Doi profesori au inspirat-o pe Ionelia Burghelea în timpul liceului, când a decis să meargă pe drumul Literelor: profesoara de română, Elena Jalbă, și profesoara de literatură universală, Carmen Ion. Oameni-model de la care, spune Ionelia Burghelea, profesoară de română în Focșani, a preluat siguranța omului la catedră și dorința de a-i face pe elevi să citească, să iubească lectura. ”Literatura schimbă ceva esențial în om. Treptat-treptat, fără să îți dai seama. Nici nu știi când se produce declicul respectiv, dar dintr-odată ești cu totul și cu totul alt om, ca un om primenit, care are straie noi, dar fără să fie conștient că s-a dus și le-a cumpărat”, declară profesoara de la Școala Gimnazială nr.3 ”Oana Diana Renea”. Pentru a-i apropia pe copii de lumea cărților, Ionelia Burghelea a demarat ora de lectură la clasele de gimnaziu, i-a încurajat pe copii să interpreteze roluri, a adus filmul la clasă și s-a implicat în organizarea ”Lanțului lecturii”. Marele regret ale profesoarei este că acum, în pandemie, nu poate desfășura multe dintre activitățile cu care erau obișnuiți copiii.
Jocuri, concursuri și metode care să îi facă pe copii să rămână cu ”informația esențială” sunt câteva lucruri care definesc orele de română, susținute de Ionelia Burghelea (foto). Profesoara predă la clasele V-VIII și spune că, odată cu impunerea regulilor de distanțare în clasă și mutarea orelor în online, aceste lucruri au fost știrbite, pentru că fiecare copil a fost ”țintuit pe locul lui”.
Profesoara își amintește însă de entuziasmul elevilor atunci când, în școală, au fost organizate un lanț al lecturii și un lanț al scriitorilor clasici. Copiii din toate clasele au înnodat zale de hârtie, de diferite culori, pe care au scris nume de autori clasici, titluri, replici sau versuri, iar lanțul a fost înșirat pe holuri.
”Era o activitate derulată și cu doamnele învățătoare, cu elevii de la clasele mai mici și se uneau, pur și simplu, pe perete lanțurile făcute, de la o clasă la alta. Toată școala o încercuiam”, povestește profesoara de română, care a inițiat aceste ”lanțuri” ale lecturii și scriitorilor, alături de fostul consilierul educativ, Dumitra Bîlcan, acum director adjunct al școlii.
Scopul activității era de a promova lectura în rândul copiilor, iar ideea de ”lanț” a avut în spate puterea copiilor de a se convinge unii pe alții să citească. ”Prima za de la care pornește lanțul este foarte importantă” – explică profesoara – pentru că, în momentul în care un copil spune că a descoperit o carte, imediat și alții din clasă se arată interesați să o citească.
Ore de lectură și teatru
La clasă, profesoara a încurajat dintotdeauna cititul în rândul elevilor, iar la clasa a V-a are anul acesta o oră întreagă dedicată lecturii, în care copiii discută cărțile citite. În anii trecuți, când elevii puteau interacționa și nu existau regulile impuse de pandemie, puneau în scenă ceea ce citeau.
”Anul acesta nu am putut, dar în alți ani am făcut. Acum trei ani, copiii dintr-o clasă de a VI-a au vrut să interpreteze <D-l Goe> – ei au dorit, nu le-am propus eu – și am avut un domn Goe care ne-a <șocat> efectiv. Eu și colegele mele mergeam la geam să luăm aer, căci râdeam cu lacrimi… Denis Stoican-Grumeza, un copil fantastic, foarte bun și la carte, cuminte, s-a transformat în <cea mai mare obrăznicătură de copil>, fiind atent la toate amănuntele din textul lui Caragiale. A intrat în pielea personajului, ceva inimaginabil…. Și copiii se băgau pe sub bănci de atâta râs”, își amintește profesoara.
Anul trecut, copiii de la o clasă de a V-a au exersat cititul pe roluri din schița <Vizită> de Caragiale: ”Cu manualele, am lucrat în mod spontan, lectură expresivă. A ieșit foarte-foarte frumos. Copiii au fost atât de expresivi și atât de haioși. Acum galopăm ca niște oameni disperați, căci am avut ore de 30 de minute și nu a fost timp pentru a face lucrurile pe îndelete. De exemplu, la clasa a V-a, am început semestrul al doilea cu ore de consolidare, am decis să dedic prima săptămână verbului.”
Ore de lectură a desfășurat profesoara, de-a lungul timpului, și în aer liber, la o cană de ceai și spune că activitățile outdoor îi atrag pe copii: ”Ieri a fost o zi splendidă, aveam trei ore una după alta la clasa mea de a V-a și am ieșit cu ei afară, în curtea școlii, înaintea orei de lectură. Au fost foarte încântați. Simt nevoia să ieșim și să fim într-o situație informală, să n-avem tabla, caietele și să nu fie nevoiți să își controleze fiecare cuvânt, fiecare răspuns. Copiii simt nevoia să relaționeze cu noi.”
Profesori care inspiră viitorii profesori
Ionelia Burghelea a participat ca voluntar la Festivalul Boovie, organizat la Focșani de câțiva ani încoace, și mărturisește că avut-o pe Carmen Ion, inițiatoarea proiectului, profesoară în liceu, fiind absolventă a Liceului Pedagogic, profil Filologie.
”Carmen Ion era în primii ani de predare, imediat după terminarea facultății. Eu eram în clasa a XI-a și am descoperit acel profesor atipic pe care noi l-am iubit. Făceam cu dumneaei Literatură universală și era un om… îl vedeam ca pe o enciclopedie. Ulterior, am aflat că a citit foarte mult.
