Ce elev nu și-ar dori o clasă cu un design non-formal, în care orele se țin într-o atmosferă relaxată, fără catedră, fără bănci, fără tablă? Un astfel de spațiu există la Colegiul Național ”Spiru Haret” din București, iar ideea a pornit de la un elev al liceului și a fost pusă în practică chiar de către cei care învață aici.
O sală de la subsolul școlii a fost transformată într-una nouă, cu pereți colorați, unde elevii vin să învețe, să socializeze sau să se relaxeze. Așa s-a ajuns la primul hub creat într-o școală din România – The Change Hub, o comunitate de adolescenți care își derulează propriile proiecte și participă la diferite training-uri.
POVEȘTI DIN ȘCOALĂ. Mihai și Dragoș sunt elevi în clasa a X-a. Este pauză și îi găsim în sala de la subsolul liceului, butonând telefoanele, relaxați, în scaunele care înlocuiesc băncile dintr-o clasă normală.
”Când vrem să avem o atmosferă mai relaxantă, venim aici. Chiar am filmat aici videoclipuri pentru diverse proiecte, la Logică, la Engleză…”, ne spune Mihai. ”Este un loc mai non-conformist. Nu cunoaștem să mai existe un astfel de spațiu într-o altă școală, un hub de genul acesta inovator”, adaugă Dragoș.
Foto: SparkNews.ro
În sală urmează să se țină o oră de Engleză. Într-o altă atmosferă, în care liceenii vor viziona clipuri, vor discuta…
Foto: SparkNews.ro
”Atmosfera este altfel. În primul rând că nu mai există bănci. Copiii stau pe scaune, ca la conferințe… De fapt, tipul de ore pe care îl ținem noi acolo nu se bazează pe scris, se bazează pe interacțiune, pe comunicare. Catedra nu este o catedră clasică, este o catedră făcută din paleți. Catedra impune în general o teamă, le impune elevilor o distanță față de profesori. Aici elevii sunt mai relaxați. Este un spațiu mai intim…”, ne povestește Mariana Comăniță, director al Colegiului Național ”Spiru Haret”.
Foto: SparkNews.ro
Începutul. Cum au amenajat elevii spațiul
Cristian Lupescu, elev în clasa XI-a acum doi ani, este cel care propus crearea unui spațiu neconvențional, după o vizită în Olanda. Conducerea liceului și-a dat acordul, iar câțiva colegi nu au stat pe gânduri și au pus mâna pe trafalet.
”Cristi a venit cu ideea amenajării unui spațiu educațional neconvențional pentru educație non-formală. Noi am spus că nu avem bani să amenajăm un astfel de spațiu, el a spus nici o problemă, el se ocupă de strângerea fondurilor, pune la dispoziție și mâna de lucru… Noi doar să îi dăm spațiul și să-l mai ajutăm cu partea de acte. Proiectul a pornit în parteneriat cu Școala de Valori. Prin conturile lor s-au derulat toate sponsorizările pentru că banii pentru amenajarea spațiului au fost din sponsorizări”, spune directorul școlii.
Foto: SparkNews.ro
Într-un timp-record, elevii de la Colegiul ”Spiru Haret” au schimbat complet sala de la subsolul clădirii. Printre ei s-a numărat și Benyamin Saeednia, acum elev în clasa a XII-a.
”Uitându-mă înapoi, sună destul de simplu: am scos ce era în sală, am luat materiale, am renovat totul și, după ultimele retușuri, a fost gata. Bugetul totuși nu a permis o echipă de muncitori calificați, ceea ce a făcut totul mai amuzant. Am curățat puțin fosta sală de clasă, am acoperit parchetul cu ziare și am început să zugrăvim.
Aici am învățat câteva lecții importante, cum ar fi că două persoane pe o scară o fac mai puțin stabilă, că vopseaua uscată se curăță mai greu de pe parchet – ziarele nu au funcționat atât de bine – sau că se vopsește într-un singur sens dintr-un motiv.
Foto: SparkNews.ro
Apoi am băgat o mochetă de 80 mp pe geam, am șlefuit câțiva paleți pe care i-am transformat într-o catedră non-formală, am dat cîteva găuri în pereți și am început să aranjăm ce am mai cumpărat, de la tablouri, spații de depozitare, scaunele sau blaturile pentru spațiile de lucru.
