Ana a terminat clasa a XII-a cu 9,97 și a obținut media cea mai mare din liceu la examenul de Bacalaureat. A fost notată cu 9,40, fără să fi făcut o oră de meditații – doar mătușa care este bancher a ajutat-o la Matematică, deși ar fi putut lua mai mult. A costat-o însă puțin neatenția la Matematică și ghinionul anulării lucrării la Română, în timpul examenului. Absolventă a Liceului Tehnologic nr.1 din Fundulea, Ana-Maria Secrieru va merge la ASE și primul lucru pe care îl are în minte este să se angajeze part-time pentru că familia nu o poate susține financiar. A avut primul job în vacanța de vară de după clasa a IX-a și de atunci a muncit în fiecare vară, dar și în clasa a XI-a, pentru a-și ajuta familia: ”Neavând de unde să îmi dea, am preferat să îmi fac eu banii mei și să îi ajut și pe ei cu cât puteam.”
9,1 la Română, 9,1 la Matematică și 10 la Geografie. Sunt notele obținute de Ana la BAC și este ușor nemulțumită. La Matematică a greșit o formulă din neatenție, iar la Română a fost o ”nebunie completă”, povestește absolventa de liceu.
În timpul examenului, după o oră și jumătate, lucrarea i-a fost anulată (ei și altor șase candidați din sală) pentru că nu a completat cum trebuie pe prima pagină disciplina ”Limba și literatura română”, despărțit pe două rânduri. Greu de acceptat, poate, că o asemenea regulă există și poate influența rezultatul unui elev, dar Ana și ceilalți au fost nevoiți să o ia de la capăt în timpul rămas.
”Eu scriu destul de mic și mi-a încăput să scriu <Limba și literatura> pe primul rând și pe al doilea rând, <română>. Trebuia însă pe primul rând <Limba și>, iar pe al doilea rând <literatura română>. După o oră și jumătate, au venit să anuleze lucrările. Eu nu terminasem de rezolvat toate subiectele, aveam pe foaia de examen deja scris ceva și atunci a trebuit ca, într-o oră și jumătate, să scriu tot din nou și să rezolv ce nu rezolvasem.
În graba aceea, știam că trebuie să ajung să punctez tot, cel puțin la eseu, dar am scris repede, nu am scris cât de frumos voiam, iar la textul argumentativ nu am folosit limbajul pe care îl voiam, nu am dat niște argumente așa cum îmi doream eu… Se putea mai bine. Apoi, la Matematică mă nemulțumește faptul că am făcut acea greșeală, dar niciodată n-o să fim mulțumiți așa că, până la urmă, este OK”, spune tânăra, la capătul unui examen care a dus-o pe primul loc în ierarhia liceului.
BAC fără meditații
Ana nu a făcut nicio oră de meditații pentru examenul de Bacalaureat, dar – ține să precizeze pentru corectitudine – că a fost ajutată la Matematică de mătușa ei din București, care este bancher: ”Ea a luat 10 la Matematică la Bacalaureat și i-a plăcut întotdeauna Matematica. Și-a ajutat toți nepoții la examene și acum m-a ajutat și pe mine. Îi voi rămâne recunoscătoare toată viața pentru suportul pe care mi l-a acordat.”
Doamna dirigintă a fost, în toți cei patru ani de liceu, ca o mamă pentru mine. Mi-a fost alături atât fizic, cât și sufletește. Mi-a dat numai sfaturi folositoare și întotdeauna am să mi-o amintesc cu drag!
În afară de asta, eleva din Fundulea s-a pregătit pentru BAC lucrând testele de antrenament, iar pe perioada în care școlile au fost închise, a participat la cursurile online. ”Profesorii s-au implicat destul de mult, dar nu este același lucru ca la școală. Perioada aceasta de carantină, de stat în casă, pentru mine nu a fost deloc productivă. Nu mă simțeam în stare de a învăța…
Era mai ușor dacă ne-am fi dus la școală. Aveai o motivație, nu neapărat pe cineva care să te împingă de la spate pentru că, până la urmă, dacă știi că trebuie să iei BAC-ul, înveți și singur. Dar eram într-un ritm al nostru în care mergeam la școală, veneam acasă și învățam, făceam un test-două… Eram in the mood for BAC”, mărturisește Ana.
