Clasa dintr-un sat din Sălaj în care fiecare copil are calculator. Învățătoarea: ”Am înlocuit fișele tradiționale cu softurile educaționale”

0
Foto: facebook.com

O sală de clasă primară de la sat, dotată cu calculatoare, nu este o imagine pe care o vezi des în școlile din România. Elevii de clasa I din comuna Halmășd, județul Sălaj, au o astfel de clasă și, deși calculatoarele nu sunt de ultimă generație, ei învață cu ajutorul lor și exersează la Matematică și Comunicare. Învățătoarea Loredana Iuliana Matei a vrut să aducă la clasă metode prin care să îi atragă pe copii și să aprofundeze cunoștințele, în condițiile în care mulți dintre ei provin din familii defavorizate și nu vin în fiecare zi la școală. În urmă cu doi ani, învățătoarea a reușit să obțină 15 calculatoare într-un proiect desfășurat de o organizație non-guvernamentală. Numărul lor a ajuns acum la 19, iar învățătoarea poate lucra diferențiat, dar își încurajează elevii să lucreze și în echipe.

Învățătoarea Loredana Iuliana Matei (foto) predă la Școala Gimnazială ”Avram Iancu” din comuna Halmășd, Sălaj, și are 20 de copii în clasa I. Într-o localitate cu multe familii care trăiesc la limita sărăciei și care se confruntă cu absenteismul școlar, învățătoarea a căutat o soluție prin care să facă lecțiile atractive.

Calculatoarele le-a obținut în urmă cu doi ani, atunci când preda la o altă școală, desființată între timp, și le-a adus la Halmășd unde a preluat, în toamna lui 2018, clasa pregătitoare.

Am aplicat la ”Ateliere fără Frontiere”, un ONG care se ocupă cu reinserția profesională și cu recondiționarea aparaturii IT. Asociația are o campanie, de două ori pe an, Dăm click pe România, și am obținut 15 calculatoare de la ei. Cu ajutorul școlii, am mai luat încă 4 și fiecare copil are calculatorul lui. Ceea ce mi-aș dori eu este să aplice și alte învățătoare, pentru că tot se bate moneda pe competențele digitale și chiar le încurajez să facă acest lucru”, spune Loredana Iuliana Matei.

Copiii au acces la calculatoare nu numai în timpul orelor, dar și în pauze ori dimineața, atunci când ajung mai devreme cei care fac naveta. Calculează, fac adunări și scăderi, învață literele și scriu cuvinte, toate cu ajutorul unor softuri educaționale, instalate de învățătoare, calculatoarele nefiind conectate la Internet.

Cu aceste softuri a pornit Loredana Iuliana Matei lecțiile în clasa pregătitoare. ”Am zis că trebuie să fac ceva să fie atractiv și am decis să folosesc aceste softuri educaționale. Unul dintre avantaje este că poți să lucrezi diferențiat. Sunt copii care, nefrecventând zilnic școala, au lacune și prefer să îi las pe acești copii să lucreze la calculator, să formeze cuvinte din silabe, să facă operații… Practic, am înlocuit fișele tradiționale cu tot ceea ce înseamnă soft educațional. Te ajută să lucrezi diferențiat, dar este și atractiv pentru copii. Anul trecut, de pildă, când se jucau cu Trenulețul Titi, ei nici nu simțeau că de fapt învață litera T. Pentru ei era un joc. La sfârșitul zilei, dacă îi întrebai ce au făcut azi, ei spuneau: Ne-am jucat!”, povestește Loredana Iuliana Matei.

Acum, la clasa I, spune învățătoarea, folosește mai rar toate calculatoarele odată pentru că și-a propus să dezvolte munca în echipă: ”Vreau să pun accent pe lucrul în echipă, pe cooperare, pe colaborare și ei se grupează câte 2-3 la un calculator. Copiii învață în acest fel să se accepte unii pe alții și să se ajute.”

Faptul că într-o clasă sunt atâtea calculatoare li se pare un lucru senzațional copiilor din școală care vin aici pentru prima dată. La început, a fost o provocare și pentru elevii învățătoarei Loredana Iuliana Matei, dar acum s-au obișnuit, ”lor nu li se mai pare ceva extraordinar”:

”Este stilul nostru. Vedeam, anul trecut, reacția celorlalți copii când ajungeau la noi în clasă: Wow, dar are fiecare copil calculatorul lui?! Elevilor mei li se pare acum foarte normal. Erau, la un moment dat, copii care nu rezonau foarte bine cu ideea de calculator și preferau fișă. Am observat că sunt fascinați acei copii care nu au condiții acasă. Uneori mai greșeau, dar niciodată nu i-am certat… Nu-i nimic, greșeala este oportunitate de învățare, ce se poate strica la un calculator.

