Profesoara care învață tehnici de teatru și ține cont de emoții la ora de matematică. Camelia Brișan: ”Îmi pasă de copii, de trăirile lor”

2

Camelia Brișan este din București și face de 28 de ani naveta la Gălbinași, o comună din Călărași, unde predă matematica. Este un profesor care crede în ”schimbare, în transformare și în învățarea pe tot parcursul vieții”. Elevii trebuie pregătiți pentru viitor, iar profesorii să se adapteze permanent generațiilor în schimbare. Este ceea ce o motivează pe profesoara de matematică să descopere noi metode de predare și să învețe, participând la diverse cursuri de formare. Deși predă o disciplină exactă, merge la ateliere de teatru, de literație, la cele dedicate dezvoltării inteligenței emoționale și a ajuns la concluzia că ”oricât ți-ai dori să produci schimbare și învățare, trebuie să ții cont de emoții”. ”Nu poți produce învățarea la elevi când nevoile de bază nu sunt acoperite”, crede Camelia Brișan. 

Camelia Brișan (foto) este profesoară de matematică la Școala Gimnazială nr.1 din Gălbinași din 1991. Nu credea atunci că va rămâne mai mult de doi ani în școala din satul unde fusese repartizată, era o soluție temporară până când ar fi terminat și soțul facultatea. Însă, ”au trecut de atunci 28 de ani, parcă a fost ieri, sunt încă aici, școala a devenit a doua mea casă”, povestește profesoara.

Deși i-ar fi fost poate mai ușor să predea la o școală din București, Camelia Brișan a rămas la Gălbinași și chiar a fost director al școlii o vreme. Spune că ”totul a fost ca un proiect de suflet”, pe care l-a construit ”puțin câte puțin și care a prins rădăcini.” 

Învățare pe tot parcursul vieții

Despre profesoara de matematică din Gălbinași, am aflat în urma unei conferințe de formare educațională la care a participat. Cu o experiență de aproape 30 de ani la catedră, Camelia Brișan este deschisă învățării, iese din zona de confort și caută să aducă la clasă cele mai potrivite metode care să trezească interesul elevilor.

Profesoara ne spune că participă la cursuri de formare, ateliere și diverse grupuri de lucru încă din primii săi ani de activitate și a avut oportunitatea de a întâlni ”colegi, prieteni, mentori, inspectori de specialitate cu har și multă dăruire pentru oameni”. ”Este o onoare pentru mine să-l numesc pe domnul profesor Ion Cheșcă, un om cu suflet nobil, profesor deosebit, inspector, autor de manuale și, deși nu mai este printre noi de 10 ani de zile, avem un concurs județean de matematică pentru elevii din învățământul rural care îi poartă numele.

Cred în schimbare, în transformare, cred în învățarea pe tot parcursul vieții. Mai nou, studiile au dovedit o capacitate de neoplasticitate a creierului nostru, care asigură una dintre condițiile esențiale ale unei învățări permanente”, explică profesoara.

Camelia Brișan povestește că toate aceste cursuri, dar și interacțiunea cu oamenii pe care i-a cunoscut au schimbat-o ca profesor, a învățat să se adapteze la schimbări, să facă lucrurile mai bine. ”Am înțeles că greșeala este o oportunitate pentru a învăța”, mărturisește Camelia Brișan. ”Am învățat că este foarte important să pregătim elevii pentru viitor. Ei vor face lucruri pe care noi poate nici nu le bănuim în prezent, deci trebuie să-i pregătim să facă față ei înșiși la schimbări, să dea dovadă de reziliență.”

Explorator în educație…

Deși predă matematica, profesoara participă la ateliere care, la prima vedere, nu au legătură cu această disciplină. Învață despre emoții, despre dezvoltarea competenţelor de lectură şi scriere, despre comportamentul copiilor, toate pentru a transforma lecțiile de matematică în unele care să-i captiveze pe copii și pentru a crea o relație cu elevii bazată pe încredere.

Pentru a afla mai multe despre rolul emoțiilor, profesoara a mers, de pildă, la atelierul ”ABC-ul emoțiilor”. ”Vasile Brașoveanu, alumnus Teach for Romania, în prezent trainer la Seeding Knowledge Foundation, a reușit prin atelierul organizat cu profesionalism să-mi ofere noi perspective în ceea ce privește rolul emoțiilor în viața noastră și a elevilor.

Procesul de învățare se suprapune peste un proces emoțional și, oricât ți-ai dori să produci schimbare și învățare, trebuie să ții cont de emoții. După acest atelier, am introdus, la unele ore, jocuri de energizare pentru a consolida relația profesor-elev, jocul fiind un mediator excelent (jocul Desenul fără fir, Cine sunt eu?)”, relatează profesoara.

