Cristina Marin, învățătoare la Școala Gimnazială ”Mihail Kogălniceanu” din Buzău, se numără printre cadrele didactice care au experimentat anul acesta practici din sistemul educațional finlandez, într-un proiect pilot derulat în mai multe școli și grădinițe din municipiu. Având alături mentori din Finlanda, învățătoarea a creat ”o clasă de inspirație finlandeză”, în care a pus accent pe activități în aer liber și pe starea de bine la clasă. A conceput împreună cu alte învățătoare din Buzău un proiect axat pe crearea unui mediu prietenos de învățare și fiecare l-a aplicat la clasă. Pe tot parcursul anului școlar, elevii învățătoarei Cristina Marin (clasa pregătitoare) au învățat cu ajutorul ”teatrului de păpuși”, au exersat folosind platformele digitale și, împreună cu ceilalți elevi din școală și învățătorii lor, au participat la activități în curtea școlii, au făcut drumeții și au citit în pauza de lectură.
Proiectul pilot ”Clase de inspirație finlandeză”, desfăşurat sub patronajul Ambasadei Finlandei şi coordonat de Primăria Municipiului Buzău şi Centrul Cultural şi Educaţional „Alexandru Marghiloman”, a fost implementat în 15 unități de învățământ din municipiul Buzău. 55 de educatori și învățători de la clasele pregătitoare au fost înscriși în proiect și au adus în clasele, școlile și grădinițele lor practici din pedagogia finlandeză.
Zilele trecute, cadrele didactice implicate în proiect au participat la conferința organizată la un an de la debutul programului și au prezentat într-un târg tot ceea ce au făcut de-a lungul anului școlar cu copiii: activități care au vizat starea de bine, metode prin care copiilor le-au fost încurajate curiozitatea, gândirea critică și exprimarea opiniilor, ore practice și lecții desfășurate într-o atmosferă prietenoasă.
Învățătoarea Cristina Marin povestește că proiectul a început în august 2021, când cadrele didactice au participat la un curs intensiv susținut de profesori din Finlanda, care i-au obișnuit, timp de o săptămână, cu ”tainele” școlii finlandeze. Pentru învățătoare, la început a fost o provocare. ”Atunci când ieși din zona de confort nu te simți tocmai bine, dar am zis de ce nu? Pentru mine educația este pe primul loc, hai la drum! Trebuie să fim creativi, curajoși și, într-adevăr, experiența aceasta s-a dovedit foarte utilă, a devenit fericirea și bucuria mea”, mărturisește învățătoarea.
”Culoare, iubire, armonie”
Implicarea în proiect a însemnat pentru învățătoare continuarea unor practici pe care deja le folosea la clasă, dar și idei noi, precum cele de petrecere a timpului în aer liber, și mai ales obiective pentru atingerea cărora au fost ghidați de profesorii finlandezi. La sugestia acestora, educatorii și învățătorii s-au împărțit în echipe și fiecare grupă a realizat un proiect în care a integrat elemente din sistemul educațional finlandez.
”Culoare, iubire, armonie” se numește proiectul pe care Cristina Marin și alte patru învățătoare de la școli din Buzău au ales să-l implementeze, un proiect care a avut ca obiective învățarea centrată pe elev, dezvoltarea unor medii de învățare prietenoase cu copiii, extinderea învățării dincolo de clasă și creșterea nivelului de fericire și bună dispoziție în școli. În acest sens, copiii au fost implicați în activități de amenajare și îngrijire a spațiilor verzi, au făcut drumeții și excursii în natură, au participat la activități de ecologizare și reciclare sau au făcut ateliere de lectură și de gătit.
”Am pus la cale un proiect minunat, bazat pe trei ramuri esențiale”, declară învățătoarea: ”Prima ramură a fost cultura și săptămânal, în fiecare zi de miercuri, timp de 10 minute, am desfășurat activitatea <Toată școala citește>, pe care eu o derulam deja, fiind o idee promovată de doamna Anca Tîrcă, dar am ales să o continuăm, mai ales că am amenajat în curtea școlii spații verzi unde copiii se pot relaxa și pot petrece mai mult timp în natură.
