Întâlniri cu actori, scriitori, medici sau ofițeri militari, la școala din București unde a predat Mircea Sântimbreanu. De 10 ani, elevii au parte de „Lecții de viață”

1
Actorul Marius Manole a fost invitatul elevilor în 2017, la "Lecția de talent"

La Școala Gimnazială ”Mircea Sântimbreanu” din cartierul bucureștean Rahova se desfășoară din 2014 proiectul ”Lecții de viață”. Elevii din clasele de gimnaziu se întâlnesc cu oameni din diferite domenii, le ascultă poveștile și învață ce înseamnă implicarea, respectul, curajul, demnitatea, eroismul, dăruirea, dragostea pentru literatură sau vocația. Scriitoarea Doina Ruști, actorii Marius Manole și Marius Florea Vizante, militarul-erou Laurențiu Șerban, medicul Gabriel Diaconu, artiști, jurnaliști, dar și foști elevi ai școlii au venit în cei 10 ani în fața copiilor să le vorbească despre experiența lor, despre valori și despre educație. Sunt oameni-model care i-au inspirat pe copii în alegerile făcute după gimnaziu, oameni care au contribuit la formarea lor. ”N-aș putea să spun că este vreo întâlnire care să nu fi lăsat un ecou puternic în sufletul copiilor”, spune Alina Karina Nițu, profesoară de română.

În școala în care a predat cândva scriitorul Mircea Sântimbreanu, a prins viață în urmă cu 10 ani o idee menită să îi ajute pe elevii claselor de gimnaziu în viață și la școală. ”Lecții de viață” este un proiect inițiat de profesoara Alina Karina Nițu și organizat de Consiliul Școlar al Elevilor. Proiectul a fost lansat în 2014, când profesoara a devenit coordonator al Consiliului, moment în care s-a gândit să le ofere copiilor posibilitatea de a cunoaște oameni care le pot fi modele în viață și de a învăța de la ei.

”Elevii noștri sunt obligați, prin modul în care sunt construite programele școlare și, mai ales, programele de examen, să răspundă unor cerințe cum ar fi cele legate de recunoașterea, identificarea și exemplificarea valorilor culturale umane. Mi-am dat seama că sunt niște noțiuni abstracte care, pentru ei, nu înseamnă nimic și atunci am hotărât să le ofer o aplicabilitate, să le dau viață.

Prima lecție a fost cu ziaristul Val Vâlcu, în toamna lui 2014, și a fost <Lecția de implicare>, ceva ce mi se părea mie și mi se pare în continuare că lipsește în societate. Eu nu discut despre ce se întâmplă în școli, discut despre punctele nevralgice din societate, despre faptul că nu vedem la adulți implicare, simț civic, onoare, demnitate, patriotism în sensul acela adevărat, nu deșănțat și demagogic. În momentul acela, am decis că trebuie să le ofer copiilor niște exemple vii. Atunci, am ales invitații în funcție de ceea ce ei reprezintă din punct de vedere social și profesional, oameni care sunt niște modele”, povestește Alina Karina Nițu.

În cei 10 ani care s-au scurs, au călcat pragul școlii din cartierul Rahova scriitori, actori, artiști, militari care au fost în zonele de război, medici, profesori, specialiști din diferite domenii și jurnaliști. Profesoara amintește de ”Lecția de onoare” cu purtătorul de cuvânt al Armatei, generalul Constantin Spînu, ”o lecție excepțională”, de ”Lecția de patriotism”, susținută de Silviu Chivereanu, specialist în comunicare, și, nu în ultimul rând, de ”Lecția de eroism” a lui Laurențiu Șerban, militar român rănit în Afganistan și participant la Jocurile Invictus.

”A fost impresionantă venirea lui Laurențiu Șerban. A explicat cum a rămas fără picior și cu alte infirmități în urma exploziei unei mine, sărind să își salveze colegii. Le-a arătat copiilor inclusiv proteza, cum funcționează și nu a fost nimic greu de privit. Totul a fost atât de firesc și mulți copii au spus: <Nouă ni se pare greu și să ne trezim din pat sau să ridicăm o hârtie de pe jos> ori fiecare mică rană îi răvășește, iar omul acesta continuă să își vadă de viață, să conducă mașina, să facă instrucție. Este un model pentru copii”, spune profesoara.

