Proiectul în care profesorii pregătesc gratuit elevii, de la clasa I până la liceu: ”Ești mai fericit atunci când dai decât atunci când primești”

0
Foto: pixabay.com

Alexandru este elev în clasa a VIII-a și atât de mult i-au plăcut orele cu profesoara de română încât și-a convins o colegă de clasă să se înscrie și ea în program. Ei sunt doar doi dintre cei aproape 360 de elevi care fac pregătire în cadrul proiectului ”Adoptă intelectual un copil”, în care peste 200 de profesori s-au oferit voluntari pentru a lucra cu elevi de la clasa I până la clasa a XII-a, inclusiv pentru examenele de Evaluare Națională și Bacalaureat. Proiectul a pornit în urmă cu aproape o lună și fiecare dintre profesori se întâlnește cel puțin o oră pe săptămână cu elevul său din online. Unii dintre profesori au și câte patru – cinci elevi pe care îi pregătesc, iar ceea ce i-a motivat să se alăture proiectului a fost ideea de a ajuta un copil și de a-l face să progreseze. O idee frumoasă, descriu profesorii proiectul, dar și o dovadă în plus că ”schimbarea se produce la firul ierbii”.

”Adoptă intelectual un copil” este o inițiativă lansată de comunitatea For Life, care organizează mai multe cluburi pentru elevi, între care și ”Mate pentru toți”, unde cei care au nevoie de ajutor la Matematică îl pot primi din partea profesorilor, studenților sau a celor pasionați de această disciplină.

Profesorul de matematică, Ovidiu Bădescu, cel care a pornit crearea comunității, povestește că ”Adoptă intelectual un copil” este o idee desprinsă din ”Mate pentru toți”, după ce o profesoară a sugerat pregătiri individuale cu elevii.

Pe rețelele de socializare a fost lansat apelul la voluntariat și, până în momentul de față, s-au înscris peste 250 de profesori, dar și studenți, și peste 350 de elevi din ciclul primar, gimnazial și liceal. Pregătirea vizează examenele naționale și consolidarea activității de la clasă, printre disciplinele din program numărându-se Limba română, Matematică, Biologie, Fizică, Chimie, Informatică, Istorie sau Limba engleză.

O poveste spusă mai departe

Alexandru a făcut până acum în program două ore de pregătire la Română pentru Evaluarea Națională cu profesoara Andreea Marina Dincea. Orele i se par atractive, iar progresul îl consideră evident.

Elev în clasa a VIII-a la Școala Gimnazială Basca Rozilei (Nehoiu, Buzău), Alexandru s-a înscris în proiect pentru a reuși să ia o notă la Limba română suficient de mare încât să intre la liceul dorit.

”Orele de pregătire sunt foarte eficiente, pe zi ce trece reușesc să lucrez cu mai mare ușurință la Limba și literatura română. Aceste ore sunt diferite față de cele de la școală deoarece modul în care lucrăm este mai accesibil, nemaifiind un număr mare de elevi la fel ca în clasă. Ideea ca profesorii să pregătească voluntar elevii este una bună, fiindcă ne ajută pe cei care dorim să facem pregătire fără să ne punem părinții la cheltuieli suplimentare”, spune Alexandru.

El a povestit la școală despre orele de română din program, despre modul cum explică profesoara, iar o colegă s-a arătat și ea interesată să se înscrie în proiect.

”Fiind foarte mulțumit de modul dumneaei de a lucra cu copiii, am invitat-o și pe ea în acest proiect, spunându-i că este un mare avantaj. În primul rând, nu trebuie să își mai pună părinții să cheltuiască o sumă costisitoare pentru meditații. În al doilea rând, poate obține o notă mare la examen cu ajutorul și sprijinul doamnei profesoare care ne pregătește explicându-ne exercițiile pe care nu le înțelegem”, declară Alex, care va începe și pregătirea la Matematică în cadrul proiectului.

Profesoara Andreea Marina Dincea va lucra de săptămâna aceasta și cu colega lui Alexandru. ”La rugămintea lui, voi lucra și cu ea. Atât de încântat a fost încât i-a povestit la școală și a vrut să participe și ea la orele de pregătire. Lucrăm teste de antrenament și intervin prin aplicații antrenante care ajută în umplerea unor lacune”, spune profesoara.

Proiectul care reușește să conecteze profesori și elevi din diferite colțuri ale țării i s-a părut profesoarei de liceu din Orșova ”o idee frumoasă” pe care a îmbrățișat-o și din ”pasiunea de a lucra cu elevii de gimnaziu”.

