cauza regulilor impuse de pandemie, ”Pastila de muzică” a însemnat exersarea unor momente frumoase, create de profesoara Ana Maria Rusu, cum ar fi cel cu hârtia de copt.

Muzica le aduce copiilor multă veselie. Muzica este frumoasă, aduce frumusețe, îi face pe copii, de ce nu, mai buni, îi face să iubească frumosul, melodiosul și aduce bucurie. Școala trebuie să fie bucurie, fiecare zi la școală trebuie să fie o sărbătoare”, explică Nicoleta Toma importanța orelor de muzică la școală.

Clasa învățătoarei este înscrisă în proiectul ”Educație la înălțime”

Visul la catedră

Pentru învățătoarea din Bistrița, starea de bine la școală nu este doar un concept la modă și insistă să spună că în momentul în care ”copilul se simte bine la școală și are încredere în dascălul lui, totul este bine”. Atunci când intră în sala de clasă, lasă la ușă toate problemele personale, toate grijile: ”Când am închis ușa la clasă, copiii sunt totul pentru mine și le spun: Dacă voi sunteți veseli, îmi dați toată energia voastră pozitivă. La rândul meu, eu vă dau energia mea și atunci suntem fericiți! Acesta este de fapt secretul…”

”Chiar îmi place ceea ce fac, sincer”, continuă Nicoleta Toma. ”Fac cu pasiune și cred că acesta este modul de a-i face pe copii fericiți la școală și fiecare zi să fie o sărbătoare. Eu sunt foarte fericită că sunt învățătoare.”

Nicoleta Toma și-a dorit să fie învățătoare de când era mică. La cămin, era fascinată de educatoare, ”îndrăgostită de părul ei lung și blond” și când mergea acasă, își punea pe cap eșarfele mamei, aranja păpușile pe pat și făcea lecții cu ele.

Educatoarea și, mai apoi, învățătoarea i-au fost modele: ”Eu am terminat la Școala Gimnazială nr.1 clasele I-VIII și sunt învățătoare la Școala Gimnazială nr.1. M-am întors în școala în care am studiat. Am fost elevă în singura clasă compactă de muzică din școală și draga mea doamna învățătoare – acum are 93 de ani – a fost un model extraordinar pentru mine și îi sunt recunoscătoare pentru tot ce a făcut pentru noi.”

Activitate în aer liber

Menirea unui profesor

După atâția ani la catedră și multe generații formate, satisfacția cea mai mare a învățătoarei vine atunci când foștii elevi își amintesc ”cu drag” de ea, o caută și rememorează împreună episoade din clasele primare: ”Eu le spun și părinților: nu vreau ca atunci când ne întâlnim pe stradă să treceți pe partea cealaltă și să spuneți Bine că am terminat … Acest lucru ar însemna că nu ți-ai atins scopul ca dascăl.”

Care este scopul unui dascăl? ”Să învețe copiii, de orice fel ar fi. Să nu țină cont din ce familie provin, cine este mama sau cine este tata. Să îi învețe binele, să îi învețe frumosul, să le formeze caractere frumoase. Acesta este scopul unui dascăl. Oricum ar fi, în orice situație, să învețe orice copil. Asta este menirea noastră!”

Nicoleta Toma s-a înscris și în proiectul ”Adoptă intelectual un copil”, iar în 2011 a realizat o carte pentru elevii de clasa pregătitoare și clasa I – ”Colorează Bistrița”. Proiectul a continuat și a urmat o a doua carte, scrisă în colaborare cu alți profesori, ”Cultură și Civilizație la Bistrița”, adresată ciclului primar, apoi alte două pentru gimnaziu și liceu. Toate sunt studiate acum ca opționale la clasă, iar copiii – spune învățătoarea – sunt fascinați să își descopere orașul și zona în care trăiesc (cărțile pot fi găsite aici)”Fac cu plăcere tot ce fac, iar satisfacția profesională este enormă. Eu mă simt foarte bine și împlinită când reușesc tot ceea mi-am propus!”, conchide învățătoarea din Bistrița.

Sursa foto: Arhiva personală – înv.Nicoleta Toma

Citește și:

1 COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.