Ședința cu părinții. Un moment interactiv creat de o învățătoare, într-o întâlnire în care, de obicei, ”plouă” cu procese verbale

2

Elisabeta Mînecuță, învățătoare la clasa a IV-a, la Școala Gimnazială nr. 27 ”Anatol Ghermanschi” din Brașov, i-a provocat pe părinți, în prima ședință din acest școlar, la un moment interactiv, din care a vrut ca aceștia să plece acasă cu ceva util, fără să aibă senzația că au venit doar ”să semneze hârtii”. O ședință formală poate, în multe cazuri, a fost transformată într-una creativă, relaxantă, în care, ca într-un joc, părinții au scris pe post-it-uri și le-au lipit pe un flipchart. Învățătoarea povestește că, la fiecare ședință cu părinții, încearcă să aducă momente altfel.

Învățătoarea Elisabeta Mînecuță (foto) spune că, la ședințele cu părinții, strecoară întotdeauna ”momente de parenting” – filmulețe, sfaturi, recomandări de lectură, site-uri – și prezintă ordinea de zi cu ajutorul unui material în PowerPoint, sintetizând informațiile astfel încât ”să petrecem împreună un timp de calitate”.

De obicei, prima ședință dintr-un an școlar are un conținut organizatoric. ”Plouă” cu procese verbale (regulamente, acorduri, cereri), dar din respect pentru părinții elevilor mei caut să plece acasă măcar cu o idee sau o informație utilă.

În acest sens, am proiectat și desfășurat un moment interactiv cu părinții.  I-am provocat să scrie pe post-it-uri răspunsul la întrebarea ”Ce abilități ar trebui să posede elevii la finalul ciclului primar?”

Pe o foaie de flipchart pe care talentata mea elevă, Alexandra N., a schițat un copil de clasa a IV-a, părinții au lipit răspunsurile. A fost o atmosferă de lucru, încărcată de emoția de a fi în ultimul an împreună în această formație. Am citit răspunsurile părinților, apoi le-am prezentat Profilul absolventului de clasa a IV-a, cu exemple concrete pentru înțelegere. La final, fiecare părinte a plecat acasă cu un document util, fără a avea senzația că a venit la școală doar ”să semneze hârtii”.

Sunt mândră de părinții licuricilor mei și nu m-au dezamăgit. Sunt părinți care au preocupări legate de abilitatea de a-și educa corect copiii, care încearcă să facă tot ce e mai bine pentru copil și familia lor. Dovadă sunt răspunsurile lor, care ar putea constitui  un fel de <Viziunea părinților despre absolventul ciclului primar>”, declară Elisabeta Mînecuță.

Care au fost răspunsurile părinților

Ce abilități ar trebui să posede elevii la finalul ciclului primar? – Viziunea părinților:

  • Să aibă abilități de a se descurca în orice situații
  • Să acumuleze informații necesare dezvoltării lor
  • Să știe să-și organizeze timpul
  • Să poată să sintetizeze un conținut
  • Să știe cum să învețe, să își caute informația x x x x x x
  • Să lucreze în echipă
  • Să învețe din greșeli
  • Să se comporte într-o colectivitate x x
  • Să fie autentic
  • Să susțină un mediu plăcut de învățare
  • Să comunice coerent
  • Să distingă binele de rău
  • Să își exprime punctul de vedere
  • Să aibă încredere în sine, inițiativă x x x
  • Să fie perseverent, respectuos, responsabil, curios, conștient de propriile abilități x x x
  • Să știe să depășească obstacole și fricile
  • Să scrie corect x x x
  • Să facă calcule și să rezolve probleme conform programei x x x x
  • Să știe și să îi placă să citească x x x
  • Să știe să lucreze independent x x
  • Să aibă un bagaj de cunoștințe generale- istorie, geografie, literatură x x
  • Să fie dornic să învețe x x x x x
  • Să aibă abilități practice simple (desen, bricolaj)
  • Să știe să asculte, să tacă, să fie corect, să îi placă adevărul x x
  • Să își iubească țara
  • Să știe să își depășească emoțiile la prezentări, teste
  • Să fie organizat, politicos x x x
  • Să fie responsabil, să își gestioneze prioritățile x x

Învățătoarea spune că toate întâlnirile cu părinții, în diferite momente ale anului școlar, sunt organizate astfel încât acestea să aibă un impact. ”O mămică mi-a mărturisit că pleacă de la ședințe încântată că ”Sunteți doamna noastră altfel”, care i-a provocat pe părinți să se joace la serbarea de final de an școlar, ”Când eram copil în vacanța de vară…” , iar, la atelierele de Crăciun, au format echipe cu copiii și au realizat decorațiuni, au cântat colinde și cântece patriotice pe scenă, au recitat sau citit poezii eminesciene împreună cu copiii și au postat momentul pe grupul clasei.

De asemenea, amenajarea sălii de clasă o realizează părinții în cadrul proiectului ”Mânuțe fermecate”. Grupul de 10-15 părinți s-a specializat în realizarea de șemineu din cutii, cuiburi de berze, berze, zâne, sperietori de ciori, Olaf”, precizează învățătoarea.

Elisabeta Mînecuță spune că multe dintre ideile pe care le folosește la clasă le-a învățat la cursul ”Managementul parteneriatului cu părinții”, susținut la CCD Brașov de prof. Monica Mareș. ”Eu de la toate cursurile aplic ceea ce ni s-a sugerat, dar într-o manieră proprie”, conchide învățătoarea.

Câteva instantanee din ședința cu părinții:

Citește și: O altfel de ședință cu părinții: Atmosferă de cafenea, discuții relaxate și un moment distractiv

2 COMENTARII

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.