Dacă nu pornim de la firul ierbii…

La pregătirile pentru Limba și literatura română s-au înscris 34 de profesori care lucrează cu 62 de elevi, precizează Claudia Dascălu, coordonator al grupului de profesori de română. Întâlnirile online au loc o dată pe săptămână, o oră – două ore, depinde de profesor și de elev, dar ”sunt profesori care au lucrat și două ore și jumătate”. ”O colegă ne spunea că a pierdut noțiunea timpului. Nu există presiuni de genul acesta fiind voluntariat, timpul oferit se face în funcție de nevoile elevului și de posibilitățile profesorului”, explică profesoara de română din Mehedinți.

Claudia Dascălu pregătește doi elevi de clasa a V-a, un elev din Caracal și o elevă din București și spune că orele îi încântă pe copii întrucât ”se simt mai liberi”: ”Nefiind cadrul formal, se creează o altfel de conexiune.”

Profesoara a răspuns provocării de a participa la proiect din dorința de a ajuta, deși în jur a constatat un scepticism: ”Da, profesorii nu au niciun avantaj. Scopul este să construim o comunitate frumoasă și eu am speranța ca pe viitor să reușim să creștem această comunitate, chiar dacă suntem o picătură într-un ocean. Am apreciat inițiativa aceasta pentru că, până la urmă, schimbarea se produce la firul ierbii. În loc să ne concentrăm pe lucrurile negative, pe ce nu merge, pentru că aceasta este tendința în învățământ, să ne plângem, hai să vedem ce poate face fiecare pe bucățica lui și să aducem vibrație pozitivă.”

Claudia Dascălu mai spune că părinții elevilor înscriși în proiect apreciază inițiativa și amintește de mama a două eleve gemene care a fost încântată de orele de pregătire la Română și a aplicat și pentru Matematică. ”Pentru primele trei săptămâni, feedback-ul este pozitiv și din partea copiilor, și din partea profesorilor, și din partea părinților. Tuturor celor implicați le-a plăcut ideea, iar noi ne propunem să ajungem la toți elevii. Deocamdată sunt mai mulți elevi doritori decât profesori”, completează profesoara.

Un proiect peste așteptări

Dintre cei 356 de elevi înscriși în program, 42 sunt din ciclul primar, iar învățătorii voluntari sunt 40, un număr care arată că ”noi suntem și inimoși și implicați în ceea ce privește bunăstarea copilului”, precizează Georgeta Banu, învățătoare în Făgăraș, coordonator învățământ primar.

Deși nu toți învățătorii au încă elevi cu care lucrează (s-au înscris mai târziu în proiect, iar colegii veniți la început au luat și câte 2-3 copii la pregătire), Georgeta Banu se așteaptă să vină mai mulți elevi în program, mai ales că anul acesta se vor organiza evaluările la clasele a II-a și a IV-a.

Majoritatea părinților și-au dorit o pregătire suplimentară la clasă. Când am lansat inițiativa, nu se știa că se vor da evaluările, dar în momentul în care s-au anunțat, au început să se înscrie mai mulți copii. Este peste așteptări modul în care proiectul funcționează. Sunt copii care primesc ajutor, sunt oameni care vor să ajute. Faptul că, de la o săptămână la alta, lista se tot mărește este un plus. Este curajos și de apreciat și faptul că părinții elevilor din ciclul primar au gustat această idee. La început, eram un pic reticentă că nu vor fi interesați, dar avem copii de clasa a II-a, a III-a, a IV-a. Am primit feedback bun de la colege, de la copii care cer, care mai vor…”, spune Georgeta Banu.

Învățătoarea lucrează cu o fetiță de clasa a II-a din Constanța, se văd o dată pe săptămână video, dar țin legătura pe Whatsapp ori de câte ori copilul are o nevoie, are ceva de întrebat, are o nelămurire.

”E o fetiță foarte bună. Lucrează, îi place, este interesată și își dorește să continue. Cred că ea ar vrea să ne vedem de 2-3 ori săptămânal. Lucrăm la Română și Matematică, facem exerciții de autocunoaștere, intercunoaștere. Ea este foarte curioasă, citește foarte mult și vine cu tot felul de provocări.

