La Școala Gimnazială Nr. 2 ”Diaconu Coresi” din Brașov a avut loc luni, 25 octombrie 2021, în prima zi de vacanță, evenimentul online de programare și tehnologie ”Save the Energy with micro:bit”, în cadrul inițiativei Europe Code Week 2021, sprijinită de Comisia Europeană. Evenimentul a fost organizat de Asociația de părinți ”Astra 22” și s-a adresat unui grup de 30 de elevi cu vârste cuprinse între 8-11 ani, coordonați de profesoara Mariana Lazăr.
”Acest eveniment a fost încununat de succes datorită faptului că a fost pregătit cu mult timp înainte. Încă din vacanța de vară, din august, un grup de elevi pasionați de robotică și tehnologie a beneficiat de sprijinul inginerilor voluntari de la Robotescu în cadrul unei întâlniri online în care au construit o lampă smart. Apoi au realizat un tutorial pentru colegii lor mai mici, folosind setul de robotică cu piese tip Lego și micro:biții, achiziționați de la Robotescu.
Un aport substanțial la reușita acestui eveniment a fost și faptul că, în ultima săptămână de școală, înainte de vacanța forțată, elevii au beneficiat efectiv de o activitate de tip hands-on în care au programat micro:biții în sala ce clasă și au scris codurile la ecranul interactiv Prestigio Multiboard, realizând proiecte în echipă pe platforma makecode.microbit.org, atât pentru lampa smart, cât și pentru alte proiecte interesante, precum Zarul digital, Melodii hazlii, Comenzi haioase, Emoții animate”, spune profesoara Mariana Lazăr.
Evenimentul online Meet and Code a debutat cu vizionarea unui film despre tipurile de
energie și căile de utilizare responsabilă a acesteia. Apoi – povestește profesoara – ”am studiat două planșe cu imagini sugestive cu activități de economisire a energiei, care i-au ajutat pe copii să înțeleagă mai bine legătura dintre economisirea energiei, a banilor, dar și protejarea mediului. De asemenea, am aflat din tutorialele ROBOTescu ce este un micro:bit și care sunt componentele lui”:
”Ne-am bucurat de prezența și ajutorul acordat de către doi liceeni de la Colegiul Național de Informatică ”Grigore Moisil” Brașov, care ne-au ajutat să creăm o animație în Scratch, folosind micro:bit-ul pentru a-l dirija pe Scratch în plimbarea sa prin oraș, pe timp de noapte. Am testat în echipă, primele proiecte create în clasă pentru micro:biți pe platforma makecode.microbit.org, iar apoi ne-am îmbogățit cunoștințele prin prezența domnului inginer de la ROBOTescu, care le-a explicat, pe înțelesul copiilor, pașii pentru programarea unei lămpi smart, precum și aplicabilitatea acestor proiecte în comunitate.”
”Programul Meet and Code, prin achiziționarea unor micro:biți și a unui set de robotică cu
piese tip Lego, a însemnat pentru noi și școala noastră un salt în implicarea tehnologiei în procesul de predare-învățare. Acest lucru s-a realizat și datorită utilizării la clasă a unui ecran interactiv Prestigio Multiboard, achiziționat din fondurile Științescu în cadrul proiectului ”Echipa S.E.S. Steam-Earh-Scratch” (inițiat și coordonat de profesoara Mariana Lazăr). Aceste demersuri au creat o punte de legătură puternică cu comunitatea prin implicarea în activitățile online sau offline a unor reprezentanți din rândul părinților, a elevilor din alte instituții, precum și a unor voluntari din ONG-uri, care au inspirat și ajutat micii programatori să pășească mai siguri în această lume fascinantă a tehnologiei și să descopere mai ușor tainele programării”, mai precizează profesoara.
Proiectul Echipa SES Steam Earth Scratch- Fondul Științescu Brașov își propune transformarea elevilor din utilizatori de jocuri, în creatori ai propriilor jocuri cu tematică eco și incluziune socială, în vederea dezvoltării potențialului lor creativ și formării lor viitoare, prin provocări care să-i motiveze și să le solicite și dezvolte gândirea creativă computațională, spiritul antreprenorial și munca în echipă. Acest proiect STEAM, inovativ, se desfășoară în perioada mai 2021 – mai 2022.
