Anul trecut, în primăvară, elevii claselor a VII-a și a VIII-a de la școala din Crizbav au pus pe hârtie, alături de profesoara lor Mihaela Bucșa, un proiect de transformare a spațiilor din curtea școlii. Copiii își doreau culoare în locul prea sobru, cu asfalt denivelat și măcinat de trecerea anilor, în care își petreceau pauzele. În campania demarată de profesoară, ideea copiilor a adunat fonduri, însă insuficiente pentru a asfalta curtea școlii, ceea ce a amânat punerea în aplicare a proiectului. Între timp, elevii au terminat gimnaziul, dar profesoara nu a renunțat să le îndeplinească visul. În vară, Mihaela Bucșa și cele două fiice ale sale au folosit ”insulele” nesfărâmate din curtea școlii și au desenat jocurile pentru copiii din Crizbav.
Povestea copiilor din comuna Crizbav, județul Brașov, și a profesoarei lor de fizică am relatat-o în luna mai a anului trecut. Proiectul ”Pauza nonformală” a fost înscris la ”Brașov Heroes” 2019, un eveniment de strângere de fonduri, organizat de Fundația Comunitară Brașov, unde cine a dorit a alergat sau a donat pentru școala din satul brașovean. Elevii își doreau culoare în curtea școlii, un spațiu de educație nonformală, dar și un post de radio al lor.
Primul pas din proiect s-a dovedit însă imposibil de trecut. În ciuda eforturilor profesoarei de a găsi soluții, nu au putut fi strânși cei 10.000 de euro cât s-a dovedit a costa asfaltarea.
”A vrut o firmă să ne ajute, dar nu aveau nici ei atât de multe resurse. Am tot amânat, sperând că poate găsim o soluție să asfaltăm. Din păcate, nu am găsit și am folosit bucățile de ciment care nu se sfărâmau”, povestește Mihaela Bucșa.
Jocurile colorate au fost desenate în curtea școlii din Crizbav în această vară. Din cauza condițiilor impuse de pandemie, profesoara nu i-a adus pe copiii din sat și a realizat desenele cu ajutorul celor două fete ale sale.
Ioana, cea mai mare, a alergat și ea la Brașov Heroes 2019 pentru proiectul copiilor din Crizbav. Împreună au dus până la capăt o idee a elevilor, dând astfel culoare în curtea gri a unei școli cu pereți scorojiți. Clădirea ar avea mare nevoie de reparații, recunoaște și profesoara, dar până la urmă ”nu învață cărămizile, ci copiii”: ”Au mare nevoie de respect, de o vorbă bună, de încurajare, de oameni dedicați care să se lupte în fiecare zi ca ei să învețe.”
Profesoara a reușit să achiziționeze și componentele necesare înființării postului de radio dorit de elevi, iar acesta urma să fie pus în funcțiune în această toamnă. Din septembrie, Mihaela Bucșa nu mai predă la școala din Crizbav, aceasta terminând cei doi ani în programul ”Teach for Romania”.
Profesoara de fizică spune însă că nu se va despărți niciodată de copiii din Crizbav, primii săi elevi după venirea la catedră. Pentru unii s-a luptat să îi aducă la școală, pe alții să îi convingă să urmeze cursurile mai departe după cele opt clase și pe mulți i-a scos pentru prima dată din sat, organizând tot felul de excursii. Mihaela Bucșa povestește că a păstrat legătura cu ei, mulți o caută și îi ajută ori de câte ori au nevoie:
”Copiii îmi scriu aproape în fiecare zi, nu doar cei cărora le-am fost dirigintă și cei care mai sunt acum în școală. Chiar dacă nu mai sunt profesor acolo, fiecare copil de clasa a VIII-a de anul acesta a primit în prima săptămâna de școală o carte cu dedicație și autograf din partea autoarei – <Alte vâltori ale vieții> de Marina Costa. Ei sunt generația fără manuale, niciodată n-au avut manuale la începutul anului. Dacă n-au avut manuale, au avut această carte.