Aveam Literatură universală o oră pe săptămână, dar pentru că ne-o preda Carmen Ion, am avut ocazia să gândim, pur și simplu. Nu venea să ne dea să învățăm, ne punea să gândim. Am făcut niște lucruri foarte frumoase cu dumneaei”, spune Ionelia Burghelea.
Atât Carmen Ion, cât și Elena Jalbă, profesoară de limba română și dirigintă în ultimul an de liceu, i-au fost modele și au ghidat-o în ceea ce avea să facă. ”Carmen Ion este un om inspirațional. Și dacă te duci într-un alt domeniu, într-o altă direcție, nu ai cum să nu îi auzi glasul acela de vorbitor de limbă română excepțional. Cred că mi-a transmis într-o oarecare măsură aplombul, siguranța aceea pe care o dovedea dumneaei. Din atât de mult citit, din dragostea de literatură, n-ai cum, la un moment dat, să nu te transformi într-un om extrem de sigur pe tine și, la rându-ți, să convingi alți tineri, mai ales că este greu să convingi tinerii din ziua de astăzi”, precizează profesoara.
Carte și film
Ionelia Burghelea admite că elevii își iau acum foarte multe informații din diferite surse, fără să parcurgă beletristică, dar nu renunță în a le spune că ”literatura schimbă ceva esențial în om”: ”Treptat-treptat, fără să îți dai seama. Nici nu știi când se produce declicul respectiv, dar dintr-odată ești cu totul și cu totul alt om, ca un om primenit, care are straie noi, dar fără să fie conștient că s-a dus și le-a cumpărat”.
De altfel, pentru a-i atrage pe copii, profesoara de română a căutat să organizeze activități pornind de la preocupările și pasiunile lor. Așa a adus la clasă filmul și a desfășurat activitatea ”Convinge-mă să citesc o carte ”, urmată de ”Convinge-mă să văd filmul”.
”Am parcurs, la orele de lectură, cartea și apoi am văzut filmul. Copiii au fost încântați, au discutat ce pasaje nu erau incluse în film, au făcut comparații… Îți rămân în suflet niște lucruri pe care le-ai văzut ba în film, ba în carte.
E frumos să te uiți la filme, sunt chiar filme mai izbutite decât cărțile, dar puține, în rest e bine să citești cartea. Creativitatea copiilor este în foarte strânsă legătură cu cititul. Nu trebuie să renunțăm ca părinți să citim alături de copiii noștri”, declară Ionelia Burghelea.
Dacă ar fi să tragă o linie care sunt proiectele de suflet organizate la ore, profesoarei din Focșani îi vin în minte întâi de toate scenetele în care au jucat copiii, fie în sala de clasă, fie cu ocazia sărbătorilor de iarnă sau de Paște:
”Au fost impresionante momentele acelea oferite de copii, serbările făcute în anii în care nu era goana aceasta. Acum este exclus cu măștile pe față să avem program de recitare sau vreo scenetă de făcut. Frumos este chipul copilului, cu mimica lui și seninătatea de copil care nu se compară cu nimic…”
Ore în scenariul verde
Semestrul II a început în Focșani în scenariul verde, astfel că toți elevii de gimnaziu sunt prezenți fizic la școală. Profesoara spune că cel mai mult s-au bucurat de revenirea în clasă copiii de clasa a V-a – ”nu apucaseră nici să se cunoască foarte bine” – în timp ce elevii mai mari au opinii împărțite. Din păcate, constată Ionelia Burghelea, elevii care preferă online-ul sunt tocmai aceia care ”nu au ținut ritmul”, nu au intrat în fiecare zi sau nu au dorit să comunice în timpul orelor. Acest lucru se simte, explică profesoara – ”unii dintre ei încurcă noțiunile, nu mai știu” – iar la clasa a VIII-a crede că va fi nevoie de ore remediale.
Ionelia Burghelea lucrează intens cu elevii pentru Evaluarea Națională (a renunțat și la ora de lectură) și spune că un lucru bun este că s-au schimbat subiectele, iar elevii nu trebuie să mai memoreze argumentări ori compuneri.
”Acum, subiectele sunt făcute de așa natură încât copiii să răspundă în mod spontan, dar trebuie să stăpânească exprimarea îngrijită în limba română, să fi citit și să nu se fi limitat la câteva texte făcute la orele de română. Este nevoie de lectura aceea suplimentară, or copiii sunt distanțați foarte-foarte mult de ideea de carte și de ideea de citit de bunăvoie. De aceea, rolul nostru este să îi apropiem de carte, să îi împrietenim cu cititul”, conchide Ionelia Burghelea, poetă și autoare a volumului de versuri ”Rostire”, publicat sub pseudonimul Amalia Ion.
Sursa foto: Arhiva personală – prof. Ionelia Burghelea
Citește și:
- Carmen Ion, inițiatoarea proiectului Boovie: Rolul școlii nu este să facă oameni îndopați cu tot felul de cunoștințe, ci oameni care să aibă un echilibru cultural, moral și estetic
- Profesoara care s-a întors în satul natal și scrie povești împreună cu elevii săi: ”Schimbarea pornește de la fiecare dintre noi”
- Ore în aer liber în fiecare școală. Tema unei campanii ce se va finaliza cu o propunere de program național, după modelul ”Săptămâna altfel” FOTO
- Cătălin Ciupală, profesor de matematică: „Eu nu mă duc la școală să predau, eu mă duc la școală să fac școală. Profesorul trebuie să aducă valoare fiecărei ore”