Foto: SparkNews.ro
La sfârșit, ne-am întins pe mochetă să ne odihnim și apoi am fugit la un grătar. Pe lângă faptul că acum nu îmi pot șterge din memorie detalii tehnice din domeniul construcțiilor, nu pot uita cu ușurință toate zilele de muncă, cu prieteni, râsete, pepeni, bătăi cu apă și bătaia de cap provocată de scaunele care se montau mult prea greu”, își amintește Benyamin.
Elevii ”s-au agitat” foarte mult, îl completează directorul liceului, au făcut tot, ”efectiv muncă de muncitori”: ”Nici nu m-am așteptat ca ei să se priceapă să facă toate lucrurile acestea.”
De ce acest spațiu non-formal
Elevii au vrut un spațiu în care ”orele să se țină altfel”, explică Mariana Comăniță, la care să aibă acces toți elevii și profesorii din Colegiu. ”Și nu numai – să vină și alții să vadă cum este la noi și poate să facă și ei un astfel de spațiu la ei în liceu.”
Ideea unei clase frumoase s-a transformat astfel în primul hub din învățământul românesc – The Change Hub. O comunitate de adolescenți care se întâlnește aici în fiecare weekend, în timp ce, în cursul săptămânii, clasa este la discreția elevilor și profesorilor.
Foto: SparkNews.ro
”Ne-am gândit că un spațiu de genul acesta ar putea găzdui câteva activități interesante atât pentru elevi, cât si pentru profesori. Scaunele pot fi așezate în formă de cerc, pentru discuții deschise, creativitatea e încurajată prin design-ul de hub. Printre altele, am folosit o vopsea specială, ce permite scrierea direct pe perete, înlocuind deci tabla verde sau neagră cu care ne-am obișnuit.
Ne-am bucurat să vedem profesori care au ales să țină cursuri în hub, chiar și câteva cluburi ale liceului care și-au mutat o parte din întâlniri aici”, spune Benyamin, co-fondator The Change Hub.
Foto: SparkNews.ro
Discuții mai naturale, mai relaxate
Directorul școlii recunoaște că sala a avut succes și a fost bine primită de profesori: ”Feedbackul este pozitiv. Acolo avem și tehnică modernă, video proiector, se scrie direct pe perete, nu avem tablă… În cursul săptămânii, profesorii țin ore de curs acolo”.
Elevii din liceu și-ar dori ca toate clasele din școală să fie amenajate în stilul neconvențional, dar știu că o piedică este efortul financiar prea mare.
Foto: SparkNews.ro
”În cursul săptămânii, sunt profesori, în general catedrele de uman, care vin, proiectează, țin orele altfel față de cum ai ține într-o sală obișuită. De pildă, clasa mea a ținut aici ora de Engleză. Era o conexiune mult mai mare cu profesorul. Este o discuție mai naturală, mai relaxată”, povestește Izabela, elevă în clasa a X-a și, în prezent, team leader The Change Hub.
Un loc al schimbării
The Change Hub este singurul hub înființat într-o școală din România. ”În afara orelor, acolo au vrut să se desfășoare și activități extrașcolare. De aceea, ei l-au numit The Change Hub, adică un loc al schimbării, al ideilor pentru schimbare și unde lucrurile să se întâmple altfel decât se întâmplă de obicei. În comunitatea aceasta de voluntari aderă elevi și de la alte licee. Se întâlnesc în weekend cu oameni din diferite domenii, care le vorbesc pe anumite teme.
Foto: SparkNews.ro
Copiii din liceul nostru au vrut să îi inspire și pe alți elevi, au vrut să fie acel sâmbure care să genereze schimbarea. Se pare că da, vin elevi și din alte licee care s-au înscris în comunitatea de voluntari”, spune Mariana Comăniță.
În afara orelor, explică și Benyamin, sunt organizate activități și create oportunități pentru toți elevii, nu doar pentru cei din „Spiru Haret”. ”Ne putem numi „gazda oficială” a comunității The Change Hub. Asta înseamnă că, în fiecare sâmbătă, 35 de liceeni se întâlnesc pentru training-uri pe diverse teme, de la autocunoaștere și inteligență emoțională, până la project management și antreprenoriat”.
