Școala Gimnazială nr.2 din Videle, județul Teleorman, unde învață 415 elevi, are, începând din acest an școlar, un club de lectură. O sală goală, care nu mai era folosită, a fost transformată vara trecută într-un spațiu prietenos, colorat, în care au loc ateliere de lectură. Periodic, părinții vin și citesc alături de copii, desfășoară activități interactive și o fac ”cu drag”, nu din obligație, spune Monica Iorga, directorul școlii. Amenajarea spațiului a fost realizată într-un proiect de voluntariat, așa cum a fost și cel din 2018 când curtea școlii a fost colorată și desenată cu jocurile educaționale. Tot atunci, a fost creată o sală de clasă în aer liber, unde profesorii organizează diferite activități atunci când vremea este frumoasă.
Înființarea clubului de lectură la școala din Videle a pornit de la ideea de a promova lectura și pasiunea pentru citit în rândul elevilor. Monica Iorga, profesor de istorie și directorul școlii, spune că școala a inițiat în acest sens proiectul ”Voluntari pentru lectură”.
”Ideea proiectului a fost aceea de a marca semnificația anului 2019 – Anul Cărții în România, de a valorifica un spațiu în care nu se mai întâmpla nimic, era o sală goală, și, de asemenea, am pornit de la faptul că elevii nu mai citesc. Petrec prea mult timp în fața calculatorului și atunci ne-am propus să îi scoatem din fața calculatorului și să îi aducem în fața cărții, provocându-i la lectură, într-un spațiu creativ, atractiv, prin intermediul unor activități extracurriculare menite să le stimuleze emoția, creativitatea, imaginația”, explică directorul școlii.
Sala care nu mai era utilizată din cauza scăderii numărului de elevi a fost amenajată pe perioada verii și împreună au lucrat la ea elevi, profesori, părinți și voluntari.
Monica Iorga spune că spațiul a fost decorat și pictat cu mesaje și imagini pozitive menite să le creeze elevilor ”o stare emoțională pozitivă, benefică pentru învățare”. De asemenea, printr-o finanțare a OMV Petrom, au fost cumpărate cărți, rafturi, mobilier, toate într-o notă de culoare pentru a ”crea un ambient plăcut, o atmosferă stimulativă pentru învățare” și ”un loc mai atractiv pentru copii, care să permită desfășurarea unor activități creative, nonformale”.
Clubul a fost inaugurat la începutul acestui an școlar, în septembrie, și de atunci aici au loc ateliere de lectură și activități educative extrașcolare la care participă elevi, profesori, dar și părinți ori reprezentanți ai comunității locale.
”Se vizionează filme, ecranizări ale unor cărți recomandate din programa școlară și nu numai, urmate de discuții, dezbateri, activități interactive. Au loc întâlniri cu personalități, scriitori, părinți, personalități reprezentative ale comunității locale, reprezentanţi ai unor ONG-uri sau organizaţii care interacționează cu elevii, le citesc sau prezintă acestora cărți preferate, pentru a le dezvolta dragostea pentru lectură, dar și pentru a–i ajuta să conștientizeze importanța lecturii și a studiului individual în viața unei persoane”, completează directorul școlii.
Monica Iorga precizează că părinții vin periodic și citesc alături de copii: ”Părinților le place să vină la atelierele de lectură. Se simt utili, atrași de ceea ce fac și faptul că participă frecvent arată că nu vin din obligație, vin cu drag. Copiilor le place și lor foarte mult să desfășoare activități acolo, iar în semestrul următor vom avea o colaborare cu FanBook, o organizație care promovează lectura în rândul tinerilor.”
Culoare în curtea școlii și sala de clasă în aer liber
Directorul povestește că, anul acesta, școala a continuat schimbarea spațiilor în interior, după ce, în 2018, a fost amenajată curtea școlii. În cadrul proiectului ”Voluntari în curtea școlii”, au fost desenate jocuri tematice pentru ca elevii, spune Monica Iorga, să își petreacă pauzele și timpul liber într-un ”mod educativ, creativ”.
Alături de elevi și profesori s-au aflat din nou părinții și voluntarii care au transformat curtea școlii într-un spațiu al culorii, al prieteniei și al educației nonformale, școala alăturându-se astfel comunității ”Școli prietenoase și creative”, inițiate de specialistul în educație, Anca Tîrcă.
”Încercăm să ne schimbăm, să ne adaptăm la nevoile copiilor, la așteptările lor pentru că ei vor o școală mai prietenoasă, mai veselă, mai creativă, mai frumoasă”, precizează Monica Iorga.
De asemenea, tot atunci a fost amenajat un spațiu cu mese și băncuțe – sala de clasă în aer liber, unde profesorii desfășoară tot felul de activități atunci când vremea le permite, au fost pictate băncile din curtea școlii, iar gardul a fost revopsit.
Monica Iorga spune că școala promovează foarte mult voluntariatul, dovadă fiind proiectele prin care s-au schimbat spațiile și nu numai acestea, iar un rol important în tot acest proces de transformare îl are ideea de echipă. ”Toată lumea a venit alături de mine, singură nu aș fi putut să fac nimic. Este o muncă de echipă”, conchide directorul Școlii Gimnaziale nr.2 din Videle.
Foto: facebook.com/ Scoala Gimnaziala Nr.2 Videle
Citește și:
- Culoare și relaxare, la o școală din Baia Mare: Copiii ”savurează” cărțile în pauza de lectură și se bucură de noul spațiu de joacă FOTO
- Grădinița pictată din Răducăneni. O casă veche de peste 100 de ani, în care a locuit fondatorul școlii din sat