Fizica predată de o elevă de liceu unor copii de gimnaziu, într-un program de voluntariat. Ana: „Mi-aș dori ca profesorii să fie mai implicați la clasă”

0
Ana Encescu, ”profesor” pentru copiii de gimnaziu

Ana Encescu este unul dintre voluntarii din programul ”Adoptă intelectual un copil”, în care profesori, elevi sau studenți fac pregătire gratuită cu elevii care au nevoie de ajutor la o anumită disciplină. Pasionată de fizică, Ana le-a predat anul trecut, în clasa a X-a, unor copii de clasa a VII-a și a ales să facă acest lucru pentru că și ea, la rândul ei, când era la generală, a participat la cursuri susținute de elevi mai mari. A realizat atunci că altfel se produce învățarea de la elev la elev și și-a propus să facă și ea cândva acest lucru. Programul derulat de For Life a fost o oportunitate pe care Ana nu a ratat-o, a devenit o experiență din care a avut și ea de învățat și va continua să lucreze cu elevi mai mici și în acest an școlar.

Ana Encescu (foto) este elevă în clasa a XI-a la Colegiul Național „Tudor Vladimirescu” din Târgu Jiu, specializarea matematică-informatică intensiv. Și-a descoperit pasiunea pentru fizică încă din gimnaziu, fiind atrasă de ”combinația între matematică, logica din matematică și partea aplicată din chimie, biologie și viața reală”. ”Un fel de matematică aplicată și m-a atras foarte mult”, mărturisește Ana. Profesoara de fizică din gimnaziu este cea care a apropiat-o foarte mult de această disciplină și a susținut-o să facă performanță. A mers la olimpiada de fizică până în clasa a VIII-a și a avut ”rezultate bune”, ajungând până la faza națională. A continuat să participe și la liceu, deși – spune Ana – nu a mai beneficiat de susținerea profesorului de la clasă.

”La liceu, materia devine foarte grea și, nefăcând la clasă fizică la un nivel mai dificil, am mers la pregătire. Nu prea poți însă să acoperi cu o oră-două de pregătire toată materia, așa că am lucrat foarte mult singură. Anul acesta nu știu dacă voi mai participa. Am decis să merg către Medicină și aș vrea să vă mă focusez pe Biologie și să merg la olimpiadă doar acolo. În clasele a IX-a și a X-a am fost la olimpiade la fizică, biologie și chimie, dar dacă ar fi să trag o linie, cele mai bune rezultate le-am obținut la fizică. Cele mai multe participări la faza națională la fizică le-am avut”, precizează Ana.

”Profesor” pentru colegii mai mici

Despre programul ”Adoptă intelectual un copil” a aflat de la profesorul de geografie din liceu. A atras-o foarte mult ideea de a lucra cu niște copii, mai ales că trecuse și ea prin această experiență în timp ce era la gimnaziu.

”În clasele a VII-a și a VIII-a, am participat la cursuri de fizică ținute de elevi care sunt și au fost studenți la facultăți de fizică din străinătate. Mi-a plăcut foarte mult cum s-au desfășurat cursurile, mi s-a părut ceva inedit, diferit de școală, să învăț de la cineva care este atât de apropiat de vârsta mea. Nu simțeam deloc o tensiune sau o rușine, mi-era mai facil să pun întrebări, ei înțelegeau mai bine neînțelegerile mele, pentru că s-au confruntat cu ele mai aproape în timp decât un profesor adult.

După acele cursuri, am zis că aș vrea să fac și eu asta și când am văzut că am această oportunitate, am zis da, clar. Este prima dată când predau, dar am mai participat la acțiuni de voluntariat. Am făcut la bibliotecă activități recreative cu copii mai mici. Ne-am jucat cu ei, am citit, am desenat, am colorat”, povestește Ana.

În programul For Life, Ana a lucrat anul trecut cu doi copii de clasa a VII-a din București. Se întâlnea cu ei săptămânal, online, le preda, discutau ce au făcut la clasă și lucrau probleme.

”Încercam să îi ajut să fie la nivelul clasei clasei a VII-a și chiar un pic mai sus. Profesorul de la clasă nu preda cum trebuie materia, iar ei nu înțelegeau și nu se descurcau. De aceea s-au înscris în program.