Foto: SparkNews.ro
Scopul training-urilor la care participă cei 35 de adolescenți din comunitate, sâmbătă de sâmbătă, timp de câteva ore, adaugă Izabela, este acela de a reuși să aibă un impact în societate:
”Chemăm persoane inspiraționale din diferite domenii să vorbească despre cariera lor. Copiii au trecut prin traininguri de soft skills, management, dezvoltare personală și ne dorim, în urma competențelor, abilităților pe care și le-au dezvoltat, ei să reușească să aibă un impact în societate. Noi ne axăm foarte mult pe educația alternativă, pe învățământ non-formal, vor să țintească către profesori, către liceeni, către oameni care vor să învețe altfel. Acesta este sufletul Hub-ului.
Viziunea noastră este să ne extindem să devenim un fel de stil de viață și în alte licee, să implementăm câte un hub, copiii să învețe să aducă profesorii pe acest mod de predare alternativă. Elevii sunt foarte încântați. În comunitate nu avem doar colegi din Spiru Haret, avem și din Matei Basarab și din Jean Monnet. Am văzut că au deja planuri de proiect, cum să implementeze, ce design să facă. Mă bucur că vine de la ei schimbarea.”
Foto: SparkNews.ro
Proiectul ”Pentru ei”
Comunitatea de adolescenți derulează mai multe proiecte. Anul trecut au avut un proiect ”Pentru Ei”. ”Au făcut un spectacol în care au adus artiști mai mult sau mai puțini cunoscuți și toate sumele care s-au strâns din acest proiect au fost folosite pentru a cumpăra un scaun cu rotile performant pentru secția de ortopedie de la Marie Curie și le-au mai și rămas bani ca să cumpere cadouri pentru copii”, spune directorul liceului.
Anul acesta continuă cu ”Pentru Ei Doi”. ”Este un proiect de Crăciun. The Change Hub i-a angrenat pe copii într-un proiect caritabil, în Mall Veranda, între 20 și 23 decembrie, pentru a împacheta cadouri oamenilor și cine vrea poate să doneze. Vrem să mergem în ajunul Crăciunului sau după să ținem niște ateliere de dezvoltare personală pentru copiii de la un orfelinat din București”, mărturisește Izabela.
Foto: SparkNews.ro
”Școala nu mai este ce a fost odată, nu mai este acel spațiu rigid”
Pot schimba elevii școala? Răspunsul directorului Colegiului Național ”Spiru Haret” este unul afirmativ: ”Noi ne bucurăm, în primul rând, pentru că are cine să ne ducă munca mai departe. În al doilea rând, ne bucurăm că vine de la ei. Nimeni nu ar ști mai bine decât ei ce așteptări sunt de la un profesor, ce ar putea să îi determine pe ei să fie mai aproape de școală și în ce context ar putea să se dezvolte mai frumos. De aceea, noi încurajăm aceste proiecte, bineînțeles dacă sunt constructive. Unii dintre ei chiar au idei foarte frumoase și sunt și în folosul școlii și în folosul lor și în folosul nostru, pentru că și nouă ne place să avem o sală frumos amenajată.
Foto: SparkNews.ro
Încercăm să dăm și noi liceului o față mai veselă, copiii să se simtă bine, să se simtă în largul lor pentru că școala nu mai este ce a fost odată, nu mai este acel spațiu rigid. Copiii nu mai pot fi determinați să accepte o atmosferă rigidă și restrictivă. Trebuie să îi lăsăm să se manifeste, să le asigurăm un spațiu mai prietenos.”
Dacă știți Povești din școală – proiecte derulate de copii și de profesorii lor sau povestea unor copii/profesori care v-au impresionat – vă așteptăm să ne scrieți pe stiri@sparknews.ro sau în secțiunea ”Știrea ta!”
Citește și alte Povești din școală:
- Anticafeneaua din școală. Un loc fain unde elevii și profesorii se întâlnesc la un ceai și dezbat idei
- Happy Bathrooms, proiectul ambițios al unor elevi din București. Cum au schimbat copiii spațiile din școală