Copiii citesc în cluburi de lectură, se joacă cu roboții, gătesc, fac experimente, merg în excursii și învață lucruri practice care îi ajută în viață. Toate acestea se întâmplă în câteva școli din țară, unde elevi care provin din medii defavorizate participă, după ore, la activități de învățare nonformală. Proiectul este derulat de Fundația United Way România și se desfășoară în localități din șase județe, printre care și Timiș. Ada Gabor, reprezentant al fundației la Timișoara, spune că, prin educația nonformală, copiii au oportunitatea de a învăța altfel, dincolo de ”modul de predare abstract, în care totul este teoretizat”.
Programul ”Educația – centrul schimbării în comunitate”, derulat de Fundația United Way România, se desfășoară în localități din Ilfov, Giurgiu, Prahova, Cluj și Călărași, iar, în Timiș, a fost implementat în două școli din Timișoara (Școala Gimnazială nr. 15 și Școala Gimnazială nr. 20) și în mai multe școli rurale (satele Bucovăț, Sânandrei, Carani, Șemlacu Mare și Mașloc).
Proiectul, finanțat din sponsorizări și donații, se adresează copiilor care provin din medii defavorizate, dar și părinților și cadrelor didactice. În cadrul acestuia, copiii iau parte la activități nonformale, desfășurate de cadre didactice și de voluntari, în spații amenajate în incinta școlilor ori în centre, concepute astfel încât să le ofere celor mici diverse oportunități de învățare.
Astfel, timp de patru ore, după cursuri, copiii citesc la clubul de lectură ori au ateliere de educație financiară, programează roboți sau sunt antrenați în concursuri culinare și experimente științifice și, nu de puține ori, merg în excursii și în vizită la companii.
Ada Gabor, manager birou Timișoara, spune că aceste ateliere de învățare nonformală îi ajută pe copii să învețe mai ușor, într-un mod care îi atrage și îi implică. ”Noi vrem ca acești copii să învețe de drag și într-o altă formă. Nu am vrut să rămânem în modelul clasic în care cineva vine și le predă niște lucruri. Atunci, am mers pe aceste activități nonformale în care copiii au oportunitatea să învețe. Învață, de exemplu, cum să gestioneze un buget, cum să facă cumpărături și să pregătească pizza sau salam de biscuiți.
Adică lucruri prin care se trece de modul de predare abstract, în care totul este teoretizat. Copiii merg în multe vizite, la companii, la Planetariu, la muzee, în excursii, la piese de teatru… Am zis hai să facem asta, să le placă copiilor, să le stimulăm curiozitatea și interesul pentru diverse domenii, să le creăm oportunități în care să vadă și să experimenteze lucruri pe care, altfel, mare parte dintre ei nu ar fi reușit să le facă”, declară Ada Gabor.
Cluburile de lectură
Este al treilea an de proiect pentru cele mai multe școli din Timiș, iar Ada Gabor spune că elevii sunt foarte încântați de aceste activități. ”Copiilor le place foarte mult Clubul de lectură cu Irina Anca Mureșan, o scriitoare care a scris o carte foarte frumoasă, <Dincolo de cuvinte. Destăinuirile unui motan cuminte>. Este de 3 ani la noi, vine săptămânal în trei centre și le citește copiilor, face cu ei o mulțime de activități de vocabular, toate foarte interesante. Vă dau un exemplu: dintr-un bol, copiii extrag cinci bilețele pe care sunt scrise cuvinte și trebuie să facă o știre cu acele cuvinte. Este o activitate de echipă, ei creează știrile, le citesc și se amuză teribil pentru că ies tot felul de minunății”, povestește Ada Gabor.
Prin aceste cluburi de lectură, proiectul urmărește dezvoltarea abilităților de citit ale copiilor, iar, în cinci centre, clubul se bucură de prezența a doi scriitori voluntari. De asemenea, în patru centre a fost implementat un program de voluntariat – ”Ajută un copil să citească mai bine!”, în care, timp de 18 săptămâni, peste 23 de voluntari au oferit sprijin unui număr de 50 de copii cu dificultăți de citit să învețe să citească mai bine.
Experimente, curiozitate și creativitate
O parte dintre activitățile desfășurate de copii sunt din categoria STEM, iar elevii merg în diferite laboratoare, unde fac experimente chimice, programează și interacționează cu roboței smart. Experimentele de laborator au însemnat inclusiv crearea unui slime, cu ajutorul spumei de bărbierit, a glicerinei boraxate, a lipiciului și a colorantului alimentar, în timp ce, la atelierul de biologie, cu ajutorul microscopului, și-au examinat palma, o bucată de pâine, au observat mucegaiul, frunza sau un fir de păr.
Grădina, amenajată de copii și părinți
Pe lângă toate acestea, copiii sunt atrași în multe activități în aer liber, cultivă plante și le îngrijesc, iar, în unele centre, au putut să grădinărească alături de părinți. La Urlați, de exemplu, copiii și părinții au plantat legume în grădina centrului, acestea fiind folosite pentru a pregăti o hrană sănătoasă. De asemenea, la una dintre școlile din Timișoara, părinții și copiii au plantat flori și arbuști în curtea școlii.
Sesiuni pentru părinți și profesori
Părinții beneficiază și ei, în cadrul proiectului, de un program de educație parentală. ”Am creat Academia părinților, un program care se desfășoară în 12 sesiuni”, explică Ada Gabor, unde părinții învață și discută despre managementul stresului și furiei, despre comunicarea cu copilul și dezvoltarea acestuia, dar și despre educație. Totodată, proiectul se adresează profesorilor, care vor putea participa, pe viitor, la un curs de formare, organizat în parteneriat cu Casa Corpului Didactic Timiș. Programul se numește ”Academia profesorilor”, iar dosarul de acreditare a fost depus pentru aprobare.
Amenajarea spațiilor în școli
Nu în ultimul rând, Fundația United Way s-a implicat în amenajarea unor spații din școală. La Șemlacu Mare, curtea școlii a prins viață după ce, cu ajutorul voluntarilor, a fost creat un loc de joacă. ”Am pus hintă, tobogan, am făcut groapă de nisip, un tunel și am plantat flori și pomi. În tot satul nu exista nici măcar o hintă. Copiii nu aveau niciun loc de joacă și atunci am făcut pentru ei”, spune Ada Gabor.
De asemenea, la Școala Gimnazială 15 Timișoara, tot cu ajutorul voluntarilor, a fost zugrăvită, anul acesta, o sală de clasă. Astfel de proiecte de înfrumusețare a spațiilor au fost derulate în mai multe școli, participante la proiect. La una dintre ele, a fost creat un spațiu de lectură chiar în curtea școlii.
Citește și:
- Franklin și prietenii săi: Ateliere de lectură pentru copii, în școlile din județul cu cel mai mic număr de biblioteci publice din țară
- Geamantanul de educație altfel. Mădălina Hodorog promovează învățarea prin joc și îi încurajează pe profesori să predea nonformal
- Anca Simion, o învățătoare pentru ”starea de bine”: Îi învață pe copii să vină cu drag la școală și pe profesori să gândească cu inima
- Adriana Bârcean, o profesoară care s-a mutat la țară, predă engleza la Simultan și îi învață pe copii că viața este faină