Grădină senzorială, amenajată în curtea interioară a școlii: ”Este un spațiu grozav. Copiii sunt încântați să lucreze sub umbrelele colorate” FOTO

0
Grădina senzorială, un spațiu colorat în care se fac ore, dar și ședințe de consiliu profesoral

La Școala Gimnazială ”Grigore Moisil” din Galați, elevii au ieșit anul acesta din sălile de clasă și au făcut ore în grădina senzorială, amenajată în curtea interioară. Un spațiu colorat, cu picturi pe pereți, bănci din paleți, cu un șah imens desenat pe pavele și o zonă cu materiale destinate copiilor. Un ”spațiu grozav”, după cum îl descrie învățătoarea Adriana Noxi Rotaru, inițiatoarea proiectului, care povestește că, din momentul în care au fost agățate umbrelele colorate, a fost nevoie de o planificare pentru ca toată lumea să poată participa la lecțiile și activitățile desfășurate în grădină.

Ideea unei grădini senzoriale a pornit de la un proiect STEM (”Îmblânzirea științelor”), început în școală înainte de pandemie și susținut de Fundația Comunitară Galați. Una dintre activitățile din proiect era amenajarea unor colțuri senzoriale în școală, însă profesorii au considerat că mult mai util ar fi crearea unui spațiu de învățare în curtea interioară a școlii, ca o sală de clasă în aer liber, necesară în contextul pandemic.

”Curtea era înainte goală, complet goală. Erau doar pavelele și zidurile. În momentul în care am discutat cu conducerea școlii, directorii au propus amenajarea spațiului ca un soi de  grădină senzorială, în condițiile în care chiar aveam nevoie de un spațiu în aer liber. În acel moment s-a născut ideea de a amenaja o grădină senzorială. Finanțatorii din proiect au fost de acord să schimbăm activitatea, iar colegii s-au oferit voluntari pentru amenajarea spațiului. S-a născut practic un scop pe care l-am rostogolit de la unii la ceilalți, iar el a crescut”, spune Adriana Noxi Rotaru.

Picturile pe pereți, cu peisaje din natură, au fost realizate de profesoara de desen, Daniela Ilisan, împreună cu bibliotecara școlii, Emilia Năstase, iar profesorii au ajutat ori de câte ori au avut timp liber. Spațiul a prins și mai multă culoare odată cu realizarea mobilierului din paleți.

Paleții i-am obținut după ce am postat un anunț pe internet. Un domn generos, Florin Ștefan, s-a oferit să îi doneze când a auzit că este vorba de o curte amenajată pentru copii. Apoi, tot voluntar, colegii mei au tăiat, au ansamblat sub formă de mese și bănci, au vopsit mobilierul. Au fost chiar și unii dintre soții noștri acolo, ai cadrelor didactice… Cine avea un moment liber lucra la grădină… Era și momentul acela când nu aveam voie să ne înghesuim multe persoane într-un loc și trebuia să lucrăm pe rând”, își amintește învățătoarea.

Grădina a fost completată cu tabla pe șah, desenată pe jos (urmează să fie achiziționate și piesele) și cu niște tăvi mari din lemn în care au fost puse tot felul de materiale – pietre, unele pictate de copii, nisip, conuri, bucățele de lemn, frunze.

În amenajarea spațiului s-au implicat și părinții, care au achiziționat umbrelele colorate în urma unor acțiuni din Săptămâna Națională a Voluntariatului.

Deși folosită în fiecare zi de când s-a realizat mobilierul, grădina senzorială a devenit un ”magnet” pentru elevi și profesori odată cu apariția umbrelelor, în urmă cu o lună.

În fiecare oră, cineva face lecții acolo, de la clasa pregătitoare până la clasa a VIII-a. Eu însămi am desfășurat ore în grădină, spre încântarea copiilor. Este un spațiu grozav. Copiii sunt încântați să iasă la aer, să lucreze sub acele umbrele colorate. Noi am avut o activitate integrată (Comunicare în limba română, plus Arte), realizată împreună cu doamna bibliotecară, în care am citit o carte uriașă, apoi copiii au lucrat și, la final, am avut un picnic. Copiii s-au așezat pe jos și au mâncat. Am vorbit, am citit, ei și-au adus și cărticele… A fost o activitate foarte frumoasă. Copiilor le place să învețe în aer liber, sunt super încântați”, spune Adriana Noxi Rotaru, care predă la clasa a II-a.

La final de an școlar, în spațiul colorat au fost organizate și festivități de absolvire, și chiar profesorii au ținut aici câteva ședințe de consiliu profesoral.

”Avem amenajat de către informaticianul școlii și o instalație cu senzori de mișcare. În momentul în care treci prin dreptul lor, se declanșează melodii.  Deja ajungem la niște rafinamente… Așa pare, clasa ideală. Având în vedere că noi adăugăm tot timpul elemente și idei noi, nu cred că se va plictisi cineva de spațiul acela.

Noi am profitat de faptul că Fundația Comunitară organizează o nouă sesiune de proiecte și am depus o aplicație. Vrem să adăugăm câteva dispozitive digitale, între care o oglindă digitală, dar și o fântână care curge permanent…

Dorim să le oferim copiilor un spațiu în care să se simtă bine și la care pot contribui și ei. Toate aceste lucruri despre care vă vorbeam vor fi dezvoltate împreună cu copiii. Oglinda digitală va fi construită cu elevii de gimnaziu, iar dispozitivele mai mici cu cei din clasele primare. Vrem ca ei să aibă o alternativă, și să avem și noi o alternativă. E foarte ofertant spațiul. Am descoperit forțat, în această pandemie, câte lucruri poți face într-un astfel de spațiu.

Am o colegă care, în fiecare zi, de când a fost pus acoperișul, de la ora 8.00 la ora 9.00, și-a rezervat loc să facă ore acolo. La un moment dat, a trebuit să facem o planificare, pentru că toată lumea își dorea să fie în acel spațiu”, precizează învățătoarea.

În curtea școlii din Galați mai există două spații verzi care sunt folosite ca săli de clasă în aer liber, însă pentru amenajarea acestora, profesorii au nevoie de resurse financiare. ”Avem două spații care acum sunt cu iarbă, sub niște copaci foarte frumoși și care se pretează la ideea de clasă în aer liber. Încercăm să găsim finanțare”, declară învățătoarea Adriana Noxi Rotaru.

Sursa foto: Arhiva personală – prof. Adriana Noxi Rotaru

Citește și: 

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.