La Conferința ”Explorator în educație”, desfășurată în această toamnă și organizată de Seeding Knowledge Foundation, cu sprijinul CEC Bank, a ales un atelier de literație – ”Cum te înțelegi cu neînțelesurile”, susținut de Ivona Munteanu, profesor la Liceul Fundulea, și un altul intitulat ”Comunicarea: cheia dezvoltării inteligenței emoționale”, susținut de Smaranda Nay, trainer Asociația Ascendis.

”De la Smaranda Nay am înțeles că trebuie să vedem cu alți ochi ceea ce este în spatele oricărui comportament al copiilor. Noi vedem partea de deasupra aisbergului, dar, de multe ori, partea nevăzută are un rol pe care nici nu-l putem bănui. Nu poți produce învățarea la elevi când nevoile de bază nu sunt acoperite, trebuie să privești ce este dedesubtul fiecărui comportament și să abordezi situația din mai multe unghiuri, cu părinții, cu ceilalți profesori.

Atelierul susținut de Ivona Munteanu a fost despre literație. Deși aparent ai putea crede că se adresează mai mult profesorilor de limba și literatura română, am realizat că despre literație ar trebui să ținem cont încă din educația timpurie, cu atât mai mult la matematică, ca să poți modela gândirea, ca să poți folosi un text, să-l înțelegi, să poți opera cu el”, spune Camelia Brișan.

Profesorul și teatrul

Profesoara de matematică a mers chiar și la un atelier de teatru și ne explică de ce a făcut această alegere și ce înseamnă teatru în educație: ”La atelierul Teatru în Educație am mers împreună cu alte două colege din școală. Una dintre colegele mele folosea deja o parte din aceste tehnici la școală, a creat și un opțional despre teatru. Eu nu am avut aceste abilități și atunci am decis să învăț. Au fost patru ateliere: regie, mișcare, voce și improvizație.

Profesorul, ca și regizorul, este ca un ghid. Exact cum un actor intră în scenă, și un profesor, când intră în clasă, deplasează o energie pe care copiii o simt atunci când intri în spațiul lor. La atelierul de improvizație, am văzut cât de mult place jocul adulților și care este importanța lui în dezvoltarea copiilor, de la respectarea regulilor jocului la obiectivul jocului, la exerciții de reflecție despre joc.”

Școala din Gălbinași – una dintre clădirile școlii

”Sunt foarte atentă să ajung mai ușor la copii”

Jocul este una dintre metodele pe care, de altfel, Camelia Brișan le folosește la ora de matematică, mai ales la clasa a V-a. ”Jocul poate fi utilizat nu numai pentru a crea o stare de bună dispoziție în rândul elevilor, dar poate avea și o finalitate educativă”, spune profesoara.

Prin aducerea unor metode noi la clasă și adaptarea lecțiilor la așteptările și nevoile elevilor, orele devin altfel, iar profesoara mărturisește că este ”foarte atentă” să ajungă ”mai ușor la copii”: ”Uneori reușesc, alteori nu, dar mă preocupă permanent să fac comunicarea mai ușoară între noi. Este vorba și despre cum comunicăm cu elevii și despre ce le comunicăm, dacă ținem cont că 7% reprezintă comunicarea verbală, 55% comunicăm nonverbal (gesturi, mimică) și 38% paraverbal (ton, intonație). Copiilor le plac jocurile de energizare pe care le introduc în cadrul orelor și uneori facem mici exerciții de conectare.”

Dirigintă la clasa a VII-a, profesoara merge în excursii cu elevii săi pentru că își dorește să faciliteze cooperarea dintre ei, să dezvolte spiritul de fair-play și să înlesnească ”recunoașterea dreptului la opinie pentru fiecare participant”. ”Încurajez participarea elevilor la diferite ateliere  – au participat de curând la un atelier de educație financiară, la concursuri și vizite pentru lărgirea orizontului lor și pentru a le crea o nouă perspectivă”, mai spune Camelia Brișan.

Relația cu elevii și provocarea unei meserii

Profesoara mărturisește că tot ceea ce face este pentru copii și ne vorbește despre relația  cu aceștia, pe care o construiește zilnic, puțin câte puțin. ”Trebuie să fii autentic în fața lor. Îmi pasă de ei, de trăirile lor. Dai energie și primești de la ei energie”, declară profesoara de matematică.

Așa cum ne place să spunem, un an în Teach echivalează cu cel puțin 5 ani. Dincolo de această glumă, Teach for Romania mi-a adus în aceste 5 luni, de când am intrat în această comunitate de oameni extraordinari, un nou sens,  ca om și ca profesor. Am cunoscut colegi din organizație care au lucrat în școală și mi-au plăcut inițiativele lor, i-am admirat și am învățat multe lucruri de la ei, am rezonat cu valorile promovate de organizație. În Teach for Romania, se creează relații între oameni, conexiuni, sprijin reciproc și schimburi de idei. Sunt recunoscătoare pentru tot ce împărtășesc alături de ei! Împreună, celebrăm orice victorie și ne încurajăm să facem lucrurile mai bine.