În primii doi ani de proiect, elevii au avut invitați de seamă, de la Uca Marinescu, exploratoare și fostă sportivă de performanță, care a ținut ”Lecția de respect”, până la apropiați ai scriitorului Mircea Sântimbreanu, care au oferit ”Lecția de demnitate”: Doina Stănescu Sântimbreanu, poetă și profesoară, Vasile Sântimbreanu, văr al scriitorului, și un fost elev al școlii, pensionar, care l-a avut ca profesor chiar pe Mircea Sântimbreanu.

”Lecția de mâine” a fost predată de Alexandru Mironov, iar copiii au aflat ”modul în care oamenii de știință proiectează lumea viitorului în corelație cu resursele planetare, despre consecințele exploatării nesăbuite a acestor resurse de către societatea de consum și despre nevoia milenară a umanității de a cunoaște, de a sonda noi teritorii”.

În primăvara lui 2016, actorul Marius Florea Vizante a venit cu povești din cariera teatrală și a prezentat în ”Lecția de vocație” ”viziunea sa despre condiția actorului, a omului care alege să fie un spirit liber”. Un an mai târziu, în toamna lui 2017, copiii s-au bucurat de ”Lecția de talent” a unui alt actor, Marius Manole, care a fascinat prin ”onestitate, prin talent, prin lumina și bucuria pe care le emană”.

”Au fost fabuloase întâlnirile cu cei doi mari actori contemporani. Toate întâlnirile noastre se desfășoară informal, copiii sunt deschiși, copiii întreabă, copiii trăiesc. A fost impresionant, de pildă, la <Lecția de empatie>, ținută de doctorul Gabriel Diaconu, celebrul psihiatru, care a reușit să stoarcă de la ei și lacrimi și niște mărturisiri foarte vii, vibrante despre ei, despre sine, despre trăirile lor”, relatează Alina Karina Nițu.

Printre invitații elevilor s-a numărat și jurnalista Alice Năstase Buciuța care le-a vorbit, în ”Lecția de dăruire”, despre condiția de jurnalist, de scriitor și de mamă, în timp ce Marius Tudosiei, realizator la acel moment al emisiunii „Sănătatea în bucate”, a susținut ”Lecția de bun-gust”: ”Marius a fost minunat. Au participat și mămici atunci, care au fost foarte încântate. Ne-a adus condimente din diferite locuri ale lumii și am făcut o hartă a gastronomiei.”

Dintre scriitori, Doina Ruști a venit în mijlocul copiilor de două ori, prima dată în 2020, cu ”Lecția de copilărie” și a doua oară în 2022, cu ”Lecția de literatură”. Anul acesta, la sfârșitul lui martie, scriitorul Dorian Dron i-a impresionat pe copii cu ”Lecția de inspirație”, în timp ce Damian Anfile, scriitor, istoric, antropolog și teolog,  le-a povestit, în februarie, copiilor despre Bucureștiul de odinioară și despre Bucureștiul de azi, în ”Lecția de București”.

Elevii au învățat lucruri noi și de la un artist plastic, Justinian Scărlătescu, care a susținut ”Lecția de imagine” , însă nu doar persoane cu notorietate au susținut lecții de viață. De pildă, în 2017, la ”Lecția de succes”, invitați au fost foști elevi ai școlii, studenți, medici sau arhitecți. ”Am făcut un arc peste timp și am adus o mulțime de foști elevi. Eu țin legătura cu aproape toți elevii mei, sunt foarte mândră de toți de care știu”, mărturisește profesoara.

Tot în martie, anul acesta, Sorin Cristian Mihai, fost membru al Consiliului Elevilor al școlii și absolvent de Drept, a fost exemplul de implicare civică după ce, în urmă cu patru ani, a fost martor, întâmplător, la un caz de abuz împotriva copiilor, a reacționat și a dus cazul în mâna anchetatorilor. ”Am numit această lecție <Lecția de civism> pentru a le arăta copiilor cât de important este să acționezi. Eu am o vorbă: eroii nu trebuie să moară, poți să fii erou și fără să mori. Cu inteligență, curaj, poți să îți păstrezi și viața și să faci și bine”, precizează Alina Karina Nițu.

Elevii, inspirați de invitații lor

O altă întâlnire ”extraordinară”, adaugă profesoara, a fost cea în care elevii l-au cunoscut pe singurul absolvent român al Academiei Forțelor Aeriene a Statelor Unite, Petruț Ghiță, care a fost felicitat de președintele de atunci, Donald Trump, acum pilot în Armata Română. Aceea a fost ”Lecția de zbor”, iar ”Lecția de voluntariat” a fost oferită în 2021 de medicul Marian Nae, care a desfășurat acțiuni de voluntariat în domeniul medical și social.

