La Școala Gimnazială nr.8 din Constanța, funcționează din luna noiembrie un program inedit de consiliere a părinților. Intitulat „Cafea cu aromă de… consiliere”, programul reprezintă o alternativă la întâlnirile ce ar fi putut să se desfășoare în cadrul școlii, dar la care mulți părinți nu ajung, cel mai adesea din lipsă de timp. Școala a găsit astfel o formulă de consiliere prin intermediul paginii de Facebook a unității de învățământ, în care psihologul școlii abordează diferite teme, de la regulile de acasă și hiperprotecția parentală până la timpul petrecut de copii pe internet sau importanța taberelor și a excursiilor școlare. Ajuns la episodul 10, programul de consiliere nonformală a trezit interes în rândul părinților.
Cum s-a ajuns la implementarea unei astfel de soluții, ne explică reprezentanții școlii, care spun că, ”într-o societate care este mereu în alertă, în stare permanentă de grabă, părinții abia mai au timp pentru treburile casnice și de cele mai multe ori nu reușesc să păstreze o relație de colaborare cu școala”:
”Drept urmare, copiii cu diferite probleme emoționale, dependențe sau comportamente opozante se înmulțesc pe zi ce trece. Psihologul școlar ar putea preveni astfel de situații, însă mulți părinți nu privesc cu ochi buni vizita la cabinetul de asistență psihopedagogică.
Soluția ar fi ca aceștia să participe săptămânal la dezbateri moderate de psihologul școlar, în care să existe un dialog și să se discute despre situația comportamentală și emoțională prin care pot trece elevii, factorii de risc, identificarea unor soluții concrete. Dar ce te faci atunci când din 40 de părinți așteptați la o astfel de consiliere, vin doar cinci? Motivele expuse sunt diverse: nu am timp, a apărut o urgență, copilul meu nu are nimic, etc.”
În fața unui asemenea situații, directorul școlii și psihologul școlar au identificat ”o soluție inedită pentru consilierea părinților”: ”Elena Stambuli, psiholog școlar, a decis să consilieze părinții… de la distanță. A elaborat un program de consiliere pe care l-a numit sugestiv <Cafea cu aromă de… consiliere>.”
“Am denumit programul așa pentru a nu crea impresia de ceva rigid, formal și în același timp m-am gândit că o astfel de denumire ar putea să atragă mai ușor părinții, creând concomitent ideea de confort emoțional”, explică Elena Stambuli.
Săptămânal, psihologul școlar identifică teme care ar fi de folos pentru părinți și le postează cu argumente, soluții și sugestii pe pagina de Facebook a școlii.
“Este un tip de consiliere colectivă, nonformală, care a ajuns deja la episodul 10. Am abordat teme diverse, de la comportamentul opozant al copiilor, la hiperprotectivitatea părinților sau la siguranța pe internet. Am observat că tot mai mulți părinți citesc fiecare episod, sunt receptivi și unii îmi dau chiar sugestii de teme pe care să le abordez. De asemenea, s-a înmulțit numărul celor care apelează acum la serviciile psihologului școlar”, declară Elena Stambuli.
Directorul școlii, profesorul Cosmin Badea, spune că postările din secțiunea “Cafea cu aromă de… consiliere” au un impact neașteptat, iar feedback-ul părinților este unul pozitiv: “Este de apreciat faptul că s-a identificat această soluție inedită, iar mesajele de susținere și apreciere ne confirmă că dacă suntem dispuși să facem ceva pentru binele elevilor noștri, nu există bariere”. Pe lângă consilierea nonformală, în școală au loc și ore de consiliere colectivă frontală pe care psihologul școlar le desfășoară la clasă.
În primul episod al ”Cafelei cu aromă… de consiliere”, psihologul Elena Stambuli le-a vorbit părinților despre reguli.
Iată ce a scris Elena Stambuli:
”Este esențial să înțelegeți că educația copiilor dumneavoastră începe acasă. La școală, profesorii transmit informații din diferite domenii, în funcție de specializare și fac tot ceea ce le stă în putință să se asigure că informația ajunge la elevi. Acest lucru însă nu este suficient, de aceea este nevoie de implicarea dumneavoastră, pentru că ei, copiii, au nevoie de exercițiu, de control și mai ales de reguli.
De multe ori, regulile sunt inexistente fapt ce conduce către un comportament nepotrivit al elevilor în timpul orelor de curs și în timpul recreațiilor. Regulile sunt prezente peste tot în societate, fără ele nu putem funcționa, nu ne putem adapta, nu putem comunica și lista poate continua.
Din păcate însă, acasă cei mai mulți copii nu au reguli, iar acest aspect se vede în comportamentul lor la școală și nu numai. Așadar, seara, la o ceașcă de ceai, adunați toți membrii familiei și stabiliți câteva reguli pentru copilul/copiii dumneavoastră.
Pași de urmat în adoptarea regulilor:
1. Copilul/copiii sunt prezenți la discuție
2. Stabiliți de comun acord câteva reguli, să spunem 5, pe care le negociați împreună
3. Stabiliți recompense și pedepse pentru respectarea/încălcarea regulilor
4. Toți membrii familiei respectă regulile (copiii învață și imită ceea ce văd acasă)
5. Afișați regulile la vedere, scrise pe o coală de hârtie
6. Explicați copilului/copiilor fiecare regulă și acolo unde este cazul, arătați-le ce și cum este bine să facă (ex: dacă regula presupune aranjarea hainelor în șifonier, arătați-le cum se face, concret)
Nota bene: Copiii sunt foarte inteligenți și probabil, cei mai mulți vor găsi calea de a scăpa de reguli, deci fiți vigilenți și mai ales, perseverenți! Nu vă lăsați influențați de poziția de victimă, de plânsete, de țipete și alte modalități pe care ei le folosesc pentru a scăpa de responsabilități! Regula este grea, dar bună și necesară! Succes!”
Dacă doriți, puteți citi AICI și celelalte postări ale psihologului școlar sub titlul “Cafea cu aromă de… consiliere”.
Citește și:
- Ședința cu părinții. Un moment interactiv creat de o învățătoare, într-o întâlnire în care, de obicei, ”plouă” cu procese verbale
- Matematica învățată altfel. Ovidiu Bădescu, profesorul ”emoțiilor”: Dacă este oră în care eu nu aud ”Wow, ce tare”, parcă nu mă simt bine
- O altfel de ședință cu părinții: Atmosferă de cafenea, discuții relaxate și un moment distractiv
Bună ziua