Deși i-a plăcut mai mult Matematica, absolventa de liceu spune că, la Română, a avut norocul unui profesor care a știut cum să le predea și să îi facă să înțeleagă din clasă eseul, iar în clasa a XII-a a participat la Clubul de debate din liceu, un loc al dezbaterilor care te poate învăța multe lucruri: ”Am rămas complet surprinsă de ce se întâmpla acolo și cum se desfășura, ce trebuia să faci… Mi-a plăcut foarte mult. Îmi pare rău că nu ne-am întâlnit de mai multe ori.” Cât privește Geografia, unde a fost notată cu 10 la BAC, Ana a avut ceva emoții, i-a fost teamă pentru nota pe care o va obține, dar datorită profesorului de la clasă, a reușit să își atingă ”ținta”.
Ospătar în clasa a IX-a
Povestea Anei ne duce la începutul liceului când a avut primul ei job. Era în clasa a IX-a, făcea practică la un magazin, patroana avea și un restaurant și a rugat-o, într-o zi, să o ajute pentru că îi plecase un ospătar. ”Am ajutat-o, i-a plăcut foarte mult de mine și am rămas să muncesc în acea vară acolo”, spune Ana.
Așa a început să lucreze eleva, prima dată ca ospătar în Fundulea, apoi în următoarele vacanțe de vară și în timpul clasei a XI-a, la un fast food în București. Făcea naveta spre casă, iar, după tura de seară, rămânea peste noapte la mătușa ei. Un program nu tocmai ușor pentru o elevă de liceu, fie el part-time, dar ideea de a-și ajuta familia financiar și de a avea proprii bănuți a motivat-o să meargă mai departe și să nu renunțe.
”Am vrut să îmi ajut familia. Ai mei neavând de unde să îmi dea, am preferat să îmi fac eu banii mei și să îi ajut și pe ei cu cât puteam. În clasa a XII-a nu am mai lucrat pentru că eram cu BAC-ul”, povestește absolventa de liceu, care a terminat specializarea Tehnician în activități economice.
Spre ASE și un nou job
Deși nu câștiga foarte mult, Ana a putut cu acei bani să își ajute părinții și să îi facă mici bucurii surorii ei care acum trece în clasa a VIII-a. Din toamnă, Ana va veni la București la facultate – se va înscrie la Facultatea de Contabilitate și Informatică de gestiune din cadrul ASE – și vrea din nou să se angajeze.
Nu are emoții pentru admiterea la facultate: ”Voi aplica la mai multe facultăți, ideea este să intru la buget, nu la taxă. Voi sta probabil la cămin și vreau să mă angajez part-time, pentru că ai mei nu au cum să mă întrețină”, spune viitoarea studentă.
Deja are planuri unde vrea să aplice pentru job. La un magazin de cosmetice pentru că știe că angajează studente, a cunoscut fete de acolo în timp ce lucra la fast food: ”Mi-au zis că nu sunt foarte mulți bani, dar îți ajung cât să te întreții în luna respectivă. Până îmi găsesc un internship să pot să lucrez part-time la o firmă în domeniu, unde eu de fapt aș vrea să lucrez, mă angajez unde prind să fac și eu un bănuț să îmi ajungă acolo.”
Profesoară: ”Este sclipitor de inteligentă”
Ana este extrem de încrezătoare că se va descurca, știe ce are de făcut în continuare, iar entuziasmul ei că vine la București la facultate este debordant. Ivona Munteanu, profesoară de română la liceul absolvit de Ana, spune că tânăra este ”puternică, optimistă și ambițioasă”.
”Ana este sclipitor de inteligentă. Este genul de copil care are o voce deja, știe foarte clar cine este și unde vrea să ajungă, dar fără să o spună arogant sau demonstrativ. Este foarte matură. Ai un sentiment liniștitor când o vezi, este genul de om care îți dă încredere. E un om foarte bun”, spune profesoara.
Ivona Munteanu este dirigintă la clasa unde învață sora mai mică a Anei, așa a cunoscut-o și, ulterior, s-au întâlnit la Clubul de debate, deschis de profesoară în iarnă. Împreună au și fost la o competiție, numai că pandemia a făcut ca lucrurile să se oprească.
”A luat cea mai mare notă din liceu la examenul de Bacalaureat. Copilul acesta n-a făcut meditații și a și muncit între timp. Este extraordinar, un copil minunat căruia îi doresc tot binele din lume”, spune profesoara, impresionată de puterea unui copil care a reușit să treacă peste dificultățile financiare, a căutat soluții și a încheiat liceul pe podium.
Citește și:
- Elevi de 10 la BAC. Sergiu Novac, olimpic la Matematică: Dacă vrem să schimbăm ceva în educație, de la relația elev-profesor ar trebui început
- Elev de 10 la BAC: Sfatul meu pentru cei care urmează să susțină acest examen este de a se pregăti din timp și de a nu considera nota unicul scop