”N-aș putea să spun că este vreo întâlnire care să nu fi lăsat un ecou puternic în sufletul copiilor. Sunt copii care, în urma acestor întâlniri, au ales să meargă la Liceul Militar. Am mulți copii care sunt studenți la Medicină sau care au terminat Medicina. Am copii care vin și participă și acum la întâlniri, în măsura în care le permite programul.

Acest lucru nu ține doar de cei 10 ani, ține de relația pe care eu am stabilit-o dintotdeauna cu elevii, o relație foarte deschisă, în care știm fiecare cine suntem, bazată și pe iubire, și pe prietenie. Eu îmi iubesc copiii și primesc din partea lor același lucru și simt lucrul acesta. Mă emoționează când îmi amintesc cu cât drag mă caută și îmi povestesc și despre izbânzile, și despre eșecurile lor sau îmi cer părerea”, povestește profesoara, cu lacrimi în ochi.

Tudor Chirilă, așteptat de copii

Elevi de la clasa a V-a până la clasa a VIII-a participă la ”Lecțiile de viață”, și nu doar cei din Consiliul Elevilor. La fiecare întâlnire sunt prezenți 40-60 de copii, uneori alături de ei sunt și profesori, și părinți, iar numărul lor ar fi mult mai mare dacă în școală ar exista un spațiu mai generos. Acum, întâlnirile se desfășoară în sălile de clasă, în funcție de cum sunt disponibile, în cabinetul de informatică ori în sala de sport.

Următoarea întâlnire va fi cu jurnalista Carmen Dumitrescu, care le va vorbi copiilor despre fake news, iar un invitat pe care elevii îl așteaptă cu nerăbdare este Tudor Chirilă, actor și muzician, căruia profesoara i-a adresat invitația de fi prezent în mijlocul copiilor.

Cum reușește profesoara să aducă astfel de oameni în școală? ”În momentul în care întâlnesc o persoană la un anumit eveniment și mi se pare că s-ar potrivi, în momentul acela îi fac și propunerea”, răspunde profesoara: ”În general, oamenii au acceptat, deși sunt foarte ocupați și implicați în o mulțime de proiecte. Ce îmi doresc eu prin aceste întâlniri este să le ofer copiilor oportunitatea de a alege. Mă interesează foarte mult ca ei să facă alegerile bune, nu neapărat corecte. Tocmai de aceea, invitații mei sunt din toate zonele. Îi aleg cu mare grijă pentru ca ei să corespundă acelor valori pe care noi le susținem și să le reprezinte în mod excepțional.”

Dacă aceste întâlniri îi ajută pe elevii de clasa a VIII-a la examenul de Evaluare Națională, unde au subiecte la română axate pe valori culturale și morale, Alina Karina Nițu spune că da, acest lucru se întâmplă.

”Toți elevii de clasa a VIII-a spun că aceste întâlniri i-au ajutat și pentru examenul de Evaluare Națională, și pentru viață. Eu însă nu urmăresc examenul. Examenul reprezintă niște furci caudine, o sită mai mult sau mai puțin, deși nu întotdeauna rezultatele îi califică pe copii nici pentru licee de top, nici pentru licee care sunt medii sau din partea de jos a ierarhiei. Aceasta este o altă discuție, pentru că aici trebuie intervenit de către oameni care chiar văd în perspectivă.

Eu văd în perspectivă: ce le oferim acestor copii, ce modele le oferim, și așa sunt rupți între atâtea chestii false și iluzorii, și așa își irosesc timpul pe tot felul de device-uri și pe tot felul de platforme. Și tot timpul discutăm. După ce se termină întâlnirea, dezbatem: <Vedeți cât de mult contează ce vi s-a spus? Vedeți cum privește lucrurile un scriitor, un ofițer sau un actor, cât de apreciați sunteți pentru ceea ce știți, pentru achizițiile voastre culturale?> Întotdeauna, copiii noștri au știut ce să întrebe, când să întrebe, să impresioneze cu profunzimea întrebărilor. Sunt învățați să problematizeze, să discute, să își pună întrebări, să caute răspunsuri, să aibă niște repere solide”, declară Alina Karina Nițu.