Profesor de 5 luni în cadrul programului Teach for Romania, Camelia Brișan crede într-o schimbare, de la firul ierbii, a fiecărui cadru didactic și spune că meseria de profesor este ”provocatoare” pentru că trebuie ”să te adaptezi permanent la generațiile elevilor în schimbare”. 

Este necesar ca profesorul să nu fie doar pedagog, ci să empatizeze cu copiii și trăirile lor. Este important să ne concentrăm pe punctele noastre forte, pe punctele forte ale colegilor și ale elevilor noștri. Calitatea educației pe care o primește un elev până la 14-15 ani este determinantă pentru parcursul său ulterior în viață. Este o responsabilitate pentru noi să le fim modele. Este o șansă și un privilegiu pentru noi să le fim parteneri în călătoria lor spre ei înșiși”, precizează profesoara.

Despre schimbările din sistem

În ceea ce privește schimbările din sistemul de educație, profesoara spune că istoria a demonstrat că ”lucrurile se pot schimba indiferent de sistem, contează omul care este în spatele unor decizii”.

Școala a fost și este un proiect profesional, personal și de suflet. Am facilitat dezvoltarea unei culturi organizaționale, care s-a transformat în timp și care a căpătat noi valențe  de la an la an.  Sunt  recunoscătoare tuturor celor cu care am interacționat, de la fiecare am avut de învățat câte ceva, am avut o echipă cu care am lucrat împreună și cu cea mai mare parte dintre colegi facem și acum lucruri bune pentru a produce schimbarea  în rândul nostru și în rândul elevilor noștri.

”Este foarte adevărat că, atunci când politicile educaționale sunt făcute strâmb, consumi mult mai multă energie ca să-ți atingi obiectivele. Cred că ar trebui să existe o coerență în luarea unor decizii în învățământ și nu să apară schimbări la câteva luni.

Cred că ar trebui consultate mai mult ONG-urile cu activitate în învățământ și specialiștii din educație. Cred că Institutul de Științe ale Educației ar trebui păstrat și implicat în domeniul educației. Am avut proiecte derulate cu specialiști din ISE, cum ar fi programul de intervenție în școlile aflate în Zone Prioritare în Educație (ZEP). Magda Balica, Anca Nedelcu, Ciprian Fartușnic și mulți alți specialiști și-au lăsat amprenta în producerea unor schimbări în școală”, explică profesoara.

Fost director al școlii din Gălbinași, Camelia Brișan crede că școala românească are nevoie de o transformare, de o reinventare. ”Trebuie să fie o școală prietenoasă, o școală în care elevii să vină cu încredere, profesorii să vină cu bucurie. Vă invităm la școala noastră să vedeți că poți face multe lucruri mici care să transforme o școală, chiar dacă nu suntem o școală care să dispună de fonduri mari. „Fă rai cu ce ai!” Ce avem noi? Oameni cu suflet, deschidere către nou, oameni foarte creativi!”, conchide profesoara de matematică, Camelia Brișan.

Citește și: 

2 COMENTARII

  1. FELICITĂRI.. OAMENII DE CALITATE SUNT FOARTE PUTINI IN ACEST SISTEM INBOLNAVIT DE SETEA DE PUTERE, DE FUGA DUPA SCAUNUL DE ȘEF…. SE UITA DIN PĂCATE CA A FI DASCĂL ESTE DE FAPT MENIREA DE A FI AL TREILEA PĂRINTE PENTRU COPII…. DAR NU TOȚI ÎȘI IUBESC MESERIA.. O FAC DOAR PT BANII CARE BIN ORICUM… A MODELA UN OM PENTRU VIATA ESTE O SARCINA IMENSA DAR BUCURIA FINALA ESTE FANTASTICA… NU SE TERMINA NICIODATĂ…. DOAR UNELE MAME MAI SIMT ASA CEVA CAND ÎȘI CRESC COPII CU IUBIRE CURATA… TOTUL ESTE IUBIRE… DACĂ VREI POȚI… DOAMNEI PROFESOARE… MULTA SĂNĂTATE, SĂ FIȚI IUBITA DE TOȚI ȘI CONTINUAȚI SA FACETI,, OAMENI,, DIN COPII NOSTRII.. MERITA!!!!

  2. Aceast articol imi confirma ca acolo unde este pasiune si munca exista rezultate, roade ! Pentru mine, scoala e acolo unde reusesc sa inteleg cum functioneaza mediul meu si cum pot eu sa il modelez eu. Si inceputul acestei perceptii a fost dictat de o profesoara de matematica din Oltenia pierduta la o scoala de tara din Bucovina! Eu gasesc asta extraordinar! Bravo , felicitari Camelia!

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.