- ”Atunci când organizezi evenimente de robotică și programare și oferi elevilor modele reale din care să se inspire și care să le explice pe înțelesul lor, pas cu pas, alfabetul programării și când le dai șansa să cunoască și să mânuiască tehnologia de ultimă generație în fiecare zi, chiar la ei în clasă, succesul este garantat. Consider că elevii doamnei profesoare Mariana Lazăr sunt norocoși să aibă un asemenea cadru didactic și cred că orice părinte își dorește pentru copil această oportunitate de a se dezvolta și de a fi în pas cu știința și tehnologia.” – Edith Bularca, președintele Asociației de părinți ”Astra 22”
- ”Evenimentul Meet and Code organizat și echipamentele achiziționate din inițiativa doamnei profesoare Mariana Lazăr sunt reprezentative și benefice pentru instituția noastră. Salutăm demersul inovativ care aduce beneficii în învățare prin integrarea celor mai noi tehnologii la clasă și modernizarea și eficientizarea procesului de învățământ. Consider că utilizarea și integrarea noilor tehnologii în procesul de predare-învățare este vitală pentru succesul organizației noastre și contribuie la impactul pozitiv al acesteia în societate, garantând împlinirea misiunii organizației noastre.” – prof. Șerban Agurița Dorinela, director Școala Gimnazială Nr. 2 Diaconu Coresi Brașov
- ”Vreau să vă felicit pentru inițiativa de a porni pe un drum necunoscut până acum și de a le deschide ochii elevilor dvs în două domenii: informatica și ecologia! Ați reușit ceva mai mult decât atât, ați reușit să îmbinați cele două domenii și să le arătați celor mici cum să folosească tehnologia ca să economisească energia într-un mod inteligent. Ați ales cea mai bună metodă pentru a le capta atenția copiilor: utilizarea distractivă a computerului, prin animații si jocuri create de ei. Noi, toți din ROBOTescu, am admirat dorința și ambiția echipei dvs de a învăța să programeze în Scratch, sau micro:bit-ul. Vă dorim să nu vă opriți aici și să continuați să țineți deschis apetitul copiilor pentru creație, pentru ecologie, pentru tehnologie cu suflet! Spor în toate!” – inginer Florin Roșca, ROBOTescu
- ”Nu știam că pot programa și comanda pe Scratch chiar cu un micro:bit. Am descoperit acest lucru în cadrul evenimentului Meet and Code. Mi-aș dori să mă pot juca mai mult cu acești micro:biți și să creez animații în care să îl comand de la distanță pe Scratch. Sunt bucuroasă că, datorită tatălui meu, care a instalat Scratch Link în ecranul digital din clasa noastră, voi avea șansa să fac acest lucru în cadrul proiectului Echipa SES Steam-Earth-Scratch. Aștept cu nerăbdare următoarele activități. Acum, pentru mine, programarea e o joacă!” – Iasmina, 8 ani
- ”Am avut șansa să avem un invitat special la evenimentul nostru online, Meet and Code, și să cunoaștem un inginer pasionat de robotică, care ne-a explicat pe înțelesul nostru pașii pentru construirea unei lămpi smart pentru economisirea energiei la domiciliu, dar și utilitatea acestei aplicații în iluminarea străzilor.” – Serena, 8 ani
- ”Am avut bucuria să avem invitați pe Teodor și George, doi liceeni voluntari, amabili și
pasionați de programare de la Colegiul Național de Informatică ”Grigore Moisil” Brașov, care ne-au ajutat să creăm o animație în Scratch și să controlăm de la distanță, cu ajutorul unui micro:bit, mișcarea personajului Scratch. A fost fascinant!” – Miryam, 11 ani - ”M-am bucurat enorm că am avut ocazia să programez micro:bit-ul chiar la ecranul interactiv Prestigio Multiboard și am reușit să creez astfel primul meu program pentru micro:bit. Ador acest mod de lucru deoarece programarea este mult mai atractivă și interactivă, iar lecțiile sunt mult mai plăcute.” – Georgian, 8 ani
- ”Mi-a plăcut mult că am programat și am realizat în echipă programe pentru mico:bit nu doar pentru lampa smart, ci ne-am distrat și cu alte mici proiecte precum Zarul, Emoticoanele, Melodiile sau Comenzile digitale. Am înțeles mult mai bine pașii programării și totul mi s-a părut mult mai ușor când am urmărit simularea pe ecranul interactiv. Când am atins și am folosit ecranul interactiv mi s-a părut ceva de vis, fantastic!” – Ana Maria, 8 ani