A doua ramură a proiectului a fost ecologia. Am desfășurat activități în aer liber, am plantat pomi și flori în curtea școlii, și chiar în oraș. Pentru noi, mediul natural și activitățile în aer liber au fost o noutate anul acesta și, zicem noi, un împrumut de la finlandezi. A treia ramură a proiectului a fost axată pe starea de bine, pe fericire. Am pornit de la ideea că schimbarea în educație sunt eu, suntem noi, cadrele didactice, și atunci trebuie să facem activități centrate pe elev și să ținem cont de fericirea și de bucuria lor.”
Prin desfășurarea acestor activități, precizează învățătoarea, atmosfera a devenit pe zi ce trece tot mai relaxată în clasă. Elevii nu mai erau ”atât de încorsetați, de constrânși”, pentru că petreceau mult timp în aer liber și socializau.
”Am făcut drumeții, am făcut teatrul de păpuși, exerciții de comunicare și gestionare a emoțiilor. Am plecat de la niște lucruri mici, dar au contat și da, s-a simțit o stare de bine și fericire în rândul copiilor. Ei participau cu mare drag la aceste activități. Apoi, zumzetul acesta de spirit finlandez nu a fost doar în clasa pregătitoare unde eu am implementat proiectul, el s-a extins la nivelul întregii școli, la toate clasele mici, I-IV. Colegii și copiii ni s-au alăturat și au participat în fiecare săptămână la câte o activitate. În general, la noi în școală este o atmosferă prietenoasă și frumoasă, iar colegii au fost receptivi și totul a venit de la sine”, mai spune Cristina Marin.
Învățătoarea admite că schimbările nu se produc peste noapte, ”nu se văd acum, nu se vor vedea într-o lună, nu se vor vedea într-un an probabil”, dar ”se vor vedea pe termen mediu și lung”, iar la sfârșit, profesorii vor putea spune că au pregătit ”niște copii pentru viitor”. Într-adevăr, ”ne-am reinventat puțin”, adaugă Cristina Marin, ”trebuia să facem ceva, altceva, să nu încremenim în lucruri care se practică de ani de zile și chiar am reușit să aducem fericire și stare de bine”. ”Drumețiile, faptul că elevii din toată școala au putut să socializeze, că am ieșit în natură au fost niște lucruri minunate și le-a plăcut foarte mult copiilor”, precizează învățătoarea.
Metode de predare-evaluare
În timpul derulării proiectului de echipă ”Culoare, iubire, armonie”, învățătoarele din Buzău au avut de două ori pe săptămână întâlniri online cu profesorii finlandezi, în care discutau despre activitățile desfășurate, cum au progresat copiii, ce trebuie schimbat, ce este bine și ce trebuie continuat.
Unul dintre lucrurile încurajate de profesorii finlandezi a fost folosirea aplicațiilor digitale. De exemplu, la matematică, copiii au lucrat pe Eduten, o platformă finlandeză, și aceasta a fost o metodă nouă de lucru folosită de învățătoare la clasă, care a prins foarte bine. Copiii erau atrași de ideea de a obține trofeul de platină sau de diamant și au învățat practic prin joc.
La nivel de metode de predare și evaluare, învățătoarea spune că a mers pe ceea ce făcea și înainte, dar aplicat acum într-o pondere mai mare, precum jocul didactic și evaluarea în echipă, în care copiii își dau feedback unii altora, își spun părerea, ce le place, ce nu le place, ce se poate adăuga (”Turul galeriei”).