La aceste ore, totul este un pic mai lejer. Copiii pot întreba absolut orice, este mai multă destindere, contează faptul că nu sunt notați, faptul că nu sunt întrebați. Eu, de exemplu, nu dau teme. Dacă sunt ore destinate copilului, eu mă pliez pe nevoia lui și nu el după mine, eu fiind în sprijinul lui”, precizează învățătoarea din Făgăraș.

Mamă și fiu, voluntari

Învățătoarea Mirela Botsch din Ticușu Nou, Brașov, face pregătire cu un copil de clasa a III-a din județul Dâmbovița. Lucrează cu el la Română și Matematică și îi trimite diferite jocuri pentru a exersa. ”Chiar era fericit și mă întreba într-o seară dacă mai am. Era foarte încântat. E un băiețel simpatic. Mie îmi place să lucrez cu copiii și îmi place să ajut”, spune învățătoarea care predă la clasa a III-a.

A aflat despre proiect de pe grupul ”Mate pentru toți” (este pasionată de matematică), s-a înscris, i-a spus și fiului său, care este student în anul III în Brașov, și lucrează și el la Matematică cu o elevă de clasa a XII-a de lângă Sighișoara, pentru examenul de Bacalaureat. ”Au întâlniri pe Zoom, îi trimite teste, le lucrează și apoi le discută împreună. Ajutăm câteodată amândoi și pe Mate pentru toți. Îmi place să lucrez cu copiii mici, să văd rezultate în urma mea. Este foarte bine când vezi că nu muncești degeaba. Îmi place să ajut, așa i-am învățat și pe copiii mei: ești mai fericit atunci când dai decât atunci când primești. E o fericire care nu se compară, este o mulțumire sufletească”, spune învățătoarea.

Matematica e plăcută și te ajută în orice

Theodor, elev în clasa a V-a (Călărași), face pregătire la Matematică cu profesoara Iuliana Cîju și așteaptă cu nerăbdare întâlnirile pe Zoom cu doamna care ”explică suuuper și e tare drăguță”.

”De la prima întâlnire, mi-a spus că îi place faptul că am răbdare cu el și că îi explic tot ce întreabă. După întâlnirea sincron, instant primesc mesaje de la el în care mă întreabă cînd ne mai vedem. Este foarte simpatic și nerăbdător să ne întâlnim din nou”, spune Iuliana Cîju, profesoară de matematică în Constanța.

Iuliana Cîju a acceptat să intre în proiect pentru că a vrut să ajute așa cum a fost și ea ajutată în liceu de către dirigintele său. Cunoștea programul ”Mate pentru toți” inițiat de profesorul Ovidiu Bădescu, îi urmărea activitatea de ani de zile, îi apreciază modul în care lucrează cu elevii (amintește de mesajele scrise de profesorul din Reșița pe testele elevilor), dar și implicarea sa în SuperTeach. Toate au fost motive care au determinat-o să răspundă invitației.

”Eu am încercat întotdeauna să le demonstrez, în primul rând, părinților că Matematica nu este materia <urâtă> cu care am crescut noi. Mulți din generațiile noastre au niște amintiri neplăcute, din păcate. În clasa a V-a, copiii vin deja cu un bagaj emoțional versus Matematică: nici mamei nu i-a plăcut geometria, nici tata nu s-a descurcat, lucruri care îi fac din start să pună un zid între ei și matematică. Încerc să mă lupt cu mine, cu ei, cu părinții să înțeleagă că matematica este ceva care chiar e plăcut și care te ajută în orice”, spune Iuliana Cîju.

Feedback-ul unei eleve de clasa a XII-a din București

Ana: ”M-am înscris în acest proiect fiind clasa a XII-a, cu scopul de a progresa în materia pentru Bacalaureat împreună cu doamna Cristina Gherman. Sunt foarte mulțumită de acest proiect și m-a bucurat enorm să întâlnesc o profesoară atât de bună și să facem un schimb de experiență în aceste vremuri grele, mai ales că sunt copii care nu își pot permite să plătească pregătiri în plus. Sunt recunoscătoare. Orele noastre sunt interactive și chiar aștept mereu următoarea întâlnire.”

  • Profesorii care vor să se înscrie în programul ”Adoptă intelectual un copil” pot completa formularul de participare AICI. (Sunt discipline la care elevii s-au înscris și sunt așteptați profesori voluntari pentru a face pregătire cu ei. Inițiatorii proiectului spun că toți elevii vor fi cuprinși în program în măsura în care se vor înscrie profesorii)
  • Elevii care vor să participe la program se pot înscrie AICI (formularul se completează de către părinte, chiar dacă este major copilul)

Citește și:

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.