Școala de la sat în care profesorii au creat „o oază de bucurie”: „Scopul nostru este de a le oferi copiilor un mediu cât mai prietenos de învățare”

0
Cabinetul de română, la școala din Dichiseni, județul Călărași

La școala din Dichiseni, o comună cu trei sate din județul Călărași, învață 180 de copii de grădiniță, școală primară și gimnaziu. Mulți dintre ei, povestește profesoara Cosmina Bucur, director al școlii din septembrie, provin din medii defavorizate, iar școala și-a propus să le ofere un mediu prietenos de învățare care să îi motiveze și să îi stimuleze. În ultimii ani, spațiile școlii au prins culoare, de la copacii cu ”fețe zâmbitoare” și băncile pictate din curte până la desenele de pe asfalt. În sălile de clasă, profesorii au încercat să creeze o atmosferă cât mai primitoare, iar cabinetul de română este un loc în care copiii sunt îndemnați să se lase ”îmbrățișați” de lectură.

Toate aceste transformări au fost făcute cu resurse din bugetul școlii și din sponsorizări, așadar cu fonduri reduse. Cheia este însă munca în echipă, pentru că profesorii au înțeles că este nevoie de o schimbare pentru a-i apropia pe copii de școală.

Școala Dichiseni are trei corpuri de clădire (grădinița, școala primară – structură și școala gimnazială) și în fiecare dintre ele au fost create spații atractive. ”Scopul nostru este acela de a le oferi copiilor un mediu cât mai prietenos de învățare și de a-i atrage spre școală, mai ales că acești copii provin din familii cu probleme. Mediul în care ei trăiesc nu este unul prea favorabil. Dichiseni este o comună mică, cu 1750 de locuitori și cu multiple probleme, sociale, economice și atunci vrem ca școala să fie oaza lor de bucurie și de învățare.

Pe de altă parte, și nouă, profesorilor, ne place să ne implicăm în astfel de activități pentru că în acest fel ne apropiem de universul copiilor, ei se apropie de noi și îi descoperim cumva altfel decât îi descoperim în timpul orelor de curs. Tot ce s-a făcut în școala noastră este rezultatul unei munci de echipă și modul cum arată acum se datorează foarte mult implicării și dăruirii fostei doamne director, Chiriță Petronela, care a fost 25 de ani director aici”, spune Cosmina Bucur.

Băncile din curtea școlii, între care și o bancă a prieteniei, au fost pictate în 2019, când școala a derulat un program Erasmus și a primit vizita elevilor și profesorilor din școlile partenere. Elevii din clasele terminale s-au implicat atunci alături de profesori și au pictat, inclusiv pomii din curtea școlii.

Desenele de pe asfalt au fost realizate anul trecut și în septembrie, anul acesta, înainte de începerea școlii, de către profesoara de franceză Monica Cadichianu. Jocurile colorate au devenit locul preferat al elevilor din clasa pregătitoare, pentru că aici își petrec pauzele când vremea este frumoasă și chiar fac ore, cum a fost ora de matematică distractivă.

”Celor mici le place să sară, să se joace, este un spațiu atractiv pentru ei. Am desenat  litere, cifre tocmai din dorința de a-i ajuta să învețe mai ușor. Cei mari au fost și ei încântați la început, acum s-au obișnuit cu ele, dar la început se jucau și ei. Aceste lucruri contează foarte mult pentru copii și lor le place să se implice. Organizăm în școală diferite zile, cum este ziua toleranței, și ei sunt foarte încântați să participe. Sunt mai atrași să lucreze în acest mod decât să învețe cum era odată, clasic. Învață mult mai repede și mai ușor cu aceste metode.

Facem toate aceste lucruri pentru a-i atrage pe copii, să vină cu drag la școală și să fie un mediu cât mai plăcut pentru ei. Pe de altă parte, ne place și nouă, profesorilor, să le aducem bucurie. Atunci când ei se bucură, ne bucurăm și noi”, mărturisește profesoara Monica Cadichianu.

Cabinetul de română din școala gimnazială este și el un spațiu altfel, cu mesaje motivaționale și reguli gramaticale așezate pe pereți, în timp ce în școala primară și la grădiniță, copiii își petrec orele în spații ce oferă o stare de bine.

Picturile din grădiniță, o clădire dată anul acesta în folosință, au fost realizate de învățătoarea Cecilia Teodora Ghiță, cu implicarea profesoarei Monica Cadichianu. Învățătoarea spune că, fiind o clădire nouă, cu pereți albi, a vrut să înveselească spațiul pentru cei mici.

”Mediul acesta prietenos pe care noi încercăm să îl creăm în toată școala este foarte important pentru elevi. La rândul lor, ei apreciază și păstrează. Eu îi învăț pe elevii mei de clasa a II-a să facă la scară mică ce am făcut eu la scară mare și le place foarte mult partea aceasta de abilități și de pictură”, declară Cecilia Teodora Ghiță.

În acest an școlar, la Dichiseni, urmează să fie realizate alte două proiecte: amenajarea unei săli de lectură la școala primară și a unei biblioteci pentru elevii din școala gimnazială, într-o sală în care au învățat copiii de grădiniță. Promovarea lecturii în rândul copiilor este unul dintre obiectivele școlii. Elevii au club de lectură și, într-un proiect derulat în parteneriat cu FanBook (un proiect care și-a propus să aducă în mediile defavorizate cartea), citesc o carte în fiecare lună.

”Cei de la FanBook ne pun cărțile la dispoziție, avem un jurnal al lecturii și acolo înregistrăm activitățile pe care le facem cu elevii. Încercăm să îi atragem pe copii să citească. Eu, de exemplu, le-am cerut să își facă selfie cu cartea preferată și să vorbească despre ea. Introducem în acest fel și modernul și tehnologia în procesul de învățare și facem orele mai atractive”, precizează directorul școlii.

Despre școala din Dichiseni, Cosmina Bucur spune, ori de câte ori are ocazia, că este ”nebun de frumoasă”, pentru că aici există un ”spirit ludic și năstrușnic, o dorință de a crea frumos dincolo de orice bariere”:

”Este pentru mine o școală nebun de frumoasă pentru că aici am învățat să îmi depășesc ceea ce credeam eu a fi limite ale potențialului meu creator, aici mi-am descoperit cu adevărat vocația și dorința reală de a schimba comportamente, de a transmite informații și cunoștințe care să devină în timp făclii purtătoare de bine, de frumos pentru elevii mei. Este o școală nebun de frumoasă prin toate activitățile realizate aici, prin dăruirea cadrelor didactice și prin entuziasmul elevilor.”

Profesoara de română dă exemplul unei lecții realizate săptămâna aceasta, o lecție la clasele a V-a și a VIII-a despre moralitate, acceptare și bunătate: ”Când reușesc să fac lecții așa, este o școală nebun de frumoasă, care frânge bariere și adună laolaltă emoții, gânduri, idei de la mari și mici. Pentru că este săptămâna dedicată educației globale, iar una dintre temele mari ale acestui an a fost despre toleranță, acceptare, am ales să discutăm subiectul cărții ”Minunea” de R.J. Palacio și să urmărim filmul. Subiectul cărții susține fix valori morale și culturale precum toleranța, acceptarea și ideea preluată cumva din ”Micul prinț”, aceea că ”esențialul e invizibil pentru ochi, binele se vede doar cu inima.”

Sursa foto: Arhiva personală – prof. Cosmina Bucur

Citește și:

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.