Cum învață copiii să scrie corect pe Strada Ortogramelor. Un proiect la clasa a III-a în care lecțiile de gramatică au loc într-un „orășel”

0
Lecția despre ortograme, în cadrul proiectului ”Orășelul cuvintelor”, derulat în ”Clasa de Poveste”

”Orășelul cuvintelor” are Strada Sinonimelor, Strada Antonimelor, Strada Paronimelor, Strada Omonimelor sau Strada Ortogramelor. Pe toate acestea au pornit la plimbare elevii de clasa a III-a, la începutul anului școlar, pentru a învăța, cu ajutorul unor personaje, să scrie și să vorbească corect românește. Este o poveste creată și pusă în practică în acest an școlar la ”Clasa de Poveste” a învățătoarei Gabriela Șerban de la Școala „Henri Mathias Berthelot” din Ploiești. Proiectul a început în septembrie și va continua pe parcursul întegului an școlar, purtându-i pe elevi într-o călătorie ce ia locul clasicelor ore de gramatică.

Proiectul se desfășoară pe activități tematice, în care copiii descoperă noi cunoștințe, învață, exersează, ”vânează” greșeli gramaticale și le corectează. În septembrie, noua poveste de la ”Clasa de Poveste” a debutat cu venirea în clasă a unui personaj, un cățel pe nume GramoToto – relatează învățătoarea – care are ”o calitate nemaiîntâlnită, miroase toate greșelile gramaticale”.

”El i-a invitat pe copiii de la Clasa de Poveste, în Orășelul Cuvintelor, un loc magic, în care vor face cunoștință cu mulți prieteni, vor colinda pe străzi spectaculoase și vor învăța să scrie și să vorbească corect românește. Aici, copiii i-au cunoscut pe: SinoLeon, un leu prietenos care locuia pe Strada Sinonimelor și care le-a explicat copiilor ce sunt sinonimele (activitatea tematică I), AntoVulpița, o isteață, ce a făcut un șiretlic și a inventat o oglindă în care dacă erai slab, te vedeai gras, dacă erai înalt, te vedeai scund (activitatea tematică II), Omo, cățelușa roz, care și-a luat rochie nouă și pantofi de lac pentru întâlnirea de la lac, de la ora 9.00, cu GramoToto (activitatea tematică III) și Pari, pisica neagră, care a citit o scrisoare în care GramoToto îi dădea întâlnire în lacună și nu în lagună, o mică greșeală, ce a îngreunat înțelegerea textului (activitatea tematică IV)”, povestește învățătoarea Gabriela Șerban.

În cadrul unei activități recapitulative, copiii s-au întâlnit cu GramoToto care ”plângea de mama focului, pentru că o vrăjitoare i-a furat puterea de a mirosi greșelile gramaticale”:

”Pentru a-i restitui minunata calitate, aceasta i-a cerut un cufăr cu monede. Copiii de la Clasa de Poveste au hotărât să îl ajute pe cățelușul prieten și au descoperit definițiile ortogramelor printre căsuțele din Orașul Cuvintelor, apoi au adunat si i-au oferit lui GramoToto, zeci de monede cu ortograme, pentru a umple Cufărul Magic al Ortogramelor. Astfel, la sfârșitul zilei, GramoToto și-a răscumpărat cu ajutorul monedelor primite de la copiii Clasei de Poveste, deosebita lui aptitudine.”

Proiectul a continuat cu noi activități tematice în care GramoToto a ales să îi plimbe pe elevi prin Orășelul Cuvintelor, ”dar nu pe străduțele Ortogramelor, Antonimelor, Sinonimelor, Omonimelor sau Paronimelor, ci… pe un câmp plin de flori”: ”Astfel, elevii Clasei de Poveste au cules brațe de flori de câmp și au aflat că totalitatea florilor din buchet (păpădii, maci, albastrele, margarete) reprezintă câmpul lexical al florilor de câmp”. Până la înțelegerea noțiunii de familie lexicală a fost doar un pas, mai spune învățătoarea, iar copiii au realizat câmpul fotbaliștilor, câmpul bijuteriilor, câmpul lexical al familiei, câmpul uneltelor de scris, al picturii, al animalelor, al hainelor sau al fructelor.

Proiectul ”Orășelul cuvintelor” va fi desfășurat până la sfârșitul anului școlar, în iunie 2022, și va aduce în ”Clasa de Poveste” noi activități tematice în care copiii își voi însuși noțiuni, conform programei școlare, dar într-un mod atractiv și prin metode care le stârnesc interesul și curiozitatea.

Sursa foto: Facebook/Clasa de poveste

Citește și:

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.