Cinci povești puse în scenă de elevii învățătoarei Consuela Colțan: activități desfășurate în clasă, afară sau online, la finalul fiecărei cărți citite

0
”Bătrânul din Lună” - activitate în aer liber. Elevii învățătoarei Consuela Colțan, costumați în personajele îndrăgite

Una dintre marile provocări ale profesorilor din ziua de azi este aceea de a crește și de a forma copii iubitori de lectură, spune învățătoarea Consuela Colțan. ”Este o sarcină extrem de grea, ce necesită soluții creative și inovative, abordări didactice bazate pe metode care dezvoltă gândirea critică și, nu în ultimul rând, tehnici motivaționale.” Învățătoarea a apelat la astfel de metode, iar elevii săi au ajuns să celebreze fiecare carte citită prin activități inedite desfășurate în sala de clasă, în aer liber și chiar în sistem online, atunci când cursurile nu s-au ținut fizic. 

Cinci cărți, cinci povești cu personaje, costume, jocuri, întrebări și un ”StoryWalk” care i-a făcut pe copii să ”alerge” prin pădure după o carte. În acest fel își motivează învățătoarea din București elevii să descopere cărțile și să citească: prin activități post-lectură antrenante și provocatoare. Consuela Colțan povestește experiența elevilor săi din clasa ”Curioșilor creativi”, prezentându-ne cele cinci activități organizate la finalul cărților citite:

”În clasa noastră, citim lunar câte o carte recomandată de mine sau de elevii mei și celebrăm finalizarea lecturii prin activități inedite, un fel de ”punere în scenă” a cărții citite. Decorăm clasa cu elemente specifice acțiunii și atmosferei cărții, ne costumăm în personajul preferat, îndeplinim sarcinile pregătite, iar la final, nu uităm să îi acordăm și o notă cărții, argumentând alegerea făcută.

Spre exemplu, după ce au citit “Vrăjitorul din Oz” de Lyman Frank Baum, copiii au avut întâlnire cu personajele principale și cu invitatul special: bichonul Toto, care a pășit pentru prima oară într-o școală. După ce entuziasmul s-a mai domolit puțin, copiii au trecut la îndeplinirea în echipă a sarcinilor de lucru: stabilirea cronologiei faptelor; însușiri ale personajelor; personajul preferat; jocul “Recunoaște personajul…după replică”; povestire după imagini; joc de rol “Ce dorință ai vrea să îți împlinească Marele Oz?”, construirea drumului pavat cu cărămidă galbenă și cu cuvinte ce au legătură cu lectura citită; realizarea unui Om de Tinichea din cutii de metal și a lui Sperie-Ciori din muulte paie. Rezultatele muncii în echipă au fost remarcabile căci, asemeni personajelor din carte, copiii s-au sprijinit reciproc, în slujba scopului comun.

Am citit împreună și ”Charlie și fabrica de ciocolată” de Roald Dahl. Am fost norocoși să putem vizita toți ”fabrica de ciocolată” (improvizată în clasă), să recunoaștem și să caracterizăm personajele care au prins viață lângă noi, să construim din ambalaje cea mai mare ciocolată văzută vreodată și să realizăm machete cu scenele preferate. A fost o zi duuulce, dulce, și datorită unei fântâni de ciocolată ce a apărut pe catedră, dar și norocoasă, căci ne-am ales toți cu câte un ”golden ticket”.

Am continuat să citim și să ne celebrăm ”victoria”, chiar și atunci când virusul nemilos ne-a închis școlile. Astfel, după lectura cărții ”Povestea celor trei vrăjitoare toante” de Simona Epure, am organizat o întâlnire virtuală și i-am invitat pe copii în castelul meu și al verișoarelor mele vrăjitoare. Bieții micuți au trecut prin multe ”probe de foc”, dar s-au descurcat minunat: au avut de deschis fiecare cufăr din cămara vrăjitoarelor, au confecționat personajele-marionetă și au intrat în pielea lor prin intermediul jocului de rol, le-au învățat vraja, dar au compus și ei alta benefică, folosind cuvintele date. Totul e bine când se termină cu bine, căci am reușit să nu ne transformăm reciproc în broaște râioase!

Când vremea ne-a permis, ne-am întâlnit în parc sau în livadă, activitățile în aer liber fiind preferatele noastre în această perioadă. Costumați în personajul îndrăgit și cu cartea sub braț (”Bătrânul din Lună” de Grace Lin), am pornit în călătoria plină de aventuri și de magie a lui Minli. Copiii am rememorat toate provocările prin care a trecut alături de Dragon și au descoperit că fiecare istorioară reprezintă o metaforă pentru o valoare morală, cum ar fi: prietenia, bucuria de a ajuta, iubirea, credința.

Împărțiți în grupe, în funcție de personajul pe care îl reprezenta fiecare, au întocmit harta însușirilor fizice și sufletești ale acestuia, au realizat o altă copertă pentru cartea citită, și-au scris numele cu ajutorul literelor alfabetului chinezesc, au recitit fragmentele care i-au impresionat, au pictat dragonul pe care Minli l-a eliberat din capcană și au căzut de acord asupra rezolvării ultimei sarcini: ”Ce întrebare i-ai pune bătrânului din Lună? De ce?”

Recomand această carte inspirată din folclorul chinezesc, căci este o poveste fascinantă despre prietenie, magie şi încredere. Datorită descrierilor vii și a trăirilor lui Minli, copiii se transpun, fără să simtă, în acea lume și au posibilitatea de a medita asupra modului în care ar proceda ei, în fiecare situație cu care se confruntă fetița.

Dacă tot am mutat școala în natură, am împrumutat și am adaptat proiectul bibliotecilor americane: ”StoryWalk” (Povești în plimbare), care transformă lectura sedentară într-o activitate dinamică și interactivă. Este vorba despre citirea unei cărți… în mișcare, ale cărei pagini sunt afișate pe un traseu bine stabilit și presărat cu provocări amuzante.

Eu am ales cartea ”Fetița din floare” de Petre Crăciun, pe care am recitit-o împreună în pădurea din spatele ”Livezii frumoase”. Am afișat pe panouri numerotate o parte dintre capitolele cărții, însoțite de ilustrații și de câte un plic cu sarcini și provocări pentru elevi. Un balon roșu semnaliza existența unui ”post” de lectură.

Câteva dintre provocările formulate în funcție de conținutul lecturii au fost: să găsească în pădure elemente ale naturii cu forme inedite; să imite deplasarea oamenilor în vârstă; să meargă de la un post la altul legați de mâini, doi câte doi; să se deplaseze în vârful picioarelor, respectând liniștea pădurii; să găsească trandafirul pe care fetița l-a ascuns într-o scorbură. Am încheiat activitatea încercând să răspundem și noi, asemeni personajului principal, la întrebarea: ”Care este menirea mea pe pământ?”

Pe perioada vacanței, copiii mei au avut de citit cartea ”Decebal și Traian” de Elena Iorgulescu și Ștefan Petrescu. Cum credeți că se va desfășura atelierul nostru post-lectură?… Vă spunem doar că va fi, cu siguranță, o activitate integrată, cu multe întrebări și răspunsuri, cu tradiții, simboluri și legende. Abia așteptăm să ne împărțim în cele două tabere: daci și romani!” 

Învățătoarea Consuela Colțan, înaintea ”confruntării” dintre daci și romani

Sursa foto: Arhiva personală – înv. Consuela Colțan

Citește și: 

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.