”Copilul care termină gimnaziul trebuie să știe de toate”

În opinia profesoarei, elevii învață la școală ”foarte multe lucruri interesante și utile”, dar și ”foarte multe lucruri care constituie un balast și trebuie să le învețe pe toate, li se cer toate la examen sau aproape toate și în niciun caz ceea ce li se cere să știe nu probează ceea ce ei știu”. Obiectivul principal nu trebuie să fie însă examenul de la finalul clasei a VIII-a. ”Un absolvent de gimnaziu trebuie să aibă o cultură generală importantă și asta nu înseamnă doar română și matematică”, explică Alina Karina Nițu și continuă:

”Sunt profesoară de română, încerc pe cât se poate să le cultiv copiilor pasiunea pentru lectură. Cu tot farmecul, cu toată știința și cu toată măiestria mea, nu îmi iese. Și nu îmi iese așa cum trebuie pentru că eu mă lupt cu cine? Cu telefonul, cu Tik Tok-ul, cu Instagram-ul, cu Facebook-ul, cu toate platformele. Copiii nu sunt vinovați că le au, noi le-am oferit. Toată societatea le oferă. Este o luptă pe care nu poți să o porți, n-ai cum să o porți, poate doar într-o utopie sau într-o distopie în care ele ar fi interzise.

Copiii trebuie să știe să scrie corect, să-și iubească limba, să o folosească în toate nuanțele ei, să știe de ce nu trebuie să folosească termenii considerați licențioși, trebuie să le explici, pentru că ei nu au la îndemână altceva și pentru că vocabularul lor este din ce în ce mai sărac și nu numai al lor, al întregii societăți. Degeaba îi înfierăm pe copii, societatea de adulți este bolnavă, în primul rând.”

În același timp, profesoara atrage atenția asupra programului încărcat al copiilor, cu meditațiile în particular pe care părinții aleg să le facă. ”Că tu lucrezi la școală sau nu, lucrurile stau absolut la fel. Ce părinte, în ziua de astăzi, consideră că este suficient ce este la școală, chiar dacă este și chiar dacă elevii <performează> la fel și la meditația particulară, și la școală? Copiii sunt plictisiți, copiii sunt sufocați, ei au un program infernal. Și atunci aleg să nu facă nimic cum trebuie, și noi, ca adulți, alegem să le oferim această posibilitate: română și matematică.

Copilul care termină gimnaziul trebuie să știe de toate. Lăsând la o parte această balivernă cu România educată, care a fost o balivernă cap-coadă, am spus întotdeauna că respectul meu îl va câștiga acel președinte sau acel politician care va vedea lucrurile în perspectivă, care va avea o viziune fermă: <În cinci ani, toți copiii din România vor ști asta, peste alți cinci ani asta>, serios făcută și cu aplicabilitate în realitate. Copiii sunt complet nepregătiți pentru viață, de aceea avem aceste lecții”, mai spune Alina Karina Nițu.

”Oamenii care au ceva de spus să coboare în școli”

Profesoara își dorește foarte mult ca proiectul ”Lecții de viață” să aibă ecou și să fie desfășurat în toate școlile: ”Mi-aș dori să fie ceva la nivel național, să fie ceva instituționalizat. Este un lobby pe care îl fac și printre colegii profesori. Mi-aș dori ca aceste activități să se desfășoare în toate școlile și ele să fie recunoscute oficial pentru că genul acesta de proiect nu se încadrează în nicio grilă. E ceva atipic pentru care Ministerul Educației, inspectoratele nu pot oferi o formă oficială. Ei au concursuri naționale, județene… Acesta nu este simpozion, nu este concurs, este pur și simplu o întâlnire de suflet, pentru minte, pentru inimă.”

Profesoara este convinsă, și asta le spune și părinților, că indiferent de rezultatele la examen, ”pe termen lung, copiii aceștia sunt foarte bine pregătiți” datorită proiectului la care au participat. ”Nu așa poate cum mi-aș dori și nu așa holistic, însă au caracter, au empatie, au simț civic. Aceste valori eu le văd la ei. Poate că aceste întâlniri nu îi mișcă pe toți, poate că nu le schimbă tuturor viziunea, dar este exclus să nu îi tulbure și să nu le ridice niște întrebări și să nu le trezească niște emoții.

Cândva, în viața lor, va veni momentul în care lucrurile se vor așeza, se vor sedimenta, ei vor trage linie și se vor întreba: <Ce am adunat, unde sunt eu?> Atunci se vor întoarce în timp, la școală, la întâlnirile noastre. Și acum, de multe ori își amintesc: <Știți ce ne-a spus domnul invitat?> <Mi-am amintit ce ne-a spus…> Mi-aș dori foarte mult ca oamenii care au ceva de spus și care reprezintă niște modele din toate domeniile să coboare în școli și să-și ofere știința și vocația copiilor”, încheie profesoara de română.

Sursa foto: Arhiva personală – prof. Alina Karina Nițu

Citește și:

1 COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.