- ”Am participat cu mult interes la acest eveniment Meet and Code pentru că visez să lucrez în domeniul IT. M-am bucurat că am avut șansa să cunosc alte persoane interesate de programare și doresc să exersez mai mult să programez, deoarece cred că utilizarea noilor tehnologii îmi face munca mai ușoară.” – Radu, 11 ani
- ”Apreciez activitățile deosebite organizate la clasă de doamna învățătoare Mariana Lazăr și mă bucur că fata mea învață de timpuriu primii pași pentru a îmbrățișa o carieră în domeniul programării, așa cum și ea și noi ne dorim.” – Adrian, părinte
- ”Felicit în mod deosebit inițiativa doamnei învățătoare de a oferi copiilor șansa de a se
familiariza cu tehnologia la clasă prin asigurarea unor echipamente de ultimă generație și integrarea acestora în procesul de învățământ. Toate aceste demersuri vor ajuta, cu siguranță, elevii să se pregătească mai bine pentru meseriile viitorului.” – Bogdan, părinte - ”Despre doamna profesor Mariana Lazăr am numai cuvinte de laudă. Pe lângă faptul că îşi desfăşoară activitatea cu profesionalism, aceasta se implică în dezvoltarea sistemului educațional şi dincolo de orele de curs. Prin proiectul Meet and Code a arătat că implicarea, dedicarea şi dorința de a contribui la dezvoltarea societății pot avea rezultate palpabile. După multă muncă, a reuşit să pună la dispoziția elevilor tehnologii noi, informații utile (actuale), i-a introdus în lumea digitală şi nu s-a cramponat niciodată în criticile şi dificultățile întâmpinate. În calitate de Preşedinte al Consiliului Județean al Elevilor Braşov, doresc să îi mulțumesc cu glasul tuturor beneficiarilor primari ai educației, pe care structura noastră îi reprezintă. De ce? Pentru că un astfel de exemplu poate genera un val de inițiative care să contribuie la dezvoltarea sistemului educațional. În calitate de elev şi om, pot spune că o apreciez enorm pe doamna prof. înv. primar Mihaela Lazăr, îi doresc mult succes în toate planurile, ştiu că va continua să contribuie la procesul de formare al unei lumi mai bune şi îi mulțumesc pentru faptul că mi-a oferit ocazia să mă implic. Mă bucur că serile/nopțile petrecute pe Zoom alături de dumneaei şi de elevi s-au concretizat în ceva atât de util, iar în continuare, acest om minunat va avea pus la dispoziție tot suportul meu. Haideți să susținem împreună aceste proiecte şi oamenii din spatele lor pentru că rezultatele vor fi meritat tot efortul nostru. Schimbarea pleacă de la fiecare dintre noi!” – Teodor Pirpiliu, Preşedinte al Consiliului Județean al Elevilor Braşov
- ”Suntem bucuroși că am putut susține inițiativa doamnei profesor Mariana Lazăr, prin
Fondul Științescu Brașov și anume, transformarea elevilor din utilizatori de jocuri, în creatori ai propriilor jocuri cu tematică eco și incluziune socială, precum și predarea ștafetei de către elevii din clasa a IV-a de la Școala Gimnazială Nr. 2 Diaconu Coresi Brașov care sunt Mici Ambasadori Îndreptar Digital către colegii lor mai mici.” – Veronica Niste, Program manager Științescu Brașov
Evenimentul este finanțat în cadrul programului Meet and Code, sprijinit la nivel european de compania de software SAP. Meet and Code este coordonat de Haus des Stiftens gGmbH și rețeaua TechSoup Europe în 35 de țări europene și susține, pentru cel de-al 5-lea an consecutiv, evenimente de tehnologie și programare aliniate cu inițiativa Comisiei Europene – Europe Code Week. În România, programul Meet and Code este coordonat de Asociația Techsoup.
Asociația de părinți ”Astra 22” a participat și în ultimii doi ani în programul Meet and
Code și s-a numărat printre beneficiarii de fonduri oferite pentru organizarea evenimentelor ”ASD emotions on Scratch”, ”Labirintul Poveștilor cu ozobotii BIT și EVO”, ”Shapes Emotions Show with BIT&EVO”, ”CODE&PLAY” pentru elevii Școlii Gimnaziale Nr. 2 Diaconu Coresi Brașov. Prin aceste evenimente, elevii au descoperit limbaje noi de programare, au programat roboți și s-au familiarizat cu gândirea computațională.
Sub motto-ul ,,Empowering a Generation”, Meet and Code continuă să încurajeze organizațiile nonprofit din toată Europa să contribuie la promovarea educației digitale, prin activități de programare sau de tehnologie dedicate copiilor și tinerilor cu vârsta între 8 și 24 de ani. Conform raportului “The Digital Skills Gap in Europe” al Comisiei Europene din 2017, 9 din 10 locuri de muncă vor necesita abilități digitale în viitorul apropiat.