Cât timp s-a mers fizic la școală, am ajutat patru copii, foști elevi din Crizbav, să își plătească transportul – 240 lei/lună. Sunt copii care provin din familii cu o situație tare complicată. Tot din donații, la copii au ajuns peste 100 de caiete, iar fetele care merg la liceu au nevoie de cărți din când în când și îmi scriu.
Acum, mi-a scris o fată de 19 ani care s-a înscris la <A doua șansă> în Brașov să mă roage să îi fac rost de niște caiete. Ea nu terminase opt clase. În primăvară, în timpul școlii online, când sunam la ei acasă să lucrez cu unul dintre frați, mi-a spus că ar vrea și ea să facă măcar opt clase și am stabilit atunci că în toamnă o ajut să se înscrie la <A doua șansă>. S-a înscris și acum vrea să continue să facă și o calificare.”
Profesoara de fizică vorbește cu mândrie despre foștii săi elevi. Unul dintre ei, acum în clasa a X-a la școala profesională, a câștigat anul acesta premiul I la Gala Elevului Reprezentant, organizată de Consiliul Național al Elevilor, pentru că timp de doi ani a ajutat-o să îi aducă înapoi la școală pe copiii care abandonaseră.
Alte două foste eleve, Samira și Andreea, sunt implicate împreună cu fetița sa, Ioana, în competiția de proiecte „Viitorul pe placul tău”, organizată de Romanian Science Festival, și vor să pună pe picioare un proiect prin care casele din satul Cutuș să aibă apă caldă, produsă exclusiv cu energie solară: ”E greu să te trezești la 5 dimineața ca să pleci la școală și să te speli cu apă rece, rece rău.”
În octombrie, profesoara a câștigat premiul I la Gala Societății Civile la categoria „Incluziune socială” și au impresionat-o atunci cuvintele sociologului Gelu Duminică: ”A spus un lucru care mi-a plăcut și este foarte adevărat: <Cine se uită la numere și vede 30 de copii poate să creadă că e puțin, dar într-un sat este o generație întreagă>.”
Clasa secolului 21
Mihaela Bucșa este acum profesoară la Școala Gimnazială Sânpetru, unde a fost și în ultimii doi ani, în paralel cu Crizbav. Predă fizică, educație tehnologică și desfășoară un opțional integrat de științe și engleză.
Pentru copiii de aici, profesoara a demarat noi proiecte, între care și Exploratori și creatori de viitor, un proiect înscris pe platforma Narada pentru strângerea fondurilor necesare. ”Clasa Secolului 21 va fi laboratorul de idei și centrul comunității de învățare al școlii. Toți profesorii și toți copiii vor putea organiza și participa la ore în această sală. Vor testa aplicații și metode. Vor organiza ore comune cu copii din școli din lumea largă (deja se lucrează la o colaborare pentru organizare de ore de limba engleză împreună cu o școală din Portugalia)” este descrierea proiectului de pe platforma online.
Mihaela Bucșa povestește că școala din Sânpetru (o școală care urmează să primească certificatul de EcoSchool) are două echipe de elevi în proiectul „Viitorul pe placul tău”. Prima echipă vrea să ecologizeze râul Durbav și să construiască o mini-hidrocentrală și are mentor un doctorand în fizică de la Oxford. A doua echipă și-a propus să proiecteze laboratorul integrat de științe – o clădire independentă energetic, 100% sustenabilă, ca un fel de seră, iar mentor le este un cercetător în bio-nanotehnologie din SUA.
”Într-un proiect finanțat de Fundația Comunitară Brașov, prin Fondul Științescu, am cumpărat la școala din Sânpetru un robot de grădină, FarmBot, în jurul căruia construim laboratorul de științe. Acum este într-o sală de clasă unde avem tablete, ochelari VR, imprimantă 3D, dar copiii vor neapărat seră. Recunosc că și eu visez de vreo 10 ani ca toate școlile să aibă acoperișurile pline de panouri solare, să producă mai multă energie decât consumă, să primească bani pentru surplusul de energie, bani pe care să îi folosească pentru burse și proiecte de cercetare ale copiilor”, mărturisește profesoara de fizică.
Sursa foto: prof. Mihaela Bucșa și Jurnal de fizică