”Nu a fost neapărat o noutate, dar am folosit mult mai mult evaluarea în echipă, în perechi. De altfel, eu pun accent pe cooperare, nu pe competiție. Fiecare copil este bun la ceva, trebuie doar să descoperim talentul și să-l dezvoltăm. De asemenea, copiii au nevoie de încurajări. Eu întotdeauna îi încurajez pe copilași. Îi încurajăm, nu îi pedepsim și aceasta este o idee minunată a finlandezilor care ne-au spus așa: noi nu pedepsim, noi sărbătorim eșecul pentru că de acolo învățăm. Mi s-a părut extraordinar, minunat. Aceasta înseamnă evaluarea: să încurajezi copilul. Dacă a luat o notă mică, îi spui lui între patru ochi și părintelui, nu trebuie să știe toată lumea. Și îi spui: da, se poate, este aproape bine, poți mai mult și sigur data viitoare va fi și mai bine. Mi se par esențiale aceste lucruri: încurajarea, nu pedeapsa, iar tu să fii un exemplu pozitiv pentru copil”, explică învățătoarea.
În excursie cu… finlandezii
Dacă ar fi să aducă ceva din sistemul finlandez în școala românească, după această experiență a colaborării cu profesori din Finlanda, Cristina Marin spune că acestea ar fi clasele în aer liber, un mediu relaxat de învățare, activități altfel – sportive, practice. Ce a impresionat-o cel mai mult la sistemul finlandez? Faptul că ”ei sărbătoresc eșecul”.
”Cui îi trecea prin cap să sărbătorească eșecul? Asta înseamnă că un copil învață din greșeli și data viitoare nu mai greșește sau nu i se pare o dramă faptul că a greșit. Și ce aș mai lua? Starea de bine. Profesorul trebuie să fie el bine pentru a transmite starea de bine copiilor. Un profesor fericit face elevul fericit. Dacă vii supărat, stresat în clasă, nu îl faci fericit pe copil nicicum, orice joc ai alege. De aceea, este nevoie de o schimbare de mentalitate și acest lucru a început să se întâmple. Pentru mine a fost o provocare. Mă tot întrebam de ce afară, și nu numai la finlandezi, se poate și la noi nu. Atunci am citit, am căutat, am fost la cursuri și am văzut că se poate. Este și o satisfacție personală: crești și tu profesional, cresc și copiii, le vezi progresul și te mândrești cu ei. Se poate schimba mentalitatea. Dacă se schimbă la noi, la adulți, se pot face lucruri minunate”, declară Cristina Marin.
Despre ce au înțeles copiii din Clasa Buburuzelor din toată această experiență a proiectului de inspirație finlandeză: că vor veni finlandezii, vor merge împreună în excursii, vor face poze și le vor aduce dulciuri și jucării, povestește învățătoarea.
”Sunt foarte deschiși și prietenoși. Au înțeles însă și partea serioasă, că facem un Jurnal al fericirii așa cum fac și copiii finlandezi, că Eduten este o platformă finlandeză. Au fost creativi și încântați de fiecare activitate. Marți, la târgul proiectelor, când fiecare echipă de cadre didactice a prezentat ce a făcut tot anul, noi am dus inclusiv păpușile cu care am lucrat și care ne-au dat stare de bine. Profesorii finlandezi au fost foarte încântați de această idee. Teatrul de păpuși este o metodă de învățare pe care noi am folosit-o în cadrul lecțiilor, dar poate fi și o metodă de evaluare.”
După acest an de proiect pilot, învățătoarea Cristina Marin spune că activitățile inspirate de școala finlandeză vor continua în școala în care predă. Vor fi desfășurate mai departe activități în aer liber și ”ne-am propus să amenajăm clase cu adevărat în aer liber”. ”Este nevoie de fonduri, dar avem sprijinul doamnelor directoare, sprijinul primarului, al comunității și părinților și cred că vom putea realiza aceste spații de învățare în aer liber”, mai spune învățătoarea.
Sursa foto: Arhiva personală – înv. Cristina Marin
Citește și:
- Cum a reușit o educatoare să pornească schimbarea în școală. La Salva, profesorii predau în echipă, copiii citesc și au activități în aer liber
- Impresiile unui inspector școlar după o vizită în școlile din Finlanda. Diana Bucuță: ”Reforma începe cu noi, în fiecare clasă”
- Cinci povești puse în scenă de elevii învățătoarei Consuela Colțan: activități desfășurate în clasă, afară sau online, la finalul fiecărei cărți citite
Mulțumesc frumos pentru idei…