Am încercat să aplic în timpul lecțiilor cu ei mai multe tehnici pe care bănuiesc că le-am învățat și eu, subconștient, de la profesorii mei. Le prezentam lecția, o explicam, îi rugam să scrie ce au reținut, apoi discutam asupra nelămuririlor și părților pe care ei nu le-au reținut. De asemenea, făceam probleme pentru că la fizică este foarte importantă partea aceasta ca să înțelegi teoria”, descrie Ana modul cum desfășura orele online cu cei doi elevi de gimnaziu.

În plus, ea a folosit diferite platforme unde erau prezentate experimente pentru că – explică Ana – experimentele sunt foarte importante la fizică. Din păcate, ”numărul de școli în care se fac experimente este foarte mic”: ”Eu, personal, nu am făcut niciodată experimente la școală, la orele de curs.”

De altfel, Ana crede că în momentul de față este ”un fel de criză, dar nu atât de profesori, cât de profesori care să se implice mai mult”. ”De exemplu, profesorul meu de fizică de la clasă nu se implică așa cum ar trebui. Când eram mai mică aveam mai multe pretenții, mi-aș fi dorit ca profesorul să se dedice mult mai mult, să facem experimente. Acum, sincer, mi-aș dori ca profesorul măcar să își facă lecția. Măcar să își facă lecția pentru cei care doresc să învețe, pentru că la noi a devenit deja o problemă ca profesorii să predea pur și simplu materia. Nu toți profesorii sunt așa, pentru că am și profesori foarte buni la clasă, cum este profesorul de matematică, care este o persoană foarte dedicată. Ideea este că dacă vreau să învăț, ar trebui să am de la cine să învăț”, consideră Ana.

Experiența predării 

În acest an școlar, Ana va continua să predea fizică în programul ”Adoptă intelectual un copil”, fiind mulțumită de rezultatele pe care le-a obținut cu cei doi elevi de clasa a VII-a.  ”Neavând un profesor la clasă care să îi motiveze, nu pot să spun că ei lucrau foarte mult la fizică, dar am constatat că, în urma întâlnirilor noastre, au progresat și nu mai aveau lacunele acelea cu care începuseră. Am vorbit cu ei, anul acesta au un nou profesor, dar își doresc să mai lucrăm împreună”, precizează eleva de liceu.

Personal, experiența de ”profesor” a ajutat-o foarte mult pe Ana să își ”sedimenteze niște elemente de bază într-un fel diferit”: ”Eu am făcut cu ei mecanică și deși știam materia de mecanică de clasa a VII-a, am văzut-o cumva cu alți ochi atunci când a trebuit să le-o predau lor. De asemenea, m-am familiarizat cu procesul de predare, m-a ajutat să îmi văd și profesorii în alt mod”.

”Da, nu este ușor să fii profesor”, admite Ana și se gândește la acei profesori care își fac treaba: ”Este un fel de cerc vicios pentru că profesorii când își doresc și își dau interesul sunt transformați de elevi în niște balauri, chiar dacă ei nu sunt. Un profesor care îți cere să înveți și să te implici la oră va fi transformat într-un personaj negativ de o bună bucată dintre elevi care nu sunt interesați de materie. Bănuiesc că nu este motivant pentru un profesor să vezi că munca pe care o depui nu este apreciată”.

După liceu, Ana intenționează să dea la Medicină în București și a început deja să se pregătească la biologie și chimie. ”Am oscilat în jurul ideii medicale. Anul trecut îmi doream să merg pe inginerie medicală, am avut o perioadă în care am vrut să fac fizică, dar m-am reprofilat și am ales să merg pe Medicină. Mă atrage mediul acesta, îmi place efectiv ideea de lucru în spital, îmi place să lucrez cu oamenii”, mărturisește Ana.

Totuși, eleva din Târgu Jiu nu exclude nici varianta de a studia în străinătate: ”Dacă ar fi să plec din țară, nu m-aș duce pe Medicină pentru că mi se pare că este destul de bună Facultatea de Medicină din România. Aș alege un domeniu care nu este atât de avansat la noi, nu știu însă exact ce.”

Citește și:

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.