Pauza de lectură

Dincolo de tehnologie, Loredana Iuliana Matei încurajează lectura în rândul elevilor săi. Ne povestește că, anul trecut, la clasa pregătitoare, copiii aveau, în fiecare zi, o pauză de lectură de 15 minute. În clasa I, cei mici explorează lumea cărților într-un colț de lectură amenajat în clasă, unde se află o canapea. Atunci când ”elevii termină mai repede anumite sarcini”, merg în acel colț și citesc, dar învățătoarea își dorește ca, din semestrul al doilea, să aibă o oră de lectură cu toți copiii, alăturându-se în acest fel campaniei inițiate de Anca Tîrcă, ”Toată școala citește”.

”Mi-am propus să rămânem o oră pe săptămână într-una din zile și să citim. La clasa I, lucrurile sunt diferite față de clasa pregătitoare și mie nu îmi ajunge niciodată timpul. Mă țin de programă, dar nu mă țin întotdeauna de planificare, pentru că mă duc foarte mult pe nevoile copiilor. Noi construim cărămidă peste cărămidă și tot ce le spun acum îmi va folosi mâine ca bază de pornire în următoarea lecție și nu poți trece așa…”

Sala de clasă cu canapea și calculatoare are și o mini-bibliotecă și se poate observa că învățătoarea acordă atenție spațiului din clasă: ”Niciodată nu personalizez sala de clasă la începutul anului școlar, o fac pe pe parcurs. În clasa pregătitoare, în canapea începea întâlnirea de dimineață, aveam și un semafor al emoțiilor… Stăteam pe canapea și îmi spuneau copiii cum se simt ei… Eu reciclez și recondiționez foarte mult. Ideea că nu avem bani de materiale la mine nu prinde pentru că, dacă ai voință, sunt atâtea materiale și chiar dacă sunt uzate, cu un strat de vopsea, cu puțină imaginație și cu puțină muncă, poți realiza foarte multe lucruri. Eu mă duc foarte mult pe ceea ce copiii creează și le folosim pe o perioadă îndelungată.”

O mână de ajutor pentru copiii sărmani

Într-o clasă cu mulți copii proveniți din familii defavorizate, unii de origine romă, Loredana Iuliana Matei nu numai că pornește procesul de învățare de la nevoile lor, dar încearcă să îi și ajute. A înființat Asociația ”Copiii Satelor” prin care colectează haine, obiecte sau jucării pe care le oferă copiilor nevoiași.

”Am învățat că oamenii sunt buni în esență, doar să rezoneze puțin și să vadă că da, se poate. Eu cred că se poate să îi sprijinim și am reușit să creez chiar o interconexiune între copii: copiii mai sărăcăcioși primesc de la ceilalți copii diferite obiecte, haine… Recunosc că lumea este un pic reticentă, dar când faci acțiuni de genul acesta, nu urmărești absolut niciun câștig pecuniar.

Noi nu lucrăm cu mașinării, nu le putem scoate din priză. Trebuie să te gândești la copilul acela: are cu ce să îmbrace când vine la școală, are în geantă mâncare? Sunt foarte multe aspecte, și din păcate, mă lovesc de asta. Sunt copii care nu au mâncare la școală. Cum să faci cu ei educație pe stomacul gol? Cum să stea să mă asculte pe mine când le vorbesc despre generozitate sau altruism când ei nu au mâncat nimic în ziua respectivă?”

Povestea unei învățătoare

Loredana Iuliana Matei predă de doi ani la școala din Halmășd, o localitate aflată la 15 kilometri de comuna în care locuiește. Absolventă de liceu pedagogic, a revenit în învățământ după o absență de 12 ani, după ce a fost, pe rând, educatoare, șef serviciu financiar la o unitate militară și a muncit timp de cinci ani în străinătate.

”Am lucrat doi ani ospătar, după care am rămas cu restaurantul respectiv și am avut o mică afacere vreo 3 ani. M-am întors în 2010, pentru a-i face actele fiului meu și nu am mai plecat. Pentru că actele durau mult, mi-am luat din nou post de educatoare, atunci locuiam în Șimleu, apoi m-am mutat la Nușfalău și am fost profesor de științe economice pentru că am terminat Științe Economice. În 2015, am dat titularizarea și așa m-am întors la dragostea mea din clasa a III-a, aceea de a fi învățătoare”, povestește Loredana Iuliana Matei.

Înainte de a ajunge la Halmășd, învățătoarea a predat la școala din Aleuș (un sat mic, care ține de comuna Halmășd, cu mulți copii de etnie romă), desființată însă în 2018.  Acolo, își amintește învățătoarea, a reușit să amenajeze o clasă colorată, cu jocuri și trasee educaționale, și tot acolo a pornit ideea învățării cu ajutorul tehnologiei, un proiect pus în practică la școala de acum, la clasa pregătitoare, și cu care a câștigat anul trecut la ”Creatori de educație”.

Foto: înv. Loredana Iuliana Matei 

Citește și:

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.