Copiii sunt actori și joacă rolul acuzatului, al procurorului, al avocatului sau al judecătorului. Practic, clasa este ca o sală de judecată, în care un caz este întors pe toate fețele, se susțin pledoarii și se dau sentințe. Lecția tip dezbatere este o metodă pe care învățătoarea Neli Popoveniuc o folosește frecvent la orele de Comunicare în limba română, dar și la cele de Dezvoltare personală. Copiilor le place jocul de rol, intră în pielea personajelor, sunt creativi, își susțin punctele de vedere și vin cu argumente.
Scena ”La scăldat” din ”Amintiri din copilărie” este unul dintre cazurile ”judecate” de elevii învățătoarei de la Şcoala Gimnazială ”Ion Creangă’’ din Bacău. Un caz despre drepturile copilului, într-o dezbatere de tip proces literar, în care elevii au fost judecători și reprezentanți ai acuzării sau ai apărării.
Învățătoarea ne povestește cum decurge o astfel de lecție, pe care o ilustrăm în imagini așa cum a fost pusă în scenă de elevii săi din generația trecută. Este o lecție interactivă, care îi ajută pe copii să își însușească mai ușor cunoștințele, să se implice activ, să își dezvolte competențele de comunicare, dar și să facă legătura cu situații din viața reală:
”Proiectarea lecției sub formă de proces literar oferă elevilor posibilitatea de a-și defini poziția (apărător al inculpatului sau acuzator), să construiască un discurs argumentativ și să intre în pielea personajelor.
Cazul lui Nică din <Amintiri din copilărie> este judecat din perspectiva vinovăției personajului principal, cel care a plecat la scăldat, în loc să aibă grijă de frățiorul mai mic și să asculte de sfaturile mamei, a furat cireșe de la mătuşa Mărioara şi pupăza din teiul satului.
Inculpatul pledează <nevinovat> chiar dacă, prin comportamentul său, s-a făcut vinovat de numeroase abateri de la regulile de conduită.
Completul de judecată, însă, împreună cu avocații apărării și procurori, prin dezbaterile lor, pun în lumină atât greșelile lui Nică, cât și faptele bune, astfel încât sentința să fie una dreaptă și corectă.”
Sursa foto: Arhiva personală – înv. Neli Popoveniuc
Citește:
- Clasa în care elevii joacă teatru și sunt fericiți când ies la tablă. Învățătoarea organizează lecțiile sub formă de concurs
- Proiect al elevilor finalizat cu o scrisoare către primar, în care propun soluții la o problemă care „afectează starea de bine a comunității”
- Cum învață copiii să scrie corect pe Strada Ortogramelor. Un proiect la clasa a III-a în care lecțiile de gramatică au loc într-un „orășel”
- Coșul cu înțelepțenii: O colecție de citate și cugetări, alese de copii, ce pot deveni motto-ul orelor la diferite discipline sau la dirigenție
- Cafeneaua părinților, o altfel de ședință cu părinții. Diriginta i-a invitat și pe copii, feedback-ul a fost pozitiv, iar întâlnirea